Dat kwam voor. Maar niet vaak. Meestal ging ik dan bijvoorbeeld door een deur of een raam van mijn eigen huis naar buiten en kwam dan in een voor mij totaal onbekend landschap terecht. Alles zeer gedetailleerd en met de ervaring dat je je echt door het landschap verplaatste, en met het denkvermogen voor honderd procent aanwezig (i.t.t in de droom). Maar ik moet wel zeggen dat ik denk dat ik die landschappen zelf schiep. Op een of andere manier waren ze toch mijn eigen schepping, waarin ik ronddwaalde. Maar zo'n ervaring grenst wel aan de lucide droom.peda schreef: Hallo Zolderworm,
Maar zie jij tijdens jouw uittredingen ook dingen die volkomen onbekend voor jou zijn. In het materiele zie ik de bekende zaken, zoals jouw eigen lichaam, wat voor jou bekend is. Of een jou bekende sleutelbos .
De denkwijze van atheïsten
-
- Man/Vrouw: M
Re: De denkwijze van atheïsten
Only dead fish go with the flow
-
- Moderator
Als natuurkundige (dat heb ik ooit gestudeerd) probeer je het hoogste te bereiken door een eigen behoudswet te formuleren. Wat is mooier dan een eigen variant op de wet van behoud van energie, massa, elektrische lading. Ik heb hem denk ik. De wet van behoud van hoeveelheid bewijs voor paranormale fenomenen. Was 0, is 0 en zal ook wel altijd zo blijven.Zolderworm schreef: Het zou mooi zijn geweest.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Peda.
-
Hallo Zolderworm,
Wat ik zeer frappant vind, is dat je het in jouw reactie op Bonjour hebt over een kapotte dakpan op het dak van je huis. Wanneer je geen lekkages hebt en last hebt van hoogtevrees, is de ligging van een kapotte dakpan op jpuw dak voor een normaal sterveling onbekend. Maar je zult de positie van de kapotte dakpan dan wel moeten vaststellen door een dakdekker die op jouw dak klimt.
Wat ik zeer frappant vind, is dat je het in jouw reactie op Bonjour hebt over een kapotte dakpan op het dak van je huis. Wanneer je geen lekkages hebt en last hebt van hoogtevrees, is de ligging van een kapotte dakpan op jpuw dak voor een normaal sterveling onbekend. Maar je zult de positie van de kapotte dakpan dan wel moeten vaststellen door een dakdekker die op jouw dak klimt.
-
We konden zelf op het dak klimmen om te gaan kijken.peda schreef:Hallo Zolderworm,
https://www.google.nl/maps/place/Rietme ... 3693?dcr=0
-
Nu nog een bordje op het dak met de tekst er op in koeienletters: 'geveltoeristen weest wel gekomen!'Zolderworm schreef:We konden zelf op het dak klimmen om te gaan kijken.peda schreef:Hallo Zolderworm,
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
-
Zolderworm schreef:We konden zelf op het dak klimmen om te gaan kijken.peda schreef:Hallo Zolderworm,
Inderdaad een prachtig dak. Maar als je zelf kon gaan kijken, heb je geen hoogtevrees. De vraag is dan of je op een eerder moment op je dak hebt gekeken. Wellicht toen geen kapotte dakpan geregistreerd, maar wel onbewust meegenomen.
-
De claim dat een God de oorzaak is voor het bestaan van de wereld, is ook niet te onderzoeken. Of een God samenvalt met DE relationele God zoals beschreven in de bijbel, is een heel andere zaak. Bepaalde claims zoals de schepping in 6 dagen, een jonge aarde, de wereldwijze zondvloed, staan wel degelijk op gespannen voet met de wetenschap. Deze sporen zijn te onderzoeken. Maar wat zich heeft afgespeeld ten tijde van de Big-bang onttrekt zich volledig aan onderzoek door de wetenschap. Voor mij een reden om niet op de muziek vooruit te lopen met een standpunt. Derhalve agnost. God, een eeuwig bestaande Natuur, of nog wat anders, het Mysterie is vooreerst nog niet opgelost.pyro schreef:
Zelf houd ik het er wat simpeler op dat gegeven de stand van de methoden op dit moment, bepaalde verschijnselen zich nogal lastig laten onderzoeken.
