Goed en kwaad

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Piebe Paulusma
Man/Vrouw: M

Re: Goed en kwaad

Bericht door Piebe Paulusma »

Ja Adam had Eva wel zo hoog zitten dat hij haar van de verboden vrucht liet eten. Zo te lezen is het heldere moment alweer voorbij. :w
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Standvastigheid is ook een product van opvoeding.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
coby
Man/Vrouw: V

Bericht door coby »

Bonjour schreef:Standvastigheid is ook een product van opvoeding.
Alleen waren zij geen kinderen die opgevoed werden, ze waren in een keer volwassen geschapen. Je kunt een volwassene hooguit tips geven of waarschuwen.
peda

Bericht door peda »

God schiep alvorens Hij begon met de mens eerst de engelen en ook deze hadden een vrije wil. Voordat de mens zondigde, zondigde reeds 1/3 van de engelenschaar met de duivel als grote leider, door hun vrije wil verkeerd te gebruiken. God wist dus dat het toekennen van een vrije wil aan de mens een groot risico op mislukking inhield. Het risico werd nog verhoogd door in het volkomen paradijs een reeds onvolkomen slang met een strottenhoofd ( praten ) toe te laten met als enige doel de volkomen mens proberen te misleiden. Dit kan verder nog worden uitgebreid door God Alwetendheid inzake de toekomst toe te kennen. De arme onschuldige Adam en Eva, geheel zonder ervaring, wandelend in een volkomen wereld met valkuilen. Van hen werd verwacht dat zij de valkuilen zouden omzeilen, terwijl de Alwetende God reeds van te voren wist dat zulks onmogelijk zou zijn. Maar het goede nieuws is dat God reeds een herschepping ( nieuwe aarde ) in het achterhoofd heeft. De nieuwe mens zonder vrije wil?
Laatst gewijzigd door peda op 05 nov 2016, 18:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Anja (oud account)

Bericht door Anja (oud account) »

coby schreef:
Had Adam geen lichaam gehad waardoor ie zondigde en door verleiding van een buitenstaander, dan was de zonde veel erger geweest en niet meer te herstellen, zoals bij de duivel.
De "duivel" is "gewoon" het kwaad. En het kwaad wordt gewoon weggedaan.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
coby

Bericht door coby »

peda schreef:God schiep alvorens Hij begon met de mens eerst de engelen en ook deze hadden een vrije wil. Voordat de mens zondigde, zondigde reeds 1/3 van de engelenschaar met de duivel als grote leider, door hun vrije wil verkeerd te gebruiken. God wist dus dat het toekennen van een vrije wil aan de mens een groot risico op mislukking inhield. Het risico werd nog verhoogd door in het volkomen paradijs een reeds onvolkomen slang met een strottenhoofd ( praten ) toe te laten met als enige doel de volkomen mens proberen te misleiden. Dit kan verder nog worden uitgebreid door God Alwetendheid inzake de toekomst toe te kennen. De arme onschuldige Adam en Eva, geheel zonder ervaring, wandelend in een volkomen wereld met valkuilen. Van hen werd verwacht dat zij de valkuilen zouden omzeilen, terwijl de Alwetende God reeds van te voren wist dat zulks onmogelijk zou zijn. Maar het goede nieuws is dat God reeds een herschepping ( nieuwe aarde ) in het achterhoofd heeft. De nieuwe mens zonder vrije wil?
In zekere zin, je geeft uit vrije wil je eigen wil op, net als Jezus deed toen Hij mens was. Hij wilde helemaal niet dood, Zijn menselijke deel. Niet Mijn wil. Dan wordt je aan God gelijk als je je wil opgeeft.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

coby schreef:
Alleen waren zij geen kinderen die opgevoed werden, ze waren in een keer volwassen geschapen. Je kunt een volwassene hooguit tips geven of waarschuwen.
Dan nog zet God zelf een situatie in elkaar met voorspelbare uitkomst. Hij heeft altijd de regie.
Peda.
coby

Bericht door coby »

Bonjour schreef:
coby schreef:
Dan nog zet God zelf een situatie in elkaar met voorspelbare uitkomst. Hij heeft altijd de regie.
Dat wel, voor wat betreft de mens. Hij hoefde ook niet ineens een oplossing te gaan zoeken. M.b.t. die engelen ben ik er niet zeker van. Staat niet in de Bijbel.
coby

Bericht door coby »

Mijn katholieke vriend zou zeggen: het is een mysterie.

https://goodquestionblog.com/2013/03/14/314/

Here’s the best way I’ve been able to understand this: God knows, in a way that we cannot know, that a world in which there is freedom, and thus the potential for both love and suffering, is infinitely better than a world that has no freedom, and thus neither love nor suffering, and God also knows that these are the only two possibilities.

