Goed en kwaad

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Peter79
Man/Vrouw: M

Re: Goed en kwaad

Bericht door Peter79 »

carramba schreef:
Peter79 schreef:
Is jouw persoonlijke mening.
Niet helemaal, god doet pas mee als je dat kan aantonen. Dat is geen mening.
Dan definieer je God als iets of iemand die binnen de natuur staat. De meeste definities gaan ervan uit dat God buiten de natuur staat. Het is dus jouw persoonlijke mening om God a priori uit te sluiten.
Peter79 schreef: Als Jezus echt wonderen deed, dan schiet de wetenschappelijke methode hier tekort als middel om tot de waarheid te komen. Maar voor dit type fout sluit je liever de ogen - jouw persoonlijke mening.
Ik denk niet dat de wetenschappelijk methode te kort schiet. Er zijn wel vaker wonderen onder de loep genomen en dan blijken er natuurlijke verklaringen voor.
De wetenschap probeert inderdaad alles volgens natuurlijke oorzaken te verklaren. Dat is de aanname waaronder natuurwetenschap bestaat: dat alles een natuurlijke oorzaak heeft. Die aanname wordt ook wel eens zo verwoord: Etsi deus non daretur- alsof God niet bestaat.

Dat je iets op een natuurlijke manier kan verklaren, sluit een bovennatuurlijke oorzaak niet uit. Bovendien zoals met het voorbeeld van Jezus gaat de wetenschap echt fout als Jezus werkelijk water in wijn veranderd heeft, want daar is geen natuurlijke oorzaak voor.
Peter79 schreef: Ik stel voor het op bed gaan vast dat ik de buitendeur op slot heb gedaan. Wetenschappelijke verhandeling? Nee dagelijkse praktijk.

Ja dagelijks... is toch een wetenschappelijk verhandeling... zeker weten dat de deur op slot is.
Goed om te weten dat je term wetenschap zo breed gebruikt.
Peter79 schreef: Is het christelijk geloof goed voor mij als persoon? Ja, dat stel ik vast, tot nog toe is er geen alternatieve levensbeschouwing die in de buurt komt.
De consequentie van jouw zienswijze lijkt mij dat je zelf nooit iets zult vaststellen en dat je je dus altijd afhankelijk opstelt van een bepaalde consensus van andere mensen. Een bepaald soort volgzaamheid zonder eigen mening.

Ik zie dat eerder als andersom. Juist geloven zie ik als een soort volgzaamheid zonder eigen mening.
Maar ik denk zelf na. Ik stel zelf vast dat het christelijk geloof goed voor mij is, net als dat jij vaststelt dat je deur op slot zit (en je noemt dat zelfs wetenschappelijk).

Ik sta kritisch tegenover de wetenschap. De hockeystick-figuur is leidend voor het klimaatbeleid en men doet het voorkomen dat er wetenschappelijke consensus over is. Toch waren de middeleeuwen warmer dan nu en is de 20e eeuw niet uitzonderlijk warm. De metingen die een warmtetoename vaststellen, begonnen in de 19e eeuw, nadat er in de 17e eeuw een kleine ijstijd was. Ik weeg dus zelf wat mij het meest plausibel lijkt. Wetenschappers zijn ook mensen met hun eigen beperkte horizon. Wat "de wetenschap" zegt, moet je niet voor zoete koek slikken.
Peter79 schreef: Het christelijk geloof komt tot nu toe bij mij altijd goed door de test.
Op welke manier men het ook beproeft, het blijkt solide. Ik registreer al deze testen niet, zoals een wetenschapper, maar zou ik dat doen, dan zou ik een indrukwekkende dataset hebben.
Testen met een vooroordeel is idd niet wetenschappelijk en niet volgens de wetenschappelijke methode..... en dan is het ook niet de beste methode om iets te testen om dat je testresultaat niet objectief verkregen is .
In de wetenschap heet een vooroordeel een hypothese.
Wetenschapsfilosoof Popper gaf aan dat het niet uitmaakt, waar je je hypotheses vandaan haalt.
De wetenschap beperkt zich uit praktische redenen slechts tot de natuur. Dat is natuurlijk maar een beperkte visie, waar ik me niet aan hoef te houden.
Niet erg betrouwbaar. Als het je niet zoveel kan schelen of het waar is wat je geloofd dan is het goed om iets zodanig te testen dat het precies aansluit bij je gedachten patroon.
De wetenschappelijke methode is toch wel beter.
Je zou het als een wetenschapper moeten testen dan heb je de enige en beste en meest betrouwbare methode... als je dan tot dezelfde conclusie komt dan heb je wat in handen anders niet.
Ik zal je even een voorbeeld van een test geven:

Een atheist wil mijn geloof in diskrediet brengen. Hij zegt, ongeveer met deze woorden:
carramba schreef: De god van de bijbel geeft alles behalve een vriendelijk godsbeeld. In tegendeel, hij is jaloers, onrechtvaardig, moordlustig, kleingeestig en zo kan ik nog wel even doorgaan. Dat is niet mijn mening.
Als het atheisme me met een stropop wil overtuigen om van mijn geloof af te stappen, dan is dat wel heel mager. Ik geloof in een God die goed en liefdevol is.
Een levensbeschouwing die het moet hebben van laster en onwaarheden trekt mij totaal niet. Het atheïsme krijgt dan een minpunt en mijn geloof overleeft de test.
Nou is deze test een makkie.

Een goede wetenschapper kent de beperkingen van zijn methode. (Neem bijvoorbeeld de type-1 en type-2-fouten in de statistiek https://nl.wikipedia.org/wiki/Fout_(statistiek)). Hij doet uitspraken over domeinen die hij niet onderzoekt met gepaste voorzichtigheid.
Christiaan

Bericht door Christiaan »

Peter79 schreef: Als het atheisme me met een stropop wil overtuigen om van mijn geloof af te stappen, dan is dat wel heel mager. Ik geloof in een God die goed en liefdevol is.
Een levensbeschouwing die het moet hebben van laster en onwaarheden trekt mij totaal niet. Het atheïsme krijgt dan een minpunt en mijn geloof overleeft de test.
Hoi Peter79,

Atheïsme wil niks. Atheïsme wil niet overtuigen en Atheïsme is geen levensbeschouwing. Net zo min dat Theïsme een levensbeschouwing is. Hoewel ik, net zoals carramba, atheïst ben, heb ik toch een iets andere benadering en redenering op sommige punten. Zeggen: "God doet niet mee" is voor mij een stap te ver. Dat is namelijk niet te bewijzen (hoewel ik denk dat carramba dit ook niet bedoelt).
Het gaat ook niet om de slechtste argumenten van een atheïst of theïst. Het gaat om de beste argumenten die worden gebracht. Persoonlijk vind ik de beste argumenten van theïsten vrij mager. Dat jij gelooft in een God die goed en liefdevol is, vind ik al een geweldige winst t.o.v. de gelovigen die geloven in een wraakzuchtige, jaloerse, onrechtvaardige God. Zolang anderen daar geen nadeel van vinden ...
Ik vraag me af als je jouw godsbeeld uit de Bijbel haalt, je gelooft dat die God goed en liefdevol is. Ja, ik kan passages vinden waaruit dat blijkt. Maar ik kan ook passages vinden waaruit het tegenovergestelde blijkt. Hoe maak je onderscheid in die passages?
Peter79

Bericht door Peter79 »

Christiaan schreef:
Peter79 schreef: Als het atheisme me met een stropop wil overtuigen om van mijn geloof af te stappen, dan is dat wel heel mager. Ik geloof in een God die goed en liefdevol is.
Hoi Peter79,

Atheïsme wil niks. Atheïsme wil niet overtuigen en Atheïsme is geen levensbeschouwing. Net zo min dat Theïsme een levensbeschouwing is. Hoewel ik, net zoals carramba, atheïst ben, heb ik toch een iets andere benadering en redenering op sommige punten. Zeggen: "God doet niet mee" is voor mij een stap te ver. Dat is namelijk niet te bewijzen (hoewel ik denk dat carramba dit ook niet bedoelt).
Hoi Christiaan,

zoals de ene atheist de andere niet is, zo is ook de ene christen de andere niet. Christendom wordt als levensbeschouwing onderscheiden op basis van een aantal overeenkomsten van de aanhangers, samen met hoe het in het verleden geidentificeerd is en hoe christenen zichzelf altijd als christenen hebben geïdentificeerd.