-
Dat zou kunnen. We hebben ooit het dak gerepareerd nadat er bij een hevige storm wat pannen van waren afgewaaid. Maar ik weet niet meer of dat voor de uittreding was of erna. Het is te lang geleden. Ik geloof echter dat ik boven het dak ben uitgetreden. Het dak onder me was zeer gedetailleerd te zien. En ik vroeg me toen nog af hoe ik terug moest komen bij mijn lichaam dat onder het dak lag. Ik zag geen andere oplossing dan als het ware in het dak te duiken, zoals je in een zwembad duikt. Het gevolg was dat ik met een enorme zwiep en met een hoop lawaai, alsof het stormde, met een klap weer in m'n lichaam terug kwam aan de andere kant van het dak.peda schreef:Inderdaad een prachtig dak. Maar als je zelf kon gaan kijken, heb je geen hoogtevrees. De vraag is dan of je op een eerder moment op je dak hebt gekeken. Wellicht toen geen kapotte dakpan geregistreerd, maar wel onbewust meegenomen.Zolderworm schreef:We konden zelf op het dak klimmen om te gaan kijken.peda schreef:Hallo Zolderworm,
Wat ik zeer frappant vind, is dat je het in jouw reactie op Bonjour hebt over een kapotte dakpan op het dak van je huis. Wanneer je geen lekkages hebt en last hebt van hoogtevrees, is de ligging van een kapotte dakpan op jouw dak voor een normaal sterveling onbekend. Maar je zult de positie van de kapotte dakpan dan wel moeten vaststellen door een dakdekker die op jouw dak klimt.
-
Ik heb het niet over bewijs. Het is meer: geloof me of geloof me niet. Of bedenkt eventueel een andere verklaring, bijvoorbeeld dat ik vergeten ben m'n pillen te nemen. Met lucide dromen kom je ook een heel eind. Maar een uittreding is toch nog iets meer dan een lucide droom. Je hebt bij een uittreding echt de ervaring uit je lichaam te stappen en je lichaam te zien liggen en in je eigen huis rond te dwalen.Bonjour schreef:Als natuurkundige (dat heb ik ooit gestudeerd) probeer je het hoogste te bereiken door een eigen behoudswet te formuleren. Wat is mooier dan een eigen variant op de wet van behoud van energie, massa, elektrische lading. Ik heb hem denk ik. De wet van behoud van hoeveelheid bewijs voor paranormale fenomenen. Was 0, is 0 en zal ook wel altijd zo blijven.Zolderworm schreef: Het zou mooi zijn geweest.
Laatst gewijzigd door Zolderworm op 08 sep 2017, 22:59, 2 keer totaal gewijzigd.
-
Er staat nu een bordje: geveltoeristen opgedonderd.Piebe Paulusma schreef:Nu nog een bordje op het dak met de tekst er op in koeienletters: 'geveltoeristen weest wel gekomen!'Zolderworm schreef:We konden zelf op het dak klimmen om te gaan kijken.peda schreef:Hallo Zolderworm,
-
Hallo Zolderworm,Zolderworm schreef:Dat zou kunnen. We hebben ooit het dak gerepareerd nadat er bij een hevige storm wat pannen van waren afgewaaid. Maar ik weet niet meer of dat voor de uittreding was of erna. Het is te lang geleden. Ik geloof echter dat ik boven het dak ben uitgetreden. Het dak onder me was zeer gedetailleerd te zien. En ik vroeg me toen nog af hoe ik terug moest komen bij mijn lichaam dat onder het dak lag. Ik zag geen andere oplossing dan als het ware in het dak te duiken, zoals je in een zwembad duikt. Het gevolg was dat ik met een enorme zwiep en met een hoop lawaai, alsof het stormde, met een klap weer in m'n lichaam terug kwam aan de andere kant van het dak.peda schreef:Inderdaad een prachtig dak. Maar als je zelf kon gaan kijken, heb je geen hoogtevrees. De vraag is dan of je op een eerder moment op je dak hebt gekeken. Wellicht toen geen kapotte dakpan geregistreerd, maar wel onbewust meegenomen.Zolderworm schreef:We konden zelf op het dak klimmen om te gaan kijken.peda schreef:Hallo Zolderworm,
Wat ik zeer frappant vind, is dat je het in jouw reactie op Bonjour hebt over een kapotte dakpan op het dak van je huis. Wanneer je geen lekkages hebt en last hebt van hoogtevrees, is de ligging van een kapotte dakpan op jouw dak voor een normaal sterveling onbekend. Maar je zult de positie van de kapotte dakpan dan wel moeten vaststellen door een dakdekker die op jouw dak klimt.
