Weg tot behoud

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
Martine
Man/Vrouw: V

Re: Weg tot behoud

Bericht door Martine »

@Alpha:Het wordt zo langzamerhand zinloos om nog iets te zeggen over wat wel of niet in de Bijbel zou staan.
Het mag allemaal niet volgens Alpha, want het staat niet in de Bijbel.

Ik vier de geboorte van onze Heer - zoals die in de Bijbel uitgebreid is besproken.
We noemen dat Kerst - of Kerstmis. Ik doe dat, samen met mijn geloofsgenoten, in een nachtelijke kerkdienst.
En als dat niet kan die late avond/nacht, ga ik eerste Kerstdag naar de kerk.
Geen brasserijen, uitspanningen om dit kracht bij te zetten.
Integendeel: ingetogen en dankbaar.
Op welke datum dat Hij geboren zou zijn, doet er niet toe. Het gaat om de kern - Hij is 'mens' geworden.

Op mijn geboortedag denk ik in dankbaarheid aan het feit dat ik een nieuw levensjaar mag ingaan.
Nergens in de Bijbel staat, dat dat niet mag.
Dat jij de ander bijna dwingend een levensstijl op wil leggen moet jij weten.
Ik - en met mij vele anderen - houden toch maar eigen levensstijl aan.
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
ZENODotus
Man/Vrouw: M

Bericht door ZENODotus »

Alpha schreef:
ZENODotus schreef:Dag Yolanda,

Ik vind het interessant dat al de teksten die Alpha hier benoemt eensgezind door JG worden gebruikt om te willen aantonen dat het vieren van verjaardagen fout is... Interessant is dat b.v. brasserijen net zo goed kan slaan op een huwelijksverjaardag, die door JG wel gevierd worden, en dat het overgrote deel van deze teksten ook op een huwelijksverjaardag kunnen worden toegepast... Maar een huwelijk is dan weer ingesteld door de heer, is dan het antwoord, alsof de geboorte niet heugelijk was voor de heer.
Zo zie je ook bij de geboorte van Jezus Christus dat engelen juichend de herders uitnodigen... Het was een heel vreugdevolle bedoening... En terecht natuurlijk want het licht was in de wereld gekomen.
Ook over de oorsprong van Kerstmis zijn er heel wat speculiaties geweest: http://www.biblicalarchaeology.org/dail ... christmas/ dit is trouwens nog maar het tipje van de ijsberg.
Sorry, maar Jg doen nooit aan brasserijen.

Kijk eens goed hoe Herodes zijn verjaardag vierde?
Lees eens goed de berichten terug van Yolanda en nu de laatste ook van Martine... Iemand die aan brasserijen wilt doen heeft daar echt geen excuus voor nodig omdat enkel op een verjaardag of een feestdag te doen, getuige de bezopen cafégangers en fuifgangers elke week opnieuw...
Ik heb een homoseksuele vriend die vrij eenzaam is, en zeker na de dood van één van zijn beste vrienden vorig jaar aan kanker... Neen, we lopen elkaars deur niet plat op elkaars verjaardag... Maar ik stuurde hem wel een kaartje en de dag zelf een sms'je dat ik aan hem dacht... Weet je hoe verkwikkend dat kan zijn...
Bartholomeusnacht, de gigantische afslachting van Hugenoten gebeurde tijdens een bruiloftsnacht, moeten we er dan maar vanuit gaan dat bij elke bruiloft honderden mensen worden afgeslacht?

Lees b.v. Paulus relaas over offervlees 1 Kor 8, of lees Kolossenzen 2.
Alpha

Bericht door Alpha »

Yolanda_dB schreef:Wat je "probeert" is niet relevant. Wat je concreet doet/zegt is wel relevant.
Je laat NIET zien wat de Bijbel leert, maar je laat zien wat de Bijbel NIET leert.
Dat is heel wat anders, want dan zijn het dus niets meer dan menselijke verzinsels, en in dit geval zelfs 'valse' verzinsels.
En dan kun je 100 keer beweren dat je 'slechts' wilt aantonen wat de Bijbel leert, dat is gewoon NIET WAAR.
Dat heeft niks met "passen" te maken, maar gewoon het gegeven dat wat jij beweert, niet waar is.
Grappig dat je MIJ beschuldigt van menselijke verzinsels, terwijl juist JIJ daar gebruik van maakt.
Alle dogma’s zijn door mensen verzonnen en staan niet in de Bijbel.

Ik toon aan, dat Kerstmis niet in de Bijbel voorkomt en dat dat pas in 354 is ingesteld door mensen.
Jij vindt dat dat niet waar is.

Je doet je best maar.
Dan moet je niet raar kijken wanneer je straks “een bon” krijgt.

