Goed en kwaad

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Anja (oud account)
Man/Vrouw: V

Re: Goed en kwaad

Bericht door Anja (oud account) »

Anja schreef:
peda schreef:
Anja schreef:
Overigens ter aanvulling op mijn vorige antwoord...: ik ga met jouw antwoord mee, omdat jij van jezelf beweert dat je geen relatie hebt noch ervaart met Christus. Dus wie ben ik dan om te zeggen dat dat wel zo is. Dat zou respectloos zijn, als ik daar tegenin zou gaan. Maar ik ga ervanuit dat jij wel degelijk een relatie met Christus hebt, je daar alleen niet van bewust bent of verkiest te zijn. Christus is het waarachtige licht dat ieder mens verlicht namelijk. Ofschoon jij zegt dat je geen relatie hebt noch kent, ga ik ervanuit dat ieder mens reeds met God verbonden is. Alleen nog niet ieder mens is zich daarvan bewust. Er is niets in deze wereld dat niet met God verbonden is. God is de God van alle mensen en Christus is niet het eigendom van christenen.
Hallo Anja,

Ik heb zeker begrepen dat jij een verbondenheid ziet tussen mens en God. Alleen begrijp ik nog niet hoe jij die verbondenheid invult. Jij verwijst in jouw bijdragen zowel naar het morfogenetisch veld ( Sheldrake ), als naar de Christus en God als Entiteiten buiten de mens.
Nee hoor. Maar in mijn beleving, en wat door de grote religies en religieuze filosofieën wordt beschreven, valt God niet met de schepping samen. Dat is iets anders dan erbuiten staan.
Peda schreef: Zelf sluit ik een "" Holistische "' invulling van de Werkelijkheid niet per definitie uit. Het probleem in de discussie met naturalisten is wel dat het "" Bestaan "' van Entiteiten als Christus/God cq een Kosmisch Veld, welke met de mens in verbinding staan, niet hard gemaakt kan worden. Je zit volledig in het niet empirisch ( wetenschappelijke methode ) te onderzoeken gebied van het "" Innerlijk Weten "' en de zwakte van het "" Innerlijk weten "' ligt bij het woord "" innerlijk "'.
Het objektieve weten ontstaat door verklaring van de empirische buitenwereld ( de ratio benadering ) . De binnenwereld wordt tussen mensen onderling zo ontzettend pluriform ingevuld, dat een naturalist die wereld niet in zijn rationele beschouwingen betrekt en beschouwt als Hogere Emotie. De ratio wereld is empirisch te onderzoeken, de intuitieve wereld daarentegen niet. De laatste moet beleefd worden in een omgeving van gelijkvoelenden. Zelf mis ik het sterke gevoel van verbondenheid met God/Christus/ Kosmisch veld etc. Jij leeft sterk in en vanuit die verbondenheid. De eindeloos durende twist of die verbondenheid het "" product "' is van de hersenen of dat een Kracht van buiten de mens inwerkt op de voor die Kracht gevoelige hersenen van de mens. Monisme versus vormen van dualisme.
De religieuze ervaring is empirische kenwijze. En is weldegelijk wetenschappelijk te onderzoeken en onderzocht. Ik kom er nog op terug, moet nu even weg.
Om hierop terug te komen: de religieuze (= synoniem aan paranormale en vice versa) ervaring is empirische kenwijze. Die is wel degelijk wetenschappelijk te onderzoeken én onderzocht. Daar is niets irrationeels aan, het valt alleen niet volledig met het verstand samen, vanwege het verouderde wetenschappelijke paradigma waar men helaas nog al te vaak teveel aan vastklampt. Daar is niets nieuws onder de zon, want dat deed men doorheen alle tijden, ook bijvoorbeeld ten tijde van Galilei, Copernicus, en Giordano Bruno.

Zoals alle grote religieuze filosofieën zeggen, bevindt de goddelijke kern zich in ieder van ons en ook in alle andere schepselen. Er zijn al zolang als de mensheid bestaat, mensen die deze onderliggende eenheid kunnen waarnemen (op diverse wijzen). Die goddelijke eenheid, ook wel Liefde genoemd, is de essentie van alle spiritualiteit. Deze is helaas binnen een deel van het geinstitutionaliseerde christendom ondergesneewd geraakt, en misschien soms zelfs totaal verdwenen uit de kerk. Ook buitenkerkelijken hebben zich daardoor soms laten meeslepen. Gelukkig vaak maar tijdelijk. In hun blind geworden toestand hebben ze de Gnosis van Christus en de Bijbel toen helaas soms zelfs algeheel verketterd. Het kennen van die Éne Waarachtigheid bleef echter bestaan. Vaak buiten die instituten om, maar ook binnen het geinstitutionaliseerde christendom is Hij gelukkig nooit helemaal verdwenen.