Anything beyond this is mystery. But we don’t need to wonder about the goodness and power of God.
JDF

Bericht door JDF »

Bonjour schreef:
coby schreef:
Persoonlijk vind ik dat een gevaarlijke gedachte.
Mt 6 (Statenvertaling)
22 De kaars des lichaams is het oog; indien dan uw oog eenvoudig is, zo zal uw gehele lichaam verlicht wezen;

Zelf de regie en kijk op zaken hebben enz. ---> = licht ---> Zo niet, een heel kwetsbare en zelfs gevaarlijke situatie. Alleen al het feit dat er kans bestaat op ontmoediging in alles.

Hoe zou dit reëel gezien anders kunnen liggen. Gedacht in feiten. Niet in iets dat misschien ,,nog wel komt'' en dergelijken.
Piebe Paulusma

Bonjour schreef:
coby schreef:
Absoluut!

En daar voeg ik stoutmoedig aan toe dat ik zo'n groot geloof in tijden niet gezien heb bij een christen! :oops:
JDF

Bericht door JDF »

Bonjour schreef: Dan nog zet God zelf een situatie in elkaar met voorspelbare uitkomst. Hij heeft altijd de regie.
Piebe 2.2 schreef:

En daar voeg ik stoutmoedig aan toe dat ik zo'n groot geloof in tijden niet gezien heb bij een christen! :oops:
Maar hoe is dat dan een groot geloof?

Ik zie niet hoe zoiets niet kan verzanden (of zelfs zeker in gevallen) in de jihad van ISIS, IS bijvoorbeeld. Enorm kortzichtig van opzet en bij voorbaat gedoemd te mislukken. Naast een hoop andere dingen.

Hoe kan iets echt een functioneel geloof zijn zonder dit:

Zelf de volledige regie, kijk op zaken hebben, begrip enz. ---> = licht ---> Zo niet, een heel kwetsbare en zelfs gevaarlijke situatie.

Er kan een factor zijn die misschien niet bekend is en daarom niet verwacht. Zoals een echte profetie of genezingswonder. Maar dan nog is dit niet iets waar bovenstaande niet voor nodig is. In keuzes, plannen, informatie. Al dat soort dingen. Ookal zou iemand toch beginnen aan zoiets, terwijl kwetsbaar voor andere dingen die kunnen ontstaan daardoor (Niets ondenkbaars, maar praktisch...)
Laatst gewijzigd door JDF op 05 nov 2016, 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Piebe Paulusma

Bonjour schreef: Dan nog zet God zelf een situatie in elkaar met voorspelbare uitkomst. Hij heeft altijd de regie.
Piebe 2.2 schreef: En daar voeg ik stoutmoedig aan toe dat ik zo'n groot geloof in tijden niet gezien heb bij een christen! :oops:
JDF schreef:Maar hoe is dat dan een groot geloof?
Omdat hij feitelijk zegt dat er niets gebeurt buiten Gods wil en dat zouden christenen ook eens moeten inzien. Wat zij doen is alle kwaad afschuiven op de duivel en dát is een klein geloof. Dat bevestigen ze zelf door te spreken van geloven als een kind, want een kind kan je ook wel met een kluitje in het riet sturen. Eenmaal volwassen zal het echter weer uit het riet kruipen en lastige vragen gaan stellen.
JDF

Bericht door JDF »

Piebe 2.2 schreef:
Piebe 2.2 schreef: En daar voeg ik stoutmoedig aan toe dat ik zo'n groot geloof in tijden niet gezien heb bij een christen! :oops:
Omdat hij feitelijk zegt dat er niets gebeurt buiten Gods wil en dat zouden christenen ook eens moeten inzien. Wat zij doen is alle kwaad afschuiven op de duivel en dát is een klein geloof. Dat bevestigen ze zelf door te spreken van geloven als een kind, want een kind kan je ook wel met een kluitje in het riet sturen. Eenmaal volwassen zal het echter weer uit het riet kruipen en lastige vragen gaan stellen.
Daar zie ik ook wel iets in. Opbouw van loslopende vragen, de gevolgen ervan en dit kan fout lopen.
Piebe Paulusma

JDF schreef:
Piebe 2.2 schreef:
Daar zie ik ook wel iets in. Opbouw van loslopende vragen, de gevolgen ervan en dit kan fout lopen.
Ja, de antwoorden die gegeven worden zijn niet altijd van onbesproken kwaliteit en daaruit kan een ongelovig iemand concluderen dat sommigen zichzelf voor de gek houden. Een zoekende is niet geïnteresseerd in dogma's maar in de waarheid en zo niet, dan is het geen zoekende maar iemand die gevonden heeft. Doet zo iemand alsof hij zoekt, dan vind ik daar het mijne van.
Yolanda_dB

