Daarover verschillen de meningen, ook binnen de RKK, Wim (er is ook het doopsel van begeerte, doch ook daarover is vaak strijd). Maar ik ben in mijn ogen en ik meen ook in Zijn Ogen, in het voor mensenogen ongeziene gedoopt en ge-trouw-d door Hem op wie "de kerk" zich meent te baseren. En ik kan gewoon geen kerk binnengaan en dan vervolgens niet deelnemen aan de eucharistie, omdat hun regels dat verhinderen, want daarmee verloochen ik juist mijn Heer, Die reeds voltrok en volbracht. Op een aantal punten ben ik het bovendien ernstig niet eens met de kerk. Dat is hun houding naar buiten toe inclusief hun regels. Maar kwa geloofsinhoud ben ik haar eveneens in hoge mate erkentelijk.Wim Nusselder schreef: 17 dec 2018, 21:48Niet als in 'lid van de RKK en voldoend aan de criteria van die kerk', dus (want dan zou je minimaal gedoopt moeten zijn volgens een relatief strikt ritueel).Anja van Aaken schreef: 17 dec 2018, 20:57Mijn persoonlijke geloof is in hoge mate orthodox Wim. Katholiek. Als in Rooms Katholiek. […] En nee, ik heb mij alsnog niet laten dopen met water en ga dat ook niet doen.
Overigens valt het met dat strikte ritueel wel mee. Bij volwassenen doet men doopsel, vormsel en communie in één keer. En het hangt er maar net vanaf wie het is (de priester zowel als de gelovige) in hoeverre men wel of niet van sommige protocollen afwijkt. Maar nee, ik doe het niet, ik acht mij door en met Christus getrouwd. En ik weet dat dit voor velen belachelijk klinkt doch voor mij is het sinds 2003 een feit en sinds 2006 een "beklonken" feit. Daarmee bedoel ik dat sinds 2006 de verstandelijke kennis erbij kwam. Eerder was het wel hart en ziel, maar verstand snapte er nog niet zoveel van. Dat is sinds 2006 en daarna veranderd.
Ik begrijp je wel, ik herken mezelf er niet in, maar ik begrijp wel dat het zo kan werken zoals jij beschrijft. Bij mij is er geen onderscheid tussen al die dingen, en is het een volkomen interne aangelegenheid. En met intern bedoel ik dan echt intern, dus innerlijk, intern, in mijzelf. En niet betrekking hebbend op rituelen, want die zijn toch weer uitwendig, maar je bedoelt dan intern in de kerk. Maar.....Wim Nusselder schreef:Ik onderscheid vaak geloofsinhoud, geloofspraktijk en geloofsbeleving.
Geloofspraktijk kun je verder onderscheiden in externe geloofspraktijk (wat doe je ermee in je leven) en interne geloofspraktijk (hoe blijkt het binnen je geloofsgemeenschap).
Katholiek associeer ik met geloofsinhoud die primair gebaseerd wordt op traditie: wat doorgegeven is via de apostolische successie.
Orthodoxie uit zich bij katholieken bij mijn weten in een relatief groot belang van geloofsinhoud (belang hechten aan kerkelijk vastgestelde dogma's).
De geloofspraktijk bij katholieken is naar mijn indruk eerder intern dan extern gericht: gefocust op deelname aan rituelen (sacramenten).
Omdat de RKK een volkskerk is (of was) is de geloofsbeleving nogal divers en biedt de RKK op dat punt veel ruimte.
Herken je je daarin?
Zie ik dat fout?
Dat is bij mij ook zo, maar allemaal gebaseerd op rechtstreekse ervaring, vanuit geen enkel concept van God en zonder religie "aan komen waaien" (de Geest waait waarheen Hij wil, niet waar de RKK zegt waar Hij mag waaien).Wim Nusselder schreef:Orthodoxie uit zich bij katholieken bij mijn weten in een relatief groot belang van geloofsinhoud (belang hechten aan kerkelijk vastgestelde dogma's).