Galenus schreef:Als ongelovige begrijp ik niet goed waarom God de engel Satan geschapen heeft.
Als gelovige weet ik ook niet
waarom God sowieso wat dan ook heeft geschapen, dus ook niet waarom Hij de engel schiep die later satan zou worden.
Het idee dat Hij helemaal voordat Hij begon aan de schepping, dit allemaal al zo heeft bedacht (de val van die engel en 1/3 van de engelen en de zondeval en de redding door Christus), wordt voor zover ik weet maar door een heel klein deel van de christengemeenschap aangehangen.
Galenus schreef:Ook al was die (Satan) aanvankelijk volmaakt, ...
Hoe kom je bij de uitspraak dat satan "aanvankelijk volmaakt" is geschapen?
Van heel de schepping staat in Genesis 1 dat het "goed" of zelfs "zeer goed" was, maar ik heb dat nog nooit als "perfect" beschouwd.
Maar van de engelen staat dat volgens mij nergens.
Galenus schreef:... een alwetende God moet geweten hebben dat die engel zich zou ontpoppen tot een duivel en zijn hele schepping om zeep zou helpen. Dus waarom deed God dat? Wilde Hij zo graag het goddelijke plan met zijn Zoon ten uitvoer brengen en accepteerde Hij daarmee alle narigheid die wij dagelijks om ons heen zien, om nog maar niet te spreken over de hel? Of was het een verassing voor God dat er een engel in opstand kwam?
Er is hier op het forum geprobeerd om te praten over wat dat "alwetend" betekent,
en hoe die alwetendheid zich verhoudt tot de (door sommigen betwiste) vrije wil van de mens.
Als die "vrije wil" ook
echt vrij is, dan geldt zowel voor die ene engel (met zijn volgelingen) als voor de mens dat er steeds 2 mogelijkheden waren: de keuze om "goed" te blijven, en de keuze om "ongehoorzaam" te zijn.
En ik denk dan dat God voor alle situaties een soort van vervolgplan klaar had liggen.
Galenus schreef:Hoe kwam God dan zo snel aan een Zoon om ons te redden?
Een groot deel van de christenen gelooft dat de Zoon van God is
geboren ver voordat God met de schepping begon.
Een kleine groep gelovigen (bijv. de Jehova Getuigen) geloven dat de Zoon van God is
geschapen, maar ook dat was ver voordat God met de schepping begon.
In de Bijbel staan o.a. enkele teksten dat "alles" door Hem (= de Zoon) is geschapen.
Kortom: die Zoon was er al.
Galenus schreef:...Men zegt wel dat met de opstanding van Jezus het kwaad is overwonnen maar daar zie ik weinig resultaat van, ...
Houd er wel rekening mee dat in de Bijbel het woord "kwaad" verschillende betekenissen heeft.
Rampspoed zoals overstromingen, aardbevingen e.d. worden ook als "kwaad" aangeduid.
Maar daarover gaat het niet in het "kwaad" dat jij noemt, dat overwonnen is.
Dat ligt meer op het vlak van "moreel kwaad".
Galenus schreef:...sterker nog, als er een satan bestaat heeft die het momenteel op aarde voor het zeggen, God laat weinig of niets van zich horen. En zo er al wat goeds tot stand komt is dat door inzet van ons mensen, gelovigen maar evengoed door ongelovigen.
Tja, het lastige is dat het moeilijk te bewijzen is dat God iets wel of niet heeft gedaan.
Kwam er iets goeds tot stand door een mens omdat die mens zelf zo slim was, of omdat die mens geïnspireerd en gesterkt werd door God?
Ik durf niet te zeggen dat het zo is, maar ik durf ook niet te zeggen dat het niet zo is.
Ik zou kunnen zeggen dat ik geloof dat God mij vaak genoeg heeft laten weten wat ik wel of niet moest doen of kiezen,
een ongelovige zegt dan dat dat gewoon mijn eigen brein was, of toeval, of ...