Het wordt alsmaar interessanter Terwijl Adinomis dit beweerd:
Zeg jij:Ja, Ezechiël geeft profetieën die het hele verloop van de geschiedenis betreffen, dus ook voor onze tijd. Het gaat om beloften met eeuwigheidswaarde. Dat komt in dit hoofdstuk naar voren, maar nog sterker in hoofdstuk 37.
Nu Harry, ik denk dat jij met je opmerking een iets wat dichter bij de waarheid bent.Ik had altijd begrepen dat de oud-testamentische profetieën over Israël altijd gingen over de tijd tot aan Jezus Christus.
Laat ik eens heel 'bot' beginnen, een korte maar duidelijke Bijbelstudie in een notendop.
Wat leert ons de Hebreënbrief:
Paulus legt in de Hebreeënbrief uit dat de Gemeente ( de Kerk in Christus) gescheiden wordt van Jeruzalem.
Cestus een Romeinse generaal, omsingelt Jeruzalem. Paulus wist dat Jezus het Lam Gods was en het uiteindelijke Offer voor wie......ALLE mensen en verkondigd die boodschap.
Dit terwijl de Heilige Geest hem; had gewaarschuwd NIET naar Jeruzalem te gaan! (GOED onthouden Harry)
Waarom werd Paulus gewaarschuwd om NIET naar Jeruzalem te gaan?
Dat hij gevangen genomen werd is in feite bijzaak, maar stelde Paulus in staat om over zijn actie na te denken.
Zijn bedoeling was om een offer te brengen in de Tempel.
Vraag is dus; Waarom waarschuwde de Heilige Geest Paulus niet in de Tempel een offer te brengen?
Heel eenvoudig, hoe kon Paulus een ceremonieel offer brengen en, tegelijkertijd, verkondigen dat Jezus Christus het ultieme offer was!
Paulus zag in, tijdens zijn gevangenschap, dat hij een rituele handeling had verricht die verbonden was met de ceremoniële/rituele wetgeving.
En dat kon niet meer in principe, omdat Jezus het ultieme offer is. De ceremoniele-/rituele wetgeving heeft immers "in Christus" afgedaan!
Derhalve besloot Paulus dus de Gemeente van Christus definitief te scheiden van het Joodse land en van de Priester!
Want met het in stand houden van de ceremoniële/rituele handeling, had Paulus én Christus verloochend en, uiteindelijk dus de functie van Christus als de Hoge Priester voor ALLE mensen.
Dus "het joodse" land had al afgedaan en Jezus verzegelde die situatie, waardoor een einde kwam aan de OT bedeling. Want de oorzaak van het probleem was het feit dat het 'uitverkoren volk' de zedelijke
betekenis van de Geestelijkheid van hun opdracht, niet naar menselijke en natuurlijke maatstaven ingericht kon worden. Dus ook vandaag de dag niet!
Als Jezus iets verzegeld, dan kan het nooit meer terug komen. Als wij sterven, dan is onze Genade tijd voorbij en worden we verzegeld met die 'werken' die we hebben gedaan, beweerd
of uitgevoerd. Jezus zegt; Uw werken volgen U na! Als wij Openbaring 14 begrijpen, dan kunnen wij verzegeld worden in het Hemels Jeruzalem, niet in een "oude en versleten stad" waar geen Heiligdom meer kan zijn.
Eerder is die stad zeen Gruwel der verwoesting geworden voor de Allerhoogste god, omwille van de aanbidding van vreemde god (voor Zijn aangezicht)
Hoe weten we dus dat het natuurlijke Israël niet meer aan OT ceremoniële wetgeving onderhevig is en dat het ook geen rol van betekenis meer kan spelen?
Paulus inzicht bracht dat dus tot stand, dat de ijveraars voor de wet voor eens en altijd los te 'scheuren' van de Tempel en de rituele dienst.[/color]
-Lees Psalm 110 het uitgangspunt van Paulus om de Joden te scheiden van de Gemeente als het scheiden van 'oude klederen' -Geestelijk- laten vervangen door Nieuwe schone klederen.
Ezechiël kan dus geen functie meer hebben in letterlijke zin omwille van datgene wat Paulus hier zegt. Ezechiël wijst naar de verre toekomst, zoals ooK Daniël wijst naar onze tijd.
De afsluiting van de Genadetijd begon in 1843, nadat de 2300 avonden en morgens werden afgesloten (verzegeld) door Christus!
Het is toch Bijbels Harry, als we ontdekken dat de Hebreeënbrief er op duidt dat de Gemeente de rol van de Tempel en rituele wetgeving van het OT Joodse volk, heeft vervangen.
Want in Christus betekent, Geestelijk omdat ons Lichaam die Tempel geworden is -van de Heilige Geest- in daad en Getuigenis.(Het andere volk dat Mijn Getuigenis is, heeft -ook- de Gave der Profetie)
We komen daar op Bijbelse gronden, nog wel terug. Voor onze tijd zijn van belang de boeken Daniël en Openbaring, omdat deze twee 'boeken' de essentiële zaken duiden die voor onze generaties
van belang zijn In Openbaring 14 klinkt een LUIDE stem, lees de verzen 6-12n maar eens! Niet alleen voor Joden in het huidge Israël maar voor ALLE mensen en in het bijzonder voor de Dienaren van Jezus!
Daniël geeft duidelijk aan dat de 2300 avonden en morgens zijn afgesloten inN 1843 en dus ook de "afgesneden" 490 jaar (70 weken) die hen nog gegund was.
Het aardse heiligdom dat zich, inderdaad, in het 'oude en versleten Jeruzalem' bevond, kunnen we nu alleen nog maar vinden............in de Hemel.
