alberts schreef:Antwoorden op die vragen zijn mogelijk doordat mensen kennis hebben over deze onderwerpen.
Nee, dat is een misvatting. Wanneer ik in het verre oosten iemand vraag naar deze vragen krijg ik andere antwoorden dan wanneer ik een christen vraag. Hoe kunnen we deze antwoorden dan controleren. Veelal sluiten de antwoorden elkaar toch echt uit. (bv over iets als reïncarnatie). Maar er is geen controle mogelijk. We kunnen dus alleen spreken over kennis van het christelijke of het boeddhistische antwoord, Er is geen kennis over het absolute antwoord over deze vragen.
alberts schreef:Hier pas je een begrip uit de evolutietheorie toe op een gebied dat buiten de biologie valt; niet juist.
Het basisprincipe van de ET , variatie aanbrengen en vervolgens selectie toepassen, kan je juist ontzettend vaak toepassen. De weg waarop je naar je werk gaat past zich hierop bv aan. Zelfs religieuze stromingen vallen hieronder.
alberts schreef:Misschien is het goed om je onderzoeken één voor één te bespreken.
wauw, heb je even. Ik denk dat ik al zeker 10 jaar op fora actief ben in discussies over het geloof. Dus om het even kort samen te vatten wordt erg lastig.
- Door te onderzoeken wat er nu gesteld wordt wat we van God merken.
Van een actieve god (algemeen gesteld, dus expres geen hoofdletter) mag je opvallende dingen verwachten. Bijvoorbeeld wanneer 2 auto's op een kruispunt dreigen te botsen wordt één auto mysterieus opgetild, hetgeen door meerdere getuigen gezien wordt. Bij miraculeuze genezingen worden niet alleen ziektes verholpen die zich aan het blote oog onttrekken, maar ook ledematen die weer aangroeien.
Wat er echter steeds naar voren gebracht wordt zijn zaken die zeer twijfelachtig zijn.
- Door te onderzoeken hoe de gestelde kennis van de 'God' en geloof door de jaren heen wijzigt.
wanneer men zoveel sturing heeft van God, zoals zovelen stellen, zou er veel meer éénstemmigheid binnen het geloof zijn. Ik heb ellenlange discussie gezien over bv de zondagsrust. Daar is geen kennis over.
- Door te onderzoeken hoe het christendom ontstaan is.
Dit is mijn favoriete onderwerp. Christenen hebben het idee dat Jezus rondgelopen heeft, gekruisigd is, de apostelen verspreiden zich, de paus in Rome neemt de leiding, Luther neemt wat afstand en zo komen we bij de kerk stromingen van vandaag. (Even 2 millennia in 1 zin, dus daar is wel het één en ander op aan te merken maar dat is het punt niet.) Vooral over de eerste eeuwen zitten ze zeer ver van de waarheid. Er was niet één christelijke stroming, maar meerdere. Dat halen we zelfs uit de Bijbel. De stroming waaruit het huidige christendom voortgekomen is, was niet eens altijd de grootste. Er was al sprake van de eerste christelijke stroming voor het jaar nul!
- Door te onderzoeken hoe het jodendom ontstaan is.
Wanneer we de verhalen va het OT bekijken, valt op dat ze regelmatig in conflict zijn met de wetenschappelijke kennis, dat de verhalen geleend zijn van de buren, dat ze door elkaar gehutseld zijn en nogal primitief van karakter hier en daar. Dit past ook niet met de geschiedenis van een volk geleid door een god.
Allie schreef:
Dan zijn we het daar eens. Hoe kan je dan verzonnen ideeën ridiculiseren? Het lijkt of dat je aan de ene kant genoegen neemt met aannames, maar aan de andere kant neem je alleen genoegen met wetenschappelijke zekerheid.
Een wetenschappelijke aanname wordt als het goed is niet als absolute zekerheid gebracht. Het is de Big Bang theorie. Slechts wanneer we absoluut zeker zijn over iets wordt het sterker gebracht: De zwaartekrachtswet. Daar is één grote uitzondering op. De theorie met het meeste bewijs wordt nog steeds theorie genoemd, de evolutietheorie.
Dit is heel anders in de religie. We zien daar regelmatig op aanname gebaseerde ideeën die als zekerheid worden gebracht. Hoe vaak lezen we niet ergens "Jezus zei". Dat is dan meestal gebaseerd op één van de evangeliën, waarvan het dus een aanname is dat die inderdaad het leven van Jezus beschrijven.
Allie schreef:
Je legt nog niet uit hoe het beter is. Je hebt alleen nog uitgelegd dat er iets anders is. Hoe is dit voorbeeld beter voor die mensen?
Hoe meer nageslacht, hoe beter, zo gaat het in de primitieve natuur.
Allie schreef:En welk voorbeeld kan je aandragen die jou de meeste problemen heeft bezorgd. Ik bedoel, welk stukje bewijsmateriaal vind jij het sterkst aan de kant van God? Waarom heb je dit toch afgewezen?
God is bij van zijn voetstuk gevallen vlak nadat Sinterklaas dat deed. Het interessantste vond ik de ontwikkeling van de kerk in de eerste eeuw. Hoe kon een opstanding - als die niet gebeurd is - zo snel zorgen voor allerlei geschriften en een stroming die hierop gebaseerd is. Uiteindelijk heb ik een verklaring gevonden toen ik ontdekte dat Paulus het helemaal niet had over een lichamelijke opstanding van een mens op aarde. Sterker nog, zo'n 20 boeken van de 27 weten niets van een lichamelijke christus met een maagdelijke moeder Maria n een kruisiging door Pilatus.
Allie schreef:Hoe bewijzen de twee onderste punten dat God niet bestaat?
Ik heb niet gezegd dat ze bewijzen dat God niet bestaat, ik heb gezegd dat ze heel veel aanwijzingen opleveren dat God niet bestaat. Je hebt gelijk dat strikt genomen het ontstaan van het jodendom en christendom en islam niets over het bestaan van God zeggen. Maar een god zonder volgelingen neemt ook niemand serieus. Dus het ontstaan van de geloofsrichtingen gebaseerd op de god van Abraham zegt wel degelijk iets over het bestaan van God.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.