Wim Nusselder schreef: ↑26 okt 2018, 15:39
Zolderworm schreef: ↑25 okt 2018, 12:01ik weet niet of je het intersubjectivisme een kentheorie kunt noemen.
Wim Nusselder schreef: ↑25 okt 2018, 12:46Ik maak gebruik van de wetenschapsfilosofische analyse van Chris Knoops (
2010).
Hij onderscheidt (pag. 34-36) subjectivistische en objectistische paradigma's met bijbehorende anti-positivistische en positivistische epistemologieën (kentheorieën) en bepleit -waar mogelijk- combinatie van paradigma's.
Mijn paradigma noem ik kritisch intersubjectivisme en dat is een combinatie van een subjectivistisch en een objectivistisch paradigma, om precies te zijn: het interpretatieve paradigma, ook wel constructivisme genoemd, omdat mensen daarin geacht worden de werkelijkheid te construeren, en de kritische theorie.
Het begrip 'illusie' dat jij hanteert heeft slechts betekenis in het functionalistische paradigma (harmonie-gericht, objectivistisch; zie Knoops pag. 36).
In de (radicaal structuralistische, veranderingsgezinde, maar ook objectivistische) kritische theorie komt dat begrip terug als 'vals bewustzijn', oftewel 'bewustzijn dat niet overeenkomt met objectieve (verander)belangen'.
Zolderworm schreef: ↑26 okt 2018, 14:01Ik kan er weinig touw aan vastknopen.
Kun je aangeven waar je Knoops niet kunt volgen dan wel het met hem oneens bent?
Ik denk dat ik dan in ieder geval het betreffende hoofdstuk moet lezen. Ik heb het vermoeden dat het meer over sociologie gaat dan over filosofie, al is het uitgangspunt filosofisch van aard. Maar goed vermoedelijk is dat de moderne kentheorie.
Ik zie het niet zozeer als een verhandeling over de klassieke kennistheoretische problematiek. Rationalisme versus empirisme, nominalisme versus realisme, de mogelijkheid of onmogelijkheid van synthetische kennis a priori, grenzen aan onze kennis, zekere of feilbare kennis enzovoort. Het is alsof een keurig pak speelkaarten door elkaar wordt geschud.
Als ik zinnen lees als: "de mens is geen wezen dat onbetwijfelbare kennis over zichzelf verwerft, maar een sociaal wezen dat kennis verwerft en gerechtvaardigd binnen een sociale context", dan kan ik daar weinig mee. (niet bij Knoops, maar elders) Het sociologische heeft volgens mij weinig te maken met de vraag of wij de werkelijkheid waarnemen en kunnen kennen hoe deze werkelijk is. Als je zegt dat Kant heeft beweerd dat wij de werkelijkheid door bepaalde brillenglazen waarnemen, en daarom niet kunnen ervaren hoe deze van zichzelf is, en Popper vervolgens beweert dat de brillenglazen in de loop der tijd veranderen, dan kan ik daar me niets bij voorstellen. Volgens mij zijn de hersenen de brillenglazen zoals ze zijn vormgegeven vanuit ons DNA. En daaraan verandert nooit wat. Popper brengt een voor mij totaal onnodige dimensie in.
Ook bijvoorbeeld met de gedachte van Quine dat er geen absoluut onderscheid is tussen analytische en synthetische uitspraken kan ik weinig. Hij ziet slechts een gradueel onderscheid tussen uitspraken die we al of niet gauw willen opgeven. Ook dit soort onderscheid zie ik als structureel in de hersenen vastgelegd.
Ook de gedachte dat de sociale omgeving een belangrijke rol speelt spreekt me niet aan. Op zich kan het juist zijn, maar dan hebben we het niet over kennisleer. Het gaat dan over kennisverwerving, maar niet over de structurele tekortkomingen van ons waarnemingsapparaat.
Maar goed, ik kan dit even niet verder uitwerken, want ik moet ermee stoppen, want het weekend zonder forum begint zo voor mij.
Maar dit ging even niet specifiek over Knoops. Van hem heb ik nog te weinig gelezen. Ik zie dat zijn boek nog tweedehands te koop is.