Immers Jezus is NU de Hoge Priester in het Hemels Jeruzalem, waar Hij (de verlosten) huizen zal bouwen.
Heb ik het mis?
Geen wonder dan ook Harry, dat we NU kennis moetn leren hebben van het Hemels Heiligdom en de leer omtrent dat Heiligdom en welke functie die heeft
voor ons. Geloof en aanbidding is altijd Geestelijk bedoeld geweest, maar mensen (en vooral Satan) probeert het Goddelijke Heiigdom voor zichzelf te houden.
Op die manier alleen kan deze Misleider zich inderdaad 'zettenh' in een Tempel waar hij als 'een god' aanbeden kan worden.
Als wij 'bijwoners' zijn op aarde, omdat geloof een Geestelijke kwestie is, dan is ons Heiligdom (nu npg) in het Hemels Rijk bij Jezus, want DAAR is onze Prielster.
Paulus heeft immers de aardse Priester (in het aardse Jeruzalem) gescheiden van de Gemeente.
De Heilige Geest is duidelijk geweest! Jezus is NIET hier of daar, maar bij Zijn en Onze Vader in de Hemel.
Kortom:
Psalm 110 Zulk een Hoge Priester:
-De Nieuwe Priester = de Zoon
-Hij heeft de wereld geschapen voor ALLE mensen, niet alleen voor (de) Joden in een natuurlijke staat
-Hij is de erfgenaam van alle dingen (niet de Joden of een Israël in het vlees)
-Hij is de -enige- die de Vader vertegenwoordigt en een Beeld van de Allerhoogste is.
-Hij is ook het Beeld van de Zelfstandigheid en Onafhankelijkheid van de Hemelse vader
Dat Paulus dus met het oude Jeruzalem en het volk van die tijd, heeft afgedaan, mag ook blijken uit het feit, dat hij wijst naar maar één plaats waar Jezus IS:
Aan de rechterhand van de Hemels Vader (Hebreeën 1:1-3 en Psalm 110)
Een andere kwalificatie van Jezus geeft Paulus:
-Jezus heeft de natuur aangenomen van de kinderen van Abraham net als ALLE mensen, niet de Joden specifiek. (Pas op overigens: niet allen die uit Abarhama zijn, zijn ook werkelijk uit Abraham)
-Hij leed en kan lijden/ Hij werd volmaakt door het lijden (Hebreeën 2:10) zie ook Hebreeën 2:18
-Net als alle mensen is Hij een afstammeling van Adam. Jozef was gewoon zijn natuurlijke, menselijke vader. Joodse studies wijzen dat uit o.a. in Lucas.
En wat zegt nu Paulus in Hebreeën 3:1
Richt je ogen op de Hoge Priester (in de Hemel), want Hij is de Hogepriester van onze belijdenis.
Goed nog even aantonen dat Ezechiël NIET meer in de letterlijke zin, in onze tijd, van toepassing kan zijn, maar een visionaire vooruitzicht weergeeft, zoals ook andere OT profeten dat openbaarden, voor
onze tijd in in de chronologie van profetische lijnen uitkomt in onzer tijd (Daniël bijvoorbeeld):
[modbreak Trajecto] Er dient een bronvermelding te staan bij een quote als de bovenstaande, die ontleend is aan een andere website.Om tot de olijfboom, het ware Israël, te behoren is er een voorwaarde. Die voorwaarde is geloof in de belofte. Zonder dat geloof is men geen Israël.
Door dat geloof behoort men tot het ware (geestelijke) Israël.
“Maar het is niet mogelijk, dat het woord Gods zou vervallen zijn. Want niet allen, die van Israël afstammen, zijn Israël, en zij zijn ook niet allen kinderen, omdat zij nageslacht van Abraham zijn, maar: Door Isaak zal men van nageslacht van u spreken. Dat wil zeggen: niet de kinderen van het vlees zijn kinderen Gods, maar de kinderen der belofte gelden voor nageslacht.” Romeinen 9: 6-8. “En gij, broeders, zijt, evenals Isaak, kinderen der belofte.” Galaten 4: 28.
“Want gij zijt allen zonen van God, door het geloof, in Christus Jezus. Want gij allen, die in Christus gedoopt zijt, hebt u met Christus bekleed. Hierbij is geen sprake van Jood of Griek, van slaaf of vrije, van mannelijk of vrouwelijk: gij allen zijt immers één in Christus Jezus. Indien gij nu van Christus zijt, dan zijt gij zaad van Abraham, en naar de belofte erfgenamen.” Galaten 3: 26-29.
Ezechiël is dus niet meer letterlijk van toepassing op onze tijd. Boveniden ijst Ezechiël zelf op onze tijd en wal op Openbaring 20
“Dat zal hun ten roem strekken op de dag dat Ik Mij verheerlijk.” Ezechiël 39: 13.
Wat staat daar Harry, gewoon de wederkomst van Christus en het oordeel dat NU plaats vindt, kijk maar:
In Openbaring 20 wordt dat het oordeel genoemd, de dag waarop de boeken geopend worden. Het oordeel zal plaatsvinden in tegenwoordigheid van en door hen die behouden worden.
“Ik zeg u, gij die Mij gevolgd zijt, zult in de wedergeboorte, wanneer de Zoon des mensen op de troon zijner heerlijkheid zal zitten, ook op twaalf tronen zitten om de twaalf stammen Israëls te richten.” Matteüs 19: 28. “Weet gij niet dat wij over engelen oordelen zullen.” 1 Korintiërs 6: 3.
Tot zover, we ontvouwen de profetie aangaande het Ware Israël, beetje bij beetje.
Niet op aarde rond blijven dwalen dus, Geestelijk gezien!
Je mag gerust bijkomende informatie inwinnen via een pb aan mij!
Hartelijke groet