peda schreef:... Dus beter maar zwijgen met praten over de hemel, maar dat lukt bij nagenoeg niemand omdat iedereen er toch een voorstelling van heeft en over die voorstelling graag wil praten. Ga er maar aan staan.
ben db bd schreef:M.i. is het best goed om bezig te zijn met denken over de hemel, het is immers ons voorland, of niet natuurlijk. Want er bestaat ook nog eens een hel, los van het feit of we daarin (willen) geloven of niet. Dat maakt het leven oneindig meer serieus !!
Of de reis van onze ziel naar de hemel een rechte, of een kromme is, is m.i. totaal oninteressant. Spiritisten geloven zelfs dat het een zoektocht in het hiernamaals kan zijn, leerde ik ooit van mijn vader. Dan zou het dus ook een onderbroken reis kunnen zijn.
Nou heeft mijn schrijven op dit forum een christelijke achtergrond met de Bijbel als Gods geopenbaarde heilig Woord. Daar rommel ik dus niet graag aan. En 'theologisch interpreteren' zit vaak vol met verdraaiingen, (tot verkrachtens toe) leerde ik.
Tja. Je antwoordt op iemand die vindt dat er over dit onderwerp maar het beste gezwegen kan worden, voor wie het hebben van een voorstelling een zwaktebod betekent, en al helemaal het erover willen praten. Ik vind dat een wat ontluisterend standpunt, dat mij helemaal niet uitnodigt iets te delen over persoonlijke ervaringen en inzichten. Terwijl de hemel bij uitstek een schitterend onderwerp is.
Maar ik weet uit lange ervaring dat hier de nodige forumdeelnemers zijn die iedere voorstelling bij voorbaat afdoen als zelf gecreëerde illusie die je maar beter kwijt dan rijk kan wezen. Dezen zou ik willen uitnodigen op mijn bericht verder niet te reageren. Het zal vast goed bedoeld zijn, maar je kan mij niet verlossen van mijn zogenaamde illusies. In plaats daarvan ben ik van mening dat ieder spreekt van wat hij weet, dat de mond overloopt waar het hart vol van is, dat soort dingen.
De hemel is de verblijfplaats van God en de engelen en de gezaligde zielen, toch? Dat zou 'boven de sterren' kunnen zijn, zoals een liedje zegt wat mijn moeder zong. Die hemel heeft diverse niveau's, waarvan het paradijs de eenvoudigste, de laagste is. Goedwillende moordenaars (verzetsstrijders?) kunnen daar al toegelaten worden, met Jezus mee, weten we nog? Paulus is tot in de derde hemel opgetrokken geweest, was het niet? En had de 7e hemel niet met grote liefde en vlinders te maken
Wat ik er zelf van gezien heb, was een van de lagere niveaus. Aan de planten en bloemen daar kan je zien dat wat op aarde lelijk en grof is geweest, het verdriet, de pijn en het leed, in de hemel wordt getransformeerd tot schoonheid. En Jezus is daar. In zijn blik zie je dat Hij je volledig kent, dat Hij je begrijpt omdat Hij mens is geweest, op aarde alles heeft meegemaakt, daarbij zacht en liefdevol is gebleven. Dan weet je dat Hij je uitnodigt Hem te volgen, daarbij alle aardse last (ook bezittingen, geld en goed) weg te doen omdat het geen nut doet. Het is een beslissing waar je mee kunt worstelen voordat je hem neemt, maar die op het moment zelf goedsmoeds wordt genomen. Je geeft eindelijk die vuilniszakken eens mee aan de reinigingsdienst. Er zit een soort hemelse humor in.
Het sterven van je lichaam is natuurlijk ook een soort afleggen van de aardse last. Maar de hemel gaat eigenlijk over het wegdoen wat geen nut doet, om deel te hebben aan wat wel van blijvende waarde is. Het gaat meer daarover, dan de dood van het biologische lichaam. Je kunt op aarde al hemeling zijn, al ben je dan nog wat ver weg van je bestemming, omringd door een gebeuren dat niet bij je hoort. En als je hier op deze aarde geen hemeling bent, gebonden en gehecht aan een menigte dingen van de wereld, gaat de dood van je biologische lichaam ook geen hemeling van je maken. Voor zover ik er iets van gezien heb, voor zover ik er iets van begrijp.
