Weg tot behoud
Forumregels
Richtlijnen subforum
Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.
(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)
Moderatie: het moderatieteam
Richtlijnen subforum
Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.
(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)
Moderatie: het moderatieteam
-
- Man/Vrouw: M
Re: Weg tot behoud
Mensen, dit gesprek gaat niet goed. Deze draad is niet de plek om elkaars identiteit in twijfel te trekken, noch voor andere op de persoon gerichte stekeligheden. Laten we on topic verder gaan met de vraag welke de Weg tot Behoud is, welke bijbelteksten ons wat te zeggen hebben met betrekking tot dit onderwerp. Overigens kunnen we hierbij niet volstaan met de bijbel voor zichzelf te laten spreken, maar wordt van ieder welwillende bereidheid verwacht zijn / haar mening te onderbouwen en ter discussie te stellen. - mod pyro
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
-
- Site Admin
De NWV geeft in 1 Korintiërs 11:Alpha schreef:Het herdenken van Jezus dood is op 14 Nissan.
Op die datum gaf Jezus de opdracht.
25 Evenzo deed hij ook met betrekking tot de beker, nadat hij het avondmaal had gebruikt, en hij zei: „Deze beker betekent het nieuwe verbond krachtens mijn bloed. Blijft dit, zo dikwijls als GIJ hem drinkt, tot mijn gedachtenis doen.”
In het geheel niet opgedragen als om te doen "op 14 Nissan" maar "zo dikwijls als..."
Vanwaar deze discrepantie tussen wat de NWV vermeldt en wat het WTG opdraagt?
Nulla aetas ad discendum sera
-
Ondanks dat hier het teken van het nieuwe verbond wordt ingesteld door Jezus Zelf, hebben gereformeerden daar de verbondsdoop voor in de plaats gezet, als teken van het nieuwe verbond, wat in plaats zou zijn gekomen van de besnijdenis.Trajecto schreef:De NWV geeft in 1 Korintiërs 11:Alpha schreef:Het herdenken van Jezus dood is op 14 Nissan.
25 Evenzo deed hij ook met betrekking tot de beker, nadat hij het avondmaal had gebruikt, en hij zei: „Deze beker betekent het nieuwe verbond krachtens mijn bloed. Blijft dit, zo dikwijls als GIJ hem drinkt, tot mijn gedachtenis doen.”
In het geheel niet opgedragen als om te doen "op 14 Nissan" maar "zo dikwijls als..."
Dat is een nog veel grotere mistap, volgens mij.
Wat vreemd is want je zou denken dat onze theologen in zwarte pakken heel goed wisten en uit konden rekenen dat Jezus rond begin october is geboren, op de westerse kalender.
Als je dan zonodig de geboorte naar het vlees wilt vieren, doe het dan alsjeblieft in de juiste tijd van het jaar, mischien leer je dan ook de joodse achtergrond van God's feesten wat beter kennen, wat symboliek betreft etc.
Maar nee hoor, geheel aan de leiband van de roomse moeder .

-
Bedankt voor je reactie.Yolanda_dB schreef:Uit dit hele stuk even 2 kernpunten:
1.
Jij zegt: "Je gaat vervolgens, helaas, mijn intenties interpreteren vanuit JOUW gezichtspunt."
En ik beweer steeds dat JIJ degene bent die dit doet.
Jij hebt een beeld van kerstmis en kerstfeest-vieren dat NIET HETZELFDE is als waar ik het over heb.
En toch loop je 'te waarschuwen' voor JOUW BEELD, en niet het mijne.
2.
Jij zegt: "Ik vermeld gewoon het gevolg van een bepaalde handelwijze, zoals ik wel illustreerde met het bordje “gevaarlijk ijs”."
En ik beweer - om even deze beeldspraak door te trekken - dat jij OVERAL bordjes neerzet van "gevaarlijk ijs",
zelfs als niet duidelijk is dat het ijs gevaarlijk is, en zelfs als er geen eens ijs is.
Je zult eerst moeten aantonen dat er ijs is, EN je zult moeten aantonen dat het gevaarlijk is,
voordat je het bordje "gevaarlijk ijs" gaat plaatsen.
Wat jij nu doet, is in een park waar aan de ene kant een bevroren meer is, en aan de andere kant een besneeuwd grasveld,
bij BEIDE het bordje "gevaarlijk ijs" neerzetten.
En als ik dan zeg dat ik op besneeuwd gras loop, zeg jij: maar toch ben je gevaarlijk bezig, want daarginds is gevaarlijk bevroren ijs.
En mocht je dit niet begrijpen:
Vervang "op gevaarlijk ijs lopen" maar door "kerst vieren volgens het beeld dat Alpha er van heeft"
en vervang "op besneeuwd gras lopen" door "tijdens advent en kerst extra en nadrukkelijk stil staan bij de betekenis van de komst van Jezus in de wereld."
