Het antwoord op die vraag is eigenlijk best simpel: in het jodendom is men de meeste tijd helemaal niet zo bezig met "de messias".
Je kijkt met een iets te christelijke bril, in dit geval.
Het jodendom richt zich met name op het alledaagse leven op deze aarde.
En daar hebben ze dan voorschriften voor........heel veel en heel helder.
Dat is de kern van hun geloof en die staat prima beschreven. Of je het met de inhoud eens bent, is een heel ander verhaal. Zelf kan ik er weinig mee, maar ja......ik ben dan ook geen jood.
En ook binnen het jodendom gaat men wel met de tijd mee, althans: deels.
Ik zie geen oproepen meer om homo's te stenigen.
Maar "de messias" is niet cruciaal in een groot deel van het joodse geloof, dus waarom daar dan een exacte omschrijving van geven ?
Ik heb wel eens van een joodsgerichte site de volgende omschrijvingen gehaald.
De Masjiach zal aantoonbare veranderingen laten zien aan de wereld. Deze omvatten o.a.:
1.De Masjiach zal vooraf worden gegaan door Elija de profeet die, met de Masjiach, de familie zal herenigen (zie Maleachi 4:5-6).
2.De Masjiach zal de dynastie van David hervestigen via de kinderen van de Masjiach (Daniël 7:13-14).
3.De Masjiach zal eeuwige vrede brengen tussen de naties, tussen alle volken en tussen alle mensen (Jesaja 2:2-4; Micha 4:1-4; Ezechiël 39:9).
4.De Masjiach zal alle mensen tot het Jodendom bekeren (Jeremia 31:31-34; Zacharia 8:23; Jesaja 9:11, Zacharia 14:9,16).
5.De Masjiach zal een einde brengen aan alle vormen van afgoderij.
6.De Masjiach maakt de wereld vegetarisch (Jesaja 11:6-9).
7.De Masjiach zal alle twaalf stammen inzamelen (Ezechiël 36:24).
8.De Masjiach zal de Tempel herbouwen (Jesaja 2;2; Ezechiël 37:26-28).
9.Er zal geen honger meer zijn (Ezechiël 36:29-30).
10.Er zal geen dood meer zijn (Jesaja 25:8).
En de lijst gaat nog even door.
Maar ook dit zal wel geen eenduidig beeld zijn.
Maar als je dit lijstje aanhoudt, moge het wel kristalhelder zijn dat Jezus niet als de messias werd gezien.
Ook niet in twee komsten.