Atheïsme is strikt genomen geen levensbeschouwing, maar een eigenschap van bijvoorbeeld humanisme. Ik denk dat atheïsme en humanisme in Nederland wel redelijk synoniem zijn. Atheïsme wil niks, net zo min als christendom iets wil. Onzorgvuldig taalgebruik van mij.
Het gaat ook niet om de slechtste argumenten van een atheïst of theïst. Het gaat om de beste argumenten die worden gebracht.
Ok, maar dan moeten die wel worden ingebracht. Want vergeet niet, als bij de test slechts zeer zwakke argumenten worden ingebracht, dan is dat eigenlijk een bevestiging dat je een goede overtuiging aanhangt. Dat is andersom ook zo.
Persoonlijk vind ik de beste argumenten van theïsten vrij mager. Dat jij gelooft in een God die goed en liefdevol is, vind ik al een geweldige winst t.o.v. de gelovigen die geloven in een wraakzuchtige, jaloerse, onrechtvaardige God. Zolang anderen daar geen nadeel van vinden ...
Ik vraag me af als je jouw godsbeeld uit de Bijbel haalt, je gelooft dat die God goed en liefdevol is. Ja, ik kan passages vinden waaruit dat blijkt. Maar ik kan ook passages vinden waaruit het tegenovergestelde blijkt. Hoe maak je onderscheid in die passages?
Ten eerste is de Bijbel een boek door mensen voor mensen over God. Dat betekent dat je, als je de Bijbel leest, door de ogen van andere mensen kijkt. Mensen van een totaal andere cultuur onder totaal andere omstandigheden. Dat betekent dat je godsbeelden niet één op één kan overnemen.

Drie godsbeelden komen redelijk universeel in de Bijbel voor.
- God de Schepper - kan het maaksel opstaan tegen zijn Maker, kan de pot de Pottenbakker iets verwijten? Wat is de mens dat U aan hem denkt? God als onmetelijk groot en de mens als nietig en sterfelijk. Het is niet moeilijk om, als je het heelal ziet en hoe complex de natuur in elkaar steekt, om je iets voor te stellen bij de grootheid van God. Dergelijke beelden van God, die je met name in de Psalmen en bij de Profeten vindt, sluiten sterk aan bij de beleving van gelovigen: wat zij in de natuur ervaren, vinden ze in dit godsbeeld terug.
- God de Koning - ook dit godsbeeld is met name te vinden in de Psalmen en de Profeten. Hier zit echter het vraagstuk hoe het kan dat God regeert en dat er toch zoveel onrecht is in deze wereld. Het gebeuren in de wereld is niet in overeenstemming met dit godsbeeld. Jezus sluit aan bij dit beeld als Hij zegt dat het Koninkrijk van God gekomen is. Eigenlijk laat Hij daarmee zien dat het in het Oude Testament toch vooral een ideaalbeeld is geweest. Tegelijkertijd laat Jezus ook zien dat zijn koningschap niet betekent dat nu alle ellende uit de wereld is. Wie deel uit wil maken van Jezus' Koninkrijk moet achter hem aangaan en zijn kruis op zich nemen. Hier komt de christelijke levenspraktijk kijken. Leven in waarheid, liefde, trouw, de andere wang toekeren. Daar liggen voor mij de moeilijke testen van het geloof.
- God de Redder - ik onderscheid dit beeld even apart van de Koning. God is de uitkomst voor ieder die onderdrukt wordt. Hij is sterk genoeg om de macht van onderdrukkers te breken. Wie 1945 heeft meegemaakt, zal ontzettend blij zijn geweest, maar het geweld dat nodig was, zal niemand verheerlijken. Het geweld was nodig, omdat de tegenstand groot was. God redt Israël, stoot machtigen van de troon, het is dit reddend ingrijpen dat gepaard gaat met geweld. Zonder geweld geeft de onderdrukker niet op. Het is allereerst de blijdschap van de mensen die vrij werden na onderdrukking die onder dergelijke verhalen ligt. Ik had er kort geleden nog een discussie over met iemand. 500 jaar geleden was de Reformatie en diegene vond het iets om te vieren, vanwege de gecorrumpeerde praktijk die er destijds was. Persoonlijk vind ik het wel lang genoeg geleden om het te laten rusten. Ik zou daar niet meer zo de beleving aan koppelen dat God de protestanten heeft bevrijd. De tekening van geweld in het OT staat altijd in het kader van onderdrukking en bevrijding daarvan. Persoonlijk vind ik die kijk op de wereld heel realistisch, daarom denk ik bijvoorbeeld ook dat onze vrijheid in Europa slechts kan bestaan dankzij een goed uitgeruste defensie.
peda

Bericht door peda »

Peter79 schreef: Ten eerste is de Bijbel een boek door mensen voor mensen over God. Dat betekent dat je, als je de Bijbel leest, door de ogen van andere mensen kijkt. Mensen van een totaal andere cultuur onder totaal andere omstandigheden. Dat betekent dat je godsbeelden niet één op één kan overnemen.
Hallo Peter 79,

Heel interessant, want deze verwoording is precies zoals ik zelf ook naar de bijbel inhoud kijk. Een boek Door mensen Voor mensen Over God. De grote vraag is dan onmiddellijk : spreekt God Zelve ook nog ergens in de Bijbelverzen of is de gehele inhoud van menselijke kom-af? Dat is de kardinale vraag, waar het in discussies omgaat. Geeft de slavernij passage de Wil en Bedoeling van God Zelve weer of worden in die verzen cultuur en tijdgebonden slavernij opvattingen door mensen aan God toegeschreven. Datzelfde geldt voor het zondvloedstrafverhaal, het Sodom en G. verhaal de Jozua genocide alsmede vele andere geweld en straf passages in de OT bijbel. En in het NT opnieuw geweld namens God en Door God in de Eindtijd. Spreekt hier God Zelve of spreken mensen steeds opnieuw Over God. Het is toch wel zo dat er in de orthodoxie de nodige gelovigen zijn die deze verzen als direct door God Zelve Geinspireerd zien en deze verzen niet beschouwen als puur menselijke gedachten Over God. Wanneer God Zelve achter voornoemde geweldacties zou staan, zit je als gelovige wel in een spagaat wanneer je in dezelfde zin God is Liefde gebruikt. Dat wordt dan geloofd in de inner-circle van de geloofskring, maar buiten de geloofskring stoot je op volledig ongeloof, grote afwijzing en geen enkel respect voor de opvatting. Maar als God Zelve wel spreekt in een aantal Bijbelverzen, hoe kun je dan definitief weten wat afkomstig is van mensen en wat ruisloos afkomstig is Van God Zelve?
Yolanda_dB
Man/Vrouw: V

Bericht door Yolanda_dB »

peda schreef:Wanneer God Zelve achter voornoemde geweldacties zou staan, zit je als gelovige wel in een spagaat wanneer je in dezelfde zin God is Liefde gebruikt.
Die spagaat valt wel mee hoor.
Tenzij je van die liefde iets maakt als "alles maar goed moeten vinden".

