De claim is dat God zowel het universum als alles dat zich daar in bevindt schiep.Christiaan schreef:Waarom heeft God een ge-finetuned universe nodig om leven te scheppen? Was het niet een groter wonder geweest om leven te creëren daar waar het niet mogelijk zou zijn?
Waarom Hij de fysieke werkelijkheid schiep voor spirituele doeleinden zou je aan Hem moeten vragen.
In onze werkelijkheid is tijd een feit.In deze? Wordt er weer een uitzondering gemaakt omdat het beter uit komt? Causaliteit (oorzaak-gevolg) is per definitie tijdgerelateerd.Causaliteit is niet echt afhankelijk van het bestaan van tijd in deze.
Feit is dat tijd een werkelijkheid is in onze werkelijkheid.
Je laatste zin klinkt quasi filosofisch, maar ik begrijp niet wat je bedoelt.
Kennelijk is tijd een eigenschap van het universum.
Maar ook al was er voor het bestaan van het universum geen tijd, dan heeft het begin van het bestaan van het universum toch een oorzaak.
Maar laten we het anders niet causaliteit noemen, als je vindt dat dat een tijdlijn nodig heeft die al loopt voordat het universum begon te bestaan.
Mij ook best.
Je kan ook vragen: Wat doet het universum bestaan?
Dan is de oorzaak een voorwaarde voor het bestaan van het universum, en niet zozeer een oorzaak op een 'causaliteitstijdlijn'.
Bij dat bestaan van het universum zit dan het beginnen van het bestaan er van inbegrepen, omdat tijd een eigenschap van het universum is, maar niet per sé een eigenschap van de oorzaak.
Wordt wel een beetje abstract dan, maar het logische principe blijft m.i. staan.
Het KCA gaat ook niet op als het universum altijd al zou hebben bestaan, dat klopt.Misschien is er geen oorzaak en heeft alle materie/energie altijd al bestaan. Ik weet het niet. Daarom heb ik ook geen specifiek geloof in een bepaalde 'oorzaak' of wat dan ook.Jerommel schreef: Wat is de oorzaak van het bestaan van alles, waarom bestaat er überhaupt iets?
Dingen kunnen niet zichzelf veroorzaken of uit het niets voort komen.
Niets brengt niets voort.
Maar dan heeft Leibnitz nog een vraag: "Waarom bestaat er überhaupt iets?"
Leibnitz stelt de veel bredere waarom-vraag. (en hij was vast niet de eerste of de enige die die vraag stelde).
Nou, het woord "universum" net zoals "heelal" betekent dat het al het fysieke omvat, dus dat daar buiten per definitie niets fysieks is.Mijn inziens het enige logisch standpunt, omdat we geen enkele kennis hebben van wat er zich buiten ons universum afspeelt.
Zodoende is het woord "multiversum" of de zinsnede "meerdere universa" een eigenlijk een contradictio in terminis.
Daarom is het universum ook een gesloten systeem, omdat er niets buiten is, zelfs het kwantum veld niet, want dat is ook deel van het universum.
Maargoed, da's semantisch geneuzel..
Hmmm... Niet echt later, denk ik.Nee, niet. Ik verbind juist geen voorbarige conclusies. Dat doe jij door het als argument te gebruiken voor een oorzaak (en daarmee later een schepper).Jerommel schreef:Ik weet niet waarom je het voorbarig vindt.Christiaan schreef: Zo kunnen er meer contra-intuïtieve fenomenen zijn die niet logisch ogen. We hebben geen idee, dus is het logisch om geen voorbarige conclusies te trekken om de reden die ik eerder heb gegeven.
Ik denk dat jij aan het KCA voorbarige conclusies wilt verbinden die ik er niet aan verbind.
Het KCA is niet het enige argument voor het bestaan van God.
Ik zie het zo:
Het universum is onze tijd ruimte werkelijkheid, waarin zich al het fysieke bevindt en waar natuurwetten gelden. Daar zit het quantum veld (zeg maar de 3-D matrix waarin deeltjes kunnen manifesteren) bij inbegrepen.
ALS dat veroorzaakt is, dan ligt de oorzaak buiten het universum, want dingen kunnen niet zichzelf voortbrengen.
Als iets zichzelf zou voorbrengen (als iets zichzelf zou doen beginnen te bestaan) dan zou het al bestaan moeten hebben voordat het begon te bestaan, en dat is dus een 'logical fallacy', dat kan niet.
Als Bijbels argument wordt vaak aangehaald "God stretched out the heavens" of God spreidde de hemel (als een tentdoek), wat verwijst naar het opzetten van de quantum matrix, waar dan vervolgens de materiele zaken in worden geplaatst.
Daar zijn zelfs peer reviewed modellen op gebaseerd, die toevallig ook het probleem oplossen van het kunnen zien van 'distant starlight' in een relatief jonge schepping.
Als het over het natuurlijke gaat, dan kom je op een bovennatuurlijke oorzaak.Maar dan kom je dus alleen nog maar tot een 'oorzaak'.Jerommel schreef:Nee, complexiteit hoeft geen bovennatuurlijke intelligentie als oorzaak te hebben, maar wel een intelligente oorzaak, en een wil.Christiaan schreef: 4. Het laatste probleem is dat jezelf aangeeft dat complexiteit een (bovennatuurlijke) intelligentie als oorzaak nodig heeft.
En temeer als we het over de oorsprong hebben van het meest complexe fenomeen dat we kennen, wat we 'de schepping' noemen.
Maar, dat is dus ook het universum, onze tijd ruimte werkelijkheid.
En dan is het logisch en niet anders mogelijk dat de oorzaak boven of buiten de schepping staat, er niet een deel van is, maar de oorzaak.
Als het om complexiteit gaat kom je op een intelligente oorzaak.
In geval van 'de schepping' kom je dan op een bovennatuurlijke, intelligente oorzaak.
Als dat tot de mogelijkheden behoort, dan werkt het KCA niet, dat klopt.Prima, je hebt iets bedacht waardoor het zou kunnen. Maar dat is nog geen argument dat het daadwerkelijk zo is. Zo kan ik ook iets bedenken. De Kosmos kan ook eeuwig aanwezig zijn geweest.Jerommel schreef:God begint niet te bestaan.Christiaan schreef: En hoe zit dan dan met God? Die moet immens complex zijn. Volgens jouw eigen logica zou hij ook een intelligent Maker moeten hebben.
God is namelijk de "original cause(r)", de primaire oorzaak.
Omdat God primair is, KAN god dus niet een oorzaak hebben, anders zou God niet de primaire oorzaak zijn, maar een valse god, want God is per definitie de "Original Cause(r)", dat is één van de eigenschappen van God, aangezien God = Schepper, dus niet een schepsel.
Maar je komt in de knoop met het entropische principe.
Het natuurlijke verval van zaken geeft aan dat het een begin heeft gehad waarin er meer orde was dan uiteindelijk.|
Je moet dus beginnen met orde.
Ik weet niet of dat bij het KCA hoort eigenlijk.Ok, je hebt gelijk, dat is dan wel weer het slimme van de KCA tov het originele Kosmologisch argumentJerommel schreef:Nee, het is simpele logica:Christiaan schreef: Maar hier verlaat jij je eigen logica en maakt een uitzondering. Dat heet Special pleading en is ook een drogreden (logische redeneringsfout) https://en.m.wikipedia.org/wiki/Special_pleading
De primaire oorzaak kan per definitie niet veroorzaakt zijn.
Jouw special pleading tegenargument is een stroman.
Het is denk ik een ander argument op zich, wat er wel bij aansluit.