Toon nu eens aan, dat dingen die ik schreef, in strijd zijn met de leer van de gehele Bijbel.
Alpha

Bericht door Alpha »

Martine schreef:@Alpha:Het wordt zo langzamerhand zinloos om nog iets te zeggen over wat wel of niet in de Bijbel zou staan.
Het mag allemaal niet volgens Alpha, want het staat niet in de Bijbel.

Ik vier de geboorte van onze Heer - zoals die in de Bijbel uitgebreid is besproken.
We noemen dat Kerst - of Kerstmis. Ik doe dat, samen met mijn geloofsgenoten, in een nachtelijke kerkdienst.
En als dat niet kan die late avond/nacht, ga ik eerste Kerstdag naar de kerk.
Geen brasserijen, uitspanningen om dit kracht bij te zetten.
Integendeel: ingetogen en dankbaar.
Op welke datum dat Hij geboren zou zijn, doet er niet toe. Het gaat om de kern - Hij is 'mens' geworden.

Op mijn geboortedag denk ik in dankbaarheid aan het feit dat ik een nieuw levensjaar mag ingaan.
Nergens in de Bijbel staat, dat dat niet mag.
Dat jij de ander bijna dwingend een levensstijl op wil leggen moet jij weten.
Ik - en met mij vele anderen - houden toch maar eigen levensstijl aan.
Nogmaals, als jij een door mensen bedacht feest wil vieren is dat jouw zaak.

Dank zij Jezus dood kunnen we nu een beroep op hem doen als bemiddelaar.
Vandaar dat hij opdroeg om zijn dood op 14 Nissan te herdenken.

Daarom is deze tekst ook zo belangrijk:

Prediker 7:
1 Een naam is beter dan goede olie, en de dag des doods dan de dag dat iemand geboren wordt.
8 Beter is het einde naderhand van een zaak dan het begin ervan.
Beter iemand die geduldig is dan iemand die hoogmoedig van geest is.

Wanneer je denkt dat een door mensen bedacht feest God te kunnen eren, dat ben je m.i. wel heel ver weg.
Er is een overvloed aan bewijs, dat kerstmis een gekerstend heidens feest is.

Nergens in de Bijbel kan je kerst of een kerstdag vinden, die bestaan Bijbels gezien niet.
Het zijn door mensen gemaakte "heilige" huisjes.

Net als de door de RKK gemaakte kapelletjes.
Alpha

Bericht door Alpha »

ZENODotus schreef:
Alpha schreef:
ZENODotus schreef:Dag Yolanda,

Ik vind het interessant dat al de teksten die Alpha hier benoemt eensgezind door JG worden gebruikt om te willen aantonen dat het vieren van verjaardagen fout is... Interessant is dat b.v. brasserijen net zo goed kan slaan op een huwelijksverjaardag, die door JG wel gevierd worden, en dat het overgrote deel van deze teksten ook op een huwelijksverjaardag kunnen worden toegepast... Maar een huwelijk is dan weer ingesteld door de heer, is dan het antwoord, alsof de geboorte niet heugelijk was voor de heer.
Zo zie je ook bij de geboorte van Jezus Christus dat engelen juichend de herders uitnodigen... Het was een heel vreugdevolle bedoening... En terecht natuurlijk want het licht was in de wereld gekomen.
Ook over de oorsprong van Kerstmis zijn er heel wat speculiaties geweest: http://www.biblicalarchaeology.org/dail ... christmas/ dit is trouwens nog maar het tipje van de ijsberg.
Sorry, maar Jg doen nooit aan brasserijen.

Kijk eens goed hoe Herodes zijn verjaardag vierde?
Lees eens goed de berichten terug van Yolanda en nu de laatste ook van Martine... Iemand die aan brasserijen wilt doen heeft daar echt geen excuus voor nodig omdat enkel op een verjaardag of een feestdag te doen, getuige de bezopen cafégangers en fuifgangers elke week opnieuw...
Ik heb een homoseksuele vriend die vrij eenzaam is, en zeker na de dood van één van zijn beste vrienden vorig jaar aan kanker... Neen, we lopen elkaars deur niet plat op elkaars verjaardag... Maar ik stuurde hem wel een kaartje en de dag zelf een sms'je dat ik aan hem dacht... Weet je hoe verkwikkend dat kan zijn...
Bartholomeusnacht, de gigantische afslachting van Hugenoten gebeurde tijdens een bruiloftsnacht, moeten we er dan maar vanuit gaan dat bij elke bruiloft honderden mensen worden afgeslacht?

Lees b.v. Paulus relaas over offervlees 1 Kor 8, of lees Kolossenzen 2.
Ik citeerde slechts een tekst.
Er zijn er meer, die raad geven w.b.t. feesten.