Als ik zie/hoor dat een willekeurige man 'vreemd gaat', haal ik mijn schouders op en denk "wat een sukkel" (tenzij zijn vrouw/vriendin een enorme 'bitch' is; maar dan nog).
Als mijn eigen vriend "vreemd" zou gaan, zullen vermoedelijk alle emoties van woede, wraak e.d. boven komen.
Als mijn vriend 'bijzonder veel' aandacht voor een andere vrouw zou hebben, zou ik ook jaloers worden.
Je wil toch hoop ik niet beweren dat ik alles maar goed moet vinden, omdat ik anders niet "liefdevol" zou zijn?
Je wil toch hoop ik niet beweren dat omdat ik boos en jaloers wordt, mijn liefde geen liefde is?

Als het God allemaal geen ene sikkepit kon schelen, dat is in mijn ogen pas "liefdeloos".

En als je op dat punt geen juist beeld hebt van wat Gods (is) Liefde inhoudt,
heeft het volgens mij ook weinig zin om te oordelen over de daden die God (vanwege die Liefde?) doet.
Christiaan

Bericht door Christiaan »

Yolanda_dB schreef:
peda schreef:Wanneer God Zelve achter voornoemde geweldacties zou staan, zit je als gelovige wel in een spagaat wanneer je in dezelfde zin God is Liefde gebruikt.

Als ik zie/hoor dat een willekeurige man 'vreemd gaat', haal ik mijn schouders op en denk "wat een sukkel" (tenzij zijn vrouw/vriendin een enorme 'bitch' is; maar dan nog).
Als mijn eigen vriend "vreemd" zou gaan, zullen vermoedelijk alle emoties van woede, wraak e.d. boven komen.
Als mijn vriend 'bijzonder veel' aandacht voor een andere vrouw zou hebben, zou ik ook jaloers worden.
Je wil toch hoop ik niet beweren dat ik alles maar goed moet vinden, omdat ik anders niet "liefdevol" zou zijn?
Je wil toch hoop ik niet beweren dat omdat ik boos en jaloers wordt, mijn liefde geen liefde is?

Als het God allemaal geen ene sikkepit kon schelen, dat is in mijn ogen pas "liefdeloos".

heeft het volgens mij ook weinig zin om te oordelen over de daden die God (vanwege die Liefde?) doet.
Er is toch een groot verschil tussen een gevoel van jaloezie en het ombrengen van bijna de gehele wereldbevolking (op 8 mensen na). En hoe zie jij dan je relatie met God, of misschien beter, hoe zie jij de relatie van God met jou? Zoals een liefderelatie zoals jij met je vriend? Ik heb heel veel vrienden en als zij met anderen vrienden zijn, voel ik me niet jaloers of bedrogen. En toch heb ik een liefdevolle vriendschap/relatie met die mensen.
Peter79

Bericht door Peter79 »

peda schreef:
Peter79 schreef: Ten eerste is de Bijbel een boek door mensen voor mensen over God. Dat betekent dat je, als je de Bijbel leest, door de ogen van andere mensen kijkt. Mensen van een totaal andere cultuur onder totaal andere omstandigheden. Dat betekent dat je godsbeelden niet één op één kan overnemen.
Hallo Peter 79,

Heel interessant, want deze verwoording is precies zoals ik zelf ook naar de bijbel inhoud kijk. Een boek Door mensen Voor mensen Over God. De grote vraag is dan onmiddellijk : spreekt God Zelve ook nog ergens in de Bijbelverzen of is de gehele inhoud van menselijke kom-af? Dat is de kardinale vraag, waar het in discussies omgaat.
Hallo peda,

Ken je de gedachte dat iets weg is, zodra je het probeert vast te pakken? Ik zoch eigenlijk naar een mythe of iets anders om deze gedachte te verwoorden, maar die vond ik niet. Wel vond ik deze uitspraak: ‘Wie meent precies te weten wat God zegt en wil, maakt Hem tot een wezen in de wereld dat tot zijn beschikking staat en hij komt daarmee op de weg van het bijgeloof’. Zodra je een schifting gaat maken tussen wat God echt gezegd heeft en wat er menselijk is in de Bijbel, dan doe je waar deze uitspraak tegen waarschuwt. De plaats waar God spreekt, is niet in de tekst te vinden, maar in het hart van de mens. Dat maakt het onmogelijk om Gods spreken te objectiveren (en daarmee te fixeren).
Geeft de slavernij passage de Wil en Bedoeling van God Zelve weer of worden in die verzen cultuur en tijdgebonden slavernij opvattingen door mensen aan God toegeschreven. Datzelfde geldt voor het zondvloedstrafverhaal, het Sodom en G. verhaal de Jozua genocide alsmede vele andere geweld en straf passages in de OT bijbel.
Daar zal ieder mens zijn eigen antwoord op moeten geven. En vervolgens ook of hij met dat antwoord en met die God wil leven. Jezus zei ook harde woorden, waardoor mensen bij Hem wegliepen.
En in het NT opnieuw geweld namens God en Door God in de Eindtijd. Spreekt hier God Zelve of spreken mensen steeds opnieuw Over God.
Johannes schetst het einde van de wereld in de beelden van het Oude Testament, zodat de eenheid van Oude en Nieuwe Testament duidelijk wordt en tegen die achtergrond ook de nuanceringen die het christelijk geloof doet ten aanzien van oudtestamentisch geloof.
Het is toch wel zo dat er in de orthodoxie de nodige gelovigen zijn die deze verzen als direct door God Zelve Geinspireerd zien en deze verzen niet beschouwen als puur menselijke gedachten Over God. Wanneer God Zelve achter voornoemde geweldacties zou staan, zit je als gelovige wel in een spagaat wanneer je in dezelfde zin God is Liefde gebruikt. Dat wordt dan geloofd in de inner-circle van de geloofskring, maar buiten de geloofskring stoot je op volledig ongeloof, grote afwijzing en geen enkel respect voor de opvatting. Maar als God Zelve wel spreekt in een aantal Bijbelverzen, hoe kun je dan definitief weten wat afkomstig is van mensen en wat ruisloos afkomstig is Van God Zelve?
Ik denk dat niemand consequent is in zijn levensbeschouwing. Je kan de aanstotelijkheden van christenen uitvergroten, bijvoorbeeld harde opinies ten aanzien van euthanasie, maar feitelijk zijn dit kleinigheden in het leven van de meeste christenen en gaan ze er pas echt over nadenken als ze er zelf voorstaan. Ik kan prima overweg met christenen die ontzettend wettische overtuigingen hebben, maar dan hebben we het dus niet over die wettische dingen, maar over de genade en vergeving door Jezus. Kan je van iemand verwachten dat zijn levensbeschouwing volledig consistent is? Ik denk het niet. Veel mensen zijn geen denkers en zien de inconsistenties niet. Bovendien zijn de inconsistenties ook kansen om in een andere levensfase de overtuigingen weer open te breken en op een nieuwe manier tegen dingen aan te gaan kijken.
peda

Bericht door peda »

Yolanda_dB schreef:

