De denkwijze van atheïsten

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
peda
Berichten: 21490
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door peda »

coby schreef:Ooooooooooh hahahahaha
Ik dacht dat die reactie van Bonjour was dat hij het na had gezocht. Ik dacht al: zooo die leest behoorlijk goed Bijbel, het lijkt wel een christen.
Lol blijkt de reactie van Alpha te zijn. Bedankt!

Hallo Coby,

De verwijzing naar Elisa van Alpha verbaast mij niet. In de bijbel wordt regelmatig gerefereerd aan/naar andere bijbel teksten, dat deed Jezus zelf ook. Denk maar aan het dubbelgebod ( Deut 6 vers 5 en Lev 19 vers 18). Of de Kruiswoorden ( Psalm 22 vers 2 en Psalm 31 vers 6 ). Of het Nieuwe Verbond bij Paulus ( Jeremia 31 ). Zo zijn er nog andere overlappingen te vermelden.
Bonjour verwees naar een buiten- bijbelse bron ( Homerus ) . Zelf vind ik de overeenstemming met de passage in Handelingen zeer summier, maar opmerkelijk is het wel, althans in mijn ogen. Toevallige treffer in overeenkomst of toch ( ten dele ) ontleend aan Homerus, het ( vergelijkende ) verhaal rond Eutychus/Elpener?
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door coby »

Peter79 schreef:
coby schreef:
Bonjour schreef:Inderdaad MacDonald.
Laat die nou maar gewoon hamburgers bakken.
Ik zou dat boek van MacDonald wel eens willen lezen. In de internetversie missen teveel pagina's.
Ja handig die internetboeken. Ben je net aan het lezen, is de weergavelimiet bereikt.
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Anja (oud account) »

coby schreef:
Peter79 schreef:
coby schreef:
Bonjour schreef:Inderdaad MacDonald.
Laat die nou maar gewoon hamburgers bakken.
Ik zou dat boek van MacDonald wel eens willen lezen. In de internetversie missen teveel pagina's.
Ja handig die internetboeken. Ben je net aan het lezen, is de weergavelimiet bereikt.
Misschien wel een vingerwijzing Gods 8-) meer van die lectuur heb je niet nodig :lol: , je Bijbel is interessanter :D ;) .
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 1774
Lid geworden op: 19 mei 2016, 23:44
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Christiaan »

Alpha schreef:
Christiaan schreef:Er waren eerder al ideeën over evolutie, zoals ik eerder heb toegegeven. Wat Darwin heeft gedaan is het idee van natuurlijke selectie toegevoegd en dit geheel als een wetenschappelijk document heeft gepubliceerd. Daarom is Darwin nu zo bekend. Maar dit alles maakt de ET niet meer of minder waar.
Het was dus niet Darwins idee.
Het mechanisme van natuurlijke selectie is Darwin's idee. Ideeën over relaties tussen soorten en erfelijkheid was al eerder geopperd, dat is waar. De ET zoals nu is beschreven komt van de hand van Darwin, die uiteraard gebruikt maakte van de kennis die toen verworven was. Das is niet zo vreemd. Dat doen alle wetenschappers. Einstein heeft met de Relativiteitstheorie ook gebruikt gemaakt van de bevindingen van Galilei en Maxwell, maar hij is diegene geweest die die ideeën heeft gecombineerd tot een nieuwe theorie.
Maar waarom zo gefixeerd op wie de ET heeft 'uitgevonden'? Door wie is in principe niet belangrijk voor de juistheid van de theorie.
Alpha schreef:Charles Darwin zei o.a. : „De veronderstelling dat het oog — met zijn accommodatievermogen, zijn verwijding en vernauwing van den pupil naar de sterkte van het licht, zijn wonderlijke inrichtingen om gekleurde lichtstralen ongekleurd te zien — door de natuurlijke teeltkeus kan zijn gevormd, schijnt, ik moet het bekennen, een dwaasheid van de eerste rang te zijn.” — Het ontstaan der soorten, blz. 227.
Het "schijnt" Anders lees je nog een paar regels verder. Daar legt hij uit dat volgens hem welzeker mogelijk is dat dit door natuurlijke selectie is ontstaan.
Darwin schreef:To suppose that the eye with all its inimitable contrivances for adjusting the focus to different distances, for admitting different amounts of light, and for the correction of spherical and chromatic aberration, could have been formed by natural selection, seems, I freely confess, absurd in the highest degree. When it was first said that the sun stood still and the world turned round, the common sense of mankind declared the doctrine false; but the old saying of Vox populi, vox Dei, as every philosopher knows, cannot be trusted in science. Reason tells me, that if numerous gradations from a simple and imperfect eye to one complex and perfect can be shown to exist, each grade being useful to its possessor, as is certainly the case; if further, the eye ever varies and the variations be inherited, as is likewise certainly the case; and if such variations should be useful to any animal under changing conditions of life, then the difficulty of believing that a perfect and complex eye.
Lees gewoon anders het hele boek, dan begrijp je wat de ET inhoudt.
Alpha schreef:
Christiaan schreef:Butler was pas 23 toen de publicatie van Darwin verscheen. Zijn eerste boek betreffende dit onderwerp verscheen pas in 1879, 20 jaar na de publicatie van Darwin.
Dat kan, toch liet Butler weten, dat Darwins evolutiehypothese niet door hem was bedacht.
Waarvan akte.
Alpha schreef:
Christiaan schreef:Ook hier leg je niet uit wanneer ik iets letterlijk moet nemen en wanneer iets figuurlijk. Het enige wat je zegt is dat je de context goed moet bestuderen. Hoe kan ik onderscheid maken tussen de ene bewering van een gelovige en een tegenstrijdige bewering van een andere gelovige. Welke aantoonbaar betrouwbare methode hebben we daarvoor?
Dat kan volgens mij best in dit topic. Ik vraag niet om evangelisatie, ik vraag om een aantoonbaar betrouwbare manier van weten.
Dat zeg ik, de Bijbel goed bestuderen.

