Ach, laten we het dan maar eens op een andere manier proberen.carramba schreef:Ik denk eerder dat jij het verschil niet kent. Laat me uitleggen wat ik er van vind.
Je kan kiezen om iets te geloven aan de hand van aanwijzingen, waarschijnlijkheid, referenties uit het verleden, bewijs, etc. En dan maak je een afweging is het waar of niet?
Je kan ook kiezen om het voor waar aan te nemen terwijl de aanwijzingen, waarschijnlijkheid, referenties uit het verleden, bewijs, etc. zeggen dat het niet waar is. Maw. je snap er dus niks van en lapt de hele riedel aan je laars en maakt de keuze om het toch maar te geloven. Dat is dan een keuze om blind en klakkeloos te geloven.
Geef mij eens 1 voorbeeld waarmee je de waarheid van de Bijbel kunt falsificeren.
Ik zou het knap vinden, want ondanks dat jij denkt dat er allerlei aanwijzingen, waarschijnlijkheden en 'bewijzen' zijn die zeggen dat ik geloof in iets dat niet waar is,
heeft nog niemand dat echt kunnen aantonen.
Het blijft dus een kwestie van geloven.
Ik denk dat volgens de definitie die jij gebruikt, een slablaadje inderdaad als "levend organisme" kan worden gezien.carramba schreef:Denk jij dat een slablaadje dan geen Levend organisme is?Yolanda_dB schreef:Aangezien jij ook een slablaadje als een levend organisme beschouwt, is deze definitie NIET hetzelfde als hoe de Bijbel er naar kijkt.
Ziet de bijbel het dan niet als een levend organisme?
Maar het gaat niet om wat ik denk, het gaat om hoe de Bijbel er over praat.
En de Bijbel heeft het alleen over leven en dood bij mensen en dieren.
Ik heb volgens mij nog nergens gezegd hoe ik het zie. Knap van je (maar niet heus) dat je nu al weet dat ik het verkeerd zie.carramba schreef:Daarom denk ik dat zowel jij als de bijbel het dus verkeerd zien want het is wel degelijk een levend organisme. Het bestaat uit levende cellen zoals ALLE andere levende organismen.
Nog 1 poging dan.carramba schreef:De wortel gaat dus wel dood en als de bijbel daar anders over denkt dan heeft de bijbel het mis. Maar dat is niet zo gek want de bijbel heeft het wel vaker op vele andere punten ook mis. Het punt is dus dat hoe je het ook draait of keert de wortel gaat dood of de wortel blijf leven een andere optie is er niet.
De Bijbel zegt: "dood" is A.
Carramba zegt: "dood" is B, en als de Bijbel wat anders zegt, heeft de Bijbel het mis.
Nee carramba: jij accepteert hier blijkbaar niet dat de Bijbel "anders" over "dood" praat dan jij.
Dat "auteurs" van de Bijbel zaken naar beste weten 'verkeerd' hebben geponeerd, is een stelling die onbewijsbaar is.carramba schreef:Overigens is het niet de bijbel die spreekt maar de auteurs (even voor de goede orde) die naar hun beste weten zaken verkeerd hebben geponeerd.
Het is achterhaald.... en ik begrijp dat dit een zure conclusie voor een fundamenteel deel van het christendom kan zijn.
...
Doodgaan in de bijbel wordt voor mens en dier gebruikt..... NIET voor planten omdat de schrijvers niet echt doorhadden dat doodgaan van een mens of dier niets anders is dan cellen die ophouden met werken. Wisten zij veel dat planten ook uit cellen bestaan.
Wat de schrijvers wel of niet doorhadden, dat weet je niet.
Waarom heb jij er zo'n moeite mee om te accepteren dat de Bijbel op een andere manier spreekt over "leven en dood"
(en dan heb ik het nog geen eens gehad over "geestelijk levend of dood zijn")
dan de hedendaagse wetenschap?
Dat hoeft helemaal niet in termen van de één heeft het juist en de ander heeft het fout.
