callista schreef:
jij maakt hier ook een hoop duidelijk..meer dan duidelijk zelfs
zo krijg ik een aardig inkijkje in wat er zich zoal hier en daar [gelukkig niet overal] afspeelt in christelijke kringen.
reuze bedankt.....
maar goed, jij hebt dat ervaren [vetgedrukt]- ik heb de ervaring niet.
lijkt me toch vreselijk wanneer je zoiets meemaakt....en eigenlijk ook als dat je gedachtegoed en beleving is.
sterkte gewenst.
Callista; Satan hoeft niet diegene aan te vallen die al van hem zijn, hij valt hen aan die van Jezus Christus zijn. Het enge is dat christenen denken dat ze geen gevaar lopen. Satan doet het op velerlei manier, ook op onverdacht lijkende wijze (de ware leergedachte, vrijzinnigheid, vraagstukken die geen consequenties hebben voor de behoudenis, manifestaties in het extreem charismatische, vermenging van evangelie en heidense gebruiken, machtsmisbruik of iedereen is gelijk, bevrijdingstheologie, traditie maar ook geen oog voor de waarden binnen de traditie, angst en vrees of gearriveerdheid en gezapigheid, hij heeft invloed want er zijn generatiezonden, binnen een generatie slaat hij gezinnen uiteen en zet zijn strijd vervolgens op de vader, moeder en kinderen apart voort, welvaart en desinteresse voor de medemens, carrière en seks, drugs en drank....hij doet zich ook niet voor niets voor als een engel van het licht; (ik zal nog eens nakijken welke methodieken er nog meer zijn)
Satanisten bestaan en zijn heel actief. Moeilijke benaderbaar. Zij zien christenen vaak als zwak omdat ze het rijk van de duisternis in theorie wel aanvaarden, maar in de praktijk geen rekening houden met hun kunsten, verleidingen en strategieën.
alle verleiding en leugenachtige religie komt uit de zelfde bron. Zij zijn onder ons en rond ons. Waarheden zijn als bomen, doch er is maar één levende boom.22 Toen bracht
men een blinde bij hem die bezeten was en niet kon spreken, en hij genas hem, zodat hij weer kon spreken en zien. 23 Alle omstanders stonden versteld en zeiden: ‘Zou híj de Zoon van David zijn?’ 24 Maar de farizeeën die dit hoorden, zeiden tegen elkaar: ‘
Hij kan die demonen alleen maar uitdrijven dankzij Beëlzebul, de vorst der demonen.’ 25 Jezus wist
wat ze dachten en zei tegen hen: ‘Elk koninkrijk dat innerlijk verdeeld is wordt verwoest, en geen enkele stad of gemeenschap die innerlijk verdeeld is zal standhouden. 26 Als Satan Satan uitdrijft, keert hij zich tegen zichzelf. Hoe kan zijn koninkrijk dan standhouden? 27 En als ik inderdaad door Beëlzebul demonen uitdrijf, door wie drijven uw eigen mensen ze dan uit? Zij zullen dan ook uw rechters zijn! 28
Maar als ik door de Geest van God demonen uitdrijf, dan is het koninkrijk van God bij jullie gekomen. 29 Trouwens, hoe kan iemand het huis van een sterkere binnengaan en zijn inboedel roven, als hij die sterkere niet eerst heeft vastgebonden? Pas dan zal hij zijn huis kunnen leegroven. 30
Wie niet met mij is, is tegen mij, en wie niet met mij samenbrengt, drijft uiteen. 31 Daarom zeg ik u: elke zonde en elke godslastering kan de mensen worden vergeven, maar wie de Geest lastert kan niet worden vergeven. 32 En iedereen die iets ten nadele van de Mensenzoon zegt, zal worden vergeven. Maar wie kwaadspreekt van de heilige Geest zal niet worden vergeven, noch in deze wereld, noch in de komende.
33
Wanneer een boom (boom des levens) goed is, dan zijn ook zijn vruchten goed.
