Over een ding zijn we het eens... Eva had besef van laten we zeggen van voordeel en nadeel.Yolanda_dB schreef:Jammer voor jou, maar dit is dus een zwart geverfd wit schaap.carramba schreef:Eva had dus wel degelijk besef dat dood een nadeel en dus het kwaad was. (daar heb je je zwarte schaap)
Inderdaad kun je uit het antwoord van Eva opmaken dat ze het besef had dat niet naar God luisteren een nadeel zou opleveren namelijk de dood.
Maar "beseffen dat iets een nadeel kan opleveren" is niet hetzelfde als beseffen/weten dat dat "iets" dan "kwaad" is.
Dat is jouw aanname, jouw zwarte verf.
Ik denk dat je nu moet gaan begrijpen dat KWAAD een contextuele uitdrukking is van NADEEL. Voor de persoon in kwestie wordt nadeel in dit geval uitgedrukt met het woord kwaad. Niet van de boom eten heeft geen gevolg... dat is een voordeel en dat is weer goed.
Ik heb het al uitvoerig uitgelegd hoe we woorden gebruiken en goed en kwaad zijn complementair aan voordeel en nadeel. Dus het zwarte schaap is echt zwart......!!
Nee mijn beste dat laat de bijbel niet zien. Dat is cirkelredeneren.Yolanda_dB schreef:De Bijbel laat zelf zien hoe de tekst van God bedoeld is.carramba schreef:OP DE DAG..... die drie woorden maken het verschil.
De Bijbel laat zien dat het op dat moment zeker is dat de mens zal sterven.
Jij geeft er jouw betekenis aan dat de mens daar ter plekke dood had moeten neervallen. Zwarte verf.
Er staat niet "op de dag zal je sterfelijk worden" er staat "zal je sterven" dat betekend dat je misschien niet te plekke maar wel op de dag zal sterven. Er staat ook niet "zal je geestelijk sterven" er staat alleen "zal je sterven".
Dat is waar je het mee moet doen. Er van alles van maken om de theologie te laten kloppen maar dat is niet de manier om tot een goede conclusie te komen.
Grappig dat je dat zegt want ik heb het radio voorbeeld niet eens zelf bedacht.Yolanda_dB schreef:Wat jij onder "sterven" verstaat, is mij wel duidelijk.carramba schreef:Sterven is weer een uitdrukking die we gebruiken om aan te geven dat er een proces gaande is die tot de dood leidt. Een werkwoord. Je kan ook zeggen dat een radio die steeds slechter werkt aan het sterven is.
Alhoewel: praten over een radio die aan het sterven is, geeft wel aan dat je een beetje doorslaat.
Ik mijn dagelijkse werk met micro-elektronica wordt ik nog wel eens door klanten gebeld met de vraag of ik hun tv, radio's, magnetrons, etc kan repareren.
Het zal je verbazen hoe vaak men de uitdrukking mijn "mijn TV is dood" of "mijn radio is overleden" wordt gebruikt. Gisteren nog een dame "meneer mijn wasmachine is ter ziele". En vanmorgen "de pomp van mijn bubbelbad is naar hoger sferen". Het lijkt me nogal wiedes wat de mensen daar mee bedoelen en jij vind dat ik doorsla?
Ja ja ik weet het de bijbel zegt dat alleen organismen met zielen onsterfelijk waren. Maar dat betekend dan dat dieren niet onsterfelijk waren of hebben dieren ook een ziel? En welke dieren? Alle dieren die rood bloed hebben? Hebben slakken een ziel? Die hebben namelijk ook bloed en een hart enz.Yolanda_dB schreef:Maar de Bijbel gebruikt "sterven" alleen in relatie tot "levende zielen".
Je kunt hoog springen en laag springen en alle zwarte verf en andere kleuren verf erbij sleuren,
de Bijbel benoemt/gebruikt "dood" anders dan jij.
Kijk de theologie zegt "er was geen dood in de wereld" dat is het meer staat er niet. Ik maak daaruit op dat alle leven onsterfelijk was. Er staan nergens uitzonderingen voor planten of bepaalde dieren of wat dan ook. Gezien de argumenten die ik gegeven heb is het nogal evident dat dat onmogelijk is. Conclusie: de theologie omtrent de schuld van de mens dat de dood in de wereld is gekomen lijkt me ontkracht.
Al dat getiptap om betekenissen van woorden een bepaalde draai te geven om het toch weer kloppend te maken lopen op niets uit.
Nou dat is toch wel heel relevant. Het geeft aan dat de kennis over dergelijke zaken op zeer laag niveau lag of zelf helemaal ontbrak. Het dan ook niet zo gek dat de bijbel vol staat van beweringen en uitspraken waarvan we nu weten dat die simpelweg onjuist zijn. Hadden ze wel weet van cellen, microben, bacteriën, etc, dan was de bijbel wel anders geschreven als het al geschreven zou worden.Yolanda_dB schreef:Op zich vind ik de reden waarom het niet in de Bijbel niet voorkomt, niet zo relevant.carramba schreef:Natuurlijk komen die niet in de bijbel voor maar dat is dus juist het hele punt. Het komt niet in de bijbel voor omdat ze in die tijd geen weet hadden van dergelijke zaken. Ze hadden ook geen weet van micro organismen.
