Hallo Adinoimis,
Ik kan me niet voorstellen, dat het om een fysiek 'land' gaat, zoals voorgesteld wordt in het OT.
Indien 'het volk' standvastig was geweest, zou inderdaad Palestina hun "uitvalsbasis" zijn geweest om over de gehele wereld uit te gaan.
Er moeten naar mijn mening dan dus twee Israëls:
-een volk dat aanbidt in het Hemels Heiligdom (Hemels Jeruzalem, waar vanuit we ook (her-)geboren worden)
-een volk dat in het Grote Babylon, het
geestelijke Egypte probeert zich een eigen god te maken en te aanbidden.
Bij dat laatste gaat het dus om het heiligdom terug te brengen naar (de) aarde, naar het
'oude Jeruzalem' als het ware, dat niet meer kan.
Want Yeshua wordt aanbeden in een Heiligdom, dat niet van mensenhanden is gemaakt, volgens mij!
Paulus legt het immers ook zo uit:
“Want gij zijt allen zonen van God, door het geloof, in Christus Jezus. Want gij allen, die in Christus gedoopt zijt, hebt u met Christus bekleed. Hierbij is geen sprake van Jood of Griek, van slaaf of vrije, van mannelijk en vrouwelijk: gij allen zijt immers één in Christus Jezus. Indien gij nu van Christus zijt, dan zijt gij zaad van Abraham, en naar de belofte erfgenamen.” Galaten 3: 26-29. Met andere woorden, ware christenen zijn nu het geestelijke Israël van God.
Volgens het Nieuwe Testament zijn er nu twee Israëls. Het Israël naar het vlees en het Israël Gods. Paulus schreef:
“Want niet allen die van Israël afstammen, zijn Israël, en zij zijn ook niet allen kinderen, omdat zij nageslacht van Abraham zijn.” Romeinen 9: 6. (een nageslacht van Abraham te zijn is dus, op zich, geen bevestiging dat men gered is.) Niet allen die Here Here roepen........idem dito, dus!
“… mijn verwanten naar het vlees, immers, zij zijn Israëlieten…” Romeinen 9: 3.
“ … en ook over het Israël Gods.” Galaten 6:16.
Dit betekent dat Jezus Christus, het Ware Zaad, het ware Israël is.
Gezien de situatie in de wereld, op economisch-, politiek- en militair gebied, zien we de zaken alleen maar escaleren.
De Staatskerk doet (nog) niets en het andere been van Satan, de Islam, maakt er ook een potje van en haar geweld escaleert dubbel zo hard, naar mijn persoonlijke mening.
Iedereen weet er van en veinst zijn "onschuld" maar niemand is in staat om de situatie ten goede te keren.
Immers Satan is hier overste, vandaar dat Jezus er ook niet meer is! Zondigheid kan zich niet met Genade en volmaaktheid vermengen.
(zie de voeten van het Beeld uit Daniël). Satan loopt met de benen van het Beeld van Nebukadnessar, door de wereld.
Zijn invloed en zijn 'vrouw' (de Hoer), vinden we binnen alle organisaties, van het Grote Babylon aanwezig. Over het "Israël in het vlees" zegt Jezus dat het een 'valse profeet" is.
Het is dus wachten op het bekende "water aan de lippen" waardoor de politici van de wereld, niets anders kunnen doen, dan "god" aanroepen door de enige 'vertegenwoordiger'
de Staatskerk. Want de mens zal inzien dat hij het niet alleen kan redden. Hij zal, uiteindelijk, bij de duivel te biecht moeten gaan, als hij niet verzegeld is in Christus.
Dus van een "herstel" van een 'aards' en natuurlijke Israël als
land, maar ook als nationaal volk van deze aarde, kan er volgens mijn bescheiden mening, geen sprake meer zijn.
Je hoeft alleen maar te kijken naar de escalerende situatie in Syrië, waar niemand iets tegen -kan- of wil doen.
Wat Israël betreft, als 'land' en vooral als volk, doet me dat aan dit Bijbelse gegeven denken:
De dood van de Messias en de korte periode van verkondiging van het evangelie, uitsluitend aan de joden, die daarop volgde, verzegelde hun genadetijd als volk, als natie. Voor God was het nu tot een eind gekomen. Maar zelfs dan nog heeft God geen haast met de voltrekking van het vonnis. Hij wacht nog bijna veertig jaar.
“…en Jeruzalem zal door heidenen vertrapt worden, totdat de tijden der heidenen zullen vervuld zijn[/color].”
Lucas 21:24
Dus hier wordt toch duidelijk vastgesteld, lijkt me in alle oprechtheid, dat de 'Genadetijd' voor
die periode afgesloten is, want "verzegeld" betekent onveranderlijk, niet meer voor 'herleving'
vatbaar in die omstandigheden en voor dat elan.
Nu we weten dat ook voor de "heidenen" (uit alle volkeren dus) ook nog niet vervuld zijn, want volgens mij is Jezus/Yeshua nog steeds in het Hemels Heilige der heiligen, waar Hij als Hoogste Priester
pleit en oordeelt bij Zijn Vader; al de volkeren der aarde!