En als je dit onderscheid nu nog niet begrijpt,
vraag ik je heel dringend om te stoppen met het plaatsen van waarschuwingsbordjes,
omdat je dan klaarblijkelijk niet in staat blijkt te zijn om te kunnen beoordelen wanneer zo'n waarschuwingsbordje terecht is en wanneer niet.
De NH kerk waar ik mijn laatste kerkervaring mee maakte, was in de burgermeesterswijk.
Mensen gaan dingen interpreteren vanuit hun eigen wereld.
Vandaar ook dit citaat:
Wanneer ik dingen weet, die anderen niet weten, zegt men, dat is niet waar.
Je beweert dat Jg m.o.m. gelijk staan met de RKK.
Maar je onderbouwt dat niet.
Mijn “bordjes” zijn gewoon op Bijbelse geboden gebaseerd.
Het is niet zo, dat wat de Bijbel niet letterlijk verbiedt, toegestaan is.
Noch jij, noch ik bepaal hoe God aanbeden dient te worden.
Hij stelt ZIJN eisen.
Hij verhoort alleen gebeden die voldoen aan de Bijbelse vereisten. ( Joh 5:14; Ps 145:18)
Gebeden van opstandige mensen, mensen die zelf willen bepalen wat goed is, worden genegeerd. (Jes 1:15).
Je bent niet gediend van “waarschuwingsbordjes”,omdat je zelf wilt bepalen wat goed of kwaad is in Gods ogen?
Is het alleen terecht als het in jouw visie past?
Wat denk je, welk persoonlijk belang of voordeel heb ik daarbij?
Het geeft een hoop werk en frustratie.
Samengevat zeg je, het maakt mij niet uit of een bepaald gebruik of overlevering van heidenen is overgenomen.
Jij vindt dat niet erg en bent van mening dat je daarmee God eer.
Wie meen ik wel te zijn, dat ik jou daarmee confronteer?
Dus moet ik gewoon de andere kant op kijken en doen of mijn neus bloed?
Of daarmee in mee gaan, omdat “ iedereen” dat doet?
-
Welke regels zijn door Jg zelf bedacht?Yolanda_dB schreef:Een kerkleider die zegt dat je Gods bevel aan de kant mag zetten en wel mag stelen.Martine schreef:Doet mij denken aan Bisschop Muskens van Breda die ooit zei dat een brood stelen uit pure armoede mag.
Onbegrijpelijk.
Dan zou ik mij nog eerder aan zelfbedachte WTG-regels houden, dan de Goddelijke regels aan de kant zetten ...
(ik doe geen van beide, maar gesteld dat ...)
-
Dank je voor je reactie.Trajecto schreef:De NWV geeft in 1 Korintiërs 11:Alpha schreef:Het herdenken van Jezus dood is op 14 Nissan.
Je reactie herken ik, zo wordt in vele kerken gedacht.
Het is echter een feit dat Jezus dat op 14 Nissan instelde.
Bovendien stierf Jezus op de dag van het joodse Pascha, dat eenmaal per jaar werd gehouden
Paulus bracht Jezus’ dood in verband met nog een jaarlijks joods feest, de Verzoendag. (Hebreeën 9:25, 26) .
De eerste eeuwse christenen herdachten Jezus dood jaarlijks en ook daarna nog steeds.
Omstreeks de 4e eeuw veranderde dat.
"zo dikwijls als..." is een gewilde interpretatie, die geen onderscheid maakt voor wie die symbolen zijn bedoeld.
Immers men leert toch dat "iedereen" naar de hemel gaat en dat de 144.000 "slechts" een symbolisch getal is?
Ook al blijkt dat niet uit de context?
De 144.000 worden ook wel de kleine kudde genoemd.
Lukas 12:32 Vreest niet, kleine kudde, want het heeft UW Vader goedgedacht U het koninkrijk te geven.
Openb 5:10 en gij hebt hen [de kleine kudde] gemaakt tot een koninkrijk en tot priesters voor onze God, en zij zullen [ met Jezus] als koningen over de aarde regeren.”
Jezus is met zijn doop met de Hg gezalfd.
Hij zou koning in Gods koninkrijk worden.
Zijn mederegeerders werden ook gezalfd.
De eersten met Pinksteren, ca 120 personen.
In 36 n.C. werd de eerste bekeerde heiden gezalfd, Cornelius.
Dit is het gevolg:
Openb 21:
1 En ik zag een nieuwe hemel (Jesaja 65:17;2 Petrus 3:13) en een nieuwe aarde; want de vroegere hemel en de vroegere aarde waren voorbijgegaan, en de zee (Jesaja 57:20;Openbaring 17:15) is niet meer.
2 Ik zag ook de heilige stad, het Nieuwe Jeruzalem, van God uit de hemel neerdalen, toebereid als een bruid die zich voor haar man versierd heeft.