Ieder mens heeft deze kennis, maar kan er hooguit niet bij, bijvoorbeeld omdat ie het uitsluitend in teksten en regels zoekt en daarom niet beseft wie hij of zij is en waar hij of zij zich in wezen bevindt, of omdat hij of zij het eigen geweten toeschroeit, en daarmee een barricade opwerpt. Moderne spirituele mensen, die ontwaakten voor de kennis die zich in het Hart van Christus bevindt, hebben zich toen maar gewend tot de Oosterse religieuze filosofieën, waar dezelfde Waarachtigheid óók fragmentarisch in te vinden is. De Veda's bijvoorbeeld, wijzen op verdraagzaamheid, geduld, nederigheid, liefde, mededogen, als kwaliteiten die een mens dient te ontwikkelen cq die in een mens ontwikkeld dienen te worden (een mens kan dat ultimo niet alleen, hij of zij moet 'getrokken' worden door de Ene Waarachtigheid,en dat is waar het Christendom met recht op wijst, maar wellicht te eniger tijd ook in is doorgeschoten).

Deze innerlijke kennis van de Ene Waarachtigheid noemt men ook wel gnosis: de "kennisse des harten". In de begintijd van het Christendom waren er onder de volgelingen van Jezus twee ogenschijnlijke religieuze tegenpolen, namelijk enerzijds de gnosis en anderzijds het geloof. Zij die het pad van geloof volgden, zoals de joden, verlieten zich voornamelijk op tekst en schrift. Zij die het pad van de gnosis volgden, verlieten zich voornamelijk op de kennisse des harten. De Moederkerk heeft er echter altijd impliciet op gewezen dat het ene niet zonder het andere kan, en wie de Bijbel werkelijk goed leest, ziet dat Jezus voortduuuuurend wees op de kennisse des harten. Vaak impliciet (gelijkenissen) maar ook vaak explicieter. Als je die explicietere teksten aanhaalt, worden mensen die zich uitsluitend op platte tekst-godsdienst verlaten echter vaak spinnijdig. Dan moet er zelfs op bijbeltekst gemodereerd worden onder christenen :clown: .

Iemand met een religieuze levenshouding werkt met tekst, maar zonder leer of dogma. Hij is voortdurend op zoek naar wijsheidskennis, en is bezig met het bovenzintuiglijke en het transcendente. Het betreft de binnenkant van de beker. Iemand die een godsdienst volgt, heeft een leer, is dogmatisch, heeft wetten, geboden en verboden, en volgt een instituut dat is georganiseerd naar sociologisch model.
Godsdienst betreft de buitenkant van de mens (exoterisch), religieuze levenshouding betreft de binnenkant van de mens (esoterisch).

(P.S. Nou ben ik nóg niet aan het wetenschappelijke element toegekomen :clown: , komt nog).

Afbeelding

Afbeelding

Paar aardige boeken:
Henri Nouwen: Open uw hart - de weg naar gastvrijheid, onszelf en God
John van Schaik: In het hart is Hij te vinden - een geschiedenis van de christelijke mystiek
Berthilde van der Zwaag: Als Christus verschijnt.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
carramba
Man/Vrouw: M

Bericht door carramba »

Yolanda_dB schreef:
carramba schreef:
Yolanda_dB schreef:De mens mocht in het paradijs alleen bepaalde kruiden, vruchten e.d. eten.
En voor zover ik weet, bedoelt de bijbel met "dood" het einde van dierlijk/menselijk leven, niet het einde van plantaardig 'leven'.
Het eten van bijv. een appel wordt door de Bijbel niet beschouwd als "het sterven van de appel" dan wel "de dood" van de appel.
Het maakt niet uit of het voedsel dat men at van plantaardige of dierlijke oorsprong is. Het punt is dat het van biologische oorsprong is en dat bestaat per definitie uit levende cellen die vervolgens doodgaan. Hier wordt gesteld dat "de dood" in de wereld is gekomen door de zondeval van de mens.
Het maakt wel degelijk uit, want de Bijbel geeft geen aanleiding om bij "dood" te denken aan het afsterven van cellen.
In de Bijbel gaat het altijd om het einde van het leven van een schepsel, niet het einde van een onderdeeltje van dat schepsel.
Het heeft geen zin om over begrippen in de Bijbel te praten als je die begrippen eerst een andere betekenis geeft dan in de Bijbel wordt gebruikt.
Welke betekenis heeft het begrip "doodgaan" of "sterven" in de bijbel dan volgens jou?
Yolanda_dB