Ik neem ervaringen van uittreding zeer serieus. Maar de sprong naar het paranormale, benader ik met grote voorzichtigheid. Ik ontken absoluut niet het bestaan van een Andere Wereld naast de waarneembare. Maar ik ben wel zeer voorzichtig met claims dat die Andere Wereld ook werkelijk betreden is. De principiele vraag voor mij is of enig mens het vermogen tot het paranormale door specifieke aanleg heeft verworven./verkregen. Is de evenruele Andere Wereld wel toegankelijk vanuit onze wereld of wordt die toegankelijkheid gedacht
-
- Moderator
Ik geloof je dat jij bepaalde dingen ervaren hebt. Maar wat je ervaren hebt is niet te achterhalen. Daarvoor moet je testen. Op basis van je verhaal nu kan ik geen verklaring bedenken. Overigens is dat stap 2. We zitten nog maar in stap 1. Iemand onafhankelijk van jou moet vaststellen dat je echt bent uitgetreden en daarbij informatie hebt gezien die je niet eerder hebt gekregen, bewust of onbewust.Zolderworm schreef:Ik heb het niet over bewijs. Het is meer: geloof me of geloof me niet. Of bedenkt eventueel een andere verklaring, bijvoorbeeld dat ik vergeten ben m'n pillen te nemen. Met lucide dromen kom je ook een heel eind. Maar een uittreding is toch nog iets meer dan een lucide droom. Je hebt bij een uittreding echt de ervaring uit je lichaam te stappen en je lichaam te zien liggen en in je eigen huis rond te dwalen.Bonjour schreef:Als natuurkundige (dat heb ik ooit gestudeerd) probeer je het hoogste te bereiken door een eigen behoudswet te formuleren. Wat is mooier dan een eigen variant op de wet van behoud van energie, massa, elektrische lading. Ik heb hem denk ik. De wet van behoud van hoeveelheid bewijs voor paranormale fenomenen. Was 0, is 0 en zal ook wel altijd zo blijven.Zolderworm schreef: Het zou mooi zijn geweest.
Volgens wiki doen sommige ziekenhuizen dat soort testen door voorwerpen neer te leggen op plaatsen die niet normaal te zien zijn. Patiënten die zeggen dat ze uitgetreden zijn bij operaties zouden die voorwerpen wel moeten kunnen zien. Geen van de patiënten die uitgetreden is noemt zo'n voorwerp.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Uittredin ... ychologie)
Peda.
Peda.
-
Citaat uit het artikel: Het blijkt ook mogelijk om de gevoelens van uittreding in een experiment kunstmatig op te wekken in gezonde proefpersonen door verandering van het visueel perspectiefBonjour schreef:Ik geloof je dat jij bepaalde dingen ervaren hebt. Maar wat je ervaren hebt is niet te achterhalen. Daarvoor moet je testen. Op basis van je verhaal nu kan ik geen verklaring bedenken. Overigens is dat stap 2. We zitten nog maar in stap 1. Iemand onafhankelijk van jou moet vaststellen dat je echt bent uitgetreden en daarbij informatie hebt gezien die je niet eerder hebt gekregen, bewust of onbewust.Zolderworm schreef:Ik heb het niet over bewijs. Het is meer: geloof me of geloof me niet. Of bedenkt eventueel een andere verklaring, bijvoorbeeld dat ik vergeten ben m'n pillen te nemen. Met lucide dromen kom je ook een heel eind. Maar een uittreding is toch nog iets meer dan een lucide droom. Je hebt bij een uittreding echt de ervaring uit je lichaam te stappen en je lichaam te zien liggen en in je eigen huis rond te dwalen.Bonjour schreef:Als natuurkundige (dat heb ik ooit gestudeerd) probeer je het hoogste te bereiken door een eigen behoudswet te formuleren. Wat is mooier dan een eigen variant op de wet van behoud van energie, massa, elektrische lading. Ik heb hem denk ik. De wet van behoud van hoeveelheid bewijs voor paranormale fenomenen. Was 0, is 0 en zal ook wel altijd zo blijven.Zolderworm schreef: Het zou mooi zijn geweest.
Volgens wiki doen sommige ziekenhuizen dat soort testen door voorwerpen neer te leggen op plaatsen die niet normaal te zien zijn. Patiënten die zeggen dat ze uitgetreden zijn bij operaties zouden die voorwerpen wel moeten kunnen zien. Geen van de patiënten die uitgetreden is noemt zo'n voorwerp.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Uittredin ... ychologie)
Dat bewijst voor mij wel dat uittredingen een hallucinatie zijn.