Voor de hel is het m.i. beter om voorlopig nog niet griezeliger dan het dodenrijk Hades te denken, wat de Rooms Katholieken het vagevuur noemen. (het voorgeborchte, zei de oude kerk) Want pas bij de wederkomst van de Heere Jezus op aarde (zie Openbaring 19:20) komen we de poel van vuur, die van zwavel brandt, het Gehenna voor het eerst tegen. En 1000 jaar later, na het Vrederijk, bij het grote eindoordeel als het dodenrijk al haar gestorvenen weer heeft moeten afstaan aan het leven, ja dan worden alle mensen welke op grond van hun doen en laten in het leven door God geschrapt zijn uit het boek der levenden, ook in die afschuwelijke eeuwige poel van vuur geworpen, samen met de dood zelf en het dodenrijk, de tweede dood zegt Gods Woord.
Wat ik er zelf van gezien heb, is een duistere grijze zure mist waar de geest van een mens zich vastklampt aan een gestalte die moet vergaan. Een gestalte die samenhangt met wat deze mensen op aarde hebben nagevolgd; rijkdom met daarmee gepaard gaande illusies van macht en najagen van tijdelijk genot, onreine dingen. Het loslaten van de ontbindende stinkzooi waar deze mensen hun vertrouwen op gevestigd hadden, is voor hen een bitter lijden. Wat ik hiervan heb gezien dient tot vermaning, als waarschuwing en ook afschrikking ter lering voor wie verstandig is.
Maar we zouden het hier over de hemel hebben. Van de nieuwe hemel welke eens in de vorm van het Nieuw Jeruzalem op aarde zal nederdalen weten we zoveel meer (zie Op.21) Vorige week heb ik dat eens even voor de beeldvorming op onze kamerglobe uitgezet: bijna 5miljoen km2 op schaal. Dat is dan nog maar 1% van het huidige aardoppervlak hoor: bijvoorbeeld op de 'navel' van de aarde projecterend, van het noorden van Soedan op de Kreeftskeerkring tot in de Zwarte Zee in 't noorden en tot in Oman in het oosten en tot onder het Aralmeer nabij Noekoes in Oezbekistan in het noordoosten. Groot hè? Maar de Heere God liet het wel zo opschrijven; 2220x2220 km, 12000 stadiën elk, en zo hoog ook nog !!
Komen wij daar dan over > 1000 jaar in te leven? Dat zal heel partieel zijn, (gedeeltelijk) schreef iemand. En ik vrees dat hij daar wel eens heel veel gelijk in zal hebben. Want mensen zijn immers in principe weer aarde gebonden als ze weer 'gewoon' levend worden? En voor zo'n hoge ruimtelijke hemel heb je een nieuw eeuwig hemels opstandingslichaam nodig, net als de engelen, maar vooral zoals de Heere Jezus Zelf, (als Eersteling) na Zijn opstanding. ik kan alleen maar mensen vinden in de Bijbel welke als Bruid bedoeld met de opname van de Gemeente van Christus zo'n metamorfose zullen beleven. Lees 1Kor.15 en 1Tess.4 daar maar eens op na, alleen bij dat grote gebeuren gebeurt ook dat bijbehorende immense wonder.
Edoch ach en wee, in mijn gereformeerde kerk leren we dat niet eens, dat zullen we m.i. wel weg-'vergeestelijken' ..... foetsie dus.....
Als troost blijft dan wel nog steeds de rest van de nieuwe paradijselijke aarde als mogelijkheid over; altijd nog 100x zo groot oppervlak (bij gelijke grootte als nu), toch? Die 'volken die zalig worden' kunnen gelukkig nog uit vele tientallen miljarden mensen bestaan (reken zelf maar na!)
Uiteindelijk komt de nieuwe aarde, de eerste dingen zullen zijn voorbij gegaan. De macht van de zonde overwonnen sluit aan bij het paradijs van voor de zondeval. Geen ziekte en geen dood zal er meer zijn. Maar wel vrede, uit de hemel gegeven. Jerusalem is vanoudsher symbool van de stad (georganiseerd menselijk samenleven) van de vrede. Meer dan gewoon maar het ontbreken van oorlog, gaat het over innerlijke en uiterlijke harmonie als gevolg van de wetmatigheden van de hemel die de dienst uit zullen maken. De wetten van de liefde en waarheid en plaats van geweld en misleiding. Wie zich er nu al geestelijk op voorbereidt gaat het meemaken.
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)