Hallo Yolanda,

Het grote verschil in visie tussen ons, is de kijk naar God. Voor jou geldt dat de mens gemaakt is naar Gods evenbeeld. Dat houdt in dat God en mens in veel opzichten op elkaar gelijken. Bij mij ligt dat anders. Ik zie geen enkele gelijkenis tussen God en mens. Wanneer God "' bestaat "' is dat "' bestaan "' een Onvoorstelbare Overstijging. Niets van boosheid, jaloezie of andere kwalijke menselijke eigenschappen. Geen menselijke rechtvaardigheid of woorden van gelijke betekenis. Hoe moet een mug kijken naar de menselijke wereld, dat is onmogelijk met de zeer beperkte muggen hersenen. Hoe moet een mens kijken naar God Zelve, dat is eveneens volledig onmogelijk. Juist het kijken naar God, toont het immense verschil in inzicht tussen ons beiden. Jij ziet God en Hemel quasi als een soort van uitvergrote mensenwereld in een paradijselijke outfit. Ik heb van God Zelve geen enkele voorstelling. God is volkomen anders als welke menselijke gedachte ook. De bijbel is in mijn optiek volledig een menselijk spreken Over God en niet via accommodatie en profeten afkomstig van God Zelve. Of God met mensen verbinding probeert op te nemen, ik weet het niet, maar mocht dat zo zijn dan begrijpt de mens de uitgezonden Boodschap totaal niet. Mug en mens, het is niet te overbruggen en het verschil tussen mens en God is oneindig veel groter dan het verschil tussen mens en mug.
Yolanda_dB

peda schreef:Het grote verschil in visie tussen ons, is de kijk naar God. Voor jou geldt dat de mens gemaakt is naar Gods evenbeeld. Dat houdt in dat God en mens in veel opzichten op elkaar gelijken.
...
Jij ziet God en Hemel quasi als een soort van uitvergrote mensenwereld in een paradijselijke outfit.
...
Dan heb jij een compleet verkeerd beeld van mijn beeld van God.
Dat de mens is gemaakt naar Gods beeld, betekent bij mij helemaal niet dat ik God beschouw als één of ander supermens of zo.
Ik kan al niet eens een visualisatie maken van hoe een drie-enig wezen eruit moet zien.
Ik heb geen idee hoe ik een wezen moet conceptualiseren die dingen als sterren en levende wezens kan creëren slecht door "te spreken".

Maar ik lees in de Bijbel echt wel iets meer dan 'slechts' hoe mensen over God denken.
Ik geloof dat wat in de Bijbel over God staat, waar is.
Ik geloof dus dat God kan scheppen.
Ik geloof dat God almachtig is.
Maar ik geloof ook dat het klopt als er staat dat God boos kan worden, jaloers kan worden, enz.
Eigenschappen die wij mensen ook kennen ...
Yolanda_dB

peda schreef:... het verschil tussen mens en mug.
Overigens klopt in mijn visie de vergelijking met mens versus mug niet helemaal.
Hoe vaak lees je niet in de Bijbel dat God gewoon bij de mens 'op bezoek komt' en praat met de mens.
God die dus best in staat is om te communiceren met 'de mug', op het niveau van die mug.
peda

Bericht door peda »

Peter79 schreef:
peda schreef:
Hallo Peter 79,

Heel interessant, want deze verwoording is precies zoals ik zelf ook naar de bijbel inhoud kijk. Een boek Door mensen Voor mensen Over God. De grote vraag is dan onmiddellijk : spreekt God Zelve ook nog ergens in de Bijbelverzen of is de gehele inhoud van menselijke kom-af? Dat is de kardinale vraag, waar het in discussies omgaat.
Hallo peda,

Ken je de gedachte dat iets weg is, zodra je het probeert vast te pakken? Ik zoch eigenlijk naar een mythe of iets anders om deze gedachte te verwoorden, maar die vond ik niet. Wel vond ik deze uitspraak: ‘Wie meent precies te weten wat God zegt en wil, maakt Hem tot een wezen in de wereld dat tot zijn beschikking staat en hij komt daarmee op de weg van het bijgeloof’. Zodra je een schifting gaat maken tussen wat God echt gezegd heeft en wat er menselijk is in de Bijbel, dan doe je waar deze uitspraak tegen waarschuwt. De plaats waar God spreekt, is niet in de tekst te vinden, maar in het hart van de mens. Dat maakt het onmogelijk om Gods spreken te objectiveren (en daarmee te fixeren).
Geeft de slavernij passage de Wil en Bedoeling van God Zelve weer of worden in die verzen cultuur en tijdgebonden slavernij opvattingen door mensen aan God toegeschreven. Datzelfde geldt voor het zondvloedstrafverhaal, het Sodom en G. verhaal de Jozua genocide alsmede vele andere geweld en straf passages in de OT bijbel.
Daar zal ieder mens zijn eigen antwoord op moeten geven. En vervolgens ook of hij met dat antwoord en met die God wil leven. Jezus zei ook harde woorden, waardoor mensen bij Hem wegliepen.
En in het NT opnieuw geweld namens God en Door God in de Eindtijd. Spreekt hier God Zelve of spreken mensen steeds opnieuw Over God.
Johannes schetst het einde van de wereld in de beelden van het Oude Testament, zodat de eenheid van Oude en Nieuwe Testament duidelijk wordt en tegen die achtergrond ook de nuanceringen die het christelijk geloof doet ten aanzien van oudtestamentisch geloof.
Het is toch wel zo dat er in de orthodoxie de nodige gelovigen zijn die deze verzen als direct door God Zelve Geinspireerd zien en deze verzen niet beschouwen als puur menselijke gedachten Over God. Wanneer God Zelve achter voornoemde geweldacties zou staan, zit je als gelovige wel in een spagaat wanneer je in dezelfde zin God is Liefde gebruikt. Dat wordt dan geloofd in de inner-circle van de geloofskring, maar buiten de geloofskring stoot je op volledig ongeloof, grote afwijzing en geen enkel respect voor de opvatting. Maar als God Zelve wel spreekt in een aantal Bijbelverzen, hoe kun je dan definitief weten wat afkomstig is van mensen en wat ruisloos afkomstig is Van God Zelve?
Ik denk dat niemand consequent is in zijn levensbeschouwing. Je kan de aanstotelijkheden van christenen uitvergroten, bijvoorbeeld harde opinies ten aanzien van euthanasie, maar feitelijk zijn dit kleinigheden in het leven van de meeste christenen en gaan ze er pas echt over nadenken als ze er zelf voorstaan. Ik kan prima overweg met christenen die ontzettend wettische overtuigingen hebben, maar dan hebben we het dus niet over die wettische dingen, maar over de genade en vergeving door Jezus. Kan je van iemand verwachten dat zijn levensbeschouwing volledig consistent is? Ik denk het niet. Veel mensen zijn geen denkers en zien de inconsistenties niet. Bovendien zijn de inconsistenties ook kansen om in een andere levensfase de overtuigingen weer open te breken en op een nieuwe manier tegen dingen aan te gaan kijken.
Hallo Peter 79,

