pyro schreef:Jij redeneert van 'kijk, hier zijn de feiten en de bewijzen. Erkennen dat er daarnaast nog onverklaarde zaken bestaan? Er valt niks te erkennen. Andersoortige inzichten? Die hebben er niks mee te maken.JW88 schreef: Uiteindelijk moet iedereen geloven wat hij of zij zelf wil, maar dan moeten mensen ook tegen bepaalde kritiek kunnen of het kunnen accepteren dat andere bepaalde zaken in twijfel trekken, dat lijkt me ook niet meer dan normaal. Mijn ervaring is heel erg dat zodra je iets in twijfel trekt of een andere mening hebt de gelovige gelijk de handdoek in de ring gooit en de discussie staakt, niet meer ingaat op de inhoud maar zich terug trekt onder het motto ''met jou valt geen gesprek te houden'' of ''jij snapt er niks van'' ipv met inhoudelijke argumenten te komen en uit te leggen waarom men gelooft.
Kom maar met feiten om je 'claims' te bewijzen.'
Bij jou is het je eigen logische huisje van feiten en bewijzen waarbuiten niets bestaat.
Er wordt niet 'gelijk' vastgesteld dat er geen goed gesprek te houden valt. Maar na jaren en honderden pagina's voornamelijk herhalingen ziet het er gewoon zinloos uit.
Op een forum geloofsgesprek zie ik wel een zekere interesse voor spirituele geloofszaken als noodzakelijk uitgangspunt. Een volledig afwijzen van alles wat niet zivhtbaar en meetbaar is, levert hier m.i. geen basis voor discussie. Je kan dan beter terecht op een wetenschapsforum en daar discussie voeren over de these van L Krauss inzake het grote Ontstaan uit het Niets, of de vraag of de ET van het begin tot het einde bevredigende oplossingen aanreikt voor het ontstaan van de verschillende soorten. Een geloofsgesprek draait nu eenmaal om de Invulling van God. Daar bestaan ook weer reeksen theologien over. Van de God van de Deisten tot de God van de HHKerk. en alles wat er tussen ligt.