3 Toen hoorde ik een luide stem, afkomstig van de troon, zeggen: „Zie! De tent van God is bij de mensen, en hij zal bij hen verblijven, en zij zullen zijn volken zijn. En God zelf zal bij hen zijn.
4 En hij zal elke traan uit hun ogen wegwissen, en de dood zal niet meer zijn, noch rouw, noch geschreeuw, noch pijn zal er meer zijn. De vroegere dingen zijn voorbijgegaan.” NWV.
De woelige „zee”, de goddeloze opstandige mensheid, zal ophouden te bestaan. Daarvoor in de plaats komen „een nieuwe hemel en een nieuwe aarde” — een nieuwe aardse maatschappij onder een nieuwe regering, Gods koninkrijk.
Op de aarde staat dan de grote schare, die Gods ingrijpen hebben overleefd. (Openbaring 7:9,10).
1 Samuël 1:3 En die man ging van jaar tot jaar op uit zijn stad om zich te Silo voor JHWH der legerscharen neer te werpen en hem een slachtoffer te brengen. En aldaar waren de twee zonen van Eli, Hofni en Pinehas, priesters voor JHWH.
1 Samuël 1:7 En zo placht zij jaar op jaar te doen, zo dikwijls als zij opging naar het huis van JHWH. Zo tergde zij haar altijd, zodat zij dan weende en niet kon eten. NWV.
1 Samuël 1:7 Jaar op jaar, zo dikwijls zij opging naar het huis des Heren, handelde hij zo en tergde zij haar; dan weende zij en at niet. NBG.
De uitdrukking jaar tot jaar wordt m.i. in de Septuaginta vertaald met hosakis, dat met „zo dikwijls als” wordt vertaald.
-
Waar het mij omgaat is, dat mensen niet menselijke tradities en overleveringen moeten volgen, maar datgene wat God graag ziet.Biker schreef:Ondanks dat hier het teken van het nieuwe verbond wordt ingesteld door Jezus Zelf, hebben gereformeerden daar de verbondsdoop voor in de plaats gezet, als teken van het nieuwe verbond, wat in plaats zou zijn gekomen van de besnijdenis.Trajecto schreef:De NWV geeft in 1 Korintiërs 11:Alpha schreef:Het herdenken van Jezus dood is op 14 Nissan.
Dat is een nog veel grotere mistap, volgens mij.
Wat vreemd is want je zou denken dat onze theologen in zwarte pakken heel goed wisten en uit konden rekenen dat Jezus rond begin october is geboren, op de westerse kalender.
Als je dan zonodig de geboorte naar het vlees wilt vieren, doe het dan alsjeblieft in de juiste tijd van het jaar, mischien leer je dan ook de joodse achtergrond van God's feesten wat beter kennen, wat symboliek betreft etc.
Maar nee hoor, geheel aan de leiband van de roomse moeder .
Inderdaad is het algemeen bekend dat Jezus medio oktober geboren is, wat ook blijkt uit het feit, dat hij in een stal geboren werd. Eind December waren daar dieren.
-
- Man/Vrouw: V
Gebeden van opstandige mensen hebben soms veel meer diepgang dan gebeden waarin geen woord verkeerd is.Alpha schreef:Hij verhoort alleen gebeden die voldoen aan de Bijbelse vereisten. ( Joh 5:14; Ps 145:18)
Gebeden van opstandige mensen, mensen die zelf willen bepalen wat goed is, worden genegeerd. (Jes 1:15).
Je bent niet gediend van “waarschuwingsbordjes”,omdat je zelf wilt bepalen wat goed of kwaad is in Gods ogen?
Te lang ben ik grootgebracht met de boodschap dat je niet boos mag zijn op God, terwijl er Psalmen zijn die dat wel degelijk weergeven. Er zijn een aantal specifieke 'woedepsalmen', zoals Psalm 13, 88. En niet vergeten de Klaagliederen van Jeremia.
Ook psalm 22 kun je er onder rekenen - al kun je dat daar tweeledig uitleggen: als de uitroep van wanhoop - zoals Jezus aan het kruis - en de boosheid van een mens die zich in de steek gelaten voelt.
Het is beter dat de mens dat uit naar God toe, dan dat hij verbitterd blijft. Want soms is alleen al door het eruit te gooiende eerste aanzet, om weer met Hem in het reine te komen.
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
-
Je bedoelt, wat het WTG jou voorschrijft dat God volgens hen graag zou zien.Alpha schreef:Waar het mij omgaat is, dat mensen niet menselijke tradities en overleveringen moeten volgen, maar datgene wat God graag ziet.

De Wachttoren 15-4-1982, p. 27: Tenzij wij met dit door God gebruikte communicatiekanaal in contact staan, zullen wij geen vorderingen maken op de weg ten leven, ongeacht hoeveel wij in de bijbel lezen.
