Wat de heer Mart beschrijft is geen kwestie van culturele identiteit maar een kwestie van genetica dus. Althans volgens de gemiddelde Israëliet. Minister Blok werd er vandaag flink de oren om gedraaid. En terecht. Maar waag het niet het beestje bij zijn naam te noemen als het om Joden gaat. De onderlinge discriminatie tussen de verschillende soorten Joden is dan ook groot. Genetica gaat niemand redden, alleen geloof. De christen weet dit, de jood zal het nog moeten ontdekken.pyro schreef: ↑06 sep 2018, 19:14Maar het moet toch wel een kwestie van culturele identiteit zijn dan? Wat zou het anders moeten zijn?Mart schreef: ↑06 sep 2018, 17:47Interessante vraag. De meerderheid van de Joden is atheïst. Joden zijn Joods omdat ze een Joodse moeder hebben (of via gioer), zoals bijv. de bekende Joodse atheïsten als Hitchens en Sam Harris. Noch religie, noch cultuur maakt iemand Joods en niemand zal een Joodse atheïst er minder Joods op vinden.pyro schreef: ↑06 sep 2018, 16:57 Ik vraag me trouwens af hoe Joodse theïsten hun niet theïstische volks- /cultuur genoten beschouwen: ook als blind? Hoe maak je als niet theïstisch Jood deel uit van het Jodendom? Niet in religieuze zin, neem ik aan, maar althans in culturele? Wordt dat geaccepteerd door Joodse theïsten?
Een en ander rechtvaardigt geen jodenhaat, net zo min als dat (veelal vermeende) ervaringen met het christendom de Jezushaat van veel rabbijnse geleerden door de eeuwen heen tot en met de moderne tijd rechtvaardigt. Haat in al zijn vormen is verwoestend en maakt blind. Ook wie alleen het Oude Testament kent, kan dit weten.
Wie de denominaties in het christendom al chaotisch vindt, kan zijn lol op met het jodendom. Voorbeeldje https://en.wikipedia.org/wiki/Who_is_a_Jew%3F