Even terzijde: kippen en hanen schijnen behoorlijk intelligent te zijn.Christiaan schreef:De kip: hier hebben we het over een wezen zonder ontwikkeld bewustzijn (zover we weten) en die pijn kan lijden.callista schreef:Ja, het hangt van de intentie af en dat betekent al dat goed en kwaad niet absoluut zijn volgens mij, maar meer twee kanten van dezelfde medaille.Christiaan schreef: Ik heb het over zelfverdediging. Dat kun je doen d.m.v. hem neer te slaan. Mishandelen klinkt in mijn oren als letsel toebrengen als het niet nodig is.
Het verschil zit hem in de intentie/bedoeling van de persoon. Jij hebt de intentie om jezelf te beschermen en de ander heeft de intentie om jou te beschadigen. Daarin zit het verschil tussen goed en kwaad.
Ik heb een keer een zieke en geplaagde en kaalgeplukte kip [door andere kippen] met een harde stok in de nek een dood slag toegebracht in één keer om haar uit haar lijden te verlossen.
Moord?
Of gerechtvaardigd?
Stel dat ik dat bij een ziek mens zou doen...zo, of op een iets andere manier
Goed of kwaad?
Daar gunnen we dus ook andere waarden aan. We doden ook kippen om ze op te eten.
Dat heb ik zelf kunnen ervaren toen we een jaar of vijf geleden een haan en een kip hadden, die ook in huis kwamen.
De meeste dieren hebben een min of meer ontwikkeld bewustzijn vermoed ik.
Ik als vegetariër dood geen kippen voor consumptie....ik breng zelfs een pissebed nog naar buiten...etc. [behalve een mug, die krijgt een mep]
Ik ken dus dieren geen andere waarde toe...het zijn wezens.
http://stoopkeskippen.webs.com/slimmekippen.htm
Dat had ik kunnen doen--achteraf gezien misschien beter--- maar deze kip was niet meer te redden; zij was al enkele weken in die vreselijke toestand.We zouden kunnen onderzoeken wat de beste morele oplossing is. Bv de kip naar de dierenarts te brengen en later de kip onder te brengen bij andere kippen of wellicht alleen.
Ongewenst een mens uit zijn lijden verlossen zie ik inderdaad als kwaad en immoreel....ook al is het nog zo goed bedoeld, dwz. geen kwade opzet.De waarde die we aan kippen geven is niet zo groot. Moraliteit m.b.t. dierenwelzijn is bij de mens nog niet volledig ontwikkeld. Steeds meer kennen we 'rechten' aan dieren toe, zie bv m.b.t. dierproeven.
Helaas vergaat het veel mensen zo, maar gelukkig komt er een verbetering en een bewustwording dat een dier ook een levend wezen is en geen consumptie artikel of een nummer.De mens: dat is een ander verhaal. Ik mag aannemen dat een ziek persoon zelf in staat is om die afweging te maken.
Die kunnen wij niet voor hem maken, behalve in extreme situaties.
Persoonlijke integriteit staat m.i. hoog op de morele ladder.
Dus als je ongewenst iemand 'uit zijn lijden zou verlossen', dan zie ik dat als kwaad of moreel verwerpelijk.
Maar----Als het over extreme situaties gaat zou je het enigszins met de kip kunnen vergelijken, die ook niet zelf de beslissing kan maken en haar wensen kenbaar en waar wel het lijden merkbaar is.
Ik vind het moeilijk....dit onderwerp...
Toen mijn kat een aantal maanden geleden doodziek werd heb ik de natuur haar gang laten gaan, omdat ze nog genoot van kleine dingen en niet meer te genezen was....dat was mij duidelijk..al hoopte ik ook wel op een wonder.
Toen heb ik niet ingegrepen......was dat goed of juist niet?
Misschien is dat ook wel eigen belang...........achteraf heb je dan toch weer je bedenkingen..dwz. als ik voor mijzelf spreek
Zo zijn er wel meer voorbeelden.