Heel veel bijbelgetrouwe christenen die ook wandelen met de Heer en Hem dagelijks ervaren in hun levens doen dat.
Dit sinterkaas-forum is daarin gelukkig gene maatgever.
Heel veel bijbelgetrouwe christenen die ook wandelen met de Heer en Hem dagelijks ervaren in hun levens doen dat.
Ik stel ook niet dat jij de enige bent. In oerconservatief Amerika lopen er nog veel rond.
Mijn favoriete godsdienstpsycholoog Vertel mij uw godsbeeld, dan vertel ik U wie U bent.
Inderdaad is in de US de leugen theologie vanuit West Europa veelvuldig en verstandig aan de kant geschoven en vertrouwen ze er meer op G'd.
Gelukkig hebben ze Trump...ericjan schreef: ↑16 okt 2018, 14:09Inderdaad is in de US de leugen theologie vanuit West Europa veelvuldig en verstandig aan de kant geschoven en vertrouwen ze er meer op G'd.
Van mij mag elk mens ook geloven wat ie wil en waarin ie wil en hoe ie wil.
Eindelijk iemand die de linkse leugen-media-machine openbaarde.callista schreef: ↑16 okt 2018, 14:11Gelukkig hebben ze Trump...ericjan schreef: ↑16 okt 2018, 14:09Inderdaad is in de US de leugen theologie vanuit West Europa veelvuldig en verstandig aan de kant geschoven en vertrouwen ze er meer op G'd.
Inderdaad, heb ik zelf ook gelezen dat in Nederland de nog kerkende jeugd veel orthodoxer aan het worden is. Zelf zie ik het als een soort van amish-gebeuren. Steeds minder mensen worden veel orthodoxer en veel eerdere vrijzinnigen gaan richting "" ietsisme "' of worden spiritueel broculeur.ericjan schreef: ↑16 okt 2018, 14:14
Maar G'd Zijn feiloze Woord in de Schrift verloochenen en verlagen tot een boek geschreven over G'd en daarmee de kracht ervan verlammen, daarmee heb ik moete. In de US worden dergelijken doorgaans gelukkig onmiddelijk de deur van de kerk gewezen. In evangelische kringen in Europa inmiddels ook al meer net als de orthodoxe kerkgenootschappen.
Wanneer ik met mensen spreek die ook terugkeren naar de Schriftgetrouwe benadering, dan melden zij allemaal eigenlijk wel dat ze G'd meer zijn gaan bemerken in hun levens. Ze gaan ervaren dat G'd via de Schrift tot hun spreekt. Maar ook dat de vrijzinnige benadering totaal geen voldoening gaf en de stap om niet meer te geloven heel klein wordt.peda schreef: ↑16 okt 2018, 14:29Inderdaad, heb ik zelf ook gelezen dat in Nederland de nog kerkende jeugd veel orthodoxer aan het worden is. Zelf zie ik het als een soort van amish-gebeuren. Steeds minder mensen worden veel orthodoxer en veel eerdere vrijzinnigen gaan richting "" ietsisme "' of worden spiritueel broculeur.ericjan schreef: ↑16 okt 2018, 14:14
Maar G'd Zijn feiloze Woord in de Schrift verloochenen en verlagen tot een boek geschreven over G'd en daarmee de kracht ervan verlammen, daarmee heb ik moete. In de US worden dergelijken doorgaans gelukkig onmiddelijk de deur van de kerk gewezen. In evangelische kringen in Europa inmiddels ook al meer net als de orthodoxe kerkgenootschappen.
Hallo ericjan,ericjan schreef: ↑16 okt 2018, 14:45
Wanneer ik met mensen spreek die ook terugkeren naar de Schriftgetrouwe benadering, dan melden zij allemaal eigenlijk wel dat ze G'd meer zijn gaan bemerken in hun levens. Ze gaan ervaren dat G'd via de Schrift tot hun spreekt. Maar ook dat de vrijzinnige benadering totaal geen voldoening gaf en de stap om niet meer te geloven heel klein wordt.
Het heeft er alles van weg dat G'd Zelf deze kinderen aantrekt, ipv hun geloof te laten vallen in G'd dat G'd er Zelf ingelegd heeft, kiezen ze dan voor Schriftgetrouw en blijven ze verzekerd van het eeuwige leven te mogen ontvangen.
Of : "Als je in dit leven niet bang bent voor God, dan maken we je wel bang voor God na dit leven."
Sinds in onze omstreken de Straffende God/ de God van de Angst in de beleving van zeer velen is verdwenen, stromen de kerken leeg. Zeer opvallend.
Wim Nusselder schreef: ↑16 okt 2018, 10:07Overigens lees ik in de Bijbel niet dat de Bijbel Gods onfeilbare woord is.
Dat zou ook lastig zijn, want de Bijbel bestond nog niet toen hij ontstond en kreeg pas (min of meer) definitief vorm (door selectie uit potentiële samenstellende delen) toen die samenstellende delen al (min of meer) definitief vorm hadden gekregen.
De samenstellende delen konden dus niet verwijzen naar en uitspraken doen over het geheel.
De Bijbel bestond nog niet toen die brief aan Timoteus geschreven werd, dus gaat het daarin om een andere "Schrift".
Dat is helemaal correct. Het zou over de tenach kunnen gaan, maar niet over het NT.Wim Nusselder schreef: ↑16 okt 2018, 21:46 De Bijbel bestond nog niet toen die brief aan Timoteus geschreven werd, dus gaat het daarin om een andere "Schrift".
Je negeert mijn argumentatie.
