Piebe 2.2 schreef:Beste Anja, nog even dit, je schreef:
Anja schreef:Het geestelijke gaat altijd vooraf aan het stoffelijke, nooit andersom.
En een paar uur later schrijf je:
Anja schreef:En die oude mens gaat " aan het kruis" als iemand Christus-Jezus volgt. Dat klinkt heel naar en in het begin kan dat moeilijk zijn en ook pijn doen (in overdrachtelijke zin), maar het is bitterzoet want wat ervoor in de plaats komt kan niet door de motten worden aangevreten en is oneindig veel vervullender.
Binnen korte tijd heb je beide uitersten van het hele spectrum verkondigd, maar je kan niet voor en tegen tegelijk zijn. Dat een geest niet gekruisigd kan worden behoeft geen betoog dunkt mij. Ja, je kan geestelijk gekruisigd worden, maar dat kan pas nadat Christus eerst fysiek gekruisigd werd. Nu is de vraag of je wel bereidwillig bent om te leren en je foute interpretatie wilt herzien, want dat is een must om het koninkrijk in te gaan. Dus zoals ik al eerder schreef, zeg nooit nooit en dat kwam nog dezelfde dag uit.
Je spreekt tegen jezelf, tegen je eigen projcetie die je op mij projecteert. Christendom gaat een heel stuk verder dan jodendom........regelmatig schrijf je dat je voor oog om oog bent en dat je Jezus niet bent...........dit laatste als een soort rechtvaardiging om je oude zelf, een soort (vermeende) wraak uit te leven.
Een andere groep individuen doet al jaren hetzelfde (maar gaat daar nog een paar stappen verder in
, logisch wel, want op een gegeven moment gaan al die innerlijke keuzes manifest worden in handelingen die men verricht).
Nou dát......beste Piebe......dat gaat aan het kruis in wie Christus Jezus
werkelijk kent en volgt, in wie Hij woning maakt........
Wat betreft de fysieke kruisiging van Jezus en "pas zus en pas zo"......: er zijn mensen die Zijn onderwijs kennen én leven, die echter de fysieke en papieren Jezus niet kennen. Zij nemen zijn naam niet in de mond, en volgen toch Zijn roepstem in hun leven, zelfs al weten ze dat niet. Die kun je beter tegenkomen in je leven en als je in nood bent (bijvoorbeeld) dan de cognitief zogenaamde "kenners" die hun kruis nimmer oppakten.......
En wat er allemaal wel of niet vóór die fysieke kruisiging mogelijk was, dat weten wij niet, want wij leven ná de kruisiging. Evenwel waren er ook voor de kruisiging mensen die Gods kinderen waren , net als jij en ik, en waarover je in de bijbel kunt lezen. De "werking" van het kruis is misschien wel niet zó lineair als jij denkt....... Met andere woorden, wellicht heeft het kruis eeuwigheidswaarde en dus eveneens "terugwerkende kracht". En eigenlijk is dat wel zeker, want Hij heeft het dodenrijk overwonnen.
Zijn Koninkrijk is allang bevolkt. Dus ook
die vleselijke strijd, van ikke ikke, opzij opzij", vaak in de vorm van
zogenaamde "bijbelstudie" zal aan het kruis moeten. Het brengt die mensen
nergens. Al zouden ze de Bijbel ook nog van achter naar voren op kunnen zeggen. Het is alles "ikke ikke ikke" wat de klok slaat. Een kind van God laat iedereen voorgaan........er is geen drang om de eerste zijn, geen nood om zich te verdringen. Dat moet en gaat aan het kruis, als men het Koninkrijk in wil
kunnen gaan. Dat is allemaal "de oude mens"......
Dat heet "niet meer ik, maar Hij leeft". En dat vraagt
steeds opnieuw de keuze voor Hem. In steeds weer nieuwe en onverwachte situaties vinden beproevingen plaats. Niet om ons te doen vallen, maar om ons te sterken. In die situaties heeft men Zijn Leven in zich nodig en niet de Bijbel. Zijn Leven wil geleefd worden, en niet alleen besproken en beschreven en gelezen.
Ja, Hij is voor ons gestorven. Doch neen, dat is geen
goedkoop Cadeau....