Bericht door Yolanda_dB »

carramba schreef:Welke betekenis heeft het begrip "doodgaan" of "sterven" in de bijbel dan volgens jou?
Zoals ik zei:
De Bijbel geeft geen aanleiding om bij "dood" te denken aan het afsterven van cellen.
In de Bijbel gaat het altijd om het einde van het leven van een schepsel, niet het einde van een onderdeeltje van dat schepsel.
carramba

Bericht door carramba »

Yolanda_dB schreef:
carramba schreef:Welke betekenis heeft het begrip "doodgaan" of "sterven" in de bijbel dan volgens jou?
Zoals ik zei:
De Bijbel geeft geen aanleiding om bij "dood" te denken aan het afsterven van cellen.
Het einde van het leven van een schepsel? Volgens mij is het schepsel dan dood of te wel gestorven. Volgens mij begrijp ik het toch goed.
carramba

Bericht door carramba »

Yolanda_dB schreef:
carramba schreef:Met een schepsel bedoel je denk ik een organisme dat gevormd is door symbiose van cellen.
Als er een deel van de cellen afsterft dan hoef dat niet te betekenen dat het organisme sterft.

Hmmm.... hoe kun je bijv. bladeren opeten zonder dat je allerlei micro organismen mee opeet..... micro organismen zijn geen schepsels?
Je stelt allemaal vragen waarover de Bijbel verder niets zegt.
Zegt de bijbel dan niet dat er geen dood was voor de zondeval. Daar gaat de vraag toch over?
Yolanda_dB schreef:Ik kan zelf wel redenen bedenken om er wat over te zeggen, maar dat zijn dan niet meer dan mijn bedenksels.
Is dat er geen dood was voor de zondeval dan geen eigen bedenksel? Zo nee waar komt dat dan vandaan of waar staat dat in de bijbel en hoe weet je dat het klopt?
Yolanda_dB schreef:Misschien zaten er op die kruiden en planten die ze aten, verder geen mirco-organismen.
Veel planten zijn voor hun voortbestaan afhankelijk van micro organismen, die zaten er echt wel op hoor.
Yolanda_dB schreef:Geen idee of er in het paradijs al eikenbomen of kastanjebomen of perenbomen of wat voor bomen dan ook stonden.
Wel lezen we over een "boom van kennis van goed en kwaad", en van een soort "levensboom".
Bomen die we heden ten dage (gelukkig?) niet kennen.
Ik denk dat beide bomen symbool staan voor wetenschappelijke kennis en technologie. Lees het boek van Henoch. De levensboom voor genetische informatie om ouder te kunnen worden dan 120 jaar.
Yolanda_dB schreef: Ik durf dus helemaal niet met zekerheid te zeggen of de biologie van het begin hetzelfde is als de hedendaagse biologie.
Ik zie in de bijbel geen enkele aanwijzing om aan te nemen van niet.
peda

Bericht door peda »

Yolanda_dB schreef:
Zoals ik zei:
Ten tijde van het verwoorden van het Genesis verhaal, wisten mensen niets van cellen. Het ""biologisch leven "' ontstond door het Direkt Handelen van God die het "' Nephesh "' in de stof ( het lichaam ) bracht. Momenteel weet nagenoeg iedereen dat "'dood"' voor mens en dier betekent dat het centrale zenuwstelsel de controle over het lichaam heeft verloren. Wanneer dit systeem uitvalt, stopt de cel stofwisseling volledig. God heeft naar huidig inzicht met het proces "" dood "' niets meer van doen, de chemie voert het uit. In Bijbelse tijden was deze natuurlijke kettingreactie evenwel volkomen onbekend en werd dus niet in het verhaal beschreven. God haalde naar het inzicht van toen het "' Nephesh "' weer uit het lichaam, dat "' exit " Handelen was in oude tijden de definitie van "'dood"',
voor Nephesh dragende wezens. Dood= stof zonder Nephesh.
Laatst gewijzigd door peda op 12 okt 2016, 12:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Yolanda_dB

carramba schreef:Is dat er geen dood was voor de zondeval dan geen eigen bedenksel?
Nee, dat staat in de Bijbel
carramba schreef:Zo nee waar komt dat dan vandaan of waar staat dat in de bijbel en hoe weet je dat het klopt?
Dat heb ik al een keer aangegeven (20 sept 15:32 uur en 5 okt 17:31 uur), maar ik zal het nog een keer herhalen:
De apostel Paulus geeft aan (o.a. in Romeinen 5:12) dat de dood in de wereld is gekomen door de zonde, en dat de zonde in de wereld is gekomen door de mens.
Dat betekent dat VOORDAT de mens zondigde, er geen DOOD op de wereld was.
En dat betekent ook dat de mens NIET sterfelijk werd geboren, en dat in het paradijs dus ook geen sprake was van dood.

