peda schreef:
Hallo Fundamenteel,
Wanneer jij het kwaad niet ziet als dualisme t.o.v. het goede, ben jij op zijn plaats in o.m. het Taoïsme. Daar bestaan goed en kwaad niet in absolute zin, maar behoren altijd in relatie tot elkaar. Het gaat om het bereiken van een toestand van balans, wat ook nooit een stabiele situatie betekent. Leven is verandering en balans betekent de mogelijkheid om met die verandering mee te gaan. Tao ( de Weg ) is dan ook de verbondenheid met alles. Er is geen goede weg, er is geen slechte weg, er is geen dualisme, er is De Tao Weg. De mens kan nooit puur goed of puur slecht zijn, of ooit in de toekomst worden. Moeilijk voor de dualistisch denkende Westerling om een spiritualiteit te volgen waarin het dualisme totaal geen plaats heeft. Godvolgers zijn pur-sang dualisten ( God/puur Goed en Duivel/ puur Slecht ) zoals jij terecht opmerkt. Zeker de weder-geborenen zullen zich totaal niet herkennen in de in hun ogen totaal verkeerde niet dualistische Tao Weg. Zij volgen de dualistische Smalle Weg die Jezus gewezen heeft. Jouw Jg gesprekspartner zal ervan gruwen wanneer het dualisme wordt verlaten en met hem ook 100% van de volgers van andere orthodoxe stromingen.
Jij hebt wel veel kennis van zaken peda.
Dat is mijn dilemma, de smalle of de brede weg.
Maar ik kan mijn gevoel en kennis niet negeren, ik heb teveel geabsorbeerd om volgzaam op een smal pad te lopen binnen de gekleurde lijntjes. Neen dat is niets voor mij. Tao was ik bekend mee, maar ik spring altijd van zwart naar wit. Hedendaags is het wel heel wat grijzer en ervaar ik meer balans. Maar toen ik met Tao begon was ik er lang niet klaar voor. Wellicht heb ik door erover te lezen veel onbewust beginnen toepassen waarvan ik nu vruchten oogst. Nuja, dat is ook al even tegenstrijdig als ik.
Maar dat ik hiervoor verstoten kan worden is een gegeven feit.
Om dan terug even on topic te komen. Die 666 is terug te vinden in de islam als je ver gaat zoeken.
Ik heb deze tekst gevonden:
Sommige uitleggers hebben de drie Griekse letters geïnterpreteerd als Arabische tekens (zoals aangegeven in het onderste gedeelte van de afbeelding hiernaast, waarbij het middelste teken het diagonale spiegelbeeld van ksi lijkt te zijn). De betekenis van de eerste twee tekens is (in het Arabisch van rechts naar links gelezen): "In de naam van Allah". Het derde teken (de gekruiste zwaarden) is een symbool van de islam. Vertaald naar de tekst in Openbaring zou volgens deze interpretatie Allah moeten worden gezien als het eerste beest (een afspiegeling van Satan) en Mohammed als het tweede beest (dat verderop in het visioen ook wel de valse profeet wordt genoemd). Hoewel niet valt te ontkennen dat de islam zeer intolerant is ten aanzien van allen die Allah niet aanbidden, zijn verdere parallelen met de specifieke kenmerken van het beest zoals genoemd in het boek Openbaring vooralsnog niet duidelijk. Merkwaardig is wel dat in de islam 666 juist als een heilig getal wordt gezien.
Ik kan de afbeelding niet delen.
Hier staat ze.
Daarin zie je toch veel gelijkheden in beide symbolen? Visioenen komen niet altijd even zuiver door en ik denk dat als we dan toch op zoek zijn naar het ware kwaad, we dan niet dienen te zoeken bij figuurlijke begrippen maar uit de signalen hier en nu.
De openbaringen en het teken van het beest (666) gaat naar mijn inzien meer over de islam dan over Lucifer. Er zijn wat dingen door elkaar gehaald en bij de vertaling veel verloren gegaan.