Rom. 13:13 „Laten wij betamelijk wandelen, zoals overdag, niet in brasserijen en drinkgelagen.”

1 Petrus 4:
3 Want het is voldoende dat GIJ in de voorbijgegane tijd de wil van de natiën hebt volbracht door U over te geven aan daden van losbandig gedrag, wellusten, overdaad van wijn, brasserijen, drinkpartijen en onwettige afgoderijen. 
4 Omdat GIJ niet langer met hen deze weg bewandelt naar dezelfde lage poel van liederlijkheid, staan zij vreemd te kijken en gaan zij voort schimpend over U te spreken. NWV.

Het is niet goed, als je teksten gaat interpreteren om zo je gedrag te verontschuldigen.
M.a.w. wat niet letterlijk verboden is, mag.

Het nieuwe verbond geeft mensen een persoonlijke vrijheid en verantwoordelijkheid. (Hebreeën 4:13;1 Petrus 2:16; Galaten 5:13).
Martine

Bericht door Martine »

Ik geef het op. Zo is geen gesprek meer mogelijk...
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
callista

Bericht door callista »

@Alpha schreef:
Nergens in de Bijbel kan je kerst of een kerstdag vinden, die bestaan Bijbels gezien niet.
Nergens in de Bijbel kun je ook het gebruik van o.a. fietsen, auto's, vliegtuigen en computers vinden.
Dus gooi dat alles maar gauw het raam uit...allemaal afgoderij.... :evil: :w

Treurig.. :(
Yolanda_dB

Bericht door Yolanda_dB »

Alpha schreef:Grappig dat je MIJ beschuldigt van menselijke verzinsels, terwijl juist JIJ daar gebruik van maakt.
Helaas veelzeggend dat je dit 'grappig' vindt ...

Punt is dat ik iets zeg over Kerst. Ik heb het over A.
Jij maakt daar heel wat anders van, jij gaat praten over B, en benoemt dat B (en wat mij betreft: terecht) als afgoderij.
Maar IK heb het NIET over B, ik heb het over A,
en je toont NERGENS AAN dat wat over B te zeggen is, ook geldt voor A.
Maar ondertussen veroordeel je A wel als afgoderij.
En zo lang je dat niet aantoont, ben jij degene die zaken aan het verzinnen is.

Dus nogmaals:
Ik heb het niet over het in 354 ingestelde feestje (B).
Het heeft geen enkele zin om daar steeds over door te gaan,
en het heeft geen enkele relevantie voor waar ik het over heb (A).
Waarom je dat steeds negeert, is mij (nog steeds) een raadsel ...
Alpha schreef:Alle dogma’s zijn door mensen verzonnen en staan niet in de Bijbel.
Ik heb het in dit topic niet over dogma's gehad, dus deze opmerking is irrelevant.
Bovendien - maar wel terzijde: dogma's zijn altijd gebaseerd zijn op en ondergeschikt zijn aan de Bijbel.
Bovendien: kerstmis is geen dogma. Dogma's gaan over "leer", kerstmis is geen inhoud van "leer", althans niet in de protestantse wereld,
althans niet in de kringen/kerken waar ik in vertoef.
Alpha schreef:Ik toon aan, dat Kerstmis niet in de Bijbel voorkomt en dat dat pas in 354 is ingesteld door mensen.
Dit klopt niet.
Jij hebt het hier over B, en ik ben het met jou eens dat dit niet in de bijbel staat, en zelfs op basis van Bijbelteksten is af te wijzen.
Maar nogmaals, voor de zoveelste keer: ik heb het NIET over B.
Ik herhaal: DAAR HEB IK HET NIET OVER.
Alpha schreef:Dan moet je niet raar kijken wanneer je straks “een bon” krijgt.
Om in deze beeldspraak te blijven, zegt de Bijbel:
Pas maar op met het uitdelen van bonnen, want zoals jij bonnen uitdeelt, zul je ze zelf ook krijgen.
Yolanda_dB

Alpha schreef:Het nieuwe verbond geeft mensen een persoonlijke vrijheid en verantwoordelijkheid. (Hebreeën 4:13;1 Petrus 2:16; Galaten 5:13).
En jij probeert hier om die vrijheid in te perken / af te pakken.
Zonder relevante onderbouwing.
(want B afkeuren omdat A niet mag, is geen onderbouwing.)
Alpha

Bericht door Alpha »

Martine schreef:Ik geef het op. Zo is geen gesprek meer mogelijk...
Zeker wel, wanneer je binnen de bijbel blijft.
Alpha

Bericht door Alpha »

callista schreef:@Alpha schreef:
Nergens in de Bijbel kun je ook het gebruik van o.a. fietsen, auto's, vliegtuigen en computers vinden.
Dus gooi dat alles maar gauw het raam uit...allemaal afgoderij.... :evil: :w

Treurig.. :(
Het gaat niet om het fietsen, maar om aanbidding.
Je kan God niet aanbidden met overgeleverde gekerstende gebruiken.