Dat is wat de Bijbel er over zegt.
Of dat klopt? Dat is een kwestie van "geloof", want het is volgens mij niet mogelijk om terug te gaan in de tijd om het te controleren.
carramba schreef:
Yolanda_dB schreef:Misschien zaten er op die kruiden en planten die ze aten, verder geen mirco-organismen.
Veel planten zijn voor hun voortbestaan afhankelijk van micro organismen, die zaten er echt wel op hoor.
Jouw "echt wel" is toch echt slechts jouw "aanname".
carramba schreef:
Yolanda_dB schreef:Geen idee of er in het paradijs al eikenbomen of kastanjebomen of perenbomen of wat voor bomen dan ook stonden.
Wel lezen we over een "boom van kennis van goed en kwaad", en van een soort "levensboom".
Ik denk dat beide bomen symbool staan voor wetenschappelijke kennis en technologie. Lees het boek van Henoch. De levensboom voor genetische informatie om ouder te kunnen worden dan 120 jaar.
Ik denk dat die bomen "echt" waren.
Anja (oud account)

carramba schreef: Ik denk dat beide bomen symbool staan voor wetenschappelijke kennis en technologie. Lees het boek van Henoch. De levensboom voor genetische informatie om ouder te kunnen worden dan 120 jaar.
Technologie en wetenschappelijke kennis hebben in elk geval zeer waarschijnlijk een belangrijke rol gespeeld al in de vroege geschiedenis van mens en wereld. En zelfs Hawking weet en waarschuwt dat de mens het geen 1000 jaar en waarschijnlijk geen 100 jaar meer redt op deze wereld omdat het zichzelf ermee vernietigt. Geef een aap een mitrailleur en je weet wat er gebeurt.

Maarja, platlandse amateur schriftgeleerden denken ook nog steeds dat piramides geheel door mensen zijn gemaakt door handen met klei, terwijl toch overduidelijk is in wereld én Schriften (niet alleen de Bijbel, ook de Veda's en de boeken die niet in de Bijbel terecht zijn gekomen, zoals inderdaad Henoch) er een hoog ontwikkelde technologie aanwezig is geweest. Het splijten van de berg bij de wederkomst (die naar mijn mening geen stoffelijke is, althans niet als de eerste komst) zal m.i. waarschijnlijk door "ufo's" gebeuren. Zoals ook deze rots vanaf de derde minuut duidelijk zeer waarschijnlijk door technologie is gespleten: https://m.youtube.com/watch?v=5cVM8bucH3g

Israel krijgt in zijn benauwde strijd naar mijn idee straks hulp van ufo-technologie.
Solo Christo

Zolderworm

Bericht door Zolderworm »

Anja schreef:
carramba schreef: Ik denk dat beide bomen symbool staan voor wetenschappelijke kennis en technologie. Lees het boek van Henoch. De levensboom voor genetische informatie om ouder te kunnen worden dan 120 jaar.
Technologie en wetenschappelijke kennis hebben in elk geval zeer waarschijnlijk een belangrijke rol gespeeld al in de vroege geschiedenis van mens en wereld. En zelfs Hawking weet en waarschuwt dat de mens het geen 1000 jaar en waarschijnlijk geen 100 jaar meer redt op deze wereld omdat het zichzelf ermee vernietigt. Geef een aap een mitrailleur en je weet wat er gebeurt.

Maarja, platlandse amateur schriftgeleerden denken ook nog steeds dat piramides geheel door mensen zijn gemaakt door handen met klei, terwijl toch overduidelijk is in wereld én Schriften (niet alleen de Bijbel, ook de Veda's en de boeken die niet in de Bijbel terecht zijn gekomen, zoals inderdaad Henoch) er een hoog ontwikkelde technologie aanwezig is geweest. Het splijten van de berg bij de wederkomst (die naar mijn mening geen stoffelijke is, althans niet als de eerste komst) zal m.i. waarschijnlijk door "ufo's" gebeuren. Zoals ook deze rots vanaf de derde minuut duidelijk zeer waarschijnlijk door technologie is gespleten: https://m.youtube.com/watch?v=5cVM8bucH3g

Israel krijgt in zijn benauwde strijd naar mijn idee straks hulp van ufo-technologie.
Waarom zou een hoogwaardige beschaving zoiets doms maken als een pyramide, dat geen enkel ander nut heeft dan een farao een begraafplek te geven en een prestigeproject te zijn?
Only dead fish go with the flow
Anja (oud account)

Zolderworm schreef:
Anja schreef:

Waarom zou een hoogwaardige beschaving zoiets doms maken als een pyramide, dat geen enkel ander nut heeft dan een farao een begraafplek te geven en een prestigeproject te zijn?
Dat is een mooie onderzoeksvraag voor jou, wellicht vind je andere functies die je tot nu toe over het hoofd hebt gezien.

