Wim Nusselder schreef:Hoi Riemer,
Riemer schreef:Wat is de status van de Bijbel voor een Quaker? Is de Bijbel al dan niet Woord van God of is de visie op de Bijbel anders?
Verschillende Quakers gaan daar verschillend mee om.
'Woorden van mensen waarin Gods Woord herkenbaar is' is een omschrijving waarin veel Quakers zich zullen herkennen, vermoed ik.
Persoonlijk stel ik daarbij op grond van Johannes 1 "Gods Woord" gelijk aan "Christus".
In de wijdingsbijeenkomsten in Amsterdam liggen diverse Bijbels op een tafeltje in het midden van de kring en die worden regelmatig ter hand genomen om uit te citeren.
Narratieve theologie (die ook de Bijbel opvat als verhalen over de weg die God met mensen gaat of mensen met het goddelijke, zo je wilt) is populair onder Quakers die zich met theologie bezig houden.
Riemer schreef:Wat is de manier van omgang met de opdracht tot dopen én de opdracht om het lijden / sterven van Christus te gedenken? Netjes gezegd: hoe gaat men om met deze opdrachten in de Bijbel? Waarom worden ze niet "gevierd" zeg maar?
Voor zover Quakers de Bijbel als 'opdrachten' (eerder dan 'inspirerend') lezen (en evangelische en orthodoxe Quakers zijn daartoe eerder geneigd dan conservatieve en vrijzinnige Quakers), dan in elk geval als tijdgebonden opdrachten, die niet een-op-een vertaald kunnen worden naar deze tijd en onze omstandigheden.
Omgeveer hetzelfde als jij elders aangaf met de Heidelberger Catachismus om te gaan.
Dopen kan evengoed in de Geest als met water (en beter niet met water als daardoor de uiterlijke vorm met de essentie, het dienen van God in Geest en in Waarheid, verward dreigt te worden).
Het lijden en sterven van Christus kunnen en moeten we het hele jaar door gedenken en "vieren" daarvan op speciale dagen kan het dienen van God in Geest en in Waarheid in de weg staan.
Riemer schreef:Ik begrijp dat er veel waarde wordt gehecht aan twee zaken: de stilte (zie de draad over liturgie) en de "Geest". Kan Wim daar e.e.a. over vertellen?
Voor de stilte zie inderdaad dat topic "Liturgie".
Stilte is niet heilig voor ons, maar in de beleving van vrijzinnige en conservatieve Quakers komt het daar wel dicht in de buurt.
Het is in zekere zin ons enige ritueel, waar we ook buiten wijdingsbijeenkomsten op terugvallen als het moeilijk wordt.
We zijn gewend inspiratie (goddelijke leiding) te zoeken in de stilte.
Dat is ook onze vorm van gebed.
Quakers kunnen er niet gauw op betrapt worden veel waarde te hechten aan het onderscheid tussen God, Christus en Heilige Geest.
God is Geest en wil dat we ons aan hem wijden "in Geest en in Waarheid" (thema van de wereldconferentie van Quakers die in 1991 in Nederland plaatsvond).
Christus is God en dus Geest van den beginne en in de woorden van George Fox 'gekomen om zijn mensen zelf te onderwijzen' (zonder noodzaak van enige intermediair).
Daarvan onderscheiden van de Heilige Geest, of kortweg "Geest", doen we hoogst zelden.
Daar waar we drie 'personen' van God onderscheiden doen we dat (net als in andere kerken) vaak onder verwijzing naar de bron van het woord 'persoon' in het Griekse woord voor 'masker': een manier waarop wij het goddelijke kunnen kennen dat geen deelbaarheid van het goddelijke zelf impliceert.
Veel Quakers hebben een aversie tegen dogma's (als opgelegd ervaren geloofsleer) en zullen dus het dogma van de driee-eenheid bevestigen noch ontkennen en niet onderschrijven.
Met v&Vriendengroet,
Wim