Dan moet je ook niet zeggen dat God niet mee doet.carramba schreef:Nee ik sluit geen enkele mogelijkheid uit. Ik geef ook geen enkele definitie van god want daar weet ik niets van. God is de grote X als zijnde een onbekende factor.
Zodra je X gaat definiëren dan komt hij binnen het wetenschappelijke bereik. Dat is tot nog toe niet gebeurd.
Fijn dat je eindelijk erkent dat het buiten het bereik van de wetenschap valt. Wat dan gaat tellen, is wat jij persoonlijk geloofwaardig vindt.Carramba schreef:Als je iets op natuurlijke wijze kan verklaren is er geen enkele rede voor een bovennatuurlijke oorzaak. Water in wijn veranderen is als het werkelijk gebeurd is idd iets bovennatuurlijks alleen kun je het niet onderzoeken en je moet er er dan rekening mee houden dat het een goocheltrucje is of simpelweg verzonnen is om je idool machtiger te laten overkomen dan hij is... een soort powertalk. Ja maar mijn god is toch sterker dan jou god.....
Ik hecht toch meer aan een wat smallere definitie, meer in de lijn zoals bijvoorbeeld op wikipedia: het systematisch geordende geheel van het weten en van de regels, wetmatigheden, theorieën, hypotheses en systemen waarmee verdere kennis verkregen kan worden, vaak gekoppeld aan een speciaal vakgebied en de beoefenaars hiervan.carramba schreef:Strikt genomen is de wetenschap ook zo breed.
Wetenschap ligt wel in het verlengde van het gezond verstand dat je ook in het dagelijks leven en in je levensbeschouwing gebruikt.
Ik heb niet zo'n groot geloof in de wetenschap. Ik hecht meer aan de nuchtere kijk van de wetenschapsfilosoof Kuhn en de relativering door Paul Feyerabend:carramba schreef:Nee niet voor zoete koek slikken want dat is niet wetenschappelijk. Fraudeurs vallen uiteindelijk ook door de mand en bij nieuwe ontdekkingen stellen we theorieën bij. Zo werkt dat en dat is een uitstekende manier om voortgang te boeken.
Feyerabends lijfspreuken 'against method' en 'anything goes' voort uit de gedachte dat het onverstandig is om op voorhand, onafhankelijk van de aard van de problemen of gebeurtenissen, de wetenschappelijke rationaliteit als enige geldige verklarings- of oplossingsmethode te beschouwen (monisme), en de mogelijkheid te kunnen kiezen uit meerdere andere, misschien beter toepasbare methodologieën (pluralisme) vereist juist een veel grotere zorgvuldigheid, verantwoordelijkheid en discipline. Daarbij probeert Feyerabend aan te tonen dat alle methodologieën, zelfs de meest voor de hand liggende, hun beperkingen hebben. Op de vraag of men zich toch niet veel beter monistisch kan opstellen omdat de keuzemogelijkheid in een pluralistische situatie altijd iets willekeurigs zal hebben, antwoordt Feyerabend dat het pluralisme alleen maar iets duidelijk maakt wat in het monisme verborgen blijft: de willekeur van welke beslissing dan ook. Door zich te verschuilen achter de vermeende waarheid of zekerheid van het monisme ontloopt men de eigen verantwoordelijkheid. Veeleer is het zo dat er geen zekerheid te verkrijgen valt en we zo volwassen moeten zijn om zelf de verantwoordelijkheid te dragen. Het is opmerkelijk, aldus Feyerabend, dat epistemologen en wetenschapsfilosofen kennelijk streven naar een toestand waarin we minder volwassen zouden zijn dan we misschien zelf willen.(Bron: http://www.uu.nl/wetfilos/bijsluiter/feyerabend.html).
Je zou Kuhn eens moeten lezen hoe wetenschap in de praktijk werkt.carramba schreef:Nee wetenschap heeft geen beperking. Elke factor die invloed heeft telt mee en tot nog toe zijn dat alleen de natuurwetten. Of er andere invloeden zijn zal je moeten aantonen voordat je die kan laten meewegen. Zwaartekracht bijv. zou zomaar kleine onzichtbare pixies kunnen zijn de voorwerpen naar de aarde trekken.... maar dat zal je moeten bewijzen. Zo werkt dat nou eenmaal.
Je bent niet de eerste met wie ik zo'n discussie voer. Ik ga mijn tijd niet verspillen met dingen die overduidelijk nonsens zijn.carramba schreef:Zo werkt een test niet... Je zou eerst moeten nagaan waar de beweringen vandaan komen en of ze kloppen. Welk bewijs kan de claimer overleggen en dat bewijs kan je gaan testen. Ik ben de claimer en ik zeg dat ik bewijs voor mijn beweringen kan overleggen. Maar daar vraag je niet om... je wijst het bij voorbaat al van de hand. Van een test is dus geen sprake.
Misschien de volgende keer je standpunt zo formuleren, dat iemand er nieuwsgierig van wordt? Tot nog toe de enige reacties op jouw beweringen zijn dat ze als schofferend worden ervaren. Toch iets meer inleven dat mensen hier komen om over het christelijk geloof komen praten en niet zitten te wachten op laster?carramba schreef:Ook hier is je test geen test. Je interpreteert mijn standpunt zodanig dat dit standpunt gemakkelijk te weerleggen is en suggereert dan dat dat het mijn werkelijke standpunt is.
Al met al krijg ik de indruk dat je in een 19e eeuwse wetenschapsopvatting bent blijven steken. Iets meer distantie ten aanzien van de wetenschap en iets meer durven varen op je eigen verstand zou je goed doencarramba schreef:Een goede wetenschapper erkent dat je geen fictie moet toepassen om tot een conclusie te komen.
Het is frappant dat je de enige en meest betrouwbare methode die we hebben om fictie van werkelijkheid te onderscheiden bagatelliseert terwijl je volgens mij best beseft dat het niet doorslaggevend is en gaat er vanuit dat je de waarheid in pacht hebt en maakt jezelf wijs dat je de juiste weg bewandel.
Kijk als je je daar lekker bij voelt dan is dat prima en er zullen ongetwijfeld voordelen aan vastzitten en daar feliciteer ik je mee. Maar de wetenschap daarmee tot het niveau van een lokale hobbyclub bombarderen is niet het antwoord.
Ik zie dat wel vaak bij gelovigen dat met enerzijds de wetenschap verloochend en anderzijds maar al te graag hun vertrouwen in handen van wetenschappers leggen als het een direct voordeel oplevert. Ik denk dat je niet eerlijk bent tegenover jezelf en sommigen gaan zelf zo ver dat ze zelfs hun humaniteit opofferen om maar aan een verzonnen godsbeeld te voldoen. Jammer.