Overigens waarom zou je een aap piloot willen laten worden? Als een aap een vliegtuig ziet, heeft het voor hem geen enkel ander nut dan er een nestje in te bouwen. Dat betekent niet dat een vliegtuig gemaakt is voor het bouwen van een nestje.
Solo Christo

Anja (oud account)

De functie van de piramides, volgens de oudste geschriften der mensheid, de Soemerische kleitabletten: https://youtu.be/tObSX9lEK3U
Solo Christo

Anja (oud account)

Anja schreef:
......toen de Anunnaki zich voor de zondvloed (veroorzaakt door hun planeet die alle water van de aarde aantrok en een kanteling van de aarde veroorzaakte, wat Enki wist dat er zou gebeuren, en hij heeft Noach gewaarschuwd) terugtrokken en met hun ruimteschepen naar hun planeet terugkeerden, werd de jonge homo sapiens in het geheel niet meer voorzien van Anunnaki-genen. Hierdoor viel hun genetisch gezien bereikbare leeftijd terug naar een jaar of 70.
Solo Christo

carramba

Bericht door carramba »

Anja schreef:
Anja schreef:
......toen de Anunnaki zich voor de zondvloed (veroorzaakt door hun planeet die alle water van de aarde aantrok en een kanteling van de aarde veroorzaakte, wat Enki wist dat er zou gebeuren, en hij heeft Noach gewaarschuwd) terugtrokken en met hun ruimteschepen naar hun planeet terugkeerden, werd de jonge homo sapiens in het geheel niet meer voorzien van Anunnaki-genen. Hierdoor viel hun genetisch gezien bereikbare leeftijd terug naar een jaar of 70.
Ik ben bekend met auteurs als Sitchin. Zijn werk is op sommige punten goed onderbouwd maar op sommige punten ook niet. Al met al zie ik er wel wat in tav. de zondeval en andere gebeurtenissen zoals omschreven in genesis. Zou er graag verder over uitweiden maar ik ben bang dat er op dit forum te weinig draagvlak voor is.
peda

Bericht door peda »

Anja schreef:
Anja schreef:
Inmiddels is de maximaal genetisch bereikbare leeftijd voor de mens weer opgelopen naar rond 125 jaren.
Er komt steeds meer inzicht in de ( technische ) factoren die het leven maximeren. In hoe verre dit in de ( verre ) toekomst kennis gaat opleveren
voor levensverlenging door genen manipulatie, is af te wachten. Theoretisch is door voortdurende vernieuwing een onbeperkte levensduur niet uit te sluiten. De mens heeft dan de biologische dood uitgeschakeld. Welke ethische consequenties dat oplevert ( overbevolking, keuze vraagstukken ), het is niet te voorspellen.
Anja (oud account)

peda schreef:
Anja schreef:
Anja schreef:
Inmiddels is de maximaal genetisch bereikbare leeftijd voor de mens weer opgelopen naar rond 125 jaren.
Er komt steeds meer inzicht in de ( technische ) factoren die het leven maximeren. In hoe verre dit in de ( verre ) toekomst kennis gaat opleveren
voor levensverlenging door genen manipulatie, is af te wachten. Theoretisch is door voortdurende vernieuwing een onbeperkte levensduur niet uit te sluiten. De mens heeft dan de biologische dood uitgeschakeld. Welke ethische consequenties dat oplevert ( overbevolking, keuze vraagstukken ), het is niet te voorspellen.
Ik bedoelde natuurlijk gemiddelde maximaal. Er is niks opgelopen. Ik begrijp dat men dat graag denkt, maar het is feitelijk niet juist. Zelfs ziekte is niet afgenomen. Waar de mens een ziekte de wereld uit meent te hebben geholpen, keren er twee voor terug, en vaak nog dodelijkere. En als er hier iets ontploft, of een komeet slaat in, nou hoppaa, daar ga je weer. Maarja, als dat is waar men zich tevreden mee stelt, dan is men toch goed? En anders resteert er nog het transhumanisme. ;) Ook heeeeel boeiend. :clown:
Solo Christo

carramba

Bericht door carramba »

Yolanda_dB schreef: De apostel Paulus geeft aan (o.a. in Romeinen 5:12) dat de dood in de wereld is gekomen door de zonde, en dat de zonde in de wereld is gekomen door de mens.
Dat betekent dat VOORDAT de mens zondigde, er geen DOOD op de wereld was.
En dat betekent ook dat de mens NIET sterfelijk werd geboren, en dat in het paradijs dus ook geen sprake was van dood.