Weten is afhankelijk van iemands instelling, mensen hebben nu eenmaal de neiging om alles te verwerpen, wat ze niet zien.
Er zijn in het christendom honderden denominaties. Iedereen zegt de juiste interpretatie te hebben. Iedereen beweerd dat ze de Bijbel goed hebben bestudeerd. Maar er is totaal geen consensus over hoe de Bijbel te interpreteren. Hoe kan ik beoordelen welke denominatie de juiste is?
Alpha schreef:Dan nog maar een voorbeeld:
Psalm 96:
11 Laten de hemelen zich verheugen, en laat de aarde blij zijn. Laat de zee bulderen en dat wat haar vult.
12 Laat het open veld uitbundige vreugde hebben en alles wat daarop is. Laten terzelfder tijd alle bomen van het woud losbreken in vreugdegeroep.

Kan de hemel zich verheugen, kan de aarde blij zijn, kunnen bomen een vreugdegeroep brengen?
Dat hangt ervan af op je het letterlijk of figuurlijk bedoelt. Letterlijk gezien lijkt me dit niet het geval. Maar wat wordt hier dan mee bedoelt?
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 9336
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Alpha »

Christiaan schreef:Het mechanisme van natuurlijke selectie is Darwin's idee. Ideeën over relaties tussen soorten en erfelijkheid was al eerder geopperd, dat is waar. De ET zoals nu is beschreven komt van de hand van Darwin, die uiteraard gebruikt maakte van de kennis die toen verworven was. Das is niet zo vreemd. Dat doen alle wetenschappers. Einstein heeft met de Relativiteitstheorie ook gebruikt gemaakt van de bevindingen van Galilei en Maxwell, maar hij is diegene geweest die die ideeën heeft gecombineerd tot een nieuwe theorie.
Maar waarom zo gefixeerd op wie de ET heeft 'uitgevonden'? Door wie is in principe niet belangrijk voor de juistheid van de theorie. .
Ik heb het tot nu toe niet over ET gehad.
Ik heb het over veronderstellingen, die geen wetenschappelijke basis hebben.
Darwin kopieerde zijn veronderstellingen van Robert Edmond Grant, die dat weer van anderen overnam.

Daardoor zag Darwin evolutie, terwijl het gewoon een variatie was binnen de soort, ontstaan door isolatie.
Hij wilde dat zien als willekeur, terwijl het “gewoon” een voortzetting is van erfelijke eigenschappen in de DNA programmering. Een dominante gen is sterker dan een andere.
Natuurlijke selectie is, volgens het vosje konijntje programmaatje, een gevolg van gebrek of overvloed aan voedsel.

Je kan dat gewoon in de natuur observeren. Natuurbeheer maakt daar gebruik van.
Men tracht de oorspronkelijke natuur te herstellen, die door menselijk ingrijpen is verwoest.
Zo worden natuurlijke beken en plassen hersteld, worden terreinen voedsel arm gemaakt.
Waardoor planten en dieren weer terugkeren die daar oorspronkelijk waren.
Je ziet hier weer het enorm herstellend vermogen van de natuur.

Zo vinden dat soort “wetenschappers”de natuur “wreed”, terwijl het juist erg ingenieus is.
Christiaan schreef:Het "schijnt" Anders lees je nog een paar regels verder. Daar legt hij uit dat volgens hem welzeker mogelijk is dat dit door natuurlijke selectie is ontstaan. .
Je leest dus wat je wilt lezen. Natuurlijke selectie is fictie.
Wanneer je niet eet, ga je dood. Wanneer er een ernstige fout in de DNA zit ook.

Je toont slechts aan, dat men dingen veronderstelde, (Vox populi, vox Dei), zonder onderzoek.
Filosofen hadden een grote invloed.
Men onderdrukte alle wetenschappers, die niet voldeden aan de visie van de machthebbers.
Het lijkt op Erdogan.
Christiaan schreef:Er zijn in het christendom honderden denominaties. Iedereen zegt de juiste interpretatie te hebben. Iedereen beweerd dat ze de Bijbel goed hebben bestudeerd. Maar er is totaal geen consensus over hoe de Bijbel te interpreteren. Hoe kan ik beoordelen welke denominatie de juiste is?
Ik heb al vaker aangehaald dat er duizenden denominaties zijn, die menen christelijk te zijn.

Paulus, maar ook anderen gaven dit al aan: „De geïnspireerde uitspraak zegt . . . uitdrukkelijk dat in latere tijdsperioden sommigen zullen afvallen van het geloof.” — 1 Tim. 4:1.


Tegenwoordig is filosofie, ook wel wijsbegeerte genoemd, een van de belangrijkste pijlers van een universitaire theologische studie.

Jezus stelde een hoge opleiding niet als plicht. Hij onderwees zijn volgelingen grondig(er).

Paulus gaf ook aan, dat dat uit de Griekse filosofie afkomstig is.
Hij zei o.a:
„Past op: misschien zal iemand u als zijn prooi wegdragen door middel van de filosofie en door ijdel bedrog overeenkomstig de overlevering van mensen, overeenkomstig de elementaire dingen van de wereld en niet overeenkomstig Christus” (Kolossenzen 2:8) NWV.
Encyclopædia Britannica: „Vanaf het midden van de 2de eeuw AD begonnen christenen die enige opleiding in de Griekse filosofie hadden genoten, er behoefte aan te voelen hun geloof in de termen van deze filosofie uit te drukken, zowel met het oog op hun eigen intellectuele bevrediging als om ontwikkelde heidenen te bekeren. De filosofie die hun het beste uitkwam, was het platonisme.”
Je ziet dan ook, dat vele gebruiken en overleveringen uit de Griekse filosofie afkomstig is, mensen die vele goden aanbaden.
De bijbel kan je niet puur verstandelijk interpreteren, er is geen gedrukte handleiding, dan alleen de Bijbel zelf.
Als je niet wilt geloven, dat er een schepper bestaat, is de Bijbel een gesloten boek.
Wanneer je geestelijke zaken wilt accepteren, dan kan je met de Bijbel verder.
Er is dan een overvloed aan gegevens beschikbaar.

Aan de hand van de Bijbel kan je zien, welke denominatie de Bijbelse normen en waarden echt volgt.
Deze vormen, Bijbels gezien, een “smalle weg”.
Om de “smalle weg” te kunnen vinden heb je nauwkeurige kennis ( epignosis) uit de Bijbel nodig.
Het is Gods wil dat iedere gelovige dat heeft.
Dan weet je wat Gods wil is.
Helaas heeft deze kennis bij de meeste denominaties geen opperste prioriteit.
Christiaan schreef:Dat hangt ervan af op je het letterlijk of figuurlijk bedoelt.
Letterlijk gezien lijkt me dit niet het geval.
Maar wat wordt hier dan mee bedoelt?
Je kan op je klompen aanvoelen, dat de aarde niet blij kan zijn.

