Etnik schreef:@Yolanda, je hebt inderdaad als verdediger met de nul-hypothese dat er geen tegenstrijdigheden zijn veel meer mogelijkheden. Immers een afwezigheid in een tekst kan bijvoorbeeld zowel als verwerping van een tegenstrijdigheid gelden (i.e. het staat er niet letterlijk hoewel de rest er wel op wijst) als voor het aanbieden van een mogelijke oplossing van een tegenstrijdigheid (bijv. de een beschrijft maar een engel, dat wil niet zeggen dat er geen twee waren).
Ondanks al de mogelijkheden die er zijn heb ik voor de geboorteverhalen nog geen enkele verklaring gehoord die hout snijdt.
Het algemene voorbeeld wat je hierboven geeft, dekt de lading van de geboorteverhalen in elk geval niet.
Als het gaat over het geboorteverhaal van Jezus - waartoe ik trouwens de geslachtsregisters even niet reken -
dan blijft er wat mij betreft 1 merkwaardige en mogelijk tegenstrijdige tekst over, namelijk de tekst in Lucas 2:39.
Als je alle andere zaken in de juiste volgorde zet, zie je dat ze elkaar zonder enig probleem aanvullen en deels identieke details geven.
(zoals de gegevens over de ondertrouw van Jozef en Maria, dat de geboorte in Bethlehem was, ten tijde dat Herodes koning van Judea was.)
Behalve dan de tekst in Lucas 2:39.
En tevens zie je dan dat alle aannames over Mattheüs dat Jozef en Maria in Bethlehem woonden, slecht aannames zijn.
Want bottom line staat in Mattheës niets over "wonen" in Bethelehem, of "een eigen huis hebben" in Bethlehem.
Als "tegenstrijdigheid" kun je wat mij betreft alleen inzoomen op het verschil in lezing over wat er na "de periode Bethlehem" gebeurde.
Mattheüs zegt: na de geboorte zijn Jozef en Maria nog enige tijd in Bethlehem, krijgen daar bezoek van de wijzen, gaan daarna vrijwel meteen naar Egypte, en vanuit Egypte uiteindelijk naar Nazareth.
Lukas zegt: na 40 dagen na de geboorte ging Jozef en Maria naar Jeruzalem naar de tempel, en zoals het daar geschreven staat, suggereert het dat ze daarna naar Nazareth gingen.
Kunnen wij het tot zover met elkaar eens zijn?