Het eerste probleem. Hoezo is alles goed? Hoezo zijn natuurrampen goed? Wat is er goed aan een tsunami die een kwart miljoen mensen en ontelbare dieren tot de verdinkingsdood leid?coby schreef:
Hij kan het universum perfect creeren en dan blijft het perfect en als Hij alleen dieren had geschapen was het denk ik ook geen probleem geweest. Maar mensen kunnen vervelend worden.
Hier de uitleg zoals ik 'm heb gehoord:
God heeft alles goed geschapen.
Tweede probleem. Daar hebben we het uitgebreid over gehad het is onmogelijk om leven te hebben zonder dat daar dood bij hoort. Zondeval heeft daar niets mee te maken.coby schreef: Door de zondeval is dood en ziekte binnengekomen en ellende.
Derde probleem. Wie heeft de duivel geschapen?coby schreef:
De duivel is de auteur van zonde, dood en ziekte.
coby schreef: God had de heerschappij van de aarde overgegeven aan de mens: Laat Ons mensen maken.. opdat zij heersen... en later zei Hij tegen ze: heers over de vissen der zee etc.
Vierde probleem. Nu is er niemand om de aarde te bewerken. Laat ons de mens scheppen naar onze beeld en gelijkenis. De mens was gemaakt om te werken.
Vijfde probleem. Adam wist niet wat zondigen was. Hij had geen besef van goed en kwaad. Hoe kon hij weten dat zondigen kwaad was en hoe kon hij weten dat kwaad zondigen was?coby schreef: Adam koos ervoor te zondigen en gaf zo de heerschappij over de aarde over aan de duivel (verzoeking in de woestijn: de duivel toonde Jezus al de koninkrijken der aarde en zei: dit alles is mij overgegeven en ik schenk haar aan wie ik wil, Jezus sprak hem niet tegen).
coby schreef: God is almachtig, maar ook rechtvaardig en doet dus alles volgens het recht.
Zesde probleem. Hoe kan je almachtig zijn als je niet alles kan? Hoe kan je rechtvaardig zijn als je een kinderverkrachter niet straft maar vergeeft en een ongelovige straft en niet vergeeft?
Zevende probleem. De duivel had de mensen toch voorgelogen?? Dat kan je nauwelijks rechtmatig noemen.coby schreef: De heerschappij over de aarde had de duivel rechtmatig gekregen, dus moest Hij het ook weer rechtmatig van hem afnemen.
Dat is dus niet echt gelukt dat plannetje. Het werkt voor de zoveelste keer niet. De fouten die hersteld moeten worden stapelen zich zo wel op.coby schreef:
Daarom moest God mens worden. Jezus zondigde niet en nam de heerschappij als mens terug (tweede Adam). Maar nu zien wij nog niet dat Hem alles onderworpen is. We zien nog niet dat Gods wil overal gebeurt.
De wil is er misschien wel maar aan de kundigheid valt te twijfelen. En je weet wat ze zeggen: "waar een wil is is een weg en waar een weg is is de wil weg"coby schreef: Gods wil is het goede, welgevallige en volkomene.
Een stormvloedje meer of minder maakt het verschil denk ik ook niet want ook dat plannetje was mislukt.coby schreef: De duivel is de god met kleine g van deze wereld. Waarom is hij nog steeds de god van deze wereld? Omdat veel mensen God niet volgen en mensen hebben een vrije wil. God gaat niet zo even elke dictator of moordenaar, waar de duivel doorheen kan werken, uitschakelen, (waar ligt dan de grens, een hoop mensen volgen ze ook nog) die zich niet acuut wil bekeren, want Hij is geduldig en wil niet dat iemand verloren gaat.
Dat hele Jezus idee is ook mislukt en er wordt al eeuwenlang gebeden dus daar kan het niet aan liggen.coby schreef: God kan niets doen op aarde tenzij Zijn volk bidt. Zijn volk is Zijn Lichaam op aarde en daar zal Hij doorheen moeten werken, zoals Hij eerst door het lichaam van Jezus werkte.
Dan moet de huurbaas de huurder maar geen vrij wil geven. Daarbij heeft de huurder (Adam) de slang niet uitgenodigd. In tegendeel heeft de huurbaas het gespuis gemaakt om roet in het eten te gooien. De huurbaas is zelf verantwoordelijk.coby schreef: Een vergelijking werd altijd gemaakt met een huurbaas en een huurder. De huurbaas verhuurt een goed huis aan de verhuurder (mens, eerst Adam). Die nodigt gespuis uit (de duivel) en het wordt een zooi. Dan kan hij niet ineens tegen de huurbaas zeggen: He wat is dat hier voor troep? Ruim dat eens op. Wat heb je hier voor lui binnengelaten?
De huurbaas kan ook niet zomaar binnen komen vallen en eisen stellen, het huis is namelijk verhuurd en hiervoor is de verhuurder verantwoordelijk.
Als je een vierkant kozijnmaakt waar een rond raam in moet passen dan moet je ook niet boos worden als het raam niet past.