Dat is wat de Bijbel er over zegt.
Of dat klopt? Dat is een kwestie van "geloof", want het is volgens mij niet mogelijk om terug te gaan in de tijd om het te controleren.
Dus het is een kwestie van geloof en of het nou echt waar is doet er voor jou niet toe?
Yolanda_dB schreef:
carramba schreef:
Jouw "echt wel" is toch echt slechts jouw "aanname".
Nou nee daar is bewijs voor. Op fossielen van planten zijn sporen van micro organismen aangetroffen.
Yolanda_dB schreef:
carramba schreef:
Ik denk dat die bomen "echt" waren.
Waarom denk je dat? Omdat het in de bijbel staat? Een kwestie van geloof dus.....!!

Dat krijg je wanneer je dingen voor waar gaat aannemen zonder dat je daar een goede rede voor hebt. Dan is de enige oplossing blind geloven en klakkeloos voor waar aannemen.
Yolanda_dB

carramba schreef:Dus het is een kwestie van geloof en of het nou echt waar is doet er voor jou niet toe?
Wat 'echt' waar is, is niet met zekerheid meer te bewijzen.
Ik 'geloof' (= ben ervan overtuigd) dat de Bijbel waar is.
Jij 'gelooft' wat anders.
carramba schreef:Nou nee daar is bewijs voor. Op fossielen van planten zijn sporen van micro organismen aangetroffen.
Tja, gaan discussiëren over de waarheden en onwaarheden van dergelijke 'bewijzen',
dan kom je weer terug op de discussie over schepping versus evolutie e.d.
Lijkt me hier off-topic.
En dat is een onderwerp dat mijn interesse niet heeft ...

Mijn punt was en is:
Als je de Bijbelse visie op goed en kwaad wilt 'beoordelen',
moet je dat doen op basis van de betekenis die daarin in de Bijbel wordt gegeven.
Datzelfde geldt ook voor begrippen als "zonde" en "dood".
carramba schreef:Waarom denk je dat? Omdat het in de bijbel staat? Een kwestie van geloof dus.....!!
Nou ja, mijn geloof houdt in dat ik de Bijbel voor waar houdt.
En dan dus ook de 'ongelooflijke' verhalen.
Het lijkt mij vrij onzinnig om alleen de dingen uit de Bijbel te halen die "mij passen", die mij logisch lijken.
Dan heb je geen 'geloof', maar slechts een 'feel good boek'.
carramba schreef:Dat krijg je wanneer je dingen voor waar gaat aannemen zonder dat je daar een goede rede voor hebt. Dan is de enige oplossing blind geloven en klakkeloos voor waar aannemen.
Mijn geloof is niet blind en klakkeloos.
Zolderworm

Bericht door Zolderworm »

Yolanda_dB schreef:Mijn geloof is niet blind en klakkeloos.
Nee, maar wel onlogisch en onwaarschijnlijk.
Only dead fish go with the flow
carramba

Bericht door carramba »

Yolanda_dB schreef:
carramba schreef:Dus het is een kwestie van geloof en of het nou echt waar is doet er voor jou niet toe?
Wat 'echt' waar is, is niet met zekerheid meer te bewijzen.
Ik 'geloof' (= ben ervan overtuigd) dat de Bijbel waar is.
Jij 'gelooft' wat anders.
Niet met zekerheid maar wel met een hoge graad van waarschijnlijkheid.
Ik geloof niet (=ik ben niet overtuigd) dat de bijbel waar is. Dat is niet hetzelfde als iets anders geloven.
Yolanda_dB schreef:
carramba schreef:Nou nee daar is bewijs voor. Op fossielen van planten zijn sporen van micro organismen aangetroffen.
Tja, gaan discussiëren over de waarheden en onwaarheden van dergelijke 'bewijzen',
dan kom je weer terug op de discussie over schepping versus evolutie e.d.
Lijkt me hier off-topic.
En dat is een onderwerp dat mijn interesse niet heeft ...