-
Hallo Piebe,Piebe Paulusma schreef: Citaat uit het artikel: Het blijkt ook mogelijk om de gevoelens van uittreding in een experiment kunstmatig op te wekken in gezonde proefpersonen door verandering van het visueel perspectief
Ik ben ook voorzichtig met uittredingen te duiden. Maar waarom ben jij dan wel overtuigd dat in het verleden God Zelve het brein van profeten op paranormale wijze heeft beinvloed om Openbaringsboodschappen door te geven. De schepping in 6 dagen, het paradijsverhaal dat vertelt hoe de verwijdering tot stand is gekomen. De wereldwijde zondvloed, Mozes met de stenen tafelen, De voorspellingen van de profeten. Over al die claims bestaat er geen absolute zekerheid over de waarheid. Pro en contra betogen, allen van deugdelijke argumentatie voorzien. De in het verleden sprekende God die sinds 2000 jaren alleen nog maar van zich laat horen in persoonlijk gebed, maar voor het overige zich gedraagt alsof Hij er niet meer is. Bij deze God behoort de acceptatie van paranormaliteit tot de gewoonste dingen van het leven. Maar tussen mensen onderling wordt paranormaliteit met de nodige argwaan bekeken. Overigens terecht in mijn optiek.
-
Tja, waarom niet.peda schreef:Hallo Piebe,Piebe Paulusma schreef: Citaat uit het artikel: Het blijkt ook mogelijk om de gevoelens van uittreding in een experiment kunstmatig op te wekken in gezonde proefpersonen door verandering van het visueel perspectief
Ik ben ook voorzichtig met uittredingen te duiden. Maar waarom ben jij dan wel overtuigd dat in het verleden God Zelve het brein van profeten op paranormale wijze heeft beinvloed om Openbaringsboodschappen door te geven. De schepping in 6 dagen, het paradijsverhaal dat vertelt hoe de verwijdering tot stand is gekomen. De wereldwijde zondvloed, Mozes met de stenen tafelen, De voorspellingen van de profeten. Over al die claims bestaat er geen absolute zekerheid over de waarheid. Pro en contra betogen, allen van deugdelijke argumentatie voorzien. De in het verleden sprekende God die sinds 2000 jaren alleen nog maar van zich laat horen in persoonlijk gebed, maar voor het overige zich gedraagt alsof Hij er niet meer is. Bij deze God behoort de acceptatie van paranormaliteit tot de gewoonste dingen van het leven. Maar tussen mensen onderling wordt paranormaliteit met de nodige argwaan bekeken. Overigens terecht in mijn optiek.
-
- Moderator
Maar wat als je nu iemand tegenkomt die zegt de stem van God regelmatig te horen en daarlangs opdrachten krijgt?
Peda.
Peda.
-
Ik geloof dat de profeten zijn opgehouden met profeteren en dat alles is volbracht in de eerste eeuw.Bonjour schreef:Maar wat als je nu iemand tegenkomt die zegt de stem van God regelmatig te horen en daarlangs opdrachten krijgt?
-
Ik ook Piebe. Sterker nog: Ik weet zeker dat dit zo is! Maar probeer dat maar eens te vertellen aan de vertegenwoordigers van het hedendaagse christendom. In plaats van alle dingen op waarheid te onderzoeken, kijken ze je glazig aan en noemen ze je 'ketter' of 'van de duivel bezeten'. Dit is wat (moderne) kerk-ideologie nu met mensen doet. Terwijl het voor iedere onbevangen bestudeerder van het nieuwe testament glashelder zou moeten zijn dat de schrijvers van deze boeken er op talloze plaatsen van getuigen -zelf- in de eindttijd te leven, kiezen velen ervoor dit gegeven te negeren en een valse eschatologie na te volgen. Het kunnen zien en aanvaarden van deze waarheid veronderstelt enig zelfstandig denkvermogen en Geestelijk inzicht van wat er zich in die eerste eeuw heeft afgespeelt. Maar het gros van het christendom heeft zichzelf verstrikt in letterlijke interpretaties van de Schrift die beiden nagenoeg onmogelijk maken.Piebe Paulusma schreef:Ik geloof dat de profeten zijn opgehouden met profeteren en dat alles is volbracht in de eerste eeuw.
