vrolijke schreef:Volgens mij is "geweten" gewoon een evolutionaire verworvenheid.
Maatschapijen waar meer mensen zonder "geweten", -jezelf voordelen verschaffen. Desnoods op (zware) kosten van de gemeenschap- waren, waren niet zo goed overlevensvaardig, als maatschapijen, waar iedereen zichzelf achter de gemeenschap stelde.
Een slecht geweten zit gewoon in je genen "gebakken".
Dit kan door omgeving, opvoeding, ervaringen, enz, zowel naar de ene, als naar de andere kant varieren.
Ik ben het er mee eens dat het fenomeen 'geweten' een evolutionaire verworvenheid is waardoor de soort homo sapiens betere overlevenskansen had dan primitievere mensensoorten.
Het
vermogen om een geweten te ontwikkelen is een vereiste om levensvatbaardere samenlevingen te creëren dan waar primitievere mensensoorten toe in staat waren.
Dat
vermogen ligt waarschijnlijk vast in (het verschil in) genen van homo sapiens (ten opzichte van genen van primitievere mensensoorten).
Het
verschijnsel geweten vereist samenlevingen waarin mensen (normaliter ouders) gedragspatronen en ideeën overdragen op anderen (vooral kinderen) ondersteund door symbolische voorstellingen (van 'straf' en 'beloning').
De ene samenleving slaagt daar beter in dan de andere en is daardoor succesvoller dan de andere.
Dat is een soort evolutie op het sociale vlak (te onderscheiden van het biologische vlak).
Het vermogen van samenlevingen om mensen gewetensvol te maken is een aspect van 'beschaving'.
'Geweten' vevangt 'geweld': hoe sterker de gewetens die mensen ontwikkelen, des te minder geweld er nodig is om de 'pikorde' tussen mensen te bepalen, met alle kosten in termen van mensenlevens en ander opgebouwd maatschappelijk kapitaal, kosten die zo'n samenleving verzwakken.
Je kunt in overdrachtelijke zin zeggen dat het verschijnsel geweten zit ingebakken in de 'genen' van een samenleving, gedeeltelijk gebaseerd op de (niet overdrachtelijke) genen van de mensensoort homo sapiens.
En 'evolutie' is voor mij een ander woord voor (voortdurende) 'schepping': overal waar ik evolutie zie, zie ik God aan het werk, zowel op biologisch als op sociaal vlak.
Met v&Vriendengroet,
Wim