De Wachttoren 15 me9 1983, p. 12 Het zal echter niet iedereen worden toegestaan op de paradijs aarde te leven. Er zijn vereisten waaraan voldaan moet worden. […] Een derde vereiste is dat wij met Gods kanaal verbonden zijn, met zijn organisatie. […] Om eeuwig leven in het aards paradijs te ontvangen, moeten wij die organisatie identificeren en God dienen als deel ervan. (De Wachttoren, 15 mei 1983, blz. 12)
De Wachttoren, 15 april 1983, p. 22 Vermijd een onafhankelijke denkwijze […] Hoe treedt zo’n onafhankelijke denkwijze aan het licht ? Een veel voorkomende manier is dat men raad in twijfel trekt die door Gods zichtbare organisatie wordt verschaft
De Wachttoren, 15 april 1983, p. 28 Dit is een onafhankelijke denkwijze. Waarom is zo’n instelling gevaarlijk ? Een dergelijke denkwijze vormt een bewijs van trots. […] Als wij gaan denken dat wij het beter weten dan de organisatie, zouden wij ons moeten afvragen: “Waar hebben wij om te beginnen de bijbelse waarheid geleerd ? Zouden wij de weg der waarheid kennen indien wij geen leiding van de organisatie hadden ontvangen ? Kunnen wij het eigenlijk wel zonder de leiding van Gods organisatie stellen ?” Neen, dat kunnen wij niet !”
De Wachttoren, 15 september 1993, p. 22 Maar als wij ons van Jehovah’s organisatie zouden verwijderen, zouden wij nergens anders terecht kunnen voor redding en ware vreugde. (Vergelijk Johannes 6:66-69.)”
De Wachttoren, 1 oktober 1994, p. 8 Allen die de bijbel willen begrijpen, dienen in te zien dat de „rijkgevarieerde wijsheid van God” uitsluitend bekend kan worden via Jehovah’s communicatiekanaal, de getrouwe en beleidvolle slaaf. ) (Noot van Anja: voor wie dit niet weet, de "getrouwe en beleidvolle slaaf" is volgens het WTG het besturend lichaam van het WTG)
Pure sectarische indoctrinatie en emotionele chantage, en Christus vervangen door het WTG. Er trappen gelukkig steeds minder mensen in , het aantal JG in Nederland is gestaag afgenomen, Godzijdank. Alleen in Afrika doet het WTG het helaas nog erg goed.De Wachttoren 1 mei 1995, p. 19 Natuurlijk dient bijbellezen niet in de plaats te komen van het gebruik dat u maakt van het voortreffelijke studiemateriaal dat via „de getrouwe en beleidvolle slaaf” beschikbaar is gesteld.”
Solo Christo
Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
-
Dat laatste klopt.Alpha schreef:Mijn “bordjes” zijn gewoon op Bijbelse geboden gebaseerd.
Het is niet zo, dat wat de Bijbel niet letterlijk verbiedt, toegestaan is.
Maar wat jij nu aan het doen bent, is helemaal doorslaan naar de andere kant.
En daarbij negeer je WEER wat ik zeg.
Jij zet bordjes "gevaarlijk ijs" neer op plaatsen waar helemaal geen gevaarlijk ijs is.
Klopt. God vraagt bijvoorbeeld dat ik Hem eer in liederen, gezangen, psalmen.Alpha schreef:Noch jij, noch ik bepaal hoe God aanbeden dient te worden.
Hij stelt ZIJN eisen.
Daarbij zegt Hij niet: en op 22 maart moet je Psalm 33 en 118 zingen, en Gezang 457.
Dat mag / moet ik helemaal zelf bepalen.
Kortom: ik heb een heel grote eigen verantwoordelijkheid EN RUIMTE in het samenstellen van mijn levens-liturgie.
Nee, ik ben niet gediend van waarschuwingsbordjes die verkeerde / onnodige waarschuwingen geven.Alpha schreef:Je bent niet gediend van “waarschuwingsbordjes”,omdat je zelf wilt bepalen wat goed of kwaad is in Gods ogen?
Bij een ondergesneeuwd grasveld is een waarschuwingsbord "gevaarlijk ijs" onzinnig en onnodig.
En dat laatste is wat jij doet.
En dat is precies al heel lang mijn/onze vraag.Alpha schreef:Samengevat zeg je, het maakt mij niet uit of een bepaald gebruik of overlevering van heidenen is overgenomen.
Jij vindt dat niet erg en bent van mening dat je daarmee God eer.
Wie meen ik wel te zijn, dat ik jou daarmee confronteer?
Nee.Alpha schreef:Dus moet ik gewoon de andere kant op kijken en doen of mijn neus bloed?
Of daarmee in mee gaan, omdat “ iedereen” dat doet?
Je moet alleen daar waarschuwen waar het nodig is.
En niet waar jij het nodig vindt.
En die twee zijn niet hetzelfde.