Door aan te geven dat God dat soort dingen niet accepteert, probeer ik te voorkomen dat God straks tegen je zegt: "Ik heb u niet gekend".(Matthéüs 7:22, 23)
Ik heb er geen persoonlijk belang bij.
Het is niet in mijn belang, dat ik je oren niet wil kittelen. (2 Timotheüs 4:3, 4.)

Toon dan eens aan, dat datgene wat ik schrijf in strijd is met de leer van de gehele bijbel.
Alpha

Bericht door Alpha »

Yolanda_dB schreef:
Alpha schreef:Grappig dat je MIJ beschuldigt van menselijke verzinsels, terwijl juist JIJ daar gebruik van maakt.
Helaas veelzeggend dat je dit 'grappig' vindt ...

Punt is dat ik iets zeg over Kerst. Ik heb het over A.
Jij maakt daar heel wat anders van, jij gaat praten over B, en benoemt dat B (en wat mij betreft: terecht) als afgoderij.
Maar IK heb het NIET over B, ik heb het over A,
en je toont NERGENS AAN dat wat over B te zeggen is, ook geldt voor A.
Maar ondertussen veroordeel je A wel als afgoderij.
En zo lang je dat niet aantoont, ben jij degene die zaken aan het verzinnen is.

Dus nogmaals:
Ik heb het niet over het in 354 ingestelde feestje (B).
Het heeft geen enkele zin om daar steeds over door te gaan,
en het heeft geen enkele relevantie voor waar ik het over heb (A).
Waarom je dat steeds negeert, is mij (nog steeds) een raadsel ...
Ik heb het niet over a tm z, maar over het feit, dat Kerstmis geen Bijbels feest is en dat Jezus dat niet heeft ingesteld, maar een heidense keizer.
Interessant is dat ook de verplichte zondagsrust, behalve voor boeren, door hem is ingesteld.
De Bijbel kent dat niet.
Yolanda_dB schreef:
Alpha schreef:Alle dogma’s zijn door mensen verzonnen en staan niet in de Bijbel.
Ik heb het in dit topic niet over dogma's gehad, dus deze opmerking is irrelevant.
Bovendien - maar wel terzijde: dogma's zijn altijd gebaseerd zijn op en ondergeschikt zijn aan de Bijbel.
Bovendien: kerstmis is geen dogma. Dogma's gaan over "leer", kerstmis is geen inhoud van "leer", althans niet in de protestantse wereld,
althans niet in de kringen/kerken waar ik in vertoef. .
Het klopt, dat kerst geen dogma is, maar is net al dogma’s door mensen ingesteld.
Yolanda_dB schreef:
Alpha schreef:Ik toon aan, dat Kerstmis niet in de Bijbel voorkomt en dat dat pas in 354 is ingesteld door mensen.
Dit klopt niet.
Jij hebt het hier over B, en ik ben het met jou eens dat dit niet in de bijbel staat, en zelfs op basis van Bijbelteksten is af te wijzen.
Maar nogmaals, voor de zoveelste keer: ik heb het NIET over B.
Ik herhaal: DAAR HEB IK HET NIET OVER.
Ik heb het over kerstmis, niet over het alfabet.
Ik toon aan wat de oorsprong van kerstmis is en dat het niet uit de Bijbel afkomstig is.
Yolanda_dB schreef:
Alpha schreef:Dan moet je niet raar kijken wanneer je straks “een bon” krijgt.
Om in deze beeldspraak te blijven, zegt de Bijbel:
Pas maar op met het uitdelen van bonnen, want zoals jij bonnen uitdeelt, zul je ze zelf ook krijgen.
Ik deel geen bonnen uit, ik probeer dat juist te voorkomen.
Alpha

Bericht door Alpha »

Yolanda_dB schreef:
Alpha schreef:Het nieuwe verbond geeft mensen een persoonlijke vrijheid en verantwoordelijkheid. (Hebreeën 4:13;1 Petrus 2:16; Galaten 5:13).
En jij probeert hier om die vrijheid in te perken / af te pakken.
Zonder relevante onderbouwing.
(want B afkeuren omdat A niet mag, is geen onderbouwing.)
Ik pak helemaal niets af, ik toon aan dat kerstmis geen Bijbelse grond heeft en dat heb ik duidelijk onderbouwd.