Wanneer je wat verder kijkt, dan kan je hier, in het Hebreeuws, in de eerste vier woorden een acrostichon van Gods naam JHWH vinden.
Door je open te stellen voor Gods woord, kan je de betekenis van deze synoniemen begrijpen.

Je kan dan de volgende tekst begrijpen, wat er bedoeld wordt.
Joh 7:
54 Wie zich met mijn vlees voedt en mijn bloed drinkt, heeft eeuwig leven, en ik zal hem op de laatste dag uit de dood opwekken;

Je begrijp dat ook deze reactie:

60 Toen velen van zijn discipelen dit daarom hoorden, zeiden zij: „Deze rede is aanstootgevend; wie kan ernaar luisteren?” NWV.
Allie
Berichten: 1458
Lid geworden op: 26 aug 2015, 20:11
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Allie »

@ Carramba
Daar gaat het meteen al mis. Ik zie god niet waardig om te aanbidden omdat hij wel de macht heeft om ellende te voorkomen maar hij doet niet.
En dit geeft ook meteen aan dat je eerst eens moet gaan lezen wat het Christelijke geloof claimt, voordat je het afwijst. Het toont eveneens aan dat je als atheïst het alleen maar erger maakt voor jezelf. Want als je God wegneemt is er ook geen hoop meer op rechtvaardigheid. Nee je beroepen op ellende in de wereld maakt het voor jouw standpunt alleen maar erger.
Goed voor de vriend is kwaad voor degene die zijn leven geeft. Kwaad voor de kinderen is weer goed voor de martelaar die er lol in heeft.
Juist. Hier geef je gelijk aan wat ik bedoel met de bovenstaande post. Ik kan dit veroordelen of goedkeuren vanwege een van boven gegeven standaard. Jij moet jouw mening boven die van een ander zetten, ook al heb je daar geen enkele gegronde reden voor.
Allie
Berichten: 1458
Lid geworden op: 26 aug 2015, 20:11
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Allie »

@ Carramba
Neem nou Jezus op brute wijze martelen, vernederen en afmaken voor iets wat hij niet heeft gedaan.
En weer geef je aan dat je niet weet wat het Christelijke geloof claimt. Ga nu eens onderzoeken wat er wordt geclaimd en houdt eens op met onware dingen te zeggen. Om te beginnen maar deze Bijbel-tekst uit Johannes 10: 17 De Vader houdt van Mij, omdat Ik vrijwillig mijn leven neerleg en het later weer opneem. 18 Niemand neemt Mij mijn leven af. Ik leg Zelf mijn leven neer. Ik heb de macht om mijn leven neer te leggen en de macht om het weer op te nemen. De Vader heeft Mij de opdracht gegeven om dat te doen." Verder zal je wat onderzoek moeten doen wat de Drie-Eenheid is.
Door Jezus te straffen om de zonden van de mens te kunnen vergeven. Dat is gebeurd maar we zijn nog steeds zondig.
Onze zonde moeten ook niet hier vergeven zijn. Ze moeten vergeven zijn bij het laatste oordeel. Wie Jezus aanneemt als zijn redder zal opgenomen worden, daar gaat het om in het Christelijke geloof. Het gaat niet om beloningen, maar om verlossing.
Waarom zijn nakomelingen van de mens ook zondaars terwijl ze er niet eens bij waren?
Waarom zijn sommige ziektes erfelijk? Ik weet het niet, maar ik zie zonde als een ziekte die sinds de zondeval in de mens zit.
Afwijzen van god staat hier los van ik vraag me af waarom je het rechtvaardig vindt.

Als iemand echt spijt toont, moet je degene dan geen tweede kans geven? Of degene echt spijt heeft, is dan lastig voor ons te zien. Maar als God is wie Hij is, dan zal Hij dat zeker zien. Het is niet onze plaats om iemand de Hemel te ontzeggen.
Je komt alleen tot de vader door Jezus.
Precies, en Hij belooft dat als je Jezus aanneemt je gered zal worden. Het proces daarna zal je dan een beter mens maken. Je moet niet goede dingen doen om Christen te worden, je gaat goede dingen doen doordat je Christen bent geworden. Ik zeg natuurlijk niet dat alleen Christenen goede dingen doen, dat dat even duidelijk is....Callista... ;)
Dat doen we ook wel. Of dat genoeg is? Waarschijnlijk niet. In elk geval sterven er 7 miljoen kinderen onder de leeftijd van 5 aan honger, ziekte en andere ellende. Gedeeltelijk kunnen we er wel wat aan doen maar gedeeltelijk ook niet. We kunnen niet alle ziekten adekwaat bestrijden.... daar ligt er een taak voor god.
En nogmaals het heeft niets met afwijzen te maken.
En dat is precies de reden waarom je het niet snapt. Je hecht teveel waarde aan aardse dingen, terwijl de vreugde die wordt beloofd veel meer waard is. We zitten ook in de eindtijd, gezien het vermeerderen van oorlogen, aardbevingen en ziektes... Nee God is ons niets verschuldigd, wij moeten klaar zijn voor Zijn oordeel.
Dat kunnen we zeker onderscheiden door rede en besef van de gevolgen van je acties.
Dat is natuurlijk waar, maar dat was mijn vraag niet. Ik kan dit statement met rede en besef verklaren, door een idee achter mijn bestaan aan te wijzen. Hoe gaan chemicaliën zich bezig houden met rede en besef?
Allie
Berichten: 1458
Lid geworden op: 26 aug 2015, 20:11
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Allie »

@ Carramba
Een feit die een aanname is? Hoe kan het een feit zijn als het niet te bewijzen is? Als evolutie bewezen niet kan hoe maakt dat creationisme tot een feit?
Ik gebruikte hier het woord feit op een andere manier. Je hebt zeker gelijk dat als evolutie als niet waar bewezen wordt, dat dan creationisme niet perse een feit is. Maar hetzelfde kan gezegd worden vice versa.
Nee je kan een dynamo gebruiken en een dynamo is niet per definitie een fietsonderdeel.
Precies, en dat maakt het alleen maar erger voor jouw standpunt. Verschillende constructies werken in verschillende creaties. Dat hoeft niet perse een gemeenschappelijke voorouder te betekenen.
Allie
Berichten: 1458
Lid geworden op: 26 aug 2015, 20:11
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Allie »