Is een boom daarentegen slecht, dan zijn ook zijn vruchten slecht. Want aan de vruchten herkent men de boom. 34
Addergebroed! Hoe kunt u iets goeds zeggen terwijl u zelf slecht bent? Waar het hart vol van is, daar loopt de mond van over. 35 Een goed mens haalt uit zijn schatkamer met goede dingen het goede tevoorschijn, terwijl een slecht mens uit zijn schatkamer met slechte dingen het slechte tevoorschijn haalt. 36 Ik zeg u: van elk nutteloos woord dat mensen spreken, zullen ze op de dag van het oordeel rekenschap moeten afleggen. 37 Want op grond van je woorden zul je worden vrijgesproken, en op grond van je woorden zul je worden veroordeeld.’
Uit voorgaande matt 12 kun je een aantal zaken filteren.
een blinde stomme die bezeten was; hij ziet niet en hij spreekt niet
Jezus leest gedachten
er is een koninkrijk van Satan en van God
er is een vorst der demonen
Jezus drijft ze uit door de Geest van God
Wie niet
met Jezus samenbrengt drijft uiteen
Wie kwaadspreekt van de Heilige Geest wordt niet vergeven
Er is een directe verbinding tussen het eerste deel en de vergelijking met één goede boom en één slechte boom
Er wordt gesproken over twee schatkamers, één met goede dingen en één met slechte dingen
Jezus noemt hen die de Geest lasteren addergebroed (vergelijk; slang)
Op grond van woorden wordt je vrijgesproken of geoordeeld; wat verkondigen navolgers van Satan en alle culten die voortkomen uit die bron? Dat is de leugenaar en mensenmoorder? Als Jezus Satan een mensenmoorder noemt, denk dan eens aan de lading van dat woord. Jezus veroordeeld de mensenmoorder met deze woorden als dader en ziet de mensen die dreigen te worden vermoord door Satan als slachtoffer.
44 Gij hebt de duivel tot vader en wilt de begeerten van uw vader doen. Die was een mensenmoorder van den beginne en staat niet in de waarheid, want er is in hem geen waarheid. Wanneer hij de leugen spreekt, spreekt hij naar zijn aard, want hij is een leugenaar en de vader der leugen.
tot slot palsm 64 die goed weer geeft wat de streken van het kwaad zijn;
2 Hoor mijn stem, God, hoor mijn klacht,
behoed mij voor de dreiging van de vijand,
3 verberg mij voor
die misdadige bende,
voor die
meute van boosdoeners.
4 Ze scherpen hun tong als een mes,
ze richten hun pijl,
een giftig woord,
5 uit
verborgen hoeken schieten ze op een onschuldige,
ze schieten
onverhoeds, voor niemand bang.
6 Ze wapenen zich met
kwade woorden,
overwegen
het zetten van een val,
en zeggen:
‘Wie zou het zien?’
7 Ze zinnen op
misdaden en denken:
‘We
lijken onschuldig, zo verborgen is ons plan.
– Diep als een afgrond is het hart van de mens.’
8 Dan schiet God zijn pijl op hen af,
onverhoeds worden ze zwaar verwond,
9 hun eigen tong heeft hen ten val gebracht,
wie hen ziet, schudt verbijsterd het hoofd.
10 De mensen zijn van ontzag vervuld
en roemen wat God heeft gedaan,
zij beseffen dat het zijn werk is.
11 De rechtvaardige verblijdt zich in de HEER
en zoekt bij hem zijn toevlucht.
Wie oprecht van hart is, prijst zich gelukkig.
(naardense vertaling is nog mooier overigens)
Is het om de Heer of leer of vorm of norm. Traditie houdt vast wat ooit vooruitgang leek, maar niet bleek. Vernieuwing is aanvaarden dat soms iets achteruitgang lijkt, t' nieuw idee verfrissend blijkt. Maar dat zal, zonder gein, echt weer traditie zijn.