Tin schreef:Hallo Alpha,
Het kost me moeite om de relatie goed te vinden tussen wat ik schrijf en wat je antwoord.
Dat jij je uitsluitend met de bijbel bezighoudt en de exacte betekenis denkt te kennen is mij bekend.
Maar laten we eens een gewoon gesprek voeren.
De wet van oorzaak en gevolg is mij bekend.
Sterker nog: ik heb hem een paar keer genoemd de afgelopen dagen.
Die vind je dus (gelukkig) juist in het Buddhisme, dat je in je post naar Martine aanhaald.
Prettig voor die mensen in Boeddhistische landen, en vreemd dat als ik het noem het door sommigen wordt afgedaan als iets "raars".
De associatie tussen "veelplegers"die het leven van velen verzieken" en het goddelijke in pure vorm lijkt mij inderdaad nogal ver te zoeken.
Maar heeft dat iets te maken met wat ik schreef?
Aardig dat je een paar mensen een "aards paradijs wenst".
Maar de aarde is de wereld der dialectiek.
Hallo Tin,
Bedankt voor je reactie.
Het is een probleem om mensen te laten zien wat de Bijbel leert, doordat men vaak een “eigen” visie heeft, die niet op de Bijbel is gebaseerd.
M.i. geeft de Bijbel zelf de betekenis weer en daardoor ben ik niet afhankelijk van de vele menselijke interpretaties, die vaak ook nog tegenstrijdig met elkaar zijn.
Zou de schepper niet instaat zijn, zijn wil duidelijk aan mensen over te brengen?
Wanneer je de Bijbel een beetje kent, ken je Gods mening over aanbidding van andere goden.
Hij eist exclusieve toewijding en dat sluit andere ”goden” uit.
Zoals je waarschijnlijk weet, heeft het joodse volk herhaaldelijk andere goden aanbeden, met ernstige gevolgen.
Veelplegers zijn mensen die lak hebben aan normen en waarden en daardoor veel problemen veroorzaken. Zij blijven hun verkeerde gedrag herhalen.
In Gods koninkrijk zal daarom geen oorlog, geen hongersnood, geen geweld, geen misdaad, geen vervuiling en geen drugs meer zijn. Het is een goddelijke belofte, die beslist niet ver te zoeken is.
Je hebt kennelijk niet door of accepteer niet, dat ik direct of indirect de Bijbel citeer, als onderbouwing.
Ik wil niet nog een menselijke interpretatie toevoegen aan de kakofonie van meningen.
Ik gun iedereen de toegang tot Gods koninkrijk, daar zullen echter geen misdadigers meer zijn, noch mensen die de Bijbelse normen en waarden niet wensen te respecteren.
Vandaar ook dat de Bijbel dit zegt:
Mt 7:
13 Ga naar binnen door de nauwe poort, want breed is de poort en wijd is de weg die naar de vernietiging leidt, en veel mensen gaan daardoor naar binnen.
14 Maar nauw is de poort en smal is de weg die naar het leven leidt,
en maar weinig mensen vinden die.
Zoals gebruikelijk probeer ik steeds een gewoon gesprek aan te gaan, om zo bij te leren en informatie uit te wisselen. Meestal wordt dat niet geaccepteerd.
Ik twijfel niet aan Gods woord en voor mij is de Bijbel een open boek.
Je geeft de kern van je probleem aan: “Maar de aarde is de wereld der dialectiek”.
Het is m.i. een uitvloeisel van de Griekse filosofie, zoals van Aristoteles, Plato ect.
Wanneer je hun gedachtegoed analyseert, zie je dat die duidelijk gebaseerd is op de Griekse geloofswereld.
Mijn mening is op de Bijbelse leer gebaseerd en dat wordt helaas niet geaccepteerd en dat wordt dan door "sommigen" ingevuld, naar zijn eigen persoonlijke beleving.
Op die manier laat men dan de vruchten van hun geloof zien.