Al het denken en schrijven over Boven komt van benedenpeda schreef:Hallo Zolderworm,Zolderworm schreef:Dat is niet wat ze zegt. Feitelijk zegt ze dat de menselijke logica begrensd is, en dat de werkelijkheid hoe die werkelijk is, de logica te boven gaat. En dat klopt helemaal, volgens mij. Echter, ze gaat de fout in als ze vervolgens beweert dat het in de Bijbel beschreven beeld van God dus per definitie klopt, omdat het de menselijke logica ontstijgt. De vraag is dan: hoe kun je zo zeker weten dat dat beeld van God de menselijke logica overstijgt en dat het een weergave is van de werkelijkheid van God? Dat kun je niet, beperkt als je bent tot de menselijke logica. Een andere vraag is: als God de menselijke logica overstijgt, dan overstijgt Hij ook de taal. De Bijbel echter is opgesteld in de menselijke taal. Dus kan de Bijbel nooit een juist beeld geven van God. Het is altijd ter eigen interpretatie.Riemer schreef:dus" de mens is vals"?Yolanda_dB schreef:Nee, dat is niet wat ik beweer.Zolderworm schreef:maar volgens jou onttrekt de waarheid over God zich aan onze menselijke logica.
Ik beweer dat 'onze' menselijke 'logica' afbreuk doet aan "de waarheid".
En dat dat dus in essentie 'valse' logica is.
Volledig juist in mijn ogen. Je komt dan uit in de accommodatie leer, die zegt zonder het leveren van objectief bewijs ( dus geloof ) dat God wel de Waarheid aanreikt via "' brabbeltaal ''. De door God Zelve gestuurde "' brabbeltaal "' ( communicatie overeenkomstig menselijke logica van deze wereld ) onthult datgene dat God Zelve onthuld wil zien. Voor de ene een krachtig gebracht bewijs, voor een ander zonder enige bewijskracht. De waardering van het argument is tussen de vele betrokkenen totaal verschillend. Maar zonder onthulling door God Zelve ( Openbaring ) zou de mens niets kunnen weten Over God, dat geldt overigens voor alle spirituele overtuigingen, dus ook voor die van het Verre Oosten. En ook in mijn ogen voor het psychisch monisme dat @ Zolderworm aanhangt. Wanneer de Bron zich niet Zelve meldt, heb je te doen met interessante, maar wel feilbare menselijke gedachten. Wat is dus de ( bewijs ) kracht van Openbaring uit welke Bron ook? Het subjectieve antwoord geeft elke gelovige.
Maar dat zegt niet automatisch dat dit schrijven subjectief is overigens maar dat terzijde