Chips.....gemist.
Het jodendom.....daar kun je een leven lang op studeren.Ze hadden het toch over 2 Messiassen, een lijdende en een heersende, die rabbi's. Ik weet het ook niet exact.
Ik ken ook maar een klein gedeelte ervan.
Sommigen denken idd aan 2 messiassen. De lijdende zou dan een mislukte missie hebben gehad.....maar misschien dat Mart daar iets meer van weet.
Om de teksten een beetje te kunnen snappen, moet je iets van het joodse geloof weten. Het is ook niet handig om een moslim te vragen naar de betekenis van teksten in het NT.Als ze Hem wel aanvaard hadden, was Hij direct teruggekomen volgens mij. Hij kwam niet om de Romeinen te verslaan.
Heel veel christenen denken ook dat Jezus direct terugkwam. Dan is die 2000 jaar ook moeilijk te zien. Maar Jezus zei dat Hij pas terug zou komen als Jeruzalem zou zeggen: gezegend Hij die komt.
Een paar gedachten:
je noemde ook andere teksten, oa het licht voor de heidenen en de tekst van Abraham.
Die zijn goed te plaatsen binnen het joodse geloof. Het joodse volk is de wegbereider voor het koninkrijk van God op aarde. Andere mensen hoeven zich niet bij het jodendom aan te sluiten, het is niet het juiste geloof dat je zou redden. Met redding zijn de joden niet zo bezig.
Het is opvallend dat het jodendom geen evangeliserende godsdienst is. Dat je het juiste geloof moet aanhangen in dit leven is dat ook geen issue. Dat is christelijke theologie van later. De joden hebben hun uitgebreide wet gekregen, voor anderen gelden slechts de Noachiedische geboden. Door de wet te houden dienen zij God en komt het Koninkrijk dichterbij.
Binnen het jodendom staat dus het dienen van God centraal, niet het gered worden.
Een aantal teksten kun je combineren:
- het licht voor de heidenen
- andere volkeren worden via Abraham gezegend
- alle knie zal zich buigen
Binnen het jodendom gelooft men dat God ooit Zijn koninkrijk op aarde zal beginnen. Als God daaraan begint, dan zal een ieder duidelijk worden dat de God van Israel de enig ware God is.
En dan zal iedereen Hem erkennen. De joden als wegbereider en als het zover is, zal iedereen het inzien.
En zal iedere knie zich buigen. De moslim zal zijn knie buigen, de hindoe, de boeddhist, de christen, de atheist. En dan wordt iedereen als het ware een jood. Dat is de verwachting.
Ik hoop dat ik het op deze manier een klein beetje heb kunnen toelichten.