Mijn punt was en is:
Als je de Bijbelse visie op goed en kwaad wilt 'beoordelen',
moet je dat doen op basis van de betekenis die daarin in de Bijbel wordt gegeven.
Datzelfde geldt ook voor begrippen als "zonde" en "dood".
Op de fossiele resten van planten zijn nou eenmaal resten van micro organismen aangetroffen. Behoeft verder geen discussie.

Ik wil niet de hele bijbel op goed en kwaad beoordelen. Het is voldoende om het fundament van het christendom kritisch te benaderen.
Verder zie ik geen Bijbelse visie maar een persoonlijke visie die de betekenis van woorden zodanig verdraaien dat ze een voor de persoon passende betekenis krijgen.
Yolanda_dB schreef:
carramba schreef:Waarom denk je dat? Omdat het in de bijbel staat? Een kwestie van geloof dus.....!!
Nou ja, mijn geloof houdt in dat ik de Bijbel voor waar houdt.
En dan dus ook de 'ongelooflijke' verhalen.
Het lijkt mij vrij onzinnig om alleen de dingen uit de Bijbel te halen die "mij passen", die mij logisch lijken.
Dan heb je geen 'geloof', maar slechts een 'feel good boek'.
Natuurlijk beschouw je de bijbel als waar want het geeft je een "feel good" sensatie maar niet omdat het ook allemaal waar is. En al zal je het waarschijnlijk nooit toegeven je haalt wel dingen uit de bijbel die jou passen en anders verander je de betekenis van woorden zodat het jou toch weer past. Doodgaan betekend gewoon doodgaan en om te kunnen eten zullen er dingen moeten doodgaan anders ga je zelf dood.

Verder kan ik me bijna niet voorstellen dat je werkelijk "alles" wat in de bijbel staat zonder de geringste twijfel geloofd.
Yolanda_dB schreef:
carramba schreef:Dat krijg je wanneer je dingen voor waar gaat aannemen zonder dat je daar een goede rede voor hebt. Dan is de enige oplossing blind geloven en klakkeloos voor waar aannemen.
Mijn geloof is niet blind en klakkeloos.
Ik heb sterk de indruk van wel want aanwijzingen die het tegendeel laten zien negeer je compleet of wuift het weg als zou het niet bestaan om toch maar aan je geloof vast te klampen.
Dat is blind en klakkeloos geloven.
Yolanda_dB

Zolderworm schreef:
Nee, maar wel onlogisch en onwaarschijnlijk.
Voor jou wellicht wel, voor mij niet.
Yolanda_dB

carramba schreef:Op de fossiele resten van planten zijn nou eenmaal resten van micro organismen aangetroffen. Behoeft verder geen discussie.
Voor zover ik weet zijn het 'omstreden' bewijzen.
Maar het behoeft inderdaad wat mij betreft verder ook geen discussie.
carramba schreef:Verder zie ik geen Bijbelse visie maar een persoonlijke visie die de betekenis van woorden zodanig verdraaien dat ze een voor de persoon passende betekenis krijgen.
Sorry, maar ik heb eerder de indruk dat JIJ aan het verdraaien bent, dan dat ik dat doe.
carramba schreef:Natuurlijk beschouw je de bijbel als waar want het geeft je een "feel good" sensatie maar niet omdat het ook allemaal waar is.
En al zal je het waarschijnlijk nooit toegeven je haalt wel dingen uit de bijbel die jou passen en anders verander je de betekenis van woorden zodat het jou toch weer past.
Sorry, ik kijk niet met een tunnelvisie naar de Bijbel.
En als je serieus wilt discussiëren over dit soort onderwerpen, moet je mij dat soort zaken ook niet aansmeren.
carramba schreef:Doodgaan betekend gewoon doodgaan en om te kunnen eten zullen er dingen moeten doodgaan anders ga je zelf dood.
Zoals ik zei, jij bent nu bezig JOUW definitie van doodgaan te gebruiken voor wat erover in de Bijbel staat.
Biologisch gezien is het zeer goed mogelijk om, wanneer ik bijvoorbeeld een wortel eet, te spreken over het 'sterven' van die wortel.
De Bijbel doet dat NIET.
De Bijbel spreekt dan hooguit van 'vergaan'.
Voor de Bijbel heeft het eten van groente, vruchten, zaden e.d. dus NIETS te maken met "doodgaan".
carramba schreef:Verder kan ik me bijna niet voorstellen dat je werkelijk "alles" wat in de bijbel staat zonder de geringste twijfel geloofd.
Ik "geloof" alles.
Of ik alles begrijp, en of ik de reden van alles begrijp, is een ander verhaal.
carramba schreef:
Ik heb sterk de indruk van wel want aanwijzingen die het tegendeel laten zien negeer je compleet of wuift het weg als zou het niet bestaan om toch maar aan je geloof vast te klampen.
Dat is blind en klakkeloos geloven.
Dan is jouw indruk verkeerd.
De 'tegendeel-aanwijzingen' zijn niet zo overtuigend als jij denkt.
Ik heb eerder het idee dat jij klakkeloos en blind meegaat in dat 'wetenschappelijke' denken.