Dank voor het antwoord, dat ik zeker begrijp. Maar zoals ik eerder schreef aan Yolanda lig ik in mijn subjektieve gedachten Over God ver van jullie weg. God staat enorm ver van mij vandaan, zie ook mijn eerdere opmerking over de niet aanwezige/kapotte spirituele antenne. Ook bij jou lees ik dat jij ervan uitgaat dat de gelovige mens met God ( het Goddelijke ) in directe verbinding staat en dus Boodschappen vanuit een andere Wereld kan ontvangen. Zelf sluit ik dat volkomen uit, waarbij ik tevens aangeef dat ik God Zelve ( hoe ook qua definitie in te vullen ) zeker niet uitsluit. Het is dan in mijn optiek wel een God Zonder Boodschap, althans de mens kan de eventuele Boodschap niet ontvangen. Of dat "'niet"' tevens samenvalt met nooit, weet ik niet want ik ben geen toekomstkijker. Voor mij zijn uitspraken in de trant van God Zelve Wil het zus of zo of Dit is de mening van God, persoonlijke geloofsuitspraken. Naar derden toe worden zulke uitspraken m.i. niet gezien als drager van het etiket ''Goddelijk Gezag"'. Wel constateer ik dat met jou prima over ( diepere ) geloofsaangelegenheden te praten valt, in die zin heb jij in mijn ogen een piëtistische kijk ( wat ik een prettige houding vind ) , maar dat heb ik al eerder gezegd.
Laatst gewijzigd door peda op 24 nov 2016, 13:32, 2 keer totaal gewijzigd.
peda

Bericht door peda »

Yolanda_dB schreef:
peda schreef:... het verschil tussen mens en mug.
Overigens klopt in mijn visie de vergelijking met mens versus mug niet helemaal.
Hoe vaak lees je niet in de Bijbel dat God gewoon bij de mens 'op bezoek komt' en praat met de mens.
God die dus best in staat is om te communiceren met 'de mug', op het niveau van die mug.
Hallo Yolanda,

Dat is de leer van de accommodatie, in oude tijden ( reeds bij de kerkvaders, later Calvijn ) ontwikkelt om het grote verschil in begrijpen tussen God en mens te overbruggen. God die in "' brabbeltaal "" met de mens zonder enige ruis in de communicatie -overdracht communiceert.
De accommodatie wordt niet eens in de bijbel genoemd, is eigenlijk buitenbijbels gedachtegoed.
De accommodatie gedachte is een wezenlijk onderdeel van het geloven.
Laatst gewijzigd door peda op 24 nov 2016, 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.
callista

Bericht door callista »

Yolanda_dB schreef:
peda schreef:Het grote verschil in visie tussen ons, is de kijk naar God. Voor jou geldt dat de mens gemaakt is naar Gods evenbeeld. Dat houdt in dat God en mens in veel opzichten op elkaar gelijken.
...
Jij ziet God en Hemel quasi als een soort van uitvergrote mensenwereld in een paradijselijke outfit.
...
Dan heb jij een compleet verkeerd beeld van mijn beeld van God.
Dat de mens is gemaakt naar Gods beeld, betekent bij mij helemaal niet dat ik God beschouw als één of ander supermens of zo.
Ik kan al niet eens een visualisatie maken van hoe een drie-enig wezen eruit moet zien.
Ik heb geen idee hoe ik een wezen moet conceptualiseren die dingen als sterren en levende wezens kan creëren slecht door "te spreken".

Maar ik lees in de Bijbel echt wel iets meer dan 'slechts' hoe mensen over God denken.
Ik geloof dat wat in de Bijbel over God staat, waar is.
Ik geloof dus dat God kan scheppen.
Ik geloof dat God almachtig is.

Maar ik geloof ook dat het klopt als er staat dat God boos kan worden, jaloers kan worden, enz.
Eigenschappen die wij mensen ook kennen ...
Hieruit kan ik alleen maar concluderen de mens God [de God van de Bijbel] geschapen heeft.
Een God met allemaal menselijke eigenschappen, zoals ook toorn, wraak, jaloezie en machtsvertoon.

Zelfs een God die ook tegen ze spreekt.. :roll:
Ja, als God zwijgt kun je Hem van alles laten zeggen.
Yolanda_dB

callista schreef:Hieruit kan ik alleen maar concluderen de mens God [de God van de Bijbel] geschapen heeft. ...
Als jij alleen maar dit kan concluderen, ben je wel erg beperkt in jouw denken ...
callista

Bericht door callista »

Yolanda_dB schreef:
callista schreef:Hieruit kan ik alleen maar concluderen de mens God [de God van de Bijbel] geschapen heeft. ...
Als jij alleen maar dit kan concluderen, ben je wel erg beperkt in jouw denken ...
Ik denk eerder realistisch.
De mens kan zelfs de slang laten spreken....al geloof jij dat de slang echt sprak....toch?
Vind je dat realistisch?
Yolanda_dB

callista schreef:
Yolanda_dB schreef:
"Realistisch denken" en "beperktheid van denken" sluiten elkaar niet uit ...
callista schreef:De mens kan zelfs de slang laten spreken....al geloof jij dat de slang echt sprak....toch?
Ik geloof NIET dat de mens de slang kan laten spreken.
Maar ja, ik geloof wel dat het verhaal van het paradijs echt is gebeurd. Inclusief de sprekende slang.
Dat valt binnen mijn 'grenzen' van realistisch.
callista

Bericht door callista »

Yolanda_dB schreef:
callista schreef:
Yolanda_dB schreef:
"Realistisch denken" en "beperktheid van denken" sluiten elkaar niet uit ...
callista schreef:De mens kan zelfs de slang laten spreken....al geloof jij dat de slang echt sprak....toch?
Ik geloof NIET dat de mens de slang kan laten spreken.
Maar ja, ik geloof wel dat het verhaal van het paradijs echt is gebeurd. Inclusief de sprekende slang.
Dat valt binnen mijn 'grenzen' van realistisch.
Tja, de Grote, Boze Wolf in het sprookje van Roodkapje kon tenslotte ook spreken, dus is het misschien wel realistisch gedacht
Peter79

Bericht door Peter79 »

peda schreef:Hallo Peter 79,

Dank voor het antwoord, dat ik zeker begrijp. Maar zoals ik eerder schreef aan Yolanda lig ik in mijn subjektieve gedachten Over God ver van jullie weg. God staat enorm ver van mij vandaan, zie ook mijn eerdere opmerking over de niet aanwezige/kapotte spirituele antenne. Ook bij jou lees ik dat jij ervan uitgaat dat de gelovige mens met God ( het Goddelijke ) in directe verbinding staat en dus Boodschappen vanuit een andere Wereld kan ontvangen. Zelf sluit ik dat volkomen uit, waarbij ik tevens aangeef dat ik God Zelve ( hoe ook qua definitie in te vullen ) zeker niet uitsluit. Het is dan in mijn optiek wel een God Zonder Boodschap, althans de mens kan de eventuele Boodschap niet ontvangen. Of dat "'niet"' tevens samenvalt met nooit, weet ik niet want ik ben geen toekomstkijker. Voor mij zijn uitspraken in de trant van God Zelve Wil het zus of zo of Dit is de mening van God, persoonlijke geloofsuitspraken. Naar derden toe worden zulke uitspraken m.i. niet gezien als drager van het etiket ''Goddelijk Gezag"'. Wel constateer ik dat met jou prima over ( diepere ) geloofsaangelegenheden te praten valt, in die zin heb jij in mijn ogen een piëtistische kijk ( wat ik een prettige houding vindt ) , maar dat heb ik al eerder gezegd.
Hallo peda,

Van dezelfde website als ik eerder citeerde:
Jaspers schreef:God is.
‘Transcendentie die de wereld te boven en te buiten gaat, noemen wij God. […]
Een bewezen God is geen God. Daarom: alleen wie van God uitgaat, kan Hem zoeken. De zekerheid dat God is, hoe aanvankelijk ook en niet onder woorden te brengen, is vooronderstelling en niet resultaat van het filosoferen. […]
En al blijft hier ten slotte het laatste woord aan de negatieve theologie, die zegt wat God niet is - namelijk niet iets dat object is voor het oog en voor het denken -, als gelijkenis, symbool, analogie kan het eindige dienen om de godheid ons te realiseren’.
Dat vergt dus een sprong.