Het is triest dat je je weg tot behoud afgrendelt met gebruiken, die aantoonbaar niet uit de bijbel komen.
Ik heb ook aangetoond, dat ook vele anderen dat hebben ontdekt.
Ik heb dat niet verzonnen.

Je mag je vrijheid gebruiken, zoals JIJ dat wil.
Je bevindt je dan op de brede weg, waar "alles kan en alles mag".
Yolanda_dB

Alpha schreef:Het is triest dat je je weg tot behoud afgrendelt met gebruiken, die aantoonbaar niet uit de bijbel komen.
Als je na zoveel keer nog steeds de brutaliteit hebt om mij aan te spreken en te veroordelen op iets anders, dan laat ik het maar.
Aangezien volgens jouw redenering zelfs Jezus een afgodendienaar is, ben ik in goed gezelschap.
Gelukkig is mijn weg tot behoud niet afhankelijk van jouw onzinnige en verkeerde visie daarop ...
Anja (oud account)

Bericht door Anja (oud account) »

Brassers zijn in Goed Gezelschap. Jezus Zelf werd een wijnzuiper genoemd (ja, wees maar niet beledigd, het staat er allemaal letterlijk) en een vraat.

Het WTG kent Christus Jezus niet en doet hetzelfde als de Farizeeërs deden. Het antwoord van Onze Heer op wtg- dreigementjes zou wel eens identiek kunnen zijn als dat Hij hen gaf:
Luc.11:52 Wee jullie wetgeleerden, want jullie hebben de sleutel tot de kennis weggenomen; zelf zijn jullie niet binnengegaan, en anderen die wel binnen wilden gaan, hebben jullie tegengehouden.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Alpha

Bericht door Alpha »

Yolanda_dB schreef:
Alpha schreef:Het is triest dat je je weg tot behoud afgrendelt met gebruiken, die aantoonbaar niet uit de bijbel komen.
Als je na zoveel keer nog steeds de brutaliteit hebt om mij aan te spreken en te veroordelen op iets anders, dan laat ik het maar.
Aangezien volgens jouw redenering zelfs Jezus een afgodendienaar is, ben ik in goed gezelschap.
Gelukkig is mijn weg tot behoud niet afhankelijk van jouw onzinnige en verkeerde visie daarop ...
Ik veroordeel helemaal niets.

De weg van behoud is beslist niet geplaveid met leringen en overleveringen, die geen Bijbelse oorsprong hebben.
Die blokkeren juist de weg.
Ik baseer MIJN visie uitsluitend op de Bijbelse leer, ook als je dat onzinnig vindt.

Waar zeg ik dan dat Jezus een afgodendienaar is?
Omdat hij geen geboortedag vierde?

Je viert zelf Jezus geboortedag, die niet in de Bijbel voorkomt en gedenkt Jezus dood op 14 Nissan niet, alhoewel hij dat duidelijk wèl gebood.

Hou eens op met allerlei veronderstellingen aan te dragen, kom eens met feiten.
Toon aan dat Jezus gebood zijn geboorte dag, die overigens medio oktober plaats vond, te vieren.
Alpha

Bericht door Alpha »

Anja schreef:Brassers zijn in Goed Gezelschap. Jezus Zelf werd een wijnzuiper genoemd (ja, wees maar niet beledigd, het staat er allemaal letterlijk) en een vraat.

Het WTG kent Christus Jezus niet en doet hetzelfde als de Farizeeërs deden. Het antwoord van Onze Heer op wtg- dreigementjes zou wel eens identiek kunnen zijn als dat Hij hen gaf:
Luc.11:52 Wee jullie wetgeleerden, want jullie hebben de sleutel tot de kennis weggenomen; zelf zijn jullie niet binnengegaan, en anderen die wel binnen wilden gaan, hebben jullie tegengehouden.
Net als de farizeers beschuldig je Jg van dingen die je kennelijk zelf doet.

Ik beschuldig of dreig helemaal niets, ik laat de Bijbelse visie zien.
Je interpreteert mijn woorden kennelijk als een bedreiging voor jouw eigen visie.
Kom eens van je wolkje af.

Je uit beweringen zonder deze Bijbels te onderbouwen.
Laat in de Bijbel zien, wat je beweert.

De Bijbel verbied niet het consumeren van wijn, maar wel dronkenschap. (Spreuken 23:20, 21).
Jezus hield zich daar aan.

Zacharia's zoon Johannes (de doper) werd overigens verboden wijn en sterke drank te drinken.

Wat Luc.11:52 betreft, je "vergeet" deze tekst:

1 Timotheüs 2:
3 Dit is voortreffelijk en aangenaam in de ogen van onze Redder, God, 
4 wiens wil het is dat alle soorten van mensen worden gered en tot een nauwkeurige kennis van de waarheid komen.

