1. Ik snap niet dat atheisten niet inzien dat ze de waarden die we nu hebben aan religie te danken hebben. Dus ik snap je punt hier niet. Educatie en gelijkwaardigheid zijn Christelijke dingen.Christiaan schreef:Ok, prima. De eerste drie vragen vind ik niet echt interessant in de discussie, maar mocht je het echt graag weten dan hoor ik het wel.Storm schreef:1. Verwacht jij dat een wereld zonder religie haalbaar zal zijn?Christiaan schreef:Misschien ff over een andere boeg aangezien het hier ook al lang off-topic gaat.
De titel luidt: "De denkwijze van atheïsten." Misschien zijn er vragen aan atheïsten over hun denkwijze/wereldbeeld of wat anders? Vraag raak voor een knaak!
2. Wat staat je evt tegen in religie.
3. Heb je een positief of een negatief beeld van christenen.
4. Hoe zou jij de wereld het liefst zien.
5. Wat baart je zorgen?
1. Dat lijkt me een utopie. We zijn er iig een heel eind vandaan. Ik denk dat educatie en gelijkwaardigheid een van de belangrijkste factoren zijn om dit te behalen. En aangezien de wereld daar nog ver van verwijderd is, lijkt het me nog geen toekomstmuziek.
2. Een aantal dingen:
a: het groepsdenken. Onze groep is beter dan de andere, want wij hebben de waarheid in pacht. Dit is niet alleen in religie, maar het is wel een negatieve eigenschap
b: het geloven in iets zonder goede reden. Ik begrijp dat vele gelovigen wel zullen zeggen dat ze goede redenen hebben, maar ik betijwfel of dat echt zo is. Ik mis vaak de kritische/sceptische spiegel.
c: en daardoor dus ook het geloven van slechte/onware dingen. Voorbeelden: homo's zijn het kwaad en moeten worden vernietigd. Besnijdenis van mannen en vrouwen. Er zijn er genoeg te bedenken van redelijk onschuldig tot heel erg kwaad.
3. Gelukkig leef ik in een seculier land waar geloof een niet al te grote invloed heeft. Ik ben katholiek opgevoed en ik ken verder genoeg gelovigen in allerlei soorten en maten. Ik heb daar geen negatiev beeld van. Als ik verder kijk in de wereld dan zie ik veel negatieve dingen van christenen. De paus die condooms verbiedt, christenen die onverdraagzaam zijn tegenover andere minderheden. Ook hier genoeg voorbeelden te over. Maar het mij ook niet precies om de gelovigen, het gaat om het geloof. En ik ben groot voorstander van om dat te bekritiseren, net zoals elk ander idee of levensbeschouwing.
4. Een wereld die wordt geleid door ratio, rede(lijkheid), kennis en empathie. Een levensbeschouwing zoals het seculiere humanisme past daar goed in.
5. De 'krachten' die tegen de in nummer 4 genoemde punten gaan.
2. Als je eens wist hoe sommige Christenen Christen worden, dan ga je pas inzien hun intellectueel Christen zijn is. Het heeft te maken met zelfkennis, leergierigheid en vragen stellen. Totaal ongegronde opmerkingen dus. Natuurlijk zijn er hufters onder de Christenen, die zitten bij elke groep. Je moet religies beoordelen naar de wortels, niet naar de dorre bladeren.
3. Bekritiseer de Christen zelf, niet de boodschap naar waar hij moet luisteren. En nee, dit is geen true scotchmen argument.
4. Het feit dat je dit nu mag "eisen" heb je aan religie te danken. Anders had je nu een koning gehad. Als de koning je niet mocht ging je kop eraf.
5. De levenstijl voordat het Christendom dominant werd in Europa. Waardoor we nu de waarden hebben die jij nu zo prettig vind. Allemaal gebaseerd op die vreselijke Christelijke religie.