YHWH is geen naam. YHWH is een zin, namelijk "ik ben die ik ben". God in Zijn totaliteit is voor mensen onkenbaar. Alleen Jezus Christus heeft Hem doen kennen en er is ons geen andere Naam gegeven door welke wij zalig zouden worden. Het woord God of het woord Vader is dus het beste, want dat staat vooor zorgzaamheid en liefde en is tegelijkertijd neutraal.Sanne schreef:Het wordt JG nogal eens verweten dat ze de naam Jehovah gebruiken terwijl het niet zeker is wat de precieze uitspraak is. Sommige denken dat Jahweh waarschijnlijker is namelijk. Maar wij vinden het inderdaad ook gewoon belangrijk dat de naam gebruikt wordt. God heeft zichzelf deze Naam gegeven en deze naam heeft een hele diepe betekenis.ineke-kitty schreef:@Sanne
Het gaat er maar om dat het niet uitmaakt HOE je de Naam van God uitspreekt. Jij mag Hem "Jehova" noemen, ik mag Hem met de Naam "Jezus" noemen, of "Jahweh" . God ziet ons hart aan en weet Wie wij bedoelen als we Hem aanroepen.
Toen Jezus zijn volgelingen leerde bidden, begon hij het gebed wel met "UW Naam worde geheiligd". Hij kwam niet om zijn eigen naam te heiligen. Hoe zouden we het zelf vinden als iemand ons steeds met een verkeerde naam aansprak? Zo had ik een leraar op school die mij maar steeds aansprak met de naam van mijn zus. Hoewel ik wist dat hij mij bedoelde, vond ik het op een gegeven moment toch een beetje vervelend worden.
Jezus heeft de naam (het imago) van de Vader geheiligd, van het godsbeeld van een rancuneuze, bloeddorstige God, naar een Liefhebbende Vader die Zijn eigen Zoon opgaf om de mensen te redden. En als Jezus in ons leeft, dan weten wij dat, en wordt de naam van de Vader ook geheiligd.
Jezus noemt God Vader, Abba. En als wij Jezus liefhebben en als Jezus in ons woont en leeft, dan noemen wij God ook Vader, want niet meer wij leven dan, maar Jezus Christus leeft in ons. En noemen God dan Vader in onze eigen taal, want alle talen zijn van Hem!