Ik denk dat de kerken leegstromen, omdat de mensen sowieso niet meer in God geloven. De wetenschap immers maakt duidelijk dat veel onderdelen van het geloof simpelweg niet waar kunnen zijn. En allerlei regeltjes en gebruiken zijn een stuk lichter geworden. Daar kijken mensen nu anders tegenaan.peda schreef: ↑16 okt 2018, 17:58Sinds in onze omstreken de Straffende God/ de God van de Angst in de beleving van zeer velen is verdwenen, stromen de kerken leeg. Zeer opvallend.
De verkondiging van de onaangename hel was in vroeger tijd een probate gedachte om de geloofsbasis bij de les van de elite van de beroepsgelovigen, die er zeer goed van konden leven, te houden.
Het gaat over de Tenach noch over het NT. Het gaat over de canon zoals die gebruikt werd in de eerste eeuw.HJW schreef: ↑16 okt 2018, 21:49Dat is helemaal correct. Het zou over de tenach kunnen gaan, maar niet over het NT.Wim Nusselder schreef: ↑16 okt 2018, 21:46 De Bijbel bestond nog niet toen die brief aan Timoteus geschreven werd, dus gaat het daarin om een andere "Schrift".
Ik ben het met je eens dat heel de Schrift in die context niet slaat op toen nog ongeschreven boeken, maar om daaruit te concluderen dat het NT niet geïnspireerd is door God en niet nuttig is om uit te onderwijzen, neigt naar een brug te ver. Paulus laat in diens brieven duidelijk merken dat hij op autoriteit van God spreekt. In 1 Thes 4,8 schrijft hij: Zo dan, die dit verwerpt, die verwerpt geen mens, maar God, Die ook Zijn Heiligen Geest in ons heeft gegeven.Wim Nusselder schreef: ↑16 okt 2018, 21:46Wim Nusselder schreef: ↑16 okt 2018, 10:07Overigens lees ik in de Bijbel niet dat de Bijbel Gods onfeilbare woord is.
Dat zou ook lastig zijn, want de Bijbel bestond nog niet toen hij ontstond en kreeg pas (min of meer) definitief vorm (door selectie uit potentiële samenstellende delen) toen die samenstellende delen al (min of meer) definitief vorm hadden gekregen.
De samenstellende delen konden dus niet verwijzen naar en uitspraken doen over het geheel.De Bijbel bestond nog niet toen die brief aan Timoteus geschreven werd, dus gaat het daarin om een andere "Schrift".
In de tekst die je citeert staat er vriend van de Bruidegom en de Bruidegom is Christus.ericjan schreef: ↑16 okt 2018, 13:12G'd zegt er dit over in Zijn Woord in Openbaring 21:2Piebe Paulusma schreef: ↑16 okt 2018, 11:18 Christus wil spirituele offers verklaart apostel Petrus en het vergt veel van een mens om die te brengen. Als jij duizenden jarenlang verwacht dat je messias een aards koninkrijk zal stichten, maar in plaats daarvan in de eindtijd een geestelijk eeuwigdurend rijk sticht, dan moet je even schakelen.
En ik, Johannes, zag de heilige stad, het nieuwe Jeruzalem, neerdalen van God uit de hemel, gereedgemaakt als een bruid die voor haar man sierlijk gemaakt is.
Het nieuwe Jeruzalem DAALT NEER vanuit G'd uit de hemel, als bruid.
En ja wie was ook alweer de Bruid en Bruidegom?
Inderdaad, Yeshua is de Bruidegom en Israel is altijd de Bruid.
Israel is de bruid van de Bruidegom Yeshua. En wij christenen worden opgeroepen om de vriend vand e bruid te zijn en zich te verheugen, niet te weerleggen, ontkennen of verloochenen.
Johannes 3:29
Wie de bruid heeft, is de Bruidegom, maar de vriend van de Bruidegom, die erbij staat en hem hoort, verblijdt zich zeer over de stem van de Bruidegom. Deze blijdschap van mij nu is volkomen geworden.
Wim Nusselder schreef: ↑16 okt 2018, 21:46De Bijbel bestond nog niet toen die brief aan Timoteus geschreven werd, dus gaat het daarin om een andere "Schrift".
Ik beschouw de Bijbel als goddelijk geïnspireerd én menselijk beperkt, omdat die goddelijke inspiratie zich nu eenmaal van mensen bediende.Piebe Paulusma schreef: ↑16 okt 2018, 22:10Ik ben het met je eens dat heel de Schrift in die context niet slaat op toen nog ongeschreven boeken, maar om daaruit te concluderen dat het NT niet geïnspireerd is door God en niet nuttig is om uit te onderwijzen, neigt naar een brug te ver.
Hoe je de Bijbel leest zegt niets over de Bijbel. Maar waarom zou de Bijbel onfeilbaar moeten zijn?Wim Nusselder schreef: ↑16 okt 2018, 22:39 De Bijbel is niet onfeilbaar, want je kunt hem ook in een andere geest lezen.
God sprak zelfs tot mensen via een ezelin en kracht wordt zichtbaar in zwakheid.Wim Nusselder schreef: ↑16 okt 2018, 22:39De Bijbel bevat niet uitsluitend Gods Woord, want die Inspiratie komt tot ons via mensen.
Dat Christus het Woord van God is ben ik met je eens. Laten we zeggen dat de Bijbel Gods woorden bevat, zie Rom. 3:2.Wim Nusselder schreef: ↑16 okt 2018, 22:39De Bijbel is dus niet identiek aan Gods Woord, wat bevestigd wordt door Johannes 1 waarin Gods Woord geïdentificeerd wordt met Christus.