-
Dat is het ook. De wtg als weg tot behoud? Graag wil die organisatie blijkbaar bordjes plaatsen voor anderen. Kom zelf tot de conclusie dat het wtg dingen toevoegt maar ook afneemt. Misschien zou men (lees wtg) aan een stukje zelfreflectie kunnen doen.Anja schreef:...
Pure sectarische indoctrinatie en emotionele chantage, en Christus vervangen door het WTG. Er trappen gelukkig steeds minder mensen in , het aantal JG in Nederland is gestaag afgenomen, Godzijdank. Alleen in Afrika doet het WTG het helaas nog erg goed.
openbaringen:
17 En de Geest en de bruid zeggen: Kom! En laat hij die het hoort, zeggen: Kom! En laat hij die dorst heeft, komen; en laat hij die wil, het water des levens nemen, voor niets.
18 Want ik getuig aan ieder die de woorden van de profetie van dit boek hoort: Als iemand iets aan deze dingen toevoegt, zal God hem de plagen toevoegen die in dit boek geschreven zijn.
19 En als iemand afdoet van de woorden van het boek van deze profetie, zal God zijn deel afdoen van het boek des levens, en van de heilige stad, van de dingen die in dit boek geschreven zijn.
-
Geef eens een voorbeeld om je aantijgingen te onderbouwen.Wajehie schreef:openbaringen:
17 En de Geest en de bruid zeggen: Kom! En laat hij die het hoort, zeggen: Kom! En laat hij die dorst heeft, komen; en laat hij die wil, het water des levens nemen, voor niets.
18 Want ik getuig aan ieder die de woorden van de profetie van dit boek hoort: Als iemand iets aan deze dingen toevoegt, zal God hem de plagen toevoegen die in dit boek geschreven zijn.
19 En als iemand afdoet van de woorden van het boek van deze profetie, zal God zijn deel afdoen van het boek des levens, en van de heilige stad, van de dingen die in dit boek geschreven zijn
Wat dacht je van de gereformeerde kanttekeningen , formulieren en leerregels, zijn dat geen toevoegingen en sommige kantekeningen gewoon ronduit leugens?
(zondag is nu sabbat en besnijdenis is nu babybesprenkeling, o.a.)
Lees de kanttekeningen bij Hosea 2 eens om te zien wat een gedraai daar plaats vond om de vervangingsleer kloppend te krijgen)
Om nog maar te zwijgen van de hoogmoedige verwerpelijke predestinatieleer, die wel even weet hoe God zou werken en zegt dat God niet de wereld maar slechte een paar uitverkorenen heeft liefgehad.
Net de farzieers, die de hemelpoort zo dicht mogelijk probeerden te houden voor hen die toe wilden treden.
-
Kom nou eens van dat stokpaardje af.Biker schreef:Geef eens een voorbeeld om je aantijgingen te onderbouwen.
Wat dacht je van de gereformeerde kanttekeningen , formulieren en leerregels, zijn dat geen toevoegingen en sommige kantekeningen gewoon ronduit leugens?
Lees de kanttekeningen bij Hosea 2 eens om te zien wat een gedraai daar plaats vond om de vervangingsleer kloppend te krijgen)
Om nog maar te zwijgen van de hoogmoedige verwerpelijke predestinatieleer, die wel even weet hoe God zou werken en zegt dat God niet de wereld maar slechte een paar uitverkorenen heeft liefgehad.
Net de farzieers, die de hemelpoort zo dicht mogelijk probeerden te houden voor hen die toe wilden treden.
Wat er ook in alle oprechtheid geschreven wordt - jij vindt wel een stok om te slaan.
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
-
Nee hoor, ik sla helemaal niet, dat laat ik ove aan de zg Oud testamentische christenen.Martine schreef:Kom nou eens van dat stokpaardje af.Biker schreef:Geef eens een voorbeeld om je aantijgingen te onderbouwen.
Wat er ook in alle oprechtheid geschreven wordt - jij vindt wel een stok om te slaan.
Ik zal zeker zwijgen vanaf het moment dat iemand me een onderbouwde reactie geeft van het tegendeel.
-
Er staan genoeg teksten van de WTG en van al deze viewtopic.php?f=25&t=3025&start=458Biker schreef:Geef eens een voorbeeld om je aantijgingen te onderbouwen.Wajehie schreef:openbaringen:
19 En als iemand afdoet van de woorden van het boek van deze profetie, zal God zijn deel afdoen van het boek des levens, en van de heilige stad, van de dingen die in dit boek geschreven zijn
vond ik dit toch wel het sterkste staaltje :
En ja blijkbaar zijn er meer niet helemaal bijbelvaste interpretaties van de teksten.De Wachttoren 15 me9 1983, p. 12 Het zal echter niet iedereen worden toegestaan op de paradijs aarde te leven. Er zijn vereisten waaraan voldaan moet worden. […] Een derde vereiste is dat wij met Gods kanaal verbonden zijn, met zijn organisatie. […] Om eeuwig leven in het aards paradijs te ontvangen, moeten wij die organisatie identificeren en God dienen als deel ervan. (De Wachttoren, 15 mei 1983, blz. 12)
-
Het artikel begint zo:
U kunt voor eeuwig in een paradijs op aarde leven — Maar hoe?
