ericjan schreef: 12 okt 2018, 08:58
De hele Torah is geschreven door schrijvers die NIET zelf aanwezig waren bij de gebeurtenissen.
Niet G'd schrijft,
maar de Schrift leert dat HEEL de Schrift (en daaronder valt zeker de Torah en de profeten)
door G'd ingegeven is.
De menselijke schrijvers hebben dus geen eigen inbreng toegevoegd.
Niet anders dan dat G'd de Farao liet dwarsliggen zodat Hij Zijn macht kon tonen aan Zijn Uitverkoren Volk Israel door grote wonderen te doen.
Inderdaad de spijker op zijn kop. Wij beiden zijn het eens over het feit dat de schrijvers zelf niet aanwezig waren bij vele beschreven gebeurtenissen. Maar terwijl jij gelooft dat God Zelve sprak in de hersenen van de schrijvers, geloof ik dat de schrijvers menselijk geinspireerd waren en hun getuigenis Over God weergaven. Daarover kun je onderling eindeloos discuteren, onder opgave van goede argumenten, maar aan het einde van het gesprek handhaven wij beiden onze basis-uitgangspositie. Het is immers niet te achterhalen wie in de hersenen van de profeten aan het praten was.
Het is wel het grote probleem van de modernisten, die hun geloof aan God niet hebben opgegeven en nu voor de lastige opgave staan toch in bepaalde ( selectieve ) verzen de Stem VAN God te herkennen. Niet voor niets wordt dan de kijk op God enorm pluriform en wordt God snel vergeleken met het Hoogst Denkbare Ideaal. Zo ook de God van de Alverzoening, omdat zo'n God een beter "' Beeld "' in de hoofden van velen levert als de God die een eeuwige dualiteit nastreeft.
Eind goed, al goed, scoort nu een maal hoger in de waardering naar "" edelheid/ volmaaktheid"". Alleen diegenen die Ultieme Rechtvaardigheid in hun vaandel voeren, zijn de dualiteit-volgers. En daartoe behoort ook ericjan, zoals ik jou inschat. Zoals William James reeds 100 jaren geleden constateerde volg jij met jouw karakter, de Rechtvaardigheid, het denken in Schuld en Boete, wat in mijn optiek parallel loopt met de voor velen Straffende, Vergevingsloze God. Overigens is God niet alleen compromisloos " Rechtvaardig"' in het O T, maar ook in de Eindtijd van het N T weet Hij van wanten. Ook lastig voor de modernisten, die in het N T God zuiver als de Liefdevolle zien en dan in hun maag zitten met het slotstuk van het N T, de apocalyptische beschrijving van de Eindtijd door Johannes, waarbij de Oude God weer terug lijkt te zijn gekomen. Dan maar snel lenen bij de preteristen en het komt weer goed.