Kan het nu weer on-topic?
Christiaan

Bericht door Christiaan »

Yolanda_dB schreef:
carramba schreef:Verder kan ik me bijna niet voorstellen dat je werkelijk "alles" wat in de bijbel staat zonder de geringste twijfel geloofd.
Ik "geloof" alles.
Interessante quote. Hoe kun je iets geloven als je het niet begrijpt? Je gelooft de gehele bijbel, maar voor een deel weet je dus niet precies wat je gelooft. Dat klinkt toch een beetje als "blind geloven en iets klakkeloos voor waar aannemen" zoals carramba het eerder verwoorde.
Ikzelf geloof pas iets als ik daar een goede reden voor heb. En dat kan m.i. pas als ik het onderwerp begrijp.
Christiaan

Bericht door Christiaan »

Yolanda_dB schreef: Ik heb eerder het idee dat jij klakkeloos en blind meegaat in dat 'wetenschappelijke' denken.
Nog een interessante quote; dit lijkt me een 'contradictie in terminis'. Wetenschappelijk denken of de wetenschappelijke methode is juist het tegenovergestelde van "klakkeloos en blind" meegaan met ideeën. Juist twijfel, sceptisch denken, beproeven en falsificeren zijn de pilaren van het wetenschappelijk denken.
Peter79

Bericht door Peter79 »

Christiaan schreef:
Yolanda_dB schreef:
Ik "geloof" alles.
Interessante quote. Hoe kun je iets geloven als je het niet begrijpt? Je gelooft de gehele bijbel, maar voor een deel weet je dus niet precies wat je gelooft. Dat klinkt toch een beetje als "blind geloven en iets klakkeloos voor waar aannemen" zoals carramba het eerder verwoorde.
Ikzelf geloof pas iets als ik daar een goede reden voor heb. En dat kan m.i. pas als ik het onderwerp begrijp.
Dus jij neemt pas medicijnen als je farmacie en onderliggende vakken beheerst?
Je gebruikt pas een computer als je de werking daarvan kent?
Je gebruikt pas een auto als je de werking en mechanica ervan kent?
Yolanda_dB

Christiaan schreef:Interessante quote. Hoe kun je iets geloven als je het niet begrijpt?
Ik geloof (sterker: ik weet) dat zwaartekracht bestaat.
Maar hoe zwaartekracht 'veroorzaakt wordt', is iets wat ik niet begrijp.
Zie daar: het onderscheid tussen enerzijds iets geloven / aannemen, en anderzijds iets begrijpen.
Christiaan schreef:Je gelooft de gehele bijbel, maar voor een deel weet je dus niet precies wat je gelooft.
Ik weet wel WAT ik geloof.
Ik geloof bijvoorbeeld dat God de hemel en de aarde heeft geschapen.
HOE Hij dat heeft gedaan (alleen door 'het Woord'), dat begrijp ik niet.
Toch geloof ik het.
Dat iemand uit de dood opstaat, is wetenschappelijk gezien - voor zover ik weet - onmogelijk.
Toch geloof ik dat dat gebeurd is.
Al begrijp ik niet hoe dat dan mogelijk is.
Christiaan schreef:Nog een interessante quote; dit lijkt me een 'contradictie in terminis'. Wetenschappelijk denken of de wetenschappelijke methode is juist het tegenovergestelde van "klakkeloos en blind" meegaan met ideeën. Juist twijfel, sceptisch denken, beproeven en falsificeren zijn de pilaren van het wetenschappelijk denken.
Ik heb dan blijkbaar een heel ander beeld van wat "de wetenschappelijke methode" is en wat "wetenschappelijk denken" is.
Allereerst zijn dit trouwens voor mij 2 heel verschillende zaken.
Ten tweede heb ik niet zo'n heel hoge dunk van "de wetenschap".
Ten derde zijn er genoeg mensen die alles wat door "de wetenschap" wordt "beweerd", zonder meer als "waar" aannemen.
Wat in mijn ogen betiteld kan worden als "klakkeloos".