peda schreef:Anja schreef:peda schreef:Anja schreef:peda schreef:
Ik heb dit antwoord indertijd naar @ Jerommel gezonden om aan te geven dat ik meer respect heb voor oude aarde gelovigen die een theistisch evolutie proces ( bepaalde vorm van ID ) ondersteunen, dan voor jonge aarde creationisten.
Dat zegt alles over jou en niets over Jerommel en de mensen waar je op doelt.
Er bestaat helemaal geen "theistisch evolutieproces". Het Christelijk Geloof heeft helemaal niets met evolutiegeloof
van doen
Hallo Anja,
Dat zal zeker kloppen in jouw ogen, maar als je op google inklopt onder "' theistische evolutie "' vind je alleen al in de Nederlandse taal zo'n verwijzing naar 9400 bijdragen en dat is niet "'helemaal niets "'.
Een Christen die een beetje theologisch onderlegd is en die defnitie leest, prikt gelijk door de manipulatie van het stelen van de term "theisme" heen.
Hallo Anja,
Een Christen is wie zich Christen noemt. Dat kan de ene gelovige niet voor de ander uitmaken. Of je het nu wilt of niet maar er zijn veel Christenen die bepaalde zienswijzen van evolutie volop accepteren. Zelf volg ik de ID theorie niet, maar ik vind het wel een goede combinatie om wetenschap met geloofsinzichten te verbinden en dat heb ik geprobeerd te verwoorden in mijn bijdrage aan @ Jerommel..
Ook nu probeer je weer alles te verdraaien. Het gaat er helemaal niet om of een christen "bepaalde zienswijzen van evolutie volop accepteren" , maar om de diefstal van de term theisme, door evolutiegelovigen.
Een Kind van God boeit het voor geen millimeter hoe oud de vergankelijkheid is. Zijn en haar ogen zijn gericht op de dingen die van Boven zijn. In geestelijke zin welteverstaan.
En jij vindt dat een christen is wie zich een christen noemt, doch in het Christendom is dat niet zo en toetsen wij dit. Jezus Christus, de Zoon van God, ontkennen en je christen noemen, kun je doen, maar geen Christen trapt daarin. Een Christen is wie Christus volgt en loochening en ontkenning heeft daarin geen plaats.
Rom.1:16 Want ik schaam mij het evangelie niet; want het is een kracht Gods tot behoud voor een ieder die gelooft, eerst voor de Jood, maar ook voor de Griek. 17 Want gerechtigheid Gods wordt daarin geopenbaard uit geloof tot geloof, gelijk geschreven staat: De rechtvaardige zal uit geloof leven.
Mat.10:33 maar al wie Mij verloochenen zal voor de mensen,
die zal ook Ik verloochenen voor mijn Vader, die in
de hemelen is.
2Tim.3:4 Weet wel, dat er in de laatste dagen zware tijden zullen komen:
5 die met een schijn van godsvrucht de kracht daarvan verloochend hebben; houd ook dezen op een afstand. 6 Want tot hen behoren zij, die zich in de huizen indringen en vrouwtjes weten in te palmen, die met zonden beladen zijn en gedreven worden door velerlei begeerten, 7 die zich te allen tijde laten leren, zonder ooit tot
erkentenis der waarheid te kunnen komen.
Zelfde in de Willibrordvertaling:
[1] Besef* wel dat er in de laatste dagen moeilijke tijden zullen aanbreken. [2] Want* de mensen zullen zelfzuchtig zijn en belust op geld, arrogant en hoogmoedig, lasteraars, ongehoorzaam aan hun ouders, ondankbaar, goddeloos, [3] liefdeloos, onverzoenlijk, kwaadsprekend, onbeheerst, wreed, kwaadwillig, [4] verraderlijk, roekeloos, verwaand, meer genotzuchtig dan godvruchtig; [5] de schijn van vroomheid zullen zij ophouden, maar het wezen ervan verloochenen. Houd zulke mensen op een afstand.
[6] Want van dit slag zijn zij die de huizen binnendringen en onverstandige vrouwen inpalmen, die met zonden zijn beladen, die door allerlei begeerten worden gedreven, [7] die aldoor willen leren, maar er nooit in slagen om tot de kennis van de waarheid te komen. [8] Zoals* Jannes en Jambres eertijds tegen Mozes opstonden, zo verzetten deze mensen zich tegen de waarheid; het zijn mensen met een verwarde geest en een onbetrouwbaar geloof. [9] Maar zij zullen weinig succes hebben, want iedereen zal hun dwaasheid doorzien, zoals ook die twee overkwam.
Voor meer zie de verwijzingen in dit overzichtsartikel:
http://www.holyhome.nl/Sleutelwoorden/v ... chenen.doc