’EEUWIG leven op aarde is een droom die nooit werkelijkheid zal worden. Het is volslagen onmogelijk.’
Misschien hebt u iemand dat wel eens horen zeggen.
Toch weet u wellicht ook wel dat het in het begin Gods voornemen was dat gehoorzame mensen voor eeuwig in een aards paradijs zouden leven. En God blijft nooit in gebreke om dat wat hij zich voorneemt tot stand te brengen! (Gen. 1:28; Jes. 55:11) Zijn Woord bevat de duidelijke belofte: „De rechtvaardigen, die zullen de aarde bezitten, en zij zullen er eeuwig op verblijven.” — Ps. 37:29.
Dat is de opwindende boodschap die JHWH’s Getuigen de mensen brengen wanneer zij bij hen aan de deur komen. Het Koninkrijk, met Jezus Christus als Regeerder, zal ervoor zorgen dat Gods oorspronkelijke voornemen wordt verwezenlijkt. Onder het rechtvaardige bestuur van het Koninkrijk zal deze aarde worden bewerkt en bebouwd, zodat ze een prachtig paradijs zal worden. Het zal echter niet iedereen worden toegestaan op de paradijsaarde te leven.
Er zijn vereisten waaraan voldaan moet worden. Dat is redelijk.
— Mattheüs 6:10 Uw koninkrijk kome. Uw wil geschiede, gelijk in de hemel, zo ook op aarde.
Ga maar eens na: Als u de eigenaar was van een prachtig huis, omgeven door goed onderhouden tuinen, zou u dan zomaar iedereen daarin laten wonen? Nee, het zou iemand moeten zijn die uw goedkeuring genoot, iemand die aan uw vereisten voldeed.
Wat verlangt God van degenen die voor eeuwig op zijn paradijsaarde zullen verblijven?
Laten wij eens vier fundamentele vereisten onder de loep nemen.
Vier vereisten
Jezus Christus noemde een eerste vereiste toen hij in gebed tot zijn Vader zei: „Dit betekent eeuwig leven, dat zij voortdurend kennis in zich opnemen van u, de enige ware God, en van hem die gij hebt uitgezonden, Jezus Christus” (Joh. 17:3).
Velen vinden het moeilijker aan het tweede vereiste te voldoen, namelijk Gods wetten te gehoorzamen, ja, hun leven in harmonie te brengen met de morele vereisten die in de bijbel staan uiteengezet. Dit betekent onder andere dat men geen liederlijk, immoreel leven kan leiden. — 1 Kor. 6:9, 10; 1 Petr. 4:3, 4.
Een derde vereiste is dat wij met Gods kanaal verbonden zijn, met zijn organisatie. God heeft altijd een organisatie gebruikt. Zo overleefden alleen zij die zich in Noachs tijd in de ark bevonden de Vloed, en genoten alleen zij die in de eerste eeuw met de christelijke gemeente verbonden waren Gods gunst (Hand. 4:12).
Het vierde vereiste heeft te maken met loyaliteit. God verlangt dat toekomstige onderdanen van zijn Koninkrijk zijn regering ondersteunen door anderen loyaal van zijn Koninkrijksheerschappij in kennis te stellen. Jezus Christus verklaarde: „Dit goede nieuws van het koninkrijk zal op de gehele bewoonde aarde worden gepredikt” (Matth. 24:14). Wilt u aan dit vereiste voldoen door anderen over Gods koninkrijk te vertellen?
’EEUWIG leven op aarde is een droom die nooit werkelijkheid zal worden. Het is volslagen onmogelijk.’
Toch weet u wellicht ook wel dat het in het begin Gods voornemen was dat gehoorzame mensen voor eeuwig in een aards paradijs zouden leven. En God blijft nooit in gebreke om dat wat hij zich voorneemt tot stand te brengen! (Gen. 1:28; Jes. 55:11) Zijn Woord bevat de duidelijke belofte: „De rechtvaardigen, die zullen de aarde bezitten, en zij zullen er eeuwig op verblijven.” — Ps. 37:29.
Dat is de opwindende boodschap die JHWH’s Getuigen de mensen brengen wanneer zij bij hen aan de deur komen. Het Koninkrijk, met Jezus Christus als Regeerder, zal ervoor zorgen dat Gods oorspronkelijke voornemen wordt verwezenlijkt. Onder het rechtvaardige bestuur van het Koninkrijk zal deze aarde worden bewerkt en bebouwd, zodat ze een prachtig paradijs zal worden. Het zal echter niet iedereen worden toegestaan op de paradijsaarde te leven.
Er zijn vereisten waaraan voldaan moet worden. Dat is redelijk.
