peda schreef:ericjan schreef:
Betekent onvoorwaardelijke liefde, liefde voelen voor iedereen?
In mijn optiek verbind ik onvoorwaardelijke liefde met liefde voor elk schepsel.
Ik weet dat daar onder gelovigen verschillend over wordt gedacht.
Hetzelfde geldt ook voor de woorden "" daaraan gelijk is "' die het dubbel gebod van Jezus samenvoegen.
De orthodoxie leest daaruit helemaal niet dat liefde voor God gelijk staat aan liefde voor mensen. Voor de mens geldt dat hij/zij de naaste geen schade mag toebrengen, maar dat gebod geldt weer niet wanneer God Zelve opdracht geeft om schade aan de medemens te veroorzaken.
Kijk maar naar de beoordeling van de genocide door Josua. Daar heeft God Zelve de opdracht gegeven en Josua heeft de opdracht uitgevoerd en niet gelet op de schade voor de medemens. God Zelve kan en mag Zich dus onttrekken aan de regels die Hij aan de mens oplegt. Dat is Soevereiniteit.
Israel werd zelfs herhaaldelijk gestraft door G'd vanwege het niet volledig uitroeien van de vijand zoals Hij had opgedragen.
Niet alleen toen, maar ook straks in de eindtijd krijgt de ongelovige mens te maken met G'd als zijn vijand laat Openaringen zien.
Maar G'd onttrekt Zich niet aan Zijn eigen regels, die regels heeft Hij gemaakt voor ons mensen. Wij mensen mogen het niet zelf TENZIJ nadrukkelijke door Hem opgelegd, dan MOET het gebeuren uiteraard.
G'd geeft aan ook vijanden te hebben onde rde mensen:
43 Landen, juich mee met Gods volk.
Want Hij neemt wraak voor de dood van zijn dienaren.
Hij geeft zijn vijanden hun verdiende straf.
Maar Hij geeft vergeving aan zijn land, zijn volk."
DEUT 32
Voor degenen die nu willen roepen dat eht de G'd in het OT was, zie in het NT
Zover mogelijk, niet ALTIJD dus, leef in vrede met alle mensen.
Wij mensen mogen ons niet wreken op de medemens, want G'd zal dat doen en het vergelden !
18 Leef, zo mogelijk, voor zover het van u afhangt, in vrede met alle mensen.
19 Wreek uzelf niet, geliefden, maar laat ruimte voor de toorn, want er staat geschreven: Mij komt de wraak toe, Ik zal het vergelden, zegt de Heere.
Romeinen 12
G'd zal met vlammend zwaard wraak uitoefenen over hen die G'd niet kennen EN het evangelie niet gehoorzamen.
EN, niet OF.
Dus hierin zit eveneens een waarschuwing voor Cristenen die G'd van Israel (zowel OT als NT) afwijzen en daardoor niet (willen) kennen.
6 Het is immers rechtvaardig van God verdrukking te vergelden aan hen die u verdrukken,
7 en aan u die verdrukt wordt, samen met ons verlichting te geven bij de openbaring van de Heere Jezus vanuit de hemel met de engelen van Zijn kracht,
8 wanneer Hij met vlammend vuur wraak oefent over hen die God niet kennen, en over hen die het Evangelie van onze Heere Jezus Christus niet gehoorzaam zijn.
2 Thessalonicenzen 1
DAAR is JUIST G'd Zijn Genade voor door Yeshua aan het Kruis volbracht met Zijn lijden en sterven en opstanding.
Wie niet DEZE Genade van Christus NIET ontvangt zal de wraak van G'd die gaat komen over de wereld moeten ondergaan!
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.