Christiaan schreef:callista schreef:
De absolute m[M]oraal bestaat niet.
Moraal is plaats en cultureel gebonden, rekening houden met anderen en onderlinge samenwerking...en is aan veranderingen onderhevig.
Het zal uit jezelf moeten komen, niet vanuit een vermeende Entiteit...dan loop je als een kuddedier achter een dictator aan....zoals b.v ook in Noord Korea o.a...en lees de Bijbel maar eens...
Dat maakt marionetten van mensen zonder moraal.
Ketters en "heksen" worden nu niet meer verbrand; er zijn tijden geweest dat dat goed was; in sommige landen heerst die moraal nog steeds, net zoals het stenigen van homoseksuelen o.a.
Maar kun je niet zeggen dat vanuit een soort absolute (bij gebrek aan een beter woord misschien) moraal blijkt dat het stenigen van homoseksuelen of het verbranden van 'heksen' altijd fout is?
Dat kunnen de meesten nu wel zeggen....maar er zijn ook nog hordes mensen die dat nog steeds goed vinden omdat de Bijbel en de Koran deze mensen veroordeelt.....en het staat geschreven.
Dus op basis van die boeken....de moraal gebaseerd op deze boeken en op de God van die boeken........wat heel gevaarlijk is i.m.o.
Het besef van moraliteit is inderdaad plaats en cultureel gebonden, maar dat wil niet zeggen dat er geen 'ultiem' besef van moraal is.
Is er niet voor elk moreel vraagstuk een 'beste antwoord' mogelijk?
En zo mogelijk goed of best antwoord is wellicht mogelijk, maar dat maakt moraal nog niet absoluut.
Ieder mens, die zich niet laat leiden door van boven of van onder opgelegde "moraal" zal dat wel inzien.
Bij heel veel dieren is het niet anders...
Door samen te werken levert dat voordelen op....voor de groep, en dus ook voor het individu uiteindelijk.
Kijk, stelen, liegen en moorden wordt door velen verworpen als zijnde slecht.
Maar toch zijn er situaties dat het misschien niet slecht is of minder goed.
Een leugen om bestwil; stelen omdat je kinderen honger hebben of diegene die jouw kind toegetakeld [of erger
] heeft persoonlijk zijn hersens in te slaan.....[is dat slecht?]
Maar ja, daar word je nu voor gestraft als slachtoffer, maar helaas maakt dat het aantal misdaden en vergrijpen niet minder.
Maar dat lijkt me wel de natuurlijke neiging van mens en ook van dier....
Maar goed, ik ben ook geen wetenschapper of filosoof...dus ik kan er ook naast zitten of misschien bijstellen