Bericht door Yolanda_dB »

Bonjour schreef:Christenen moeten eens af van het idee dat zij een superieur vermogen hebben om de Bijbel te lezen.
Stel je niet zo aan met dit soort onzin-generalisaties.
Yolanda_dB

Bericht door Yolanda_dB »

Bonjour schreef:Er is een hele eenvoudige reden dat ik niet meega in je messenfabrikant vergelijking. Het is een slechte vergelijking. De fabrikant heeft de gebruiker niet gemaakt, of het slachtoffer.
Je wilt het dus niet zien. ("ik ga er niet in mee".)
Prima.
Dan is wat mij betreft gezegd wat er gezegd moet worden.
Dan zeg ik er ook niet meer op.
coby

Bericht door coby »

Afbeelding
carramba

Bericht door carramba »

Anja schreef:
carramba schreef:[
Niets aanbeden? Nou dat valt te betwijfelen. Waarom wordt de slang als symbool gebruikt in het wapen van het Vaticaan?
Waarom veranderde Mozes zijn staf in een slang :roll: Naar welke slang die verhoogd is, wordt verwezen?

Jij geloofde toch zogenaamd niet in God en Zijn Woord, de Bijbel? Wat boeit jou die slang dan?
Dat maakt van jou kerkvaderen niet minder slangen vereerders.
Anja schreef:
Carramba schreef:De paus zegt toch ook AMEN aan het einde van een gebed? Weet je waar het woord AMEN vandaan komt en wat het oorspronkelijk betekend? En TestAMENt. Woorden als Genesis en Israel?
Kweet niet of je daar interesse in heb maar een beetje kennis over dit soort zaken geven een heel ander licht op religieus geloof.
Ja hoor, dat weet ik allemaal. Maar jij duidelijk niet. Maar als je wilde fantasieen je helpen om tegen Jezus Christus en de Heilige Kerk, het Lichaam, te strijden, gebruik je gewoon alles waar je zogenaamd niet in gelooft :roll: .

Nogmaals, ga eens terug naar de collegebanken voor een paar jaartjes. Bijvoorbeeld geneeskunde. Of neem eens een paar flinke studieboeken uit de geneeskunde ter hand in de bibliotheek. Dan leer je over de genese, en de pathogenese, en de etiologie van de fysiopatogenese.

Christenen verwachten overigens de genesis van het Amen. En zij spreken zeer regelmatig deze verwachting en het Amen uit in het OnzeVader.

https://m.youtube.com/watch?v=cNoKFcQZL5c
Je kunt het ook niet laten hé?
Piebe Paulusma

coby schreef:Afbeelding
:clown:

Geloven als een kind.
Afbeelding
Klik op de afbeelding.

Niet geschikt voor jeugdige kijkers/gelovigen!
coby

Bericht door coby »

Piebe 2.2 schreef:
coby schreef:Afbeelding
:clown:

Geloven als een kind.
Afbeelding
Klik op de afbeelding.

Niet geschikt voor jeugdige kijkers/gelovigen!
Geweldig!
carramba

Bericht door carramba »

Yolanda_dB schreef:
carramba schreef:Als je wil dat je auto niet op eigen houtje harder gaat rijden dan moet je die mogelijkheid niet inbouwen. Doe je dat wel dan kan je moeilijk doe auto de schuld geven.

Als je niet wil dat jou creatie tegen jou kan kiezen dan moet de vrije keuze mogelijkheid niet inbouwen. Doe je dat wel dan moet je er rekening mee houden dat het zomaar kan gebeuren dat ze tegen jou kiezen. Maar de maker heeft die mogelijkheid zelf ingebouwd in zijn creatie en is zelf verantwoordelijk.