— Mattheüs 6:10 Uw koninkrijk kome. Uw wil geschiede, gelijk in de hemel, zo ook op aarde.
Ga maar eens na: Als u de eigenaar was van een prachtig huis, omgeven door goed onderhouden tuinen, zou u dan zomaar iedereen daarin laten wonen? Nee, het zou iemand moeten zijn die uw goedkeuring genoot, iemand die aan uw vereisten voldeed.
Wat verlangt God van degenen die voor eeuwig op zijn paradijsaarde zullen verblijven?
Laten wij eens vier fundamentele vereisten onder de loep nemen.
Vier vereisten
Jezus Christus noemde een eerste vereiste toen hij in gebed tot zijn Vader zei: „Dit betekent eeuwig leven, dat zij voortdurend kennis in zich opnemen van u, de enige ware God, en van hem die gij hebt uitgezonden, Jezus Christus” (Joh. 17:3).
Velen vinden het moeilijker aan het tweede vereiste te voldoen, namelijk Gods wetten te gehoorzamen, ja, hun leven in harmonie te brengen met de morele vereisten die in de bijbel staan uiteengezet. Dit betekent onder andere dat men geen liederlijk, immoreel leven kan leiden. — 1 Kor. 6:9, 10; 1 Petr. 4:3, 4.
Een derde vereiste is dat wij met Gods kanaal verbonden zijn, met zijn organisatie. God heeft altijd een organisatie gebruikt. Zo overleefden alleen zij die zich in Noachs tijd in de ark bevonden de Vloed, en genoten alleen zij die in de eerste eeuw met de christelijke gemeente verbonden waren Gods gunst (Hand. 4:12).
Het vierde vereiste heeft te maken met loyaliteit. God verlangt dat toekomstige onderdanen van zijn Koninkrijk zijn regering ondersteunen door anderen loyaal van zijn Koninkrijksheerschappij in kennis te stellen. Jezus Christus verklaarde: „Dit goede nieuws van het koninkrijk zal op de gehele bewoonde aarde worden gepredikt” (Matth. 24:14). Wilt u aan dit vereiste voldoen door anderen over Gods koninkrijk te vertellen?
-
Eeuwig is dus bij JG niet voor de hel, maar wel voor de aardse bestemming?Alpha schreef:Het artikel begint zo:
Wel eens gehoord van het begrip "de eeuwen", ipv eeuwig (oneindig)
Het is maar een vraag:-)
-
Er is inderdaad een verschil tussen 'de eeuwen' en 'eeuwig' [= voor altijd/oneindig] @Biker.
Het is eigenaardig dat de volgorde van de profetieën gewoonlijk niet gezien wordt, vooral niet de interpretatie van Mattheus 24 en 25. Zo wordt over Mattheus 24 gesproken, juist omdat het daar op volgorde zou staan, maar meestal blijft het bij die vaststelling en gaat men niet verder met het verklaren van wat er dan staat. De volgorde is heel duidelijk. Daar staat dat er allerlei oordelen zullen komen over de mensheid, VOOR dat deze eeuw beeindigd zal zijn.
Er wordt gesproken over de komst van valse christussen, over oorlogen en geruchten van oorlogen. Dan wordt vervolgd met "Ziet toe, wordt niet verschrikt, want al die dingen moeten geschieden, maar nog is het einde niet". [ Mattheus 24:6].
Als men dit soort Schriftplaatsen leest, dan zegt men meestal: ja, het einde is nabij. Hier is het andersom, nog is het einde niet.
Welk einde niet? Het einde van deze eeuw, want DAAR was naar gevraagd. Niet naar het einde van de wereld.
Nee, het einde van deze tegenwoordige aioon. Er staat dus: nog is het einde niet, want het ene volk zal tegen het andere volk opstaan, het ene koninkrijk tegen het andere, en er zullen hongersnoden en aardbevingen op verschillende plaatsen zijn, doch al die dingen zijn een begin der smarten, niet een eind, maar een begin. Als deze dingen gebeuren is dat niet het einde, maar het begin der smarten.
Hier staat dat het nog lang niet het einde der eeuw is.
Aan het einde van vers 33 staat: "maar wie volharden zal tot het einde, die zal zalig worden".
Nu is het heel eenvoudig. Welk einde? Tot welk einde moet er volhard worden? Toch tot het einde der eeuw? Daar gaat het toch over?
Als het nu gaat over het einde der eeuw, dan gaat het dus over het eind van de heerschappij van satan en het begin van de heerschappij van Christus, het aanbreken van het Koninkrijk van Christus hier op aarde.
Wat betekent dan "zalig worden?" . Dat betekent maar EEN ding, namelijk het Koninkrijk ingaan. Wie volharden tot het einde, die zal het Koninkrijk binnengaan, hier op aarde.
In Mattheus 24:14 staat dat dit Evangelie van het Koninkrijk in de gehele wereld gepredikt zal worden tot een getuigenis voor alle volken, en DAN zal het einde komen.
