Martha schreef: ↑10 sep 2018, 00:17
In de joodse praktijk was een meisje van huwbare leeftijd altijd maagd, aangezien de geslachtsdaad zelf de huwelijksvoltrekking was, of in ieder geval behoorde te zijn. De vierde stap in het hele huwelijksproces. De joodse bruiloft is een mooie analogie van de vereniging van Christus met Zijn Bruid. De vader van de bruid heeft de prijs betaald en daarmee het huwelijkscontract gesloten. De zoon is teruggekeerd in het vaderhuis om daar een woning voor haar te prepareren. Op de tijd dat zijn vader bepaalt gaat de zoon zijn bruid halen. Omdat zij niet weet wanneer hij haar komt halen schalt hij de bazuin als hij in aantocht is. Zowel de huwelijksceremonie als de consumering, de eenwording van de twee verschillende lichamen, vinden plaats in het prive domein zonder buitenstaanders. Daarna stap 5 het grote bruiloftsfeest voor velen.
Mooie uitleg, alleen een verduidelijking dat de bruid niet wij christenen zijn.
En wie is de bruid van de Bruidegom?
Studeer eens hoe vaak JHWH spreekt over
Zijn Bruid en de Liefde die Hij heeft voor Zijn Bruid. En sommige christen broeders maar roepen, dat wij de Bruid zijn ! Allemaal in het oude testament? Hoezo toe-eigenen van de geschiedenis?
2.Hoogl 4,8 Kom met Mij van de Libanon af, bruid, met Mij van de Libanon af, kom! Daal af van de top van de Amana, weg van de top van de Senir en de Hermon, van de holen van de leeuwen, van de bergen met de luipaarden.
3.Hoogl 4,9 U hebt Mijn hart veroverd, Mijn zuster, Mijn bruid, u hebt Mijn hart veroverd met één blik van uw ogen, met één schakel van uw halsketting.
4.Hoogl 4,10 Hoe mooi is uw liefde, Mijn zuster, Mijn bruid, hoeveel beter is uw liefde dan wijn en de geur van uw zalfoliën dan allerlei specerijen!
5.Hoogl 4,11 Uw lippen druipen van honingzeem, Mijn bruid, honing en melk zijn onder uw tong en de geur van uw kleding is als de geur van de Libanon.
6.Hoogl 4,12 Een gesloten tuin bent u, Mijn zuster, Mijn bruid, een gesloten bron, een verzegelde fontein.
8.Hoogl 8,7 Vele wateren kunnen de liefde niet uitblussen en rivieren spoelen haar niet weg. Al gaf iemand al het bezit van zijn huis voor de liefde, men zou hem smadelijk verachten. De broers van de bruid:
9.Jes 49,18 Sla uw ogen op, kijk om u heen en zie: zij allen verzamelen zich, komen naar u toe. Zo waar Ik leef, spreekt de HEERE, voorzeker, u zult zich met hen allen als met een sieraad tooien, u zult ze ombinden zoals een bruid doet.
10.Jes 61,10 Ik ben zeer vrolijk in de HEERE, mijn ziel verheugt zich in mijn God, want Hij heeft mij bekleed met de klederen van het heil, de mantel van gerechtigheid heeft Hij mij omgedaan, zoals een bruidegom zich bekleedt met priesterlijk hoofdsieraad, en een bruidzich tooit met haar sieraden.
11.Jes 62,5 Want zoals een jongeman trouwt met een jonge vrouw, zo zullen uw kinderen trouwen met u; zoals een bruidegom zich verblijdt over zijn bruid, zo zal uw God Zich over u verblijden.
12.Jer 2,32 Zou een jonge vrouw haar sieraad vergeten, een bruid haar gordels? Toch heeft Mijn volk Mij vergeten, dagen, niet te tellen.
13.Jer 7,34 En Ik zal uit de steden van Juda en uit de straten van Jeruzalem de stem van de vreugde en de stem van de blijdschap, de stem van de bruidegom en de stem van de bruid doen ophouden, want het land zal tot een verwoesting worden.
14.Jer 16,9 Want zo zegt de HEERE van de legermachten, de God van Israël: Zie, uit deze plaats doe Ik voor uw ogen en in uw dagen ophouden de stem van de vreugde en de stem van de blijdschap, de stem van de bruidegom en de stem van de bruid.
15.Jer 25,10 Ik zal uit hun midden doen verdwijnen de stem van de vreugde, de stem van de blijdschap, de stem van de bruidegom en de stem van de bruid, het geluid van de molenstenen en het licht van de lamp.
16.Jer 33,11 de stem van de vreugde, de stem van de blijdschap, de stem van de bruidegom en de stem van de bruid, de stem van hen die zeggen: Loof de HEERE van de legermachten, want de HEERE is goed, want Zijn goedertierenheid is voor eeuwig, en de stem van hen die in het huis van de HEERE een lofoffer brengen. Ik zal namelijk een omkeer brengen in de gevangenschap van het land,zodat het weer wordt als vroeger, zegt de HEERE.
--> Hier wordt Israel de Bruid genoemd die wordt vergeven van alle zonden !
17.Hos 2,18 Ik zal u voor eeuwig tot Mijn bruid nemen: ja, Ik zal u tot Mijn bruid nemen in gerechtigheid en in recht, in goedertierenheid en in barmhartigheid.
--> Israel de Eeuwige Bruid van JHWH !
18.Hos 2,19 In trouw zal Ik u voor Mij als bruid nemen; en u zult de HEERE kennen.
19.Jl 2,16 Verzamel het volk, heilig de gemeente, breng de oudsten bijeen, verzamel de kleine kinderen en de zuigelingen. Laat de bruidegom uit zijn binnenkamer gaan, de bruid uit haar slaapkamer.
Yeshua de Bruidegom die Zijn bruid Iarael ophaalt.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.