@ Bonjour
Ik had je gematst. Ik heb een berekening gemaakt die optimaal positief in jouw richting uitviel, en die zat er al 10 keer de Bijbelwaarde naast. De 35.000 is de ondergrens waarop men schat dat deze supernova zichtbaar was. De range is van 100.000 tot 35.000 jaar. Wanneer we dus ergens daartussen gaan zitten wordt het allemaal nog beroerder voor je.
En deze schattingen komen voort uit observaties en berekeningen. Het "Je was er niet bij"-argument vind ik zo stom dat ik er niet verder op in ga. Maar leuk dat je de supernova's begint en de leeftijd van het heelal, want dan kan je misschien eens uitzoeken hoe ze hiermee op de ouderdom van het heelal bepaald hebben. Dat antwoord zal je niet vinden op YEC-sites.

Dat is leuk en aardig, maar als je eerlijk bent heb je geen flauw idee hoe oud iets is zonder een paar aannames te doen. Een mooie analogie is degene van de kaars die half opgebrand is en er wordt gevraagd wanneer de kaars is aangestoken. Je kan de kaars een tijdje observeren, maar je kan alleen je bevindingen gebruiken in de situatie van nu. Je zult moeten aannemen dat de omstandigheden altijd hetzelfde zijn gebleven. Je kan met geen mogelijkheid vertellen wanneer de kaars is aangestoken, dat is altijd gebaseerd op interpretatie.

Dat van de bomen en de zondvloed, daar moeten we maar een agree to disagree over sluiten.
verdiep je er eens in
Dat heb ik ook gedaan. Ik vind het hele idee gewoon belachelijk en ik vind een idee achter het universum en alles wat leeft gewoon veel aannemelijker.
Het verbaast me niets dat je dat gehoord hebt. Ja, je zit mis. Je zit teveel op YEC-sites. Mijn advies: Zoek alles op wat je kan vinden van PZ Myers.
Dat valt wel mee hoor, over die sites.... Maar hebben die sites het zoiezo bij het verkeerde eind? Zo zet je jezelf intellectueel buitenspel.
Zucht.
Ik krijg het idee dat je denkt dat jij de waarheid spreekt. Het is bijna iets religieus... ;)
Het zou ook heel goed kunnen dat Genesis niet op waarheid gebaseerd is.
Ik wil je best van alles uitleggen, maar dan wil ik wel het idee hebben dat je iets van me op wilt steken. Ik heb weinig behoefte me voor de zoveelste keer in allerlei opmerkingen van YEC sites te verdiepen die altijd wel te weerleggen zijn.
Dan zal ik je die moeite besparen. En ik ben geen YEC. Je hebt het punt van mijn eerste betoog totaal gemist. Het is niet belangrijk hoe oud de aarde is, alleen voor de evolutionist is dat belangrijk. Verder is er met geen mogelijkheid te zeggen hoe oud de aarde is, want de technieken zijn gebaseerd op de aanname dat alles hetzelfde is geweest tot nu toe. Ik heb aan de andere kant geen miljoenen jaren nodig, die ik niet kan bewijzen, om mijn verhaal enigzins geloofwaardig te laten zijn.
Allie
Berichten: 1458
Lid geworden op: 26 aug 2015, 20:11
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Allie »

Bonjour schreef:
Anja schreef:
Bonjour schreef:Het voelt misschien als 'weten'.
Iemand die de Geest niet heeft/((h)er)kent, die weet niet wat Het is, en die weet ook niet wat het is om de Heilige Geest te bedroeven.

Het gaat niet om "voelen als weten". Het is hart, ziel en geest in congruentie. Dat omvat voelen, maar overstijgt het. Het omvat je hele wezen, geheel je hart, geheel je ziel en geheel je verstand, en geen (ongelovige) mens die daar iets tegen kan beginnen. Daarvoor is de inwoning van de Heilige Geest noodzakelijk, dan word je vernieuwd in je denken. Voor inwoning moet er eerst een bewust gewilde relatie zijn met God.
Bij weten gaat het erom dat je iets tastbaars hebt of hebt gehad. Dat heb je niet, je kan niets bewijzen. Dat is voor je geloof niet erg, maar het is als fundament voor beweringen hier richting atheïsten niet voldoende.
Normaal ga ik niet zo tegen gelovigen in zoals ik hier tegen Alpha doe. Ik vind het echter niet kunnen als mensen het geloven en het weten door elkaar halen en anderen maar wat naar beneden gaan halen als ze net in het geloof meegaan.. Met Bijbelteksten gaan gooien alsof het absoluut zeker is dat elke komma van die teksten op de juiste plaats staat. Het toont geen besef van de eigen situatie en toont totaal geen respect naar afwijkende meningen van anderen.
Oei....zonder iets tastbaars is het niet te bewijzen? Waarom vind je bepaalde muziek mooi, een kleur...waarom vind je bepaalde mensen aantrekkelijk? Wat is het tastbare dat aan jou bewijst dat het bestaat?
Bonjour
Moderator
Berichten: 7792
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Bonjour »

Allie schreef:Je zult moeten aannemen dat de omstandigheden altijd hetzelfde zijn gebleven.
Maar ik kan testen of het wel eens voorkomt of kaarsen de eerste helft sneller branden dan de tweede. Ik kan alle omstandigheden variëren en bekijken welke invloed het heeft. Ik kan van die omstandigheden bepalen hoe waarschijnlijk ze zijn. En dan kan je heel gefundeerd een uitspraak doen. Wanneer anderen dar dan tegenin willen gaan moeten ze wel hun verhaal aannemelijk maken. Een herhaling van "Het kan dat ... " maakt iets niet aannemelijk.
Allie schreef:Maar hebben die sites het zoiezo bij het verkeerde eind? Zo zet je jezelf intellectueel buitenspel.
Als die sites eens met wat aanwijzingen komen die de aanwijzingen de andere kant op evenaart, dan moeten we ze serieus bekijken. Wanneer het steeds meer richting bedrog gaat, moeten we ze als zodanig benoemen.
Allie schreef:Oei....zonder iets tastbaars is het niet te bewijzen? Waarom vind je bepaalde muziek mooi, een kleur...waarom vind je bepaalde mensen aantrekkelijk? Wat is het tastbare dat aan jou bewijst dat het bestaat?
Ik kan bepaalde muziek mooi vinden, maar dat wil niet zeggen dat het mooie muziek is. Ik kan mensen aantrekkelijk vinden, maar dat wil niet zeggen dat ze aantrekkelijk zijn.
Een gelovige kan voelen dat God bestaat, maar dat wil niet zeggen dat God bestaat.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 9336
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Alpha »