Kijk eens hier?

https://www.jw.org/nl/publicaties/boeke ... bel-leert/
Alpha

Bericht door Alpha »

Wanneer je de weg tot behoud, in de Bijbel de smalle weg genoemd, gelopen hebt, wat dan?
Zijn deze Bijbelse normen en waarden nog van toepassing?

1 Korinthiërs 6:
9 Wat! Weet GIJ niet dat onrechtvaardigen Gods koninkrijk niet zullen beërven? Wordt niet misleid. Noch hoereerders, noch afgodendienaars, noch overspelers, noch mannen die er voor tegennatuurlijke doeleinden op na worden gehouden, noch mannen die bij mannen liggen, 
10 noch dieven, noch hebzuchtige personen, noch dronkaards, noch beschimpers, noch afpersers zullen Gods koninkrijk beërven.

Wordt je dan geoordeeld?

Johannes 5:
28 Verwondert U hierover niet, want het uur komt waarin allen die in de herinneringsgraven zijn, zijn stem zullen horen 
29 en te voorschijn zullen komen, zij die goede dingen hebben gedaan, tot een opstanding des levens, zij die verachtelijke dingen hebben beoefend, tot een opstanding des oordeels.

Worden zij eerst geoordeeld of zijn ze al beoordeeld?

Openbaring 7:
9 Na deze dingen zag ik, en zie! een grote schare, die niemand tellen kon, uit alle natiën en stammen en volken en talen, staande voor de troon en voor het Lam, gehuld in lange witte gewaden, en er waren palmtakken in hun handen. 
10 En zij blijven met een luide stem roepen en zeggen: „Redding [hebben wij te danken] aan onze God, die op de troon is gezeten, en aan het Lam.” NWV.
Yolanda_dB

Alpha schreef:
Yolanda_dB schreef:
Volgens jouw zelfbedachte regels doe ik aan afgoderij en grendel ik mijn weg tot behoud af.
Dat is (ver)oordelen.
Alpha schreef:Ik baseer MIJN visie uitsluitend op de Bijbelse leer, ook als je dat onzinnig vindt.
Dan ben je ziende blind.
Alpha schreef:Waar zeg ik dan dat Jezus een afgodendienaar is?
Jezus deed mee aan de 'brasserie' in Kana, Hij zorgde zelfs nog de wijn.
Zes vaten van 2 of 3 metreten. Dat is ruim 700 liter, ruim 900 flessen wijn.
Jezus deed dus mee aan/ en zorgde voor een flink drinkgelag tijdens een huwelijksfeest,
en feest dat nergens in de Bijbel is toegestaan, en volgens jouw 'norm' dus een afgodenfeest is.
Alpha schreef:Je viert zelf Jezus geboortedag, ...
Ik ga je vanaf nu maar "leugenaar" noemen als je dit zegt.
Ik "vier" ten eerste niets, en ten tweede ook niet de "geboortedag" van Jezus.
Alpha schreef:Je viert zelf Jezus geboortedag, die niet in de Bijbel voorkomt.
Lukas 2:6-7 "Terwijl zij daar waren, werden de dagen vervuld dat zij moest baren. En zij baarde haar zoon, de eerstgeborene, ..."
In de Bijbel wordt inderdaad niet genoemd "op die en die datum baarde zij haar zoon."
Maar in de Bijbel staat wel degelijk Zijn geboorte beschreven.
Plus de melding daarvan door de engelen ("Heden is geboren ...").
Dat Jezus'geboortedag niet in de Bijbel voorkomt, is dus ook een leugen.
Alpha schreef:...en gedenkt Jezus dood op 14 Nissan niet, alhoewel hij dat duidelijk wèl gebood.
O?
Hoe weet jij dat?
En nog even een extra vraag: waar staat in de Bijbel dat wij Jezus' dood op 14 Nissan moeten gedenken?
Alpha schreef:Hou eens op met allerlei veronderstellingen aan te dragen, kom eens met feiten.
Spreek tegen jouzelf.
Alpha schreef:Toon aan dat Jezus gebood zijn geboorte dag, die overigens medio oktober plaats vond, te vieren.
Ik beweer nergens dat Jezus "gebood" zijn geboortedag te vieren. Opnieuw één van jouw leugens.
Jij beweert dat Jezus VERboden heeft om stil te staan bij de betekenis van Zijn komst in de wereld.
En dat toon je niet aan ....
pyro

Bericht door pyro »