Ik zie vrije wil ook niet als een tekortkoming zo is de mens nou eenmaal gemaakt maar het is wel de oorzaak dat de mens tegen god gekozen heeft puur en alleen omdat de mens die mogelijkheid had.
...
Als de mens de mogelijkheid heeft om zelf "vrij" te kiezen, en de mens maakt een 'verkeerde' keuze,
dan kun je God niet verantwoordelijk houden voor die keuze.
Dat kan ik wel en dat doe ik dan ook.
Yolanda_dB schreef:Als God de mens geen "vrije keuze" had gegeven, dan was al die zondeval, zonde en dood vrijwel zeker niet gebeurd.
Pcies.... het is dus zijn schuld.
Yolanda_dB schreef:Maar dan was de mens geen "mens" geweest, maar een marionet.
Als of we dat nu niet zijn, hij doet met ons wat hij wil. Ferrari'S hebben geen eigen wil want dat hebben we niet ingebouwd. Zijn ze daarom slecht?
Yolanda_dB schreef:Essentieel kenmerk van de mens (in mijn ogen) is dat de mens "vrije keuze/wil" heeft gekregen.
Zelfs inderdaad de vrije keuze om tegen God te kiezen.
Yolanda_dB schreef:Maar je kunt God pas verantwoordelijk houden als de mens "geen andere keuze had dan om tegen God te kiezen".
Die keuze had de mens WEL, en dus is het de verantwoordelijkheid van de mens zelf.
Beetje raar dat hij dan straf geeft nietwaar?
Vrije keus is juist dat je kan kiezen zonder dat daar consequentie's aan vast zitten. Je mag kiezen wat je wil maar als je verkeerd kiest dan sla ik je in elkaar. Raar toch?
Yolanda_dB schreef:
carramba schreef:Daarbij is het nogal bizar om ALLE nakomelingen ook maar meteen dezelfde straf op te leggen en ook de dieren die er niets mee te maken hebben ook straf te geven.
Tja, zo zie je maar hoe 'belangrijk' de mens is in de schepping.
De mens kan het voor alles en iedereen verpesten.
(terzijde: En daar zijn we nu ook hard mee bezig, met alle vervuiling, verspilling, enz.)
God heeft ook vrije keuze en hij kan ook straffen zonder de dieren erbij te betrekken. Je gaat toch niet Piet straffen terwijl Jan de dief is? Zijn kinderen van moordenaars ook moordenaars?
Verder moet je ook bedenken dat god er niet bij heeft gezegd dat ook al hun nakomelingen en dat ook de dieren het zullen ontgelden. Waarschijnlijk was ook de slang niet op de hoogte want dat betekend dat hij aan zijn eigen ondergang meewerkte.
Hadden ze dit allemaal wel van tevoren geweten dan hadden ze met z'n allen misschien wel een andere keuze gemaakt.
Yolanda_dB schreef:Wat dat straffen betreft:
Ja, als de mens ervoor kiest om in een soort toestand van oorlog met God om te gaan,
God niet meer te vertrouwen, en niet te leven volgens de 'normen' van God,
dan heeft iedereen last van de gevolgen van die 'oorlog'.
In dit geval wel omdat god niet snapt wat strafmaat is. Alle leven straffen omdat er eentje niet goed gekozen heeft is buitengewoon onrechtvaardig en dat weet jij ook wel. Maar ik begrijp wel dat je zelf tegen alle logica in god niet aansprakelijk wil stellen. Het hele fundament van je geloof komt zo in gevaar.
carramba

Bericht door carramba »

Yolanda_dB schreef:
Bonjour schreef:Er is een hele eenvoudige reden dat ik niet meega in je messenfabrikant vergelijking. Het is een slechte vergelijking. De fabrikant heeft de gebruiker niet gemaakt, of het slachtoffer.
Je wilt het dus niet zien. ("ik ga er niet in mee".)
Prima.
Dan is wat mij betreft gezegd wat er gezegd moet worden.
Dan zeg ik er ook niet meer op.
Bonjour heeft volkomen gelijk want zijn bewering klop als een bus. De fabrikant heeft alleen het mes gemaakt en is enkel en alleen verantwoordelijk voor het mes.
Maar dat wil jij dan niet zien. Maar stiekem denk ik dat je dat wel ziet en wat kan je dan beter doen dan er niks op zeggen?? Gewoon erkennen en er in meegaan?
Wajehie

Bericht door Wajehie »

Bonjour schreef:Christenen moeten eens af van het idee dat zij een superieur vermogen hebben om de Bijbel te lezen.
Dat is natuurlijk ook weer zo. :mrgreen:
Bijzonder dat een atheist dit zegt ; ontkennende het bestaan van God; vaak ook het bestaan van Jezus.
De opstanding van Jezus helemaal iets wat buiten hun wereldbeeld is.
En wie zou het dan wel hebben Bonjour; jij als atheist zou weten hoe de vork in de steel zit ?
OP wie zou dit kunnen slaan "45 Toen opende Hij hun verstand zodat zij de Schriften begrepen. "
Mattheüs 22
Maar Jezus antwoordde en zei tegen hen: U dwaalt, omdat u de Schriften niet kent en ook niet de kracht van God.

Lukas 24
44 En Hij zei tegen hen: Dit zijn de woorden die Ik tot u sprak toen Ik nog bij u was, dat alles vervuld moest worden wat over Mij geschreven staat in de Wet van Mozes en in de Profeten en in de Psalmen.
45 Toen opende Hij hun verstand zodat zij de Schriften begrepen.
46 En Hij zei tegen hen: Zo staat er geschreven en zo moest de Christus lijden en uit de doden opstaan op de derde dag.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Toon eens aan dat de schrijver van Lucas hier over bovennatuurlijke informatie bezit of hij het heeft over verzonnen informatie.
Peda.