Allie schreef:@ Carramba
Daar gaat het meteen al mis. Ik zie god niet waardig om te aanbidden omdat hij wel de macht heeft om ellende te voorkomen maar hij doet niet.
En dit geeft ook meteen aan dat je eerst eens moet gaan lezen wat het Christelijke geloof claimt, voordat je het afwijst. Het toont eveneens aan dat je als atheïst het alleen maar erger maakt voor jezelf. Want als je God wegneemt is er ook geen hoop meer op rechtvaardigheid. Nee je beroepen op ellende in de wereld maakt het voor jouw standpunt alleen maar erger.
Goed voor de vriend is kwaad voor degene die zijn leven geeft. Kwaad voor de kinderen is weer goed voor de martelaar die er lol in heeft.
Juist. Hier geef je gelijk aan wat ik bedoel met de bovenstaande post. Ik kan dit veroordelen of goedkeuren vanwege een van boven gegeven standaard. Jij moet jouw mening boven die van een ander zetten, ook al heb je daar geen enkele gegronde reden voor.
Het punt is dat God niet de ellende op aarde heeft veroorzaakt.
Het is een gevolg van negeren van de Bijbelse normen en waarden.
Wat doet hij er aan?
Wel, daar is hij al eeuwen mee bezig.
Hij zoekt mensen, die wèl de Bijbelse normen en waarden willen volgen.
Wanneer die zoektocht is voltooit (Mt 24:14), dàn grijpt hij in.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 9336
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Alpha »

Bonjour schreef:Maar ik kan testen of het wel eens voorkomt of kaarsen de eerste helft sneller branden dan de tweede. Ik kan alle omstandigheden variëren en bekijken welke invloed het heeft. Ik kan van die omstandigheden bepalen hoe waarschijnlijk ze zijn. En dan kan je heel gefundeerd een uitspraak doen. Wanneer anderen dar dan tegenin willen gaan moeten ze wel hun verhaal aannemelijk maken. Een herhaling van "Het kan dat ... " maakt iets niet aannemelijk.
Je zet een kaars onder een stolp en hij gaat steeds langzamer branden.
Vervolgens haal je die stolp weg en de kaars gaat weer gewoon branden.
Dan ga je de kaars bekijken als hij bijna is opgebrand.
Je trekt vervolgens daar een conclusie uit, zonder te weten, wanneer en hoe lang de kaars onder de stolp is geweest.
Hoe betrouwbaar is die “conclusie”?

Hoe betrouwbaar zijn aannames met vele onbekenden?
peda
Berichten: 21490
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door peda »

Alpha schreef:Het punt is dat God niet de ellende op aarde heeft veroorzaakt.
Het is een gevolg van negeren van de Bijbelse normen en waarden.
Wat doet hij er aan?
Wel, daar is hij al eeuwen mee bezig.
Hij zoekt mensen, die wèl de Bijbelse normen en waarden willen volgen.
Wanneer die zoektocht is voltooit (Mt 24:14), dàn grijpt hij in.
Dat ingrijpen is dan volgens inmiddels velen een ingrijpen met Sint Juttemis.
Ondertussen gaat de ellende maar voort, eeuw in, eeuw uit.
Niet verbazingwekkend dat een aantal theologen de Almacht van God uitschakelt ( w.o. Kushner ).
Geloven is goed, controle is beter ( bekend spreekwoord ). En het ingrijpen valt tot op heden buiten de controle. Helaas.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 9336
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Alpha »

peda schreef:
Alpha schreef:Het punt is dat God niet de ellende op aarde heeft veroorzaakt.
Het is een gevolg van negeren van de Bijbelse normen en waarden.
Wat doet hij er aan?
Wel, daar is hij al eeuwen mee bezig.
Hij zoekt mensen, die wèl de Bijbelse normen en waarden willen volgen.
Wanneer die zoektocht is voltooit (Mt 24:14), dàn grijpt hij in.
Dat ingrijpen is dan volgens inmiddels velen een ingrijpen met Sint Juttemis.
Ondertussen gaat de ellende maar voort, eeuw in, eeuw uit.
Niet verbazingwekkend dat een aantal theologen de Almacht van God uitschakelt ( w.o. Kushner ).
Geloven is goed, controle is beter ( bekend spreekwoord ). En het ingrijpen valt tot op heden buiten de controle. Helaas.
Dat klopt dat er vele ongelovigen zijn, die zich beklagen, dat ze nog leven.
Punt is, dat de mens de ellende zelf veroorzaakt.
Door gebrek aan kennis, inzicht en verregaande desinteresse klaagt men over zaken, waarvan men dus niets weet.

Theologen zij broodpredikers, die verkondigen, wat mensen graag horen.
Jezus, noch zijn discipelen, werden betaald.
Zij waren niet uit op aanzien en rijkdom.

In de Bijbel wordt de tijdsperiode aangegeven, wanneer God ingrijpt.
De omstandigheden worden gekenschetst.
Maar ja, dat ontgaat de klagers en daardoor missen ze ook de waarschuwingen.

