Jeremia 31:Anja schreef:callista schreef:Wel even verder lezen wat het nieuwe verbond werkelijk inhoudt.....in Jeremia [OT]Alpha schreef:Hebreeën 8:7 Want indien op dat eerste verbond niets aan te merken was geweest, zou er geen plaats zijn gezocht voor een tweede; NWV.Piebe 2.2 schreef:Neen, dat waren ze zeer zeker niet! Paulus leert ons het volgende hieromtrent:Dirk schreef:
Waren Adam en Eva (en de hele schepping) perfect, volgens jou?
'Want indien dat eerste verbond onberispelijk geweest ware, zo zou voor het tweede geen plaats gezocht geweest zijn.' (Heb 8,7)
Perfecte mensen hebben geen verlossing nodig, zoals gezonde mensen geen dokter behoeven, zie Matth. 9:12, Mark 2:17 en Luk. 4:23.
Het wetsverbond was via Mozes aan het Joodse volk gegeven.
Dit verbond was "tegen" de mens om hun onvolmaaktheid te tonen, het gevolg van het negeren van het verbod om van Gods boom te eten.
Vandaar ook dat in Jer 31:31, 32 het nieuwe verbond wordt aangekondigd.
Jeremia 31:
31 „Zie! Er komen dagen”, is de uitspraak van JHWH, „en ik zal stellig met het huis van Israël en met het huis van Juda een nieuw verbond sluiten;
32 niet een gelijk het verbond dat ik met hun voorvaders heb gesloten op de dag dat ik hen bij de hand vatte om hen uit het land Egypte te leiden, ’welk verbond van mij zijzelf verbroken hebben, alhoewel ikzelf hen als echtgenoot in eigendom had’, is de uitspraak van JHWH.” NWV.- See more at: https://herzienestatenvertaling.nl/teks ... 9rHai.dpuf33 Voorzeker, dit is het verbond dat Ik na die dagen met het huis van Israël sluiten zal, spreekt de HEERE:
Ik zal Mijn wet in hun binnenste geven en zal die in hun hart schrijven. Ik zal hun tot een God zijn en zíj zullen Mij tot een volk zijn.
34 Dan zullen zij niet meer eenieder zijn naaste en eenieder zijn broeder onderwijzen door te zeggen: Ken de HEERE
, want zij zullen Mij allen kennen, vanaf hun kleinste tot hun grootste toe, spreekt de HEERE.
Want Ik zal hun ongerechtigheid vergeven en aan hun zonde niet meer denken.
Bedankt voor de aanreiking Callista. Helder. Van deze tekst wist ik niet meer waar ie ook alweer stond. Scherp opgemerkt.
33 „Want dit is het verbond dat ik na die dagen met het huis van Israël zal sluiten”, is de uitspraak van JHWH. „Ik wil mijn wet in hun binnenste leggen, en in hun hart zal ik ze schrijven. En ik wil hun God worden en zíȷ́ zullen mijn volk worden.” 34 „En zij zullen niet meer een ieder zijn metgezel en een ieder zijn broeder leren, door te zeggen: ’Kent JHWH!’, want zij allen zullen mij kennen, van de geringste onder hen tot zelfs de grootste onder hen”, is de uitspraak van JHWH. „Want ik zal hun dwaling vergeven, en hun zonde zal ik niet meer gedenken.” NWV.
Dit nieuwe verbond verwijst naar Jezus.
„De wet van de Christus” wordt aangeduid als „de volmaakte wet, die tot de vrijheid behoort” en „de wet van een vrij volk” (Jak. 1:25; 2:12; Joh 13:35; Hebr 1:9).
In Opb 7:4-8 staan de 12 nieuwe stammen Israëls, de 144.000, ook wel de kleine kudde genoemd.
het begin van de kleine kudde was met Pinksteren toen in de bovenkamer ca. 120 personen met de Hg werden gezalfd.