Yolanda_dB schreef:Ik ga je vanaf nu maar "leugenaar" noemen als je dit zegt.
Ik geloof niet dat Alpha bewust onwaarheid spreekt. Het gaat om die reden m.i. wat te ver om hem leugenaar te noemen.
Het probleem is denk ik eerder, dat Alpha een onwankelbare overtuiging heeft omtrent het geloof van anderen.
Dit impliceert wel dat hij in naam van 'de ware bijbelse leer' beter weet wat een ander gelooft, dan die persoon zelf.
En daarmee wordt dan wel een grens overschreden, omdat er met dit uitgangspunt structureel geen gelijkwaardig gesprek met andersdenkenden mogelijk zou zijn.
Dan wordt het tijd voor de crew om zich te beraden in hoeverre een dergelijke gesprekshouding past op dit forum.
Alpha schreef:Toon aan dat Jezus gebood zijn geboorte dag, die overigens medio oktober plaats vond, te vieren.
Yolanda_dB schreef:Ik beweer nergens dat Jezus "gebood" zijn geboortedag te vieren. Opnieuw één van jouw leugens.
Jij beweert dat Jezus VERboden heeft om stil te staan bij de betekenis van Zijn komst in de wereld.
Ook hier is m.i. sprake van een misverstaan als gevolg van onwrikbare overtuigingen hoe anderen geloven, eerder dan van liegen in de zin van doelbewust onwaarheid spreken.
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Yolanda_dB

pyro schreef:
Yolanda_dB schreef:Ik ga je vanaf nu maar "leugenaar" noemen als je dit zegt.
Ik geloof niet dat Alpha bewust onwaarheid spreekt. Het gaat om die reden m.i. wat te ver om hem leugenaar te noemen.
Het probleem is denk ik eerder, dat Alpha een onwankelbare overtuiging heeft omtrent het geloof van anderen.
Dit impliceert wel dat hij in naam van 'de ware bijbelse leer' beter weet wat een ander gelooft, dan die persoon zelf.
En daarmee wordt dan wel een grens overschreden, omdat er met dit uitgangspunt structureel geen gelijkwaardig gesprek met andersdenkenden mogelijk zou zijn.
Dan wordt het tijd voor de crew om zich te beraden in hoeverre een dergelijke gesprekshouding past op dit forum.
Yolanda_dB schreef:Ik beweer nergens dat Jezus "gebood" zijn geboortedag te vieren. Opnieuw één van jouw leugens.
Ook hier is m.i. sprake van een misverstaan als gevolg van onwrikbare overtuigingen hoe anderen geloven, eerder dan van liegen in de zin van doelbewust onwaarheid spreken.
Als iemand iets over mij zegt dat niet waar is, is dat een leugen.
Als dat herhaaldelijk gebeurt, noem ik zo iemand een leugenaar.
Dat heeft niks te maken met "onbewust" of "misverstand".
pyro

Bericht door pyro »

Yolanda_dB schreef: Als iemand iets over mij zegt dat niet waar is, is dat een leugen.
Als dat herhaaldelijk gebeurt, noem ik zo iemand een leugenaar.
Dat heeft niks te maken met "onbewust" of "misverstand".
Yolanda,

eerder in dit gesprek zei je, absoluut niet te begrijpen waarom Alpha [a,b,c] blijft herhalen terwijl jij [d] zegt.
Ik probeer dit te verklaren dusdanig dat het begrijpelijk wordt.
Als iemand iets over jou zegt dat niet waar is, kan dat verschillende oorzaken hebben.
In dit geval is de oorzaak m.i. de geloofsovertuiging dat kerstmis slechts betrekking kan hebben op [a, b, c].
Het nare is dan, dat Alpha iets gelooft over jouw geloof dat niet klopt. Helaas wordt daarmee een grens overschreden, wat ik al eerder zei.
Ik zou er echter toch voor willen pleiten het hebben van een incorrecte geloofsovertuiging (want daarover praten we in dit geval, naar mijn bescheiden mening) niet als 'liegen' te kwalificeren.
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Biker

Bericht door Biker »

Yolanda_dB schreef:
O?
Hoe weet jij dat?
En nog even een extra vraag: waar staat in de Bijbel dat wij Jezus' dood op 14 Nissan moeten gedenken?

Lev 23:5
In de eerste maand, op de veertiende dag van de maand, tegen het vallen van de avond, is het Pascha voor de HEERE.
בַּחֹ֣דֶשׁ הָרִאשׁ֗וֹן בְּאַרְבָּעָ֥ה עָשָׂ֛ר לַחֹ֖דֶשׁ בֵּ֣ין הָעַרְבָּ֑יִם פֶּ֖סַח לַיהוָֽה׃
In de eerste maand, op den veertienden der maand, tussen twee avonden is des HEEREN pascha. (SV)
6 En op de vijftiende dag van die maand is het Feest van de ongezuurde broden voor de HEERE. Zeven dagen lang moet u dan ongezuurde broden eten.
Yolanda_dB

Biker schreef:
Yolanda_dB schreef:
O?
Hoe weet jij dat?