-
Dat is me uit het hart gegrepen, beste Pjotter!pjotter schreef:Ik ook Piebe. Sterker nog: Ik weet zeker dat dit zo is! Maar probeer dat maar eens te vertellen aan de vertegenwoordigers van het hedendaagse christendom. In plaats van alle dingen op waarheid te onderzoeken, kijken ze je glazig aan en noemen ze je 'ketter' of 'van de duivel bezeten'. Dit is wat (moderne) kerk-ideologie nu met mensen doet. Terwijl het voor iedere onbevangen bestudeerder van het nieuwe testament glashelder zou moeten zijn dat de schrijvers van deze boeken er op talloze plaatsen van getuigen -zelf- in de eindttijd te leven, kiezen velen ervoor dit gegeven te negeren en een valse eschatologie na te volgen. Het kunnen zien en aanvaarden van deze waarheid veronderstelt enig zelfstandig denkvermogen en Geestelijk inzicht van wat er zich in die eerste eeuw heeft afgespeelt. Maar het gros van het christendom heeft zichzelf verstrikt in letterlijke interpretaties van de Schrift die beiden nagenoeg onmogelijk maken.Piebe Paulusma schreef:Ik geloof dat de profeten zijn opgehouden met profeteren en dat alles is volbracht in de eerste eeuw.
-
Bonjour schreef:Maar wat als je nu iemand tegenkomt die zegt de stem van God regelmatig te horen en daarlangs opdrachten krijgt?
Voor mij is dat of grenst dat aan godsdienstwaanzin. Stemmen in je hoofd van God of uit welke "' bron "' dan ook, die opdrachten geven, dan snel professionele hulp inroepen.
-
Ik vind het ook waanzin dat er gesuggereerd wordt dat geloven in Christus gelijkstaat aan geloven in het paranormale. Dan is er in mijn ogen ook een steekje los en heeft een inhoudelijk gesprek geen enkele zin meer.peda schreef:Bonjour schreef:Maar wat als je nu iemand tegenkomt die zegt de stem van God regelmatig te horen en daarlangs opdrachten krijgt?
Voor mij is dat of grenst dat aan godsdienstwaanzin. Stemmen in je hoofd van God of uit welke "' bron "' dan ook, die opdrachten geven, dan snel professionele hulp inroepen.
-
- Man/Vrouw: V
Zeg, de Heer zei net tegen me dat ..
oh wacht never mind.
oh wacht never mind.
-
En jou snap ik al helemaal niet, je weet wel beter maar steekt je kop zo diep mogelijk in het zand. Onbegrijpelijk.coby schreef:Zeg, de Heer zei net tegen me dat ..
oh wacht never mind.
-
Inderdaad is het geloof in God/ Christus op geen enkele wijze te vergelijken met geloof in andere kwaliteiten. Toch is het wel verklaarbaar dat het paranormale in relatie wordt gebracht met de Andere Wereld. Zelf gaan mijn gedachten meer uit naar God achter God of God boven God ( vrij naar Tillich ) om God volledig vrij te maken van welke menselijke gedachte ook. In mijn optiek ontstaat er regelmatig misverstand in het spreken over God omdat menselijke voorstellingen/gedachten verbonden worden met God. Het kunnen bidden tot God is reeds zo'n mensvormige invulling, althans in mijn ogen.Piebe Paulusma schreef:Ik vind het ook waanzin dat er gesuggereerd wordt dat geloven in Christus gelijkstaat aan geloven in het paranormale. Dan is er in mijn ogen ook een steekje los en heeft een inhoudelijk gesprek geen enkele zin meer.peda schreef:Bonjour schreef:Maar wat als je nu iemand tegenkomt die zegt de stem van God regelmatig te horen en daarlangs opdrachten krijgt?
Waar begint het "" volksgeloof "' ? Overigens diskwafiliceer ik volksgeloof op geen enkele wijze.
-
- Man/Vrouw: V
Lol als God spreekt hoor je geen stem in je hoofd. Hij spreekt tot je hart en niet alleen tegen gelovigen. Meesten herkennen het niet. Als je buurman dood gaat van de honger en je helpt 'm dan zeg jij: ach ja ik deed eens wat aardigs voor een ander en sommige gelovigen zeggen: God legde het op mijn hart om die persoon te helpen of: God zei dat ik dat moest doen.peda schreef:Bonjour schreef:Maar wat als je nu iemand tegenkomt die zegt de stem van God regelmatig te horen en daarlangs opdrachten krijgt?