Storm schreef:Geloven kan veel voor een mens betekenen, ja vaak alles. Ik heb geen reden om dat te ontkennen, eens was dat voor mij ook zo. Nog steeds is Jezus voor mij van zo'n grote betekenis dat gevoel kan ik niet uit mij bannen, dat wil ik ook niet.
Het probleem zit voor mij ook niet in wel of niet geloven. Niet in hij tegenover zij, ik deel Peda's mening daarin.
De moeite die ik met jou heb en met jullie gesprekjes is de triomfantelijkheid die daar uit spreekt. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat anderen hierdoor steigeren. Jezus is voor mij het voorbeeld, en oh ja Hij kon ook fel zijn. Fel was Hij meestal tegen de gelovigen die vonden dat ze toch wel op de goede weg zaten.
Beste Storm,
"Anderen steigeren", zoals jij dat verwoordt. Mogelijk in dit forum, dat kan. Maar, lang niet overal. We ontmoeten veel mensen die enorm geraakt zijn door de "triomfantelijkheid". Het woord triomfantelijk is zeer goed gekozen! Het betekent jubelend, juichend , zegevierend. Jouw constatering is dus juist. De Bijbel bevestigt dit trouwens in
Romeinen 8:
Wij zijn meer dan overwinnaars door Hem, die ons heeft liefgehad
Ik geloof in de Bijbel. Ik geloof dat het Gods Woord is. Ik geloof in Jezus Christus, in de eerste plaats als Verlosser, omdat Hij onze vijand (satan) verslagen heeft, waardoor wij de eeuwige dood (de straf op de (erf)zonde) niet zullen ontvangen. Het aannemen van Zijn offer is de enige voorwaarde. Dat is waar ik in geloof.
Als je overwinnaar bent, dan mag je de triomfantelijkheid toch uitspreken? Als het Nederlands voetbal-elftal Europees kampioen wordt (alweer enige tijd geleden) feest heel Nederland. Als Ajax misschien de Europaleague wint, viert een groot deel van Nederland deze triomf. Er worden zelfs triomftochten georganiseerd, misschien in de Amsterdamse grachten. Heel mooi, toch? En, omdat wij meer dan overwinnaars zijn door Hem (Jezus Christus), mogen we dit vieren, we mogen het verkondigen. Ik geniet iedere dag, ik ervaar iedere dag ultiem geluk, dankzij Jezus Christus.
En, het is niet mijn verdienste! Als het Nederlands voetbalelftal kampioen wordt, is dat niet de verdienste van het volk. Toch viert het volk feest en deelt het in de overwinning. Zo ben ik door Jezus Christus meer dan een overwinnaar. Ik verdien het niet, het is een geschenk uit genade. Ik deel in de overwinning. Het feestmaal staat gereed! Ook jij kunt daar aan deelnemen!
Wij prediken, en Jezus bevestigt het Woord door de tekenen die erop volgen. Amen!