Piebe schreef:
Dus de hogepriester zonder vader of moeder of bepaalde afkomst, is identiek aan de Hogepriester waarvan de genealogie uitgebreid staat opgetekend in de evangeliën? Hou daarbij ook even jouw eigen, eerdere uitspraak in gedachten! (wat hieronder staat ben ik het volledig eens!)
Heb je het
artikel gelezen die Jerommel gaf? (
Vertaling in het Nederlands) Daar staat:
Maar hier blijkt dat Melchizedek geen geslachtsregister had. Hij moet geen gewone sterveling
zijn geweest. Hij had geen afkomst, stamde niet af van een ander, maar bestond op zichzelf.
Let op Paulus' eigen geïnspireerde interpretatie van dit feit: "zonder begin van dagen, en ook
geen levenseinde" (Hebreeën 7:3) . Daarom Hij heeft altijd bestaan en is zijn oorsprong uit de
eeuwigheid! Hij werd niet eens gemaakt, zoals engelen. Maar Hij is nu eeuwig een op zichzelf
bestaande. En dat kun je werkelijk alleen van God zeggen en niet van een mens!
..............
Melchizedek kan niet God de Vader zijn. Hij was de "priester van die Allerhoogste God ." De
Schrift zegt dat geen mens ooit de Vader gezien heeft ( Johannes 1:18, 5:37), maar Abraham
zag Melchizedek. Hij kan niet God de Vader zijn, maar zegt Paulus in Heb. 7:3: "aan de Zoon
van God gelijkgesteld, blijft hij in eeuwigheid priester".
En daar gaat het nu om! In de dagen van Abraham, was Hij niet de Zoon van God, want Hij
was nog niet geboren uit de maagd Maria. Dus als zodanig manifesteerde hij zich niet in Zijn
openbaring aan de gelovigen in de oudtijd.
Adinomis schreef:.... Daarom hebben we een Middelaar tussen God en mensen. In de Naam van Jezus mogen we naar God gaan.
De enige weg!
1 Tim. 2:5
er is één Middelaar tussen God en mensen, de mens Christus Jezus.
Je reactie was: "Hou daarbij ook even jouw eigen, eerdere uitspraak in gedachten!" Je was het met deze uitspraak eens. En ik sta daar nog steeds helemaal achter.
Hebreeën 7
11 Als dan door het Levitische priesterschap de volmaaktheid bereikt had kunnen worden – want onder dit priesterschap had het volk de wet ontvangen – waarom was het dan nog nodig dat er een andere Priester naar de ordening van Melchizedek zou opstaan, Eén van Wie niet gezegd kan worden dat Hij naar de ordening van Aäron was?
12 Als het priesterschap verandert, vindt er immers ook noodzakelijkerwijs een verandering van de wet plaats.
13 Want Hij van Wie deze dingen gezegd worden, behoort tot een andere stam, waarvan niemand zich ooit tot de altaardienst begeven heeft.
14 Het is immers overduidelijk dat onze Heere van Juda afstamt, over welke stam Mozes niets gezegd heeft in verband met het priesterschap.
15 En dit wordt nog veel duidelijker, als er naar het evenbeeld van Melchizedek een andere Priester opstaat,
16 Die dat niet geworden is op grond van een wettelijk voorgeschreven afstamming, maar uit kracht van onvergankelijk leven.
Degene van wie de genealogie staat opgetekend was afkomstig van Juda zoals je kunt nalezen en die is dus geen hogepriester.
Wat wil je met dit gedeelte aantonen? Van Melchizedek wordt toch in vers 11 gezegd: "Eén van Wie
niet gezegd kan worden dat Hij naar de ordening van Aäron was".
Mlechizedek stamde van niemand af omdat hij nog niet was geboren. Toen Jezus geboren was kon er wel een geslachtsregister getoond worden.
De verklaring voor dit mysterie vinden we in 2 Kor 5,16: Zo kennen wij vanaf nu niemand naar het vlees; en al hebben wij Christus naar het vlees gekend, dan kennen wij Hem nu zo niet meer.
Naar mijn mening vat je de betekenis van deze tekst niet helemaal goed. Misschien dat in dit geval de Nieuwe Bijbelvertaling duidelijker is:
2 Kor. 5:16 Daarom beoordelen we vanaf nu niemand meer volgens de maatstaven van deze wereld; ook Christus niet, die we vroeger wel volgens die maatstaven beoordeelden.
In Het Boek @1998 staat het zo:
"Houd er dus mee op gelovigen naar hun uiterlijk te beoordelen of naar wat men over hen zegt. Ik heb zelf de fout gemaakt zo over Christus te denken en Hem alleen als een mens te beschouwen.
Maar nu is dat wel anders!"
Bedoeld wordt dat we met geestelijke ogen kijken naar Christus en naar de mensen om ons heen.
Toen Christus vlees werd was hij een jood, maar toen hij is opgestaan uit de dood is hij weer Geest geworden en een jood is geen Geest, maar God is Geest.
Toen Jezus uit de dood was opgestaan was Hij geen geest. Hij had een verheerlijkt lichaam. Jezus legt er na de opstanding ook de nadruk op dat Hij geen geest is:
Lucas 24:39 Ziet mijn handen en mijn voeten, dat Ik het zelf ben; betast Mij en ziet, dat een geest geen vlees en beenderen heeft, zoals gij ziet, dat Ik heb. 40 [En bij dit woord toonde Hij hun zijn handen en voeten.] 41 En toen zij het van blijdschap nog niet geloofden en zich verwonderden, zeide Hij tot hen: Hebt gij hier iets te eten? 42 Zij reikten Hem een stuk van een gebakken vis toe. 43 En Hij nam het en at het voor hun ogen.
Johannes 4
23 Maar de ure komt, en is nu, wanneer de ware aanbidders de Vader aanbidden zullen in geest en waarheid; want de Vader zoekt ook zulken, die Hem alzo aanbidden.
24 God is een Geest, en die Hem aanbidden, moeten Hem aanbidden in geest en waarheid.
25 De vrouw zeide tot Hem: Ik weet, dat de Messías komt (Die genaamd wordt Christus); wanneer Die zal gekomen zijn, zo zal Hij ons alle dingen verkondigen.
26 Jezus zeide tot haar: Ik ben het, Die met u spreek.
God de Vader is wel geest. Wij kunnen God de Vader aanbidden in de naam van Jezus en de Heilige Geest versterkt ons bidden (Rom.8:26) leert ons de woorden van Christus (Joh.14:26) en helpt ons zijn liefde te ervaren (Rom.5:5).
Zo kunnen we God in geest en waarheid aanbidden.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.