In de eerste eeuw hielden Jezus volgelingen de ontwikkelingen nauwkeurig in de gaten.
Toen zij "het walgelijke ding" zagen, verlieten zij hals over kop Jeruzalem en overleefden de daaropvolgende bezetting van Jeruzalem in het jaar 70.
Er waren toen in Jeruzalem nauwelijks overlevenden.
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 1774
Lid geworden op: 19 mei 2016, 23:44
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Christiaan »

Alpha schreef: Daardoor zag Darwin evolutie, terwijl het gewoon een variatie was binnen de soort, ontstaan door isolatie.
Hij wilde dat zien als willekeur, terwijl het “gewoon” een voortzetting is van erfelijke eigenschappen in de DNA programmering. Een dominante gen is sterker dan een andere.
Natuurlijke selectie is, volgens het vosje konijntje programmaatje, een gevolg van gebrek of overvloed aan voedsel.
Deze laatste alinea is mooie demonstratie van jouw gebrek aan kennis is over de ET:
Evolutie ontstaat niet door per sé door isolatie, het 'ontstaat' door natuurlijke selectie. Daarbij is het dus geen willekeur. Vandaar ook het woord "selectie", wat juist geen willekeur aangeeft.
Het gaat ook niet over dominante genen, maar over muterende genen. En natuurlijke selectie heeft niet alleen te maken met het gebrek of overvloed aan voedsel. Ee spelen nog vele andere factoren mee, zoals klimaat, omgeving, vijanden etc.
Alpha schreef:Je kan dat gewoon in de natuur observeren. Natuurbeheer maakt daar gebruik van.
Men tracht de oorspronkelijke natuur te herstellen, die door menselijk ingrijpen is verwoest.
Zo worden natuurlijke beken en plassen hersteld, worden terreinen voedsel arm gemaakt.
Waardoor planten en dieren weer terugkeren die daar oorspronkelijk waren.
Je ziet hier weer het enorm herstellend vermogen van de natuur.

Zo vinden dat soort “wetenschappers”de natuur “wreed”, terwijl het juist erg ingenieus is.
Wie bedoel je met "dat soort wetenschappers"? Volgens mij haal je er weer iets bij zonder onderbouwing en relevantie.

Christiaan schreef:Het "schijnt" Anders lees je nog een paar regels verder. Daar legt hij uit dat volgens hem welzeker mogelijk is dat dit door natuurlijke selectie is ontstaan. .
Je leest dus wat je wilt lezen. [/quote]
Je negeert wat je niet uitkomt. Dat is niet integer, maar dat ben ik inmiddels wel gewend.
Alpha schreef:Natuurlijke selectie is fictie.
Volgens de wetenschappelijke consensus niet, je staat in je eentje.
Alpha schreef:Je toont slechts aan, dat men dingen veronderstelde, (Vox populi, vox Dei), zonder onderzoek.
Filosofen hadden een grote invloed.
Men onderdrukte alle wetenschappers, die niet voldeden aan de visie van de machthebbers.
Het lijkt op Erdogan.
Wederom weer een paar statements zonder onderbouwing en relevantie.
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 1774
Lid geworden op: 19 mei 2016, 23:44
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Christiaan »

Alpha schreef:
Christiaan schreef:Er zijn in het christendom honderden denominaties. Iedereen zegt de juiste interpretatie te hebben. Iedereen beweerd dat ze de Bijbel goed hebben bestudeerd. Maar er is totaal geen consensus over hoe de Bijbel te interpreteren. Hoe kan ik beoordelen welke denominatie de juiste is?
Ik heb al vaker aangehaald dat er duizenden denominaties zijn, die menen christelijk te zijn.

Paulus, maar ook anderen gaven dit al aan: „De geïnspireerde uitspraak zegt . . . uitdrukkelijk dat in latere tijdsperioden sommigen zullen afvallen van het geloof.” — 1 Tim. 4:1.


Tegenwoordig is filosofie, ook wel wijsbegeerte genoemd, een van de belangrijkste pijlers van een universitaire theologische studie.

Jezus stelde een hoge opleiding niet als plicht. Hij onderwees zijn volgelingen grondig(er).

Paulus gaf ook aan, dat dat uit de Griekse filosofie afkomstig is.
Hij zei o.a:
„Past op: misschien zal iemand u als zijn prooi wegdragen door middel van de filosofie en door ijdel bedrog overeenkomstig de overlevering van mensen, overeenkomstig de elementaire dingen van de wereld en niet overeenkomstig Christus” (Kolossenzen 2:8) NWV.
En wat wil je hiermee zeggen?
Alpha schreef:
Encyclopædia Britannica: „Vanaf het midden van de 2de eeuw AD begonnen christenen die enige opleiding in de Griekse filosofie hadden genoten, er behoefte aan te voelen hun geloof in de termen van deze filosofie uit te drukken, zowel met het oog op hun eigen intellectuele bevrediging als om ontwikkelde heidenen te bekeren. De filosofie die hun het beste uitkwam, was het platonisme.”
Je ziet dan ook, dat vele gebruiken en overleveringen uit de Griekse filosofie afkomstig is, mensen die vele goden aanbaden.
De bijbel kan je niet puur verstandelijk interpreteren, er is geen gedrukte handleiding, dan alleen de Bijbel zelf.
Als je niet wilt geloven, dat er een schepper bestaat, is de Bijbel een gesloten boek.
Wanneer je geestelijke zaken wilt accepteren, dan kan je met de Bijbel verder.
Er is dan een overvloed aan gegevens beschikbaar.

Aan de hand van de Bijbel kan je zien, welke denominatie de Bijbelse normen en waarden echt volgt.
Deze vormen, Bijbels gezien, een “smalle weg”.
Om de “smalle weg” te kunnen vinden heb je nauwkeurige kennis ( epignosis) uit de Bijbel nodig.
Het is Gods wil dat iedere gelovige dat heeft.
Dan weet je wat Gods wil is.
Helaas heeft deze kennis bij de meeste denominaties geen opperste prioriteit.
Een zinloos stuk. Elke gelovige zegt dat zijn denominatie de juiste is. Geef mij eens een aantoonbaar betrouwbare methode om de bijbel te interpreteren?
Alpha schreef:
Christiaan schreef:Dat hangt ervan af op je het letterlijk of figuurlijk bedoelt.
Letterlijk gezien lijkt me dit niet het geval.
Maar wat wordt hier dan mee bedoelt?
Je kan op je klompen aanvoelen, dat de aarde niet blij kan zijn.

Wanneer je wat verder kijkt, dan kan je hier, in het Hebreeuws, in de eerste vier woorden een acrostichon van Gods naam JHWH vinden.
Door je open te stellen voor Gods woord, kan je de betekenis van deze synoniemen begrijpen.