Lev 23:5
In de eerste maand, op de veertiende dag van de maand, tegen het vallen van de avond, is het Pascha voor de HEERE.
בַּחֹ֣דֶשׁ הָרִאשׁ֗וֹן בְּאַרְבָּעָ֥ה עָשָׂ֛ר לַחֹ֖דֶשׁ בֵּ֣ין הָעַרְבָּ֑יִם פֶּ֖סַח לַיהוָֽה׃
In de eerste maand, op den veertienden der maand, tussen twee avonden is des HEEREN pascha. (SV)
6 En op de vijftiende dag van die maand is het Feest van de ongezuurde broden voor de HEERE. Zeven dagen lang moet u dan ongezuurde broden eten.
Ik vroeg niet waar die 14 Nissan vandaan kwam. Dat is mij bekend.
Ik vroeg waar staat dat ik/wij dat moeten ?
Want dat beweert Alpha.
Trajecto
Site Admin

Bericht door Trajecto »

Het steunt op:
SV
Lucas 22:
15 En Hij zeide tot hen: Ik heb grotelijks begeerd, dit pascha met u te eten, eer dat Ik lijde;
16 Want Ik zeg u, dat Ik niet meer daarvan eten zal, totdat het vervuld zal zijn in het Koninkrijk Gods.
17 En als Hij een drinkbeker genomen had, en gedankt had, zeide Hij: Neemt dezen, en deelt hem onder ulieden.
18 Want Ik zeg u, dat Ik niet drinken zal van de vrucht des wijnstoks, totdat het Koninkrijk Gods zal gekomen zijn.
19 En Hij nam brood, en als Hij gedankt had, brak Hij het, en gaf het hun, zeggende: Dat is Mijn lichaam, hetwelk voor u gegeven wordt; doet dat tot Mijn gedachtenis.
20 Desgelijks ook den drinkbeker na het avondmaal, zeggende: Deze drinkbeker is het nieuwe testament in Mijn bloed, hetwelk voor u vergoten wordt.

en
1Korinthiërs 11:
24 En als Hij gedankt had, brak Hij het, en zeide: Neemt, eet, dat is Mijn lichaam, dat voor u gebroken wordt; doet dat tot Mijn gedachtenis.
25 Desgelijks nam Hij ook den drinkbeker, na het eten des avondmaals, en zeide: Deze drinkbeker is het Nieuwe Testament in Mijn bloed. Doet dat, zo dikwijls als gij dien zult drinken, tot Mijn gedachtenis.
26 Want zo dikwijls als gij dit brood zult eten, en dezen drinkbeker zult drinken, zo verkondigt den dood des Heeren, totdat Hij komt.

In de NWV luidt dat:
Lucas 22:
15 En hij zei tot hen: „Ik heb vurig begeerd dit Pascha met U te eten voordat ik lijd;
16 want ik zeg U: Ik zal het niet meer eten totdat het wordt vervuld in het koninkrijk Gods.”
17 En hij nam een beker aan, sprak een dankgebed uit en zei: „Neemt deze en laat hem van de een naar de ander onder U rondgaan;
18 want ik zeg U: Van nu af zal ik niet meer van het product van de wijnstok drinken totdat het koninkrijk Gods gekomen is.”
19 Hij nam ook een brood, sprak een dankgebed uit, brak het en gaf het aan hen, terwijl hij zei: „Dit betekent* mijn lichaam, dat ten behoeve van U gegeven zal worden. Blijft dit tot een gedachtenis aan mij doen.”

1Korinthiërs 11:
24 en, na gedankt te hebben, het brak en zei: „Dit betekent* mijn lichaam, dat ten behoeve van U is. Blijft dit tot mijn gedachtenis doen.”
25 Evenzo deed hij ook met betrekking tot de beker, nadat hij het avondmaal had gebruikt, en hij zei: „Deze beker betekent het nieuwe verbond krachtens mijn bloed. Blijft dit, zo dikwijls als GIJ hem drinkt, tot mijn gedachtenis doen.”
26 Want zo dikwijls als GIJ dit brood eet en deze beker drinkt, blijft GIJ de dood des Heren verkondigen, totdat hij gekomen is.

Van een datum is er geen vermelding, al kan wel uitgerekend worden wanneer het avondmaal was.
Conclusies die men vervolgens trekt kunnen verschillend uitvallen.
Nulla aetas ad discendum sera