Piebe Paulusma schreef: 03 jan 2019, 19:37
Peter79 schreef: 03 jan 2019, 19:24
Ik denk dat bidden onlosmakelijk met christen-zijn verbonden is. Ook al zijn er perioden en situaties dat een mens niet kan bidden.
Waar baseer je dat op?
Peter79 schreef: 03 jan 2019, 19:24Bidden geeft een nauwe verbondenheid aan met God door Jezus Christus. Het gaat er ten diepste om dat je zijn stem hoort en je leven aan Hem toevertrouwt.
Dus iemand die niet bidt kan geen nauwe verbondenheid met God hebben? Als dat zo is, waarom is bidden dan niet het grote gebod?
Ik baseer dit op Johannes 15 en 16 (gaat trouwens ook over het bewaren van Jezus' geboden. Johannes 15:7 (HSV):
7 Als u in Mij blijft en Mijn woorden in u blijven, vraag wat u maar wilt en het zal u ten deel vallen.
Daarbij is de HSV behulpzaam met het noemen van de volgende teksten die het belang van bidden onderstrepen:
Matt. 7:7 Bid, en u zal gegeven worden; zoek, en u zult vinden; klop, en er zal voor u opengedaan worden.
Matt. 21:22 En alles wat u in het gebed vraagt, in geloof, zult u ontvangen.
Mark. 11:24 Daarom zeg Ik u: alles wat u biddend begeert, geloof dat u het ontvangen zult, en het zal u ten deel vallen.
Luk. 11:9 En Ik zeg u: Bid, en u zal gegeven worden; zoek, en u zult vinden; klop, en er zal voor u opengedaan worden.
Joh. 14:13 En wat u ook zult vragen in Mijn Naam, dat zal Ik doen, opdat de Vader in de Zoon verheerlijkt zal worden.
Joh. 16:24 Tot nu toe hebt u niets gebeden in Mijn Naam; bid, en u zult ontvangen, opdat uw blijdschap volkomen zal worden.
Jak. 1:5 En als iemand van u in wijsheid tekortschiet, laat hij die dan vragen aan God, Die aan ieder overvloedig geeft en geen verwijten maakt, en ze zal hem gegeven worden.
1 Joh. 3:22 en wat wij ook maar bidden, ontvangen wij van Hem, omdat wij Zijn geboden in acht nemen en doen wat Hem welgevallig is.
1 Joh. 5:14 En dit is de vrijmoedigheid die wij hebben in het toegaan tot God, dat Hij ons verhoort, telkens als wij iets bidden naar Zijn wil.
Peter79 schreef: 03 jan 2019, 19:24Beiden vergt een actie en discipline van de mens. Luisteren kan alleen als je zelf stil wordt en als je iets in zijn handen hebt gelegd, kan je het niet terugnemen. Je moet er op vertrouwen dat het bij Hem goed is. De vorm van gebed is minder belangrijk.
Op die wijze bidt iedereen die gelooft ook zonder gebed.
Het bidden waar ik op doel is het vouwen van de handen, de ogen sluiten en God aanroepen. Bijvoorbeeld bidden voor de genezing van een dierbare. Alsdan diegene niet geneest, dan mag je wel de conclusie trekken dat bidden niet heeft geholpen om te voorkomen dat die persoon stierf aan de ziekte. Dan is het gewenste effect duidelijk uitgebleven dus hoezo heeft iemand dan geen nauwe band met God die daarna niet meer bidt?
God is geen sinterklaas, maar Jezus verzekert wel dat als je God om een brood vraagt, Hij je zeker geen steen zal geven. Je moet er zelf een antwoord op vinden. Soms is drie keer genoeg om te weten dat je niet krijgt wat je vraagt, soms moet je aanhoudend bidden om te langen leste te krijgen wat je verlangt.