callista schreef:Als het tegen Pasen loopt luister ik elk jaar weer naar de Mattheus Passion.
Vooral het slotnummer raakt me....
In 2013 heb ik hier ook een topic over geopend....dus aan het begin van dit forum...5 jaar geleden.
Ik zal het hier nog even aanhalen..mede in het kader van het 5-jarig jubileum...
viewtopic.php?f=12&t=151&p=2392&hilit=pasen#p2392
Wat betekent Pasen voor jullie [ouwe koek misschien, maar ja.

.] en wie gaat er of luistert er naar de Mattheus Passion?
Of kijkt er naar de Passie op TV?
Of gaat er misschien zelf naar toe?
Ben even vergeten waar dat dit jaar plaatsvindt...
Maar volgt nog....
Dus nogmaals in deze paar weken voor Pasen mijn lievelingsnummer.....dat heb ik dolgedraaid....ook buiten de Pasen
Voor de verandering in een andere uitvoering....dan in de gegeven link uit 2013
Vanmiddag naar de Johannes Passion in het Zuiderstrandtheater geweest.
Lekker dichtbij, maar een paar minuten bij mij vandaan.
Dirigent: Reinbert de Leeuw.
Hij is inmiddels 79 !!.
Dirigeren gezeten op een stoel. Maar vol van Passie (!) Soort bureaustoel met enorme vering. Het was een apart gezicht.
Hij heeft Bach pas laat ontdekt...
Maar beter laat dan nooit!
Na afloop vond ik deze link naar een programma dat vorig jaar op tv was.
Aanrader, al heb ik pas een klein stukje gezien:
https://www.vpro.nl/programmas/2doc/201 ... issie.html
De Johannes is de Mathäus niet, maar ik moet zeggen dat ik van het openingskoor zo mooi vindt dat ik er kippenvel van kan krijgen.
Arias vind ik het mooist. Zoals bv "Eilt, ihr angefochtnen Seelen".
Maar soms klinken bepaalde stukjes van het koor ook zo fantastisch, zoals "Lasset uns den nicht zerteilen, sondern darum losen, wes er sein soll."
Tenslotte wil ik nog noemen het "Es ist vollbracht" met de plotselinge versnelling met "Der Held aus Juda siegt mit Macht".
Goed dat was dus de Johannes.
De hoofdschotel moet echter nog komen: De Matthäus.
En: dit jaar samen met zoon en schoondochter.
Daar verheug ik me echt op. Al jaren denk ik, en zeg tegen hem: "het zou leuk zijn als je eens meegaat". Maar er was nog niet van gekomen.
Zijn vriendin vond het echter in december zo leuk in Wenen mee te gaan naar "Die Fledermaus", dat ik het "waagde" haar te vragen of ze ook zin had mee te gaan naar de Matthäus. Ze was meteen enthousiast! Nou is de Matthäus natuurlijk heel wat anders dan een nogal kluchterige operette, maar ja, de Matthäus is wellicht het mooiste dat ooit gecomponeerd is. Daar zullen velen het over eens zijn.
Sebastiaan.
Niets is wat het lijkt.