De enige manier waarop dat kan, is dat er aan je eigen wereldbeeld geschud wordt en dat de christelijke levensbeschouwing dan een lonkend perspectief vormt. Zoiets gold ook tussen het Jodendom en de eerste christenen: de christenen moesten de Joden jaloers maken. Waarheidsclaims ten aanzien van het bovennatuurlijke gaan mensen niet over de streep trekken, maar de gevolgen van de christelijke boodschap (mogelijk) wel. Aan de vruchten kent men de boom.
peda

Bericht door peda »

Peter79 schreef: Hallo peda,

Van dezelfde website als ik eerder citeerde:
Jaspers schreef:God is.
‘Transcendentie die de wereld te boven en te buiten gaat, noemen wij God. […]
Een bewezen God is geen God. Daarom: alleen wie van God uitgaat, kan Hem zoeken. De zekerheid dat God is, hoe aanvankelijk ook en niet onder woorden te brengen, is vooronderstelling en niet resultaat van het filosoferen. […]
En al blijft hier ten slotte het laatste woord aan de negatieve theologie, die zegt wat God niet is - namelijk niet iets dat object is voor het oog en voor het denken -, als gelijkenis, symbool, analogie kan het eindige dienen om de godheid ons te realiseren’.
Dat vergt dus een sprong.

De enige manier waarop dat kan, is dat er aan je eigen wereldbeeld geschud wordt en dat de christelijke levensbeschouwing dan een lonkend perspectief vormt. Zoiets gold ook tussen het Jodendom en de eerste christenen: de christenen moesten de Joden jaloers maken. Waarheidsclaims ten aanzien van het bovennatuurlijke gaan mensen niet over de streep trekken, maar de gevolgen van de christelijke boodschap (mogelijk) wel. Aan de vruchten kent men de boom.
Hallo Peter 79,

Jij begrijpt dat ik de negatieve theologie op handen draag en favoriseer. Helaas zijn er onder de gelovigen niet velen die aandacht hebben voor die gedachten. Alberts zei het enige dagen geleden nog treffend. Het Christendom is de enige Godsdienst waar uitgedragen wordt dat God Zelve naar de schepping komt om de verwijdering ( afstand in mijn ogen ) te overbruggen. Het is op zich een fascinerende gedachte, maar bij mij althans is het wel een ( hoogst intelligente ) menselijke gedachte en ontbreekt de Goddelijke Signatuur. Voor mij blijft het zwakke in die gedachte de onverbiddelijke scheiding tussen : de Wij ( genade verkrijgenden ) versus Zij ( genade missers ). Niet voor niets heb ik liever te doen met de Onbijbelse God van de Uiteindelijke Alverzoening, ook een menselijke spirituele denkconstructie , maar toch meer inspelend op wat veel mensen zien als Liefde.
Peter79

Bericht door Peter79 »

Jij begrijpt dat ik de negatieve theologie op handen draag en favoriseer. Helaas zijn er onder de gelovigen niet velen die aandacht hebben voor die gedachten. Alberts zei het enige dagen geleden nog treffend. Het Christendom is de enige Godsdienst waar uitgedragen wordt dat God Zelve naar de schepping komt om de verwijdering ( afstand in mijn ogen ) te overbruggen. Het is op zich een fascinerende gedachte, maar bij mij althans is het wel een ( hoogst intelligente ) menselijke gedachte en ontbreekt de Goddelijke Signatuur. Voor mij blijft het zwakke in die gedachte de onverbiddelijke scheiding tussen : de Wij ( genade verkrijgenden ) versus Zij ( genade missers ). Niet voor niets heb ik liever te doen met de Onbijbelse God van de Uiteindelijke Alverzoening, ook een menselijke spirituele denkconstructie , maar toch meer inspelend op wat veel mensen zien als Liefde.
Hallo peda,

het wij/zij denken houdt volgens mij geen stand en om alverzoening onbijbels te noemen, gaat me ook te ver. Het is een terugkerend onderwerp, en een zelfstandig topic waard.
peda

Bericht door peda »

Peter79 schreef:

Hallo peda,

het wij/zij denken houdt volgens mij geen stand en om alverzoening onbijbels te noemen, gaat me ook te ver. Het is een terugkerend onderwerp, en een zelfstandig topic waard.
Hallo Peter 79,

Kun jij de moderatoren vragen om de opening van een topic "' Uiteindelijke Alverzoening "'. Ik weet niet hoe dat moet. Zelf heb ik voor het '' onbijbelse "' thema grote belangstelling en ik weet uit de praktijk dat de nodige christelijke gelovigen ook met die Godsgedachte in hun hoofd rondlopen. Het lijkt mij ook in richting van onze a-theistische forum vrienden belangwekkend om eens na te gaan of de God van de Alverzoening voor hen een respectvol Godsbeeld oplevert of ook door de mand valt omdat simpel het woord "" God "' reeds aversie/sterke afwijzing oproept.
dingo
Site Admin

Bericht door dingo »

carramba schreef: Wetenschappelijk onderbouwen?? Jou reactie is anders ook niet wetenschappelijk onderbouwd...sterker nog het is helemaal niet onderbouwd.
Maar goed ik wel best even zeggen wat er aan je reactie mankeert want kennelijk heb je dat niet door.

Het eerste kwart gedeelte: "je hebt gelijk" Nou dat klopt dus.

Het tweede kwart gedeelte: "jouw levensvisie is geleuter" Geen verdere onderbouwing..... dus geknal in de ruimte.
Jou stelling is "Ik hoef en zal niet elke levensvisie respecteren". Ik pas dat direct op jou zelf toe zonder het te onderbouwen. En dat kan want dat doe jij in betreffende post ook niet. Je stelt het gewoon, nuanceert het niet, onderbouwt het niet. Dus waarom zou ik dan wel moeten doen?

Tweede helft: "En respect heb je bij mij ook nog niet afgedwongen tot nu toe." Ik dwing geen respect af... lees maar terug. Het is ook niet aan mij om te bepalen of ik respect verdien maar aan degene die respect verleend. Het klopt dus niet dat je me aanvalt om iets wat ik niet heb gezegd.
Ik verleen jou inderdaad geen respect; verdien je in mijn opinie niet. Daarmee val ik je niet aan maar reflecteer je bovengenoemde stelling. Moet ik je reactie nu zo interpreteren dat omdat ik jou geen respect verleen, ik je aanval?
Maar gek eigenlijk dat ik wel een modbreak krijg die zegt dat ik niet elke levensvisie hoef te respecteren terwijl het precies dat is wat ik ook zeg.

Ik herhaal het nog maar even. "Ik hoef en zal niet elke levensvisie respecteren"
MODBR: "Wel bijvoorbeeld kun je zeggen dat je geen respect hebt voor een gewelddadige levensvisie."

Nu vraag ik me af of ik ook een levensvisie moet respecteren die zegt dat alle zwarte mensen apen zijn...... is niet gewelddadig..... of joden zijn onmensen..... is ook niet gewelddadig. Moderatie?????