Wel einde? Het einde der eeuw, en dat komt pas nadat het Evangelie van het Koninkrijk gepredikt is aan alle volken op aarde, want volken zijn er niet in de hemel, maar volken zijn er alleen op aarde. Aan hen wordt het Evangelie gepredikt, alvorens het einde van de tegenwoordige eeuw zal aanbreken. En de generatie aan wie dat Evangelie gepredikt wordt zal moeten volharden tot het einde, dat binnen die generatie ook inderdaad zal komen, waarna zij dat Koninkrijk zullen binnengaan.
Daarover gaat het hier.
Het is eigenaardig dat de volgorde van de profetieën gewoonlijk niet gezien wordt, vooral niet de interpretatie van Mattheus 24 en 25. Zo wordt over Mattheus 24 gesproken, juist omdat het daar op volgorde zou staan, maar meestal blijft het bij die vaststelling en gaat men niet verder met het verklaren van wat er dan staat. De volgorde is heel duidelijk. Daar staat dat er allerlei oordelen zullen komen over de mensheid, VOOR dat deze eeuw beeindigd zal zijn.
Er wordt gesproken over de komst van valse christussen, over oorlogen en geruchten van oorlogen. Dan wordt vervolgd met "Ziet toe, wordt niet verschrikt, want al die dingen moeten geschieden, maar nog is het einde niet". [ Mattheus 24:6].
Als men dit soort Schriftplaatsen leest, dan zegt men meestal: ja, het einde is nabij. Hier is het andersom, nog is het einde niet.
Welk einde niet? Het einde van deze eeuw, want DAAR was naar gevraagd. Niet naar het einde van de wereld.
Nee, het einde van deze tegenwoordige aioon. Er staat dus: nog is het einde niet, want het ene volk zal tegen het andere volk opstaan, het ene koninkrijk tegen het andere, en er zullen hongersnoden en aardbevingen op verschillende plaatsen zijn, doch al die dingen zijn een begin der smarten, niet een eind, maar een begin. Als deze dingen gebeuren is dat niet het einde, maar het begin der smarten.
Aan het einde van vers 33 staat: "maar wie volharden zal tot het einde, die zal zalig worden".
Nu is het heel eenvoudig. Welk einde? Tot welk einde moet er volhard worden? Toch tot het einde der eeuw? Daar gaat het toch over?
Als het nu gaat over het einde der eeuw, dan gaat het dus over het eind van de heerschappij van satan en het begin van de heerschappij van Christus, het aanbreken van het Koninkrijk van Christus hier op aarde.
Wat betekent dan "zalig worden?" . Dat betekent maar EEN ding, namelijk het Koninkrijk ingaan. Wie volharden tot het einde, die zal het Koninkrijk binnengaan, hier op aarde.
In Mattheus 24:14 staat dat dit Evangelie van het Koninkrijk in de gehele wereld gepredikt zal worden tot een getuigenis voor alle volken, en DAN zal het einde komen.
Wel einde? Het einde der eeuw, en dat komt pas nadat het Evangelie van het Koninkrijk gepredikt is aan alle volken op aarde, want volken zijn er niet in de hemel, maar volken zijn er alleen op aarde. Aan hen wordt het Evangelie gepredikt, alvorens het einde van de tegenwoordige eeuw zal aanbreken. En de generatie aan wie dat Evangelie gepredikt wordt zal moeten volharden tot het einde, dat binnen die generatie ook inderdaad zal komen, waarna zij dat Koninkrijk zullen binnengaan.
Daarover gaat het hier.
-
Wat bedoel je precies?Biker schreef:Eeuwig is dus bij JG niet voor de hel, maar wel voor de aardse bestemming?Alpha schreef:Het artikel begint zo:
Wel eens gehoord van het begrip "de eeuwen", ipv eeuwig (oneindig)
Het is maar een vraag:-)
Het is eenvoudig aan te tonen, dat "de hel" niet bestaat.
Het was een middel om "het volk" onder de duim te houden en leverde de nodige pecunia's op.
Ga eens terug naar Genesis?
Daar staat niet dat Adam en Eva ook zouden sterven, wanneer ze gehoorzaam waren gebleven.
Eeuwig of voor altijd is een vertaling van het Hebreeuwse Lä-ad in o.a. Ps 37:29.
Vandaar ook deze belofte:
„God zal elke traan uit hun ogen wegwissen, en de dood zal niet meer zijn.” — OPENBARING 21:4.NWV.
Zodoende werd Jezus een leven gevende geest.
-
m.i. het einde der tijden, het ophouden van menselijk bestuur en de instelling van Gods koninkrijk.ineke-kitty schreef:Er is inderdaad een verschil tussen 'de eeuwen' en 'eeuwig' [= voor altijd/oneindig] @Biker.
Daarover gaat het hier.
Martha wist dat er dan opstandingen zouden plaatsvinden.