Gaitema schreef:Jerommel schreef:
Dat bepaald de mens zelf, maar Hij doet het in de mens die het wil.
Zoals Jona bijvoorbeeld? :/
Jona deed het helemaal zelf. God maakt er gebruik van. Dat is wat anders. God kan de mens leiden, verharden en verlichten, maar de mens is zelf schuldig aan wat hij doet. Als jij beslist iemand wat goeds of verkeerds te doen, dan doe je dat vanuit de vrije wil die God jou gegeven heeft. Het is je eigen keuze. Dat God jou geheel leidt in alles wat je doet en alles wat je zegt is ook juist omdat Hij Liefde is. Zonder hem kan je niet Lief hebben. Echter de reden waarom satan liefdeloos is, kom door zijn eigen keuze. Hij wilde zelf onafhankelijk van God de God zijn. Tja, dan kiest satan ervoor om alles alleen te doen en laat God zijn Liefde uit satan los. Zo wordt satan het tegenovergestelde van Jezus.
Zo is de duivel ook niet als de duivel geschapen. Hij was de hoogste engel van alle engelen en de meest gelijkende op Jezus, maar hij kwam te val.
Dus het is puur mazzel dat Jezus niet ten val kwam ofzo?
Nee Jezus is zelf zo. Anders zou je ook tegen Jezus kunnen zeggen: "ik kan er niets aan doen dat ik ben zoals ik ben, het is God zijn schuld. Jij hebt maar makkelijk praten, want God heeft jou nou eenmaal perfect gemaakt.
Nee, want de serpent is het listigste schepsel.
Of denk je dat God gokt?
Er staat in de bijbel dat hij een gevallen engel was. Dus in het begin was hij vol liefde. Dat is zoals hij is.
Wij mensen hebben van ons zelf het zelfde in ons zitten dan hij en daarom is de wereld ook zo wreed en moest God in het OT zo veel mensen hun levens beëindigen. Het waren immers menselijke parasieten. Denk je nu echt dat God het leuk vind om de zonde en de dood te laten ontstaan? Dat Hij heel bewust al die slachtpartijen die door satan en de mensen ontstaan Zijn wil is? Ik geloof daar geen moer van en het is ook niet te geloven. Geen mens die je het verteld zal zo'n volslagen onrechtvaardige wrede God geloven. Dat jij zondigt kan jij immers niets aan doen toch? God maakte jou nou eenmaal zo, dus moet je maar door zondigen. Het is jouw schuld niet. Als je dat zou zeggen, dan zou je ook beweren tegen God net als Adam en Eva: het is niet mijn schuld, maar die van hem. Die verleide mij. De dominee bij ons noemde in zijn preek het afschuiven van je eigen schuld de oudste zonde van de bijbel. Adam zei: Eva heeft het me gegeven. Eva zei: de slang heeft me verleidt.
Die val maakte hij zelf.
Het kwaad dat in hem was kwam naar buiten, Zijn ware aard kwam naar buiten.
Het zat er dus al in.
Hij koos er zelf voor. Hij had het niet hoeven te doen.
God is echt niet zo dat Hij zijn tegenstanders schept. Hij schiep een schepping die goed was.
Dat heeft ie niet zelf in zichzelf gestopt, zo is ie geschapen.
Niemand heeft het in hem gestopt. Als ik jou een knal verkoop, doe ik het helemaal zelf. Ik zal daar nooit God van de schuld geven. Wie ben ik dat ik Hem de schuld zou geven?
Hij zou de wreedste duivel zelf zijn, want al het kwaad van die serpent zou uit God komen. Hoe wreed is die God dan en wie is de God dan die je dient, als Hij de duivel gelijk blijkt te zijn. Sterker nog: als Hij wezenlijk de bron van al het kwaad is. Van Allah zeggen de moslims dat al het goede en het kwade van hem komen, maar onze God is zuiver en puur. In Hem is geen spoor van duisternis en Hij is Liefde. In de Koran staat niet voor niets nergens beschreven dat Allah liefde is.
Die val maakte Kaïn zelf. God liet Kaïn niet Abel vermoorden.
Dat is na de zondeval!
Het was niet meer 'goed, zeer goed'.
Dus Kaïn kon er niets aan doen!
Het is allemaal Gods schuld
. God heeft hem nu eenmaal zo zondig gemaakt.
Dat verzucht God duidelijk.
Mooie toneelspel of niet? Eerst Kaïn onterecht zondig maken en dan als hij dat doet wat niet van hem zelf komt gaat God schijnheilig zitten zuchten, alsof Hij niet zelf Kaïn zo zondig gemaakt had.
Het drijft Hem uiteindelijk tot de zondvloed.
Zo is God niet. Jouw beeld van God is een totaal andere dan dat ik van God heb.
Dat blijkt maar weer...
Ja ongelofelijk bizar
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.