Bovendien hangt het er ook vanaf wat je onder "gewelddadige levensvisie "verstaat en of het geweld daarin gerechtvaardigd is.
De voorbeelden die je aanhaalt zijn in mijn opinie niet te definiëren als levensvisie, hooguit als afgeleiden van een levensvisie.
On the basis of evidence we may be sure that we are wrong but we can never be sure that we are right
carramba

Bericht door carramba »

Peter79 schreef:
carramba schreef:
Peter79 schreef:
Is jouw persoonlijke mening.
Niet helemaal, god doet pas mee als je dat kan aantonen. Dat is geen mening.
Dan definieer je God als iets of iemand die binnen de natuur staat. De meeste definities gaan ervan uit dat God buiten de natuur staat. Het is dus jouw persoonlijke mening om God a priori uit te sluiten.
Nee ik sluit geen enkele mogelijkheid uit. Ik geef ook geen enkele definitie van god want daar weet ik niets van. God is de grote X als zijnde een onbekende factor.
Zodra je X gaat definiëren dan komt hij binnen het wetenschappelijke bereik. Dat is tot nog toe niet gebeurd.
Peter79 schreef:
carramba schreef:
Peter79 schreef: Als Jezus echt wonderen deed, dan schiet de wetenschappelijke methode hier tekort als middel om tot de waarheid te komen. Maar voor dit type fout sluit je liever de ogen - jouw persoonlijke mening.
Ik denk niet dat de wetenschappelijk methode te kort schiet. Er zijn wel vaker wonderen onder de loep genomen en dan blijken er natuurlijke verklaringen voor.
De wetenschap probeert inderdaad alles volgens natuurlijke oorzaken te verklaren. Dat is de aanname waaronder natuurwetenschap bestaat: dat alles een natuurlijke oorzaak heeft. Die aanname wordt ook wel eens zo verwoord: Etsi deus non daretur- alsof God niet bestaat.

Dat je iets op een natuurlijke manier kan verklaren, sluit een bovennatuurlijke oorzaak niet uit. Bovendien zoals met het voorbeeld van Jezus gaat de wetenschap echt fout als Jezus werkelijk water in wijn veranderd heeft, want daar is geen natuurlijke oorzaak voor.
Als je iets op natuurlijke wijze kan verklaren is er geen enkele rede voor een bovennatuurlijke oorzaak. Water in wijn veranderen is als het werkelijk gebeurd is idd iets bovennatuurlijks alleen kun je het niet onderzoeken en je moet er er dan rekening mee houden dat het een goocheltrucje is of simpelweg verzonnen is om je idool machtiger te laten overkomen dan hij is... een soort powertalk. Ja maar mijn god is toch sterker dan jou god.....
Peter79 schreef:
carramba schreef:
Peter79 schreef: Ik stel voor het op bed gaan vast dat ik de buitendeur op slot heb gedaan. Wetenschappelijke verhandeling? Nee dagelijkse praktijk.

Ja dagelijks... is toch een wetenschappelijk verhandeling... zeker weten dat de deur op slot is.
Goed om te weten dat je term wetenschap zo breed gebruikt.
Strikt genomen is de wetenschap ook zo breed.
Peter79 schreef:
carramba schreef:
Peter79 schreef: Is het christelijk geloof goed voor mij als persoon? Ja, dat stel ik vast, tot nog toe is er geen alternatieve levensbeschouwing die in de buurt komt.
De consequentie van jouw zienswijze lijkt mij dat je zelf nooit iets zult vaststellen en dat je je dus altijd afhankelijk opstelt van een bepaalde consensus van andere mensen. Een bepaald soort volgzaamheid zonder eigen mening.

Ik zie dat eerder als andersom. Juist geloven zie ik als een soort volgzaamheid zonder eigen mening.
Maar ik denk zelf na. Ik stel zelf vast dat het christelijk geloof goed voor mij is, net als dat jij vaststelt dat je deur op slot zit (en je noemt dat zelfs wetenschappelijk).

Ik sta kritisch tegenover de wetenschap. De hockeystick-figuur is leidend voor het klimaatbeleid en men doet het voorkomen dat er wetenschappelijke consensus over is. Toch waren de middeleeuwen warmer dan nu en is de 20e eeuw niet uitzonderlijk warm. De metingen die een warmtetoename vaststellen, begonnen in de 19e eeuw, nadat er in de 17e eeuw een kleine ijstijd was. Ik weeg dus zelf wat mij het meest plausibel lijkt. Wetenschappers zijn ook mensen met hun eigen beperkte horizon. Wat "de wetenschap" zegt, moet je niet voor zoete koek slikken.
Nee niet voor zoete koek slikken want dat is niet wetenschappelijk. Fraudeurs vallen uiteindelijk ook door de mand en bij nieuwe ontdekkingen stellen we theorieën bij. Zo werkt dat en dat is een uitstekende manier om voortgang te boeken.
Peter79 schreef:
carramba schreef:
Peter79 schreef: Het christelijk geloof komt tot nu toe bij mij altijd goed door de test.
Op welke manier men het ook beproeft, het blijkt solide. Ik registreer al deze testen niet, zoals een wetenschapper, maar zou ik dat doen, dan zou ik een indrukwekkende dataset hebben.
Testen met een vooroordeel is idd niet wetenschappelijk en niet volgens de wetenschappelijke methode..... en dan is het ook niet de beste methode om iets te testen om dat je testresultaat niet objectief verkregen is .
In de wetenschap heet een vooroordeel een hypothese.
Wetenschapsfilosoof Popper gaf aan dat het niet uitmaakt, waar je je hypotheses vandaan haalt.
De wetenschap beperkt zich uit praktische redenen slechts tot de natuur. Dat is natuurlijk maar een beperkte visie, waar ik me niet aan hoef te houden.
Nee wetenschap heeft geen beperking. Elke factor die invloed heeft telt mee en tot nog toe zijn dat alleen de natuurwetten. Of er andere invloeden zijn zal je moeten aantonen voordat je die kan laten meewegen. Zwaartekracht bijv. zou zomaar kleine onzichtbare pixies kunnen zijn de voorwerpen naar de aarde trekken.... maar dat zal je moeten bewijzen. Zo werkt dat nou eenmaal.
Peter79 schreef:Ik zal je even een voorbeeld van een test geven:

Een atheist wil mijn geloof in diskrediet brengen. Hij zegt, ongeveer met deze woorden:

"De god van de bijbel geeft alles behalve een vriendelijk godsbeeld. In tegendeel, hij is jaloers, onrechtvaardig, moordlustig, kleingeestig en zo kan ik nog wel even doorgaan. Dat is niet mijn mening."
Zo werkt een test niet... Je zou eerst moeten nagaan waar de beweringen vandaan komen en of ze kloppen. Welk bewijs kan de claimer overleggen en dat bewijs kan je gaan testen. Ik ben de claimer en ik zeg dat ik bewijs voor mijn beweringen kan overleggen. Maar daar vraag je niet om... je wijst het bij voorbaat al van de hand. Van een test is dus geen sprake.
Peter79 schreef:Als het atheisme me met een stropop wil overtuigen om van mijn geloof af te stappen, dan is dat wel heel mager. Ik geloof in een God die goed en liefdevol is.
Ook hier is je test geen test. Je interpreteert mijn standpunt zodanig dat dit standpunt gemakkelijk te weerleggen is en suggereert dan dat dat het mijn werkelijke standpunt is.
Peter79 schreef:Een goede wetenschapper kent de beperkingen van zijn methode. (Neem bijvoorbeeld de type-1 en type-2-fouten in de statistiek https://nl.wikipedia.org/wiki/Fout_(statistiek)). Hij doet uitspraken over domeinen die hij niet onderzoekt met gepaste voorzichtigheid.
Een goede wetenschapper erkent dat je geen fictie moet toepassen om tot een conclusie te komen.