Dus pas als de verkondiging van het Heil aan de "heidenen" ("grieken") voltooid is, dan zal het (Geestelijke-) herstel van het Ware israël gedaan zijn, en gaat dus dat 'Ware israël' naar de plaats waar de israël/Yeshua is, tegemoet in de hemel. Het volk aan de middellandse zee zal dus niet meer de wereld rond gaan en het Evangelie verkondigen, maar de mens die verzegeld is in Yeshua/Jezus dé israël.
De verkondiging van het Evangelie (Matt 28) is immers deel van hen die "de vrucht van Yeshua" -willen- dragen.
Recent vernam ik nog dat er binnen de UN sympathisanten werkzaam zijn van Assad. Net zoals van de Goldman Sachs bank, dat geen zichtbare bank is, maar hele Staten tot aan de afgrond
van het bankroet brengt, zoals Griekenland bijvoorbeeld. Ook binnen de EU werken medewerkers van deze bank, maar echt niet om de EU bevolking het maar iets aangenamer te maken, in tegendeel.
Voorbeeld: De Nederlandse economische situatie, wat men er je ook over wijs maakt!
Volgens mij vinden we die bevestiging, voor onze tijd hier terug:
Als de heidenen, dat is dus de gemeente (kerk) uit de heidenen, de volheid bereiken dan
betekent dat ook opstanding uit de doden, want zegt de apostel, ‘
aldus zal gans Israël behouden worden’. Gans Israël kan alleen betekenen ‘het gelovige volk Gods’. De
verlossing die de gelovigen wacht
is de opstanding uit de doden.
De volheid der heidenen betekent dus niet dat het vleselijke Israël de kerk aflost maar dat de gemeente (kerk)
volledig rijp wordt voor de oogst. Zie Openbaring 14.
Daarom is het, naar mijn idee, van het allergrootste belang dat we kennis hebben van het Hemels Heiligdom. Die kennis en profetische inzichten zijn n u in 1843 geopenbaard, in aansluiting op de profetisch voorzegde afsluiting (verzegeling) van de 2300 avonden en morgens.
Als we het begrip van het Hemels werk van Christus in het Hemels Heiligdom niet begrijpen, dan betekent dat, volgens mij ook, dat we rond blijven dwalen in OT belofte, die allen reeds verzegeld zijn; zoals Jezus heeft voorspeld en vastgelegd. Indien dat niet zo zou zijn geweest, dan waren Daniël en Openbaring niet nodig, en was er ook, geen reden geweest om te spreken over twee opstandingen, met een tussenliggende periode van 1000 jaar.
Opmerkelijk -hierbij is dat een Rooms Katholieke studie bijbel mij hetzelfde inzicht gaf, als dat ik dat vindt binnen de Advent gemeente,
uitgaande van Ezechiël 36.
Uit een Willibrord vertaling (grondtekst) vindt ik het volgende bijschrift op blz 1572 t.a.v. de totale (eind- vernietiging van Satan en zijn volk)
Ik citeer:
color=#0000BF]De 'oorlog' die "Israël" ineens te strijden krijgt, nadat het reeds van zijn vijanden verlost was, opent perspectieven die na de menselijke geschiedenis valt[/color].
Deze laatste confrontatie vergt van Gods volk alle krachten. Gog en Magog is de verpersoonlijking van deze 'machten'
.
Net zoals de Bijbel verwijzen dus wijlen Kardinaal Bernardis Alferink (NL) en Leo Jozef Kardinaal Suenens (Vlaanderen) naar Ezechiël 38 en 39
Ik plaats dus Ezechiël in het profetische licht, direct op onze tijd, zoals ook de Bijbel feitelijk doet:
De hoofdstukken 38 en 39 bevatten dus informatie die God aan alle profeten van Israël gaf. Het is essentiële informatie en zij hebben daarover gesproken, jarenlang. Het thema van deze beide hoofdstukken is dus niet geïsoleerd van andere profetieën. Maar alleen Johannes in “De Openbaring” noemt de Gog en de Magog met name.
“En wanneer de duizend jaren voleindigd zijn, zal de satan uit zijn gevangenis worden losgelaten, en hij zal uitgaan om de volkeren aan de vier hoeken der aarde te verleiden, Gog en Magog, om hen tot de oorlog te verzamelen, en hun getal is als het zand der zee.” Openbaring 20: 7-8.
Het is, volgens mij, dus de strijd die dan nog gevoerd moet worden, als Jezus met de verlosten in het hemels Jeruzalem, naar (de) aarde terugkeert.
Ik ben dus wel benieuwd waarop je specifiek op Ezechiël 36 duidt en vooral, of je nog verdere aanvullingen vanuit Ezechiël aan de orde wil brengen!
Volgens mij moet je de gehele profetische lijn van het "volk Israël" volgen, wil je een 'totaal beeld voor ogen hebben in je geloof, als het om Yeshua gaat!
Hartelijke groet