Het geeft alleen maar aan waarom er wel mensenrechten-partijen en -organisaties zijn,
waarom er wel dierenwelzijn- en dierenrechten-partijen en -organisaties zijn,
maar geen slablaadjesrechten-partijen.
Hoe zou dat komen?
Misschien omdat het "levend zijn" van een slablaadje toch van een andere orde is dan het leven van een mens of een dier?
En dat de Bijbel die "andere orde" anders "waardeert" dan de hedendaagse wetenschap?
Je bent dus wel "belachelijk aan het maken".carramba schreef:... Ik begrijp namelijk behoorlijk goed wat je zegt en ik gebruik een voorbeeld om te illustreren dat het een vreemde manier van denken is. Je neemt toch ook niet voor waar aan dat kleine Christiaantjes verantwoordelijk zijn voor zwaartekracht? Nee natuurlijk niet want dat is idd belachelijk. Waarom dan wel voor een grote tovenaar die met toverspreuken het universum schiep? Nou dat probeer ik dus te begrijpen en ergens had ik ook de stille hoop dat je door het banale voorbeeld van die Christiaantjes ook zou gaan begrijpen dat geloven in een grote tovenaar onredelijk is.Yolanda_dB schreef:Ik gaf het voorbeeld van "geloven / aannemen" dat zwaartekracht bestaat, en begrijpen hoe het werkt.
Ook al zeg jij dan dat het uit te legen is hoe het werkt, maar zo lang dat niet gebeurd is, is er verschil tussen "geloven" en begrijpen.
Ik heb het namelijk over het verschil tussen "aannemen dat iets bestaat" en "begrijpen hoe het werkt".
Als jij denkt dat door dat verhaal van de kleine christiaantjes op te hangen, het voor mij opeens duidelijk is hoe zwaartekracht werkt,
dan voel ik mij niet echt serieus genomen.
Op zich sta ik wel open om daar over door te praten.carramba schreef:Misschien kun je dan vertellen wat er nog meer aan geloven vastzit. Tot nog toe heb je alleen gezegd dat je niet snapt hoe het kan meer je geloofd het toch hetgeen ik zie als blind en klakkeloos. Ik brand van ongeduld op jou uitleg waarom je dergelijke fantastische beweringen voor waar aanneemt.
...
Let op "ik geloof niet" in de fantastische claims en het is niet aan mij om het tegendeel te bewijzen maar aan de claimer...jij dus.... om te bewijzen dat die claims wel waar zijn. Als je daar nou in slaagt zal ik met een gerust hart met je mee geloven.
Maar:
1. Dit is niet het juiste topic om dat te doen.
2. Met mensen die lopen te praten over "claims" en "claims bewijzen", ga ik eigenlijk geen gesprekken meer aan.
Ga hier op het forum maar eens lezen in topics die daar over gaan.
"Geloven" betekent dat ik ergens van overtuigd ben zonder dat ik het kan bewijzen.
Het bestaan van God is wetenschappelijk niet te bewijzen.
En daarmee kun je verder ook niet constateren dat God dus niet bestaat.
Het enige dat daarmee gezegd wordt, is dat Hij niet te bewijzen is.
En iemand die discussieert op het niveau van "bewijs het maar eens", begrijpt dan dus niets van het fenomeen "geloven".
Dat is op zich best een leuke vraag om eens over na te denken.carramba schreef:Dan is de vraag die hieruit volgt: "Wat kan je doen of bereiken met religie die je zonder religie niet kan doen of bereiken?"
Maar aangezien ik denk (ach, ik weet het wel zeker) dat ik een andere betekenis heb bij het begrip "religie" dan jij, lijkt mij een discussie hier op deze wijze niet verstandig.
Nou er zijn toch echt wel meer opties.carramba schreef:Ja die 2 keuzes heb je en meer is er niet.Yolanda_dB schreef:Alsof ALLE mensen slechts 2 keuzes hebben: wetenschappelijk denken of blind geloven.
Als iemand vertrouwen heeft in bijv. de medische wetenschap, heeft dat nog helemaal niks met wetenschappelijk denken te maken.