Het is frappant dat je de enige en meest betrouwbare methode die we hebben om fictie van werkelijkheid te onderscheiden bagatelliseert terwijl je volgens mij best beseft dat het niet doorslaggevend is en gaat er vanuit dat je de waarheid in pacht hebt en maakt jezelf wijs dat je de juiste weg bewandel.

Kijk als je je daar lekker bij voelt dan is dat prima en er zullen ongetwijfeld voordelen aan vastzitten en daar feliciteer ik je mee. Maar de wetenschap daarmee tot het niveau van een lokale hobbyclub bombarderen is niet het antwoord.

Ik zie dat wel vaak bij gelovigen dat met enerzijds de wetenschap verloochend en anderzijds maar al te graag hun vertrouwen in handen van wetenschappers leggen als het een direct voordeel oplevert. Ik denk dat je niet eerlijk bent tegenover jezelf en sommigen gaan zelf zo ver dat ze zelfs hun humaniteit opofferen om maar aan een verzonnen godsbeeld te voldoen. Jammer.
carramba

Bericht door carramba »

dingo schreef:
carramba schreef: Wetenschappelijk onderbouwen?? Jou reactie is anders ook niet wetenschappelijk onderbouwd...sterker nog het is helemaal niet onderbouwd.
Maar goed ik wel best even zeggen wat er aan je reactie mankeert want kennelijk heb je dat niet door.

Het eerste kwart gedeelte: "je hebt gelijk" Nou dat klopt dus.

Het tweede kwart gedeelte: "jouw levensvisie is geleuter" Geen verdere onderbouwing..... dus geknal in de ruimte.
Jou stelling is "Ik hoef en zal niet elke levensvisie respecteren". Ik pas dat direct op jou zelf toe zonder het te onderbouwen. En dat kan want dat doe jij in betreffende post ook niet. Je stelt het gewoon, nuanceert het niet, onderbouwt het niet. Dus waarom zou ik dan wel moeten doen?
Dat ik niet elke levensvisie hoef te respecteren zegt nagenoeg niets over mijn levensvisie. Je gaat er bij voorbaat van uit dat mijn levensvisie geleuter is en dat maak je op uit een enkele uitspraak. Daarbij is het binnen de grenzen van het forum.

Maaarr..... owee als ik hier zou poneren dat een christetelijke visie geleuter is.....dan zijn de mods er als de kippen bij om daar even een stokje voor te steken. Jullie gelovigen kunnen meer zeggen dan niet gelovigen.... t' is wat t' is.
dingo schreef:
carramba schreef:Tweede helft: "En respect heb je bij mij ook nog niet afgedwongen tot nu toe." Ik dwing geen respect af... lees maar terug. Het is ook niet aan mij om te bepalen of ik respect verdien maar aan degene die respect verleend. Het klopt dus niet dat je me aanvalt om iets wat ik niet heb gezegd.
Ik verleen jou inderdaad geen respect; verdien je in mijn opinie niet. Daarmee val ik je niet aan maar reflecteer je bovengenoemde stelling. Moet ik je reactie nu zo interpreteren dat omdat ik jou geen respect verleen, ik je aanval?
Ik zit ook echt niet te wachten op jou respect want dat kan me bekoren. Je zegt dat ik bij jou geen respect afdwing... het hele punt is dat ik ook geen respect wil afdwingen al zou ik dat kunnen maar je impliceert dat ik dat wel doe... en daar is jou denkfout.
Maar gek eigenlijk dat ik wel een modbreak krijg die zegt dat ik niet elke levensvisie hoef te respecteren terwijl het precies dat is wat ik ook zeg.

Ik herhaal het nog maar even. "Ik hoef en zal niet elke levensvisie respecteren"
MODBR: "Wel bijvoorbeeld kun je zeggen dat je geen respect hebt voor een gewelddadige levensvisie."

Nu vraag ik me af of ik ook een levensvisie moet respecteren die zegt dat alle zwarte mensen apen zijn...... is niet gewelddadig..... of joden zijn onmensen..... is ook niet gewelddadig. Moderatie?????

Bovendien hangt het er ook vanaf wat je onder "gewelddadige levensvisie "verstaat en of het geweld daarin gerechtvaardigd is.
dingo schreef:De voorbeelden die je aanhaalt zijn in mijn opinie niet te definiëren als levensvisie, hooguit als afgeleiden van een levensvisie.
Ga dat maar eens aan deze figuren uitleggen:

Afbeelding

en aan deze :

Afbeelding
Tin
Beheerder

Bericht door Tin »

peda schreef:
Hallo Tin,

Met het beschikken over een antenne voor het numineuze bedoel ik een heel wezenlijke aangelegenheid. Omdat bij mij die antenne ontbreekt/ niet goed functioneert, mis ik de innerlijke beleving met het numineuze. Om over het numineuze te kunnen spreken, ben ik afhankelijk van uitspraken daarover van mensen/mystici die ( vermeend ) wel over zo'n antenne beschikken. Zo'n uitspraak is voor mij nu een soort van lesstof ( tweede hands kennis/ van anderen verkregen kennis ) , maar geen persoonlijk herkennen. Of het numineuze nu de H Geest wordt genoemd, de Christus als Hoger Zelf, de Tao, de Allah van de soefi of de mystieke God van Eckhard of welke andere spirituele Ultieme Essentie van Alles, met geen van allen heb ik een diepere herkenning. Ik ben geinteresseerd, wijs het niet af, maar ik beleef het niet en kan daarom ook innerlijk geen knop omdraaien die mij verplaatst naar een andere Zijnswereld. Dat is mijn grote handicap in het praten daarover met diegenen die wel het numineuze persoonlijk ervaren. Het numineuze beschouwen als afkomstig uit het eigen brein, zie ik wel als een optie, maar die optie uitspelen in een gesprek met andersdenkenden, betekent inderdaad dat zo'n gesprek dan onontkoombaar niets zinvols meer oplevert. Ik laat dat dus achterwege.
Hallo Peda,

Ik heb een paar keer een gesuggereerd dat je die antenne toch wel in zekere mate bezit.
Dat deed ik niet om tegen te spreken of vevelend te zijn, hoor.
Vrijwel niemand heeft die (vermeende) antenne naar een "andere zijnswereld" zodanig dat er werkelijk veel ruisvrije ontvangst is, en dus blijft het voornamelijk een soort lesstof, zoals je zegt.
Waarin men vervolgens kan geloven of niet.
Slechts rotsvast vasthouden aan het idee dat uitsluitend bestaat wat met de zintuigen waar te nemen is, en als vaststaand te denken de totale werkelijkheid in materie te vangen zou zijn, is echter het andere uiterste.
Ook een geloof, maar dan dus in de materie.
Pas dan kan je spreken van totaal geen antenne, denk ik.
Het besef, ok, noem het slechts: de veronderstelling, of de optie, dat de materiele wereld die de zintuigen ons voorschotelen toch ook wel eens niet de hele werkelijkheid zou kunnen vormen, kan je m.i. al een signaal noemen dat er een verbinding met een wat groter werkelijkheid bestaat. En een teken niet puur in het Kali Yuga, het diepst in de stof afgedaalde tijdperk van duisternis volgens de hindoes, te leven.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.