Hallo Wajehie,Wajehie schreef:God wil niet dat enigen verloren gaan.peda schreef: Hoe die Uiteindelijke Alverzoening er precies uit ziet, laat ik over aan theologen. Mij is welbekend dat de recent overleden Anglicaan Bonting, uitging van een herkansing na de dood. Het korte, gevoerde leven hier op aarde is dus niet representatief, maar het totale leven. De ruim 30000 Bijbelverzen kunnen op verschillende wijze worden geinterpreteerd en met elkaar verbonden en daarom vind ik een exegese die leidt naar Alverzoening een vriendelijk Godsbeeld.
't Is natuulijk maar de vraag of die exegese (hier geen onderbouwing) echt vriendelijk en recht doet aan wat er geopenbaard is.
Klink het logisch https://nl.wikipedia.org/wiki/613_mitswot en maakt het dan echt niet uit of je wandelt in de raad van de goddelozen ; staat op de weg van de zondaars, of zit in de zetel van de spotters.
Het is het probleem van elke exegese of deze de juiste richting wijst. Niet voor niets verwees ik naar theologen. Op google is het simpel om reeksen artikelen pro en contra te vinden.
Zelfs onder de "' oude "' kerkvaders waren er reeds Alverzoenings- gedachten. Het gaat om de prioriteit Liefde of Rechtvaardigheid. Dit aardse leven of het totale leven. Omdat mens-beeld en Godsbeeld in deze wereld samenhangen, zal iedere gelovige kiezen voor die exegese uitleg die hem/haar persoonlijk het meest aanspreekt of de gelovige laat zich leiden door het groepsinzicht ( tweede hands theologische opvattingen) . Het is niet zwart-wit en zeer eenduidig, het thema "' Rechtvaardiging "'.