Hallo Peda,peda schreef:Hallo Alpha,Alpha schreef: Jg hebben gekozen op basis van goede kennis van de schrift en Gods belofte om alle ellende van de aarde te verwijderen.
Jg beseffen dat onvoorwaardelijke onderwerping aan Gods wil de enige weg is en die is smal.
Die weg wordt bepaald door de Bijbelse normen en waarden.
Maar je hebt natuurlijk vele mensen die zelf willen bepalen wat goed en fout is.
Dat probleem is al eeuwen oud.
Bedankt voor je reactie.
God heeft ook beloofd om die personen die slechts beschikken over een minimaal ( mosterdzaadje ) geloof, het vermogen te geven om bergen te verzetten. Nu is dat bij mijn weten nog nooit iemand gelukt om de beloftes gedaan in 1 Kor 13 alsmede Marcus 11 vers 23 ook te realiseren. God houdt deze gedane belofte niet of er is tot op heden nog nooit iemand geweest met een minimaal geloof. Persoonlijk houd ik de laatste optie voor de juiste. Dus doen alsof je de smalle juiste geloofsweg bewandelt, maar toch geen bergen kunnen verzetten, geeft mij aanleiding de kracht van zo'n persoonlijke uitspraak stevig in twijfel te trekken. Geloofsdiscussie prima, bindende algemeen geldende geloofsuitspraken doen, alleen voor diegenen die ook bergen kunnen verzetten. En ook het voorlezen van Bijbelteksten leidt ( helaas ) niet tot verplaatsing van bergen. Ik refereer tevens naar de eerder door mij vermelde Pyro opmerking ter zake.
Jezus gebruikte hier een metafoor.
Mattheüs 17:20 Hij zei tot hen: „Wegens UW kleingelovigheid. Want voorwaar, ik zeg U: Indien GIJ geloof hebt ter grootte van een mosterdzaadje, zult GIJ tot deze berg zeggen: ’Verplaats u van hier naar daar’, en hij zal zich verplaatsen, en niets zal U onmogelijk zijn.”
Zie ook deze verbanden.
Mattheüs 21:
21 Jezus gaf hun ten antwoord: „Voorwaar, ik zeg U: Als GIJ maar geloof hebt en niet twijfelt, zult GIJ niet alleen doen wat ik met de vijgenboom heb gedaan, maar ook als GIJ tot deze berg zegt: ’Word opgeheven en in de zee geworpen’, zal het geschieden.
22 En alle dingen die GIJ in gebed en met geloof vraagt, zult GIJ ontvangen.”
Markus 11:
22 En Jezus gaf hun ten antwoord: „Hebt geloof in God.
23 Voorwaar, ik zeg U, dat wie tot deze berg zegt: ’Word opgeheven en in de zee geworpen’, en niet twijfelt in zijn hart, maar geloof heeft dat wat hij zegt, zal gebeuren, het hem ten deel zal vallen. 24 Daarom zeg ik U: Hebt bij alle dingen waarom GIJ bidt en vraagt, geloof dat GIJ ze feitelijk reeds hebt ontvangen, en GIJ zult ze hebben.
Lukas 17:
5 De apostelen zeiden nu tot de Heer: „Geef ons meer geloof.”
6 Toen zei de Heer: „Indien GIJ geloof hadt ter grootte van een mosterdzaadje, zoudt GIJ tot deze zwarte moerbeiboom zeggen: ’Word ontworteld en in de zee geplant!’, en hij zou U gehoorzamen.
De kern waar het m.i. om draait is dat zij twijfelden.
Jezus onderwijs en zijn latere opstanding veranderde dat.