Je kan dan de volgende tekst begrijpen, wat er bedoeld wordt.
Joh 7:
54 Wie zich met mijn vlees voedt en mijn bloed drinkt, heeft eeuwig leven, en ik zal hem op de laatste dag uit de dood opwekken;

Je begrijp dat ook deze reactie:

60 Toen velen van zijn discipelen dit daarom hoorden, zeiden zij: „Deze rede is aanstootgevend; wie kan ernaar luisteren?” NWV.
Het heeft geen zin quotes uit de bijbel te citeren om aan te geven hoe je de bijbel moet interpreteren. Dat is een cirkelredenatie.
ZENODotus
Berichten: 329
Lid geworden op: 11 dec 2014, 20:27
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door ZENODotus »

Alpha schreef:
Theologen zij broodpredikers, die verkondigen, wat mensen graag horen.
Jezus, noch zijn discipelen, werden betaald.
Zij waren niet uit op aanzien en rijkdom.
Diepe zucht... Het is toch gemakkelijk om anderen (die het vaak niet met je eens zijn) aan de kant te zetten...
Eerst en vooral was het in bijbelse tijden doodnormaal dat een "voorganger" betaald werd, dat gebeurde uit de schatkist van de gemeente, waarmee ook voor de armen werd gezorgd... Paulus wenste hier geen gebruik van te maken, maar was heel goed op de hoogte van het gebruik om een prediker te betalen (lees 1 Kor 9), ik dacht echter in dit geval dat het zijn relatie met de gemeente zou schaden, maar het bleek juist door geen geld aan te nemen dat de gemeente hem begon te wantrouwen dat hij hen niet graag genoeg zag...
Verder is het de ketel die de pot verwijt dat hij zwart ziet... Ik neem aan dat jij je werk gratis doet? De meeste "theologen" die praktische theologie beoefen, werken trouwens een stuk meer uurtjes dan dat ze betaald krijgen.
Verder zijn de meeste theologen die het als een wetenschappelijke tak beoefenen op zoek naar waarheid, en het zal hun een worst wezen wat een ander ervan denkt... Kijk b.v. naar Moltmann die niet gelooft in een hel, of Metz die de theodicee probeert te begrijpen.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 9336
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Alpha »

Christiaan schreef:Deze laatste alinea is mooie demonstratie van jouw gebrek aan kennis is over de ET:
Evolutie ontstaat niet door per sé door isolatie, het 'ontstaat' door natuurlijke selectie. Daarbij is het dus geen willekeur. Vandaar ook het woord "selectie", wat juist geen willekeur aangeeft.
Het gaat ook niet over dominante genen, maar over muterende genen. En natuurlijke selectie heeft niet alleen te maken met het gebrek of overvloed aan voedsel. Ee spelen nog vele andere factoren mee, zoals klimaat, omgeving, vijanden etc.
Je geeft mooie demonstratie van jouw gebrek aan inzicht.
Dus honden fokken met grote oren en kleine poten is “natuurlijke” selectie?
Grappig dat de “natuur”selecteert.

Dominante genen gaan voor, waardoor de sterkste eigenschap overwint.
Wanneer een gen muteert, is dat meestal fataal.
Factoren zoals klimaat, omgeving, vijanden spelen alleen mee in de overleving, niet in de vormgeving.
Dat wordt vaak wel gesuggereerd, maar beter onderzoek toont aan dat het niet klopt.
Zie daarvoor de Berkespanner redenatie.

Mutaties blijven altijd binnen de soort.
Een konijn kan nooit muteren in een vos.
Christiaan schreef:Wie bedoel je met "dat soort wetenschappers"? Volgens mij haal je er weer iets bij zonder onderbouwing en relevantie.
Evolutionisten.
Christiaan schreef: Je negeert wat je niet uitkomt. Dat is niet integer, maar dat ben ik inmiddels wel gewend..
Is het dan wel integer de schepper te ontkennen?
Dat is intussen een nare gewoonte geworden.
Christiaan schreef: Volgens de wetenschappelijke consensus niet, je staat in je eentje.
Dus de meerderheid heeft altijd gelijk?
Overigens sta ik niet in mijn eentje.
Er was een consensus over “ketters”.
http://www.waterdunen.nl/frames-inquisitie.html
Christiaan schreef: Wederom weer een paar statements zonder onderbouwing en relevantie.
Je hebt dat natuurlijk wel “grondig” onderbouwd.
Immers de meerderheid vindt dat zo, dus is het zo.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 9336
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Alpha »

Christiaan schreef:Een zinloos stuk. Elke gelovige zegt dat zijn denominatie de juiste is. Geef mij eens een aantoonbaar betrouwbare methode om de bijbel te interpreteren?
Het is inderdaad voor jou zinloos.
Natuurlijk is jouw “geloof” het juiste.
Een betrouwbare methode is aanwezig, maar jij wilt dat niet, je vertrouwt op je eigen verstand.

Waar was jij, toen de aarde gemaakt werd?
Vertel het mij, indien je werkelijk over verstand beschikt?
Christiaan schreef:Het heeft geen zin quotes uit de bijbel te citeren om aan te geven hoe je de bijbel moet interpreteren. Dat is een cirkelredenatie.
Zoals ik al opmerkte, wil je een betrouwbare interpretatie methode niet accepteren.
Je redeneert liever in je eigen kringetje.
Dat mag, het is je eigen keuze.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 9336
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Alpha »

ZENODotus schreef:
Alpha schreef:
Theologen zijn broodpredikers, die verkondigen, wat mensen graag horen.
Jezus, noch zijn discipelen, werden betaald.
Zij waren niet uit op aanzien en rijkdom.
Diepe zucht... Het is toch gemakkelijk om anderen (die het vaak niet met je eens zijn) aan de kant te zetten...
Eerst en vooral was het in bijbelse tijden doodnormaal dat een "voorganger" betaald werd, dat gebeurde uit de schatkist van de gemeente, waarmee ook voor de armen werd gezorgd... Paulus wenste hier geen gebruik van te maken, maar was heel goed op de hoogte van het gebruik om een prediker te betalen (lees 1 Kor 9), ik dacht echter in dit geval dat het zijn relatie met de gemeente zou schaden, maar het bleek juist door geen geld aan te nemen dat de gemeente hem begon te wantrouwen dat hij hen niet graag genoeg zag...
Verder is het de ketel die de pot verwijt dat hij zwart ziet... Ik neem aan dat jij je werk gratis doet? De meeste "theologen" die praktische theologie beoefen, werken trouwens een stuk meer uurtjes dan dat ze betaald krijgen.
Verder zijn de meeste theologen die het als een wetenschappelijke tak beoefenen op zoek naar waarheid, en het zal hun een worst wezen wat een ander ervan denkt... Kijk b.v. naar Moltmann die niet gelooft in een hel, of Metz die de theodicee probeert te begrijpen.
Ik zet niemand aan de kant.
Ik schilder gewoon de huidige situatie.