En omdat het niet in de bijbel voorkomt hoef je er geen rekening mee te houden.... dat kom dan weer gelegen want dan kan het de theologie ook niet tegenspreken.Yolanda_dB schreef:Punt is DAT het niet in de Bijbel voorkomt.
Dat is dan jammer want het doet er weldegelijk toe want dergelijke zaken bestonden al in de tijd van de auteurs van de bijbel en daarvoor.
Toch doen mensen dat en ik begrijp precies wat ze bedoelen. Ik zie daar geen probleem mee en dus zie ik ook niet waarom dat niet kan. Kan prima geen enkel probleem.Yolanda_dB schreef:En tevens dat in de Bijbel het woord niet zo ruim wordt gebruikt dat je zelfs kunt zeggen dat een radio dood gaat.
De bijbel gebruikt woorden niet zo ruim maar wij wel. Als ze toen radio's hadden gehad dan hadden ze dat vast wel gedaan zoals wij dat nu ook doen.
Ja dat zeg je steeds maar beargumenteer dat dan ook anders kan ik niet anders dan het zien als een loze bewering. Wat betekend dood in de bijbel anders dan dat het stopt met doen waar het voor gemaakt of bedoeld is?Yolanda_dB schreef:De betekenis is in de Bijbel dus anders.carramba schreef:De betekenis is dus telkens hetzelfde namelijk dat het stopt met doen waar het voor gemaakt of bedoeld is.
Wat je doet is er een wiskundige vergelijking van maken. Dat kan maar dan moet je het ook volgens de wiskundige regels doen.Yolanda_dB schreef:Nogmaals even de simplificatie:carramba schreef:Het antwoord op jou vraag is dat ik moeite heb met de vraag omdat in de vraag iets verondersteld wordt waar ik het niet mee eens ben.
De Bijbel zegt: dood = A.
Jij zegt: dood = A+B+C.
Als jij beargumenteert dat jij een andere visie op dood hebt dan de Bijbel, dan begrijp ik je.
Maar je loopt steeds te zeggen dat als de Bijbel zegt "dood = A", dat de Bijbel het mis heeft.
Nee.
Dat is hoe de Bijbel over dood praat.
De Bijbel associeert "dood" niet met B+C.
Het begrip "dood" betekent dus in de context van de Bijbel iets anders dan dat het betekent voor carramba.
En dat verschil in context accepteer jij niet.
En dat begrijp ik niet.
Dat wil zeggen dat je B en C ook moet benoemen zoals je A benoemd. Doe dat eerst en dan kan je kijken of jou vergelijking klopt.
Dan is dat toch een direct conflict met wat je laat zien. Als je geen vertrouwen heb dat een vliegtuig in de lucht blijft dan maak je mij niet wijs dat je er toch in gaat zitten.Yolanda_dB schreef:Hier klopt geen jota van.carramba schreef:Ik weet en jij weet dat ook dat het een oneerlijk antwoord is want je hebt wel vertrouwen in wetenschap als het in je voordeel werkt zoals naar een arts gaan als je ziek bent maar in je nadeel werkt als het je geloof tegenspreekt.
Laat ik het dan zo zeggen: mijn vertrouwen in "wetenschap" is niet heel groot.
En je gaat ook geen auto kopen als bij een handelaar als je die vent voor geen meter vertrouwd. Als je geen vertrouwen heb in een arts dan is het een beetje raar dat je dan toch wel naar die arts gaat. Je spreekt jezelf behoorlijk tegen.
Soms wel dat ben ik met je eens. Meestal echter niet want wetenschap heeft het vaker bij het rechte eind dan jij wil toegeven. Vandaar dat wij hedendaags ziekten kunnen bestrijden waarvoor vroegen alleen maar voor gebeden kon worden.Yolanda_dB schreef:De 'waarde' en de invloed van wetenschap wordt in mijn ogen zwaar overschat.
Ja natuurlijk wel en dat laat je zelf zien. Waar wetenschap jou theologie tegenspreekt moet je er niks van hebben maar als de wetenschap jou kan redden van een gewisse dood dan ga je maar al te graag naar een arts om gebruik te maken van de wetenschap van de arts.Yolanda_dB schreef:Die waarde wordt bij mij NIET bepaald door eventueel persoonlijk voordeel of nadeel.Mijn vertrouwen is er niet opeens als het in mijn voordeel is.
En wederom spreek je jezelf tegen. Als de wetenschappelijke kunde door god gegeven is hoezo heb je er dan geen vertrouwen in? Neem je me nou in de mailing of zo?Yolanda_dB schreef:En in mijn ogen mag ik van ALLE gaven van God gebruik maken, ook de gaven van wetenschappelijke kunde.Dat staat los van mijn vertrouwen daarin.
En weer dat getiptap.Yolanda_dB schreef:Nee. Ervaring is "weten".
En dat is niet hetzelfde als "wetenschap".
Ervaring is weten en weten is wetenschap. Schap is een hulpwoord om het kader te bepalen, net als bij vriendschap, dat heb je alleen met vrienden, blijdschap heb je alleen als je blij bent, snoepjes-schap is alleen voor snoepjes, vaderschap is alleen voor vaders, bootschap is alleen voor boten ...eeh grapje, wetenschap is alleen voor weten. En hoe weten we nou iets? Door ervaring en als je iets dan weet dan heb je wetenschap.
Zo probleem opgelost.