Men vindt het “dood normaal”.
De “prediker” die betaald werd, was een full time zendeling.

Jezus, noch zijn discipelen werden betaald.
Zij ontvingen kost en inwoning van geloofsgenoten.
Aan Jezus werd een kostbare mantel geschonken.

Het kenmerkende van Jürgen Moltmann is, dat hij menselijke leringen navolgt en niet alleen de Bijbel.
Vandaar ook dat hij politiek geëngageerd is.
Critici menen dat hij “slechts” een gat in de markt heeft gevonden.

1 Kor 9:18a Wat is mijn beloning dan? Dat ik, terwijl ik het goede nieuws bekendmaak, het goede nieuws kosteloos mag verschaffen, NWV

Hij was tentenmaker van beroep, hij zorgde dus voor zijn eigen onderhoud.
Waarom?
Niemand kon hem ervan beschuldigen dat hij het „goede nieuws” gebruikte om er materieel beter van te worden.
peda
Berichten: 21490
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door peda »

Alpha schreef: Wanneer een gen muteert, is dat meestal fataal.
Wanneer een gen muteert, is dat bijna altijd neutraal in de werking. Tussen mensen onderling bestaan er zeer vele puntmutaties, die geen enkel verschil in de werking van het gen betekenen.
Het werkzame gebied binnen het gen is relatief klein. Mutaties in het werkzame gebied kunnen wel een positieve of negatieve werking hebben.
peda
Berichten: 21490
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door peda »

Alpha schreef:
Christiaan schreef:Een zinloos stuk. Elke gelovige zegt dat zijn denominatie de juiste is. Geef mij eens een aantoonbaar betrouwbare methode om de bijbel te interpreteren?
Het is inderdaad voor jou zinloos.
Natuurlijk is jouw “geloof” het juiste.
Een betrouwbare methode is aanwezig, maar jij wilt dat niet, je vertrouwt op je eigen verstand.
Die betrouwbare methode is in het bezit van het WTG. Wie die methode niet wil volgen, loopt achter een geloofsdwaalleer aan en is dus ten diepste een ongelovige.
Gebruikersavatar
Wajehie
Berichten: 578
Lid geworden op: 07 dec 2014, 18:55
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Wajehie »

Christiaan schreef:Geef mij eens een aantoonbaar betrouwbare methode om de bijbel te interpreteren?
Dat is de methode van de WTG.
Het percentage van 100% is bereikt door zelf een 'vertaling' te maken; hier een woordje erbij en daar een handig geplaatste komma erin.
Waar de leer van de WTG dan nog wringt met de bijbel kan dat prima opgelost worden door teksten figuurlijk te interpreteren.
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 1774
Lid geworden op: 19 mei 2016, 23:44
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Christiaan »

Alpha schreef:
Christiaan schreef:Deze laatste alinea is mooie demonstratie van jouw gebrek aan kennis is over de ET:
Evolutie ontstaat niet door per sé door isolatie, het 'ontstaat' door natuurlijke selectie. Daarbij is het dus geen willekeur. Vandaar ook het woord "selectie", wat juist geen willekeur aangeeft.
Het gaat ook niet over dominante genen, maar over muterende genen. En natuurlijke selectie heeft niet alleen te maken met het gebrek of overvloed aan voedsel. Ee spelen nog vele andere factoren mee, zoals klimaat, omgeving, vijanden etc.
Je geeft mooie demonstratie van jouw gebrek aan inzicht.
Dus honden fokken met grote oren en kleine poten is “natuurlijke” selectie?
Grappig dat de “natuur”selecteert.
Nee, dat is dus kunstmatige selectie. Dat is door ingrijpen van de mens. Maar de diversiteit van soorten die zijn ontstaan in de natuur, is natuurlijke selectie.
Alpha schreef:Dominante genen gaan voor, waardoor de sterkste eigenschap overwint.
Wanneer een gen muteert, is dat meestal fataal.
Is dit waar? Heb je hiervoor een bron of bewijs? Of is dit wederom zomaar iets wat je roept.
Alpha schreef:Factoren zoals klimaat, omgeving, vijanden spelen alleen mee in de overleving, niet in de vormgeving.
Dat wordt vaak wel gesuggereerd, maar beter onderzoek toont aan dat het niet klopt.
Zie daarvoor de Berkespanner redenatie.
De Berkenspanner is juist een mooi voorbeeld van natuurlijke selectie. In een veranderde omgeving zijn de mutaties die ten gunste zijn van deze omgeving in het voordeel.
Alpha schreef:Mutaties blijven altijd binnen de soort.
Een konijn kan nooit muteren in een vos.
Tja, I rest my case.
Alpha schreef:
Christiaan schreef: Je negeert wat je niet uitkomt. Dat is niet integer, maar dat ben ik inmiddels wel gewend..
Is het dan wel integer de schepper te ontkennen?
Het is integer om mijn verstand ten volste te gebruiken om te onderzoeken hoe de realiteit waarin ik leef er uit ziet. Het is integer om daar de beste methode voor te gebuiken (wetenschappelijke methode) én open te staan voor nieuwe methode. Het is integer om andere ideeën te onderzoeken en om in gesprek te gaan met andersdenkenden. Aangezien ik geen 'godsantenne' heb of een openbaring heb gehad, is het voor mij integer om niet te geloven in een god. Mocht er wel een god zijn en ik zal hem/haar/het naar mijn dood ontmoeten. Dan kan ik integer en oprecht vertellen dat ik mijn leven zo goed mogelijk heb kunnen leiden en dat ik op zoek was naar waarheid.
Wat ik niet integer vind is, een deel van een quote aanhalen om je eigen standpunt te verdedigen terwijl de gehele quote het tegenovergestelde doet.
Alpha schreef:
Christiaan schreef: Volgens de wetenschappelijke consensus niet, je staat in je eentje.
Dus de meerderheid heeft altijd gelijk?
Nee, de meerderheid heeft niet altijd gelijk. Maar dit is zomaar een meerderheid. We hebben het hier over specialisten/kenners/onderzoekers op een bepaald vakgebied die een bepaalde methode gebruiken die objectief en aantoonbaar betrouwbaar is.