Messenger schreef: 06 jan 2019, 13:05
Alpha schreef: 06 jan 2019, 13:01
Messenger schreef: 06 jan 2019, 12:58
Alpha schreef: 06 jan 2019, 12:43
Messenger schreef: 02 jan 2019, 12:22
Elke manier, elk spiritueel pad is perfect. Alle wegen leiden naar God.
Niet dus.
Maar het is wèl zo dat alle (andere) wegen naar Rome leiden.
Ik snap dat jij jouw waarheid uit de bijbel haalt.
Ik haal mijn waarheid uit 3 zienswijzen:
1 : God is échte (en dus onvoorwaardelijke) liefde;
2 : De vrije wil van mensen is onvoorwaardelijk;
3 : Zonder voorwaarden is er geen interventie oordeel of straf van God.
Daarom dus is elke spirituele weg prima, elke weg leidt naar God en de hemel.
Je mening is niet op de Bijbel gebaseerd. Jezus had een andere zienswijze in Matthéüs 7:14.
Nee mijn mening is niet op de Bijbel gebaseerd. Maar die van Jezus ook niet. De Bijbel is lange tijd na zijn kruisiging geschreven en samengesteld. Geen van de schrijvers/samenstellers heeft Jezus persoonlijk gekend. Overleveringen die naderhand op schrift worden gesteld zijn altijd onbetrouwbaar en onnauwkeurig.
Je mening is dus gebaseerd op menselijke overleveringen.
Wanneer je in de NWV kijkt, kan je een lijst vinden wie, wat, waar en wanneer heeft geschreven.
Ik citeer daaruit:
Het eerste Bijbelboek is door Mozes in de wildernis geschreven in 1513 v.C.
Het laatste Bijbelboek is door de apostel Johannes geschreven op Patmos in 96 n.C.
Mattheüs was de eerste die zijn evangelie schreef.
Hij beschreef de periode 2 v.C. tot aan Jezus dood in het jaar 33.
Hij schreef zijn evangelie in het jaar 41 en was een van de eerste volgelingen.
Hij schreef zijn persoonlijke ervaringen op.
Jezus koos 12 discipelen uit, waarvan Judas Iskariot een verrader bleek te zijn.
De overige waren: Petrus, Johannes, Jakobus, Andreas, Filippus, Thomas, Bartholomeüs, Mattheüs, Jakobus, de zoon van Alfeüs, Simon de ijverige en Judas, de zoon van Jakobus.
Uit zijn vele discipelen koos Jezus er 12 als apostel uit, die de leiding kregen over het verbreiden van het goede nieuws.
Als apostelen moesten zij hoofdzakelijk getuigen van de wijze waarop Jehovah’s voornemens en profetieën door Jezus werden vervuld, en moesten zij vooral getuigenis afleggen van Jezus’ opstanding en verhoging; ook moesten zij in alle natiën discipelen maken.
Mattheüs, ook wel Levi genoemd, was belastinginner. Jezus nodigde hem persoonlijk uit om hem te volgen.
Ook Jakobus en zijn broer Johannes, Petrus en Andreas werden door Jezus persoonlijk uitgenodigd hem te volgen.
De halfbroer van Jezus Jakobus behoorde niet tot zijn discipelen. Kennelijk werd hij pas na de dood van Jezus een gelovige, Hij was met zijn moeder Maria en ca 120 anderen in de bovenkamer aanwezig, toen de heilige geest werd uitgestort. Jezus verscheen na zijn opstanding aan hem persoonlijk en overtuigde hem ervan dat hij de beloofd Messias was. (1 Kor15:7).
De Bijbel schrijvers Petrus, Johannes, Mattheüs, Judas ofwel Thaddeüs kenden wel degelijk Jezus persoonlijk.
De arts Lukas, een sterke tegenstander van Jezus, werd door Jezus vanuit de hemel persoonlijk aangesteld als apostel.
De Bijbel bestaat niet uit overleveringen , maar uit verslagen van geïnspireerde mensen, vaak ooggetuigen.
Neem nu de arts Lukas, hij schreef:
Lukas 1:
1 Velen hebben de moeite genomen om een verslag op te stellen van de gebeurtenissen die voor ons vaststaan.
2 Die zijn aan ons doorgegeven door degenen die vanaf het begin ooggetuigen en dienaren van de boodschap zijn geweest. 3 Omdat ik alle dingen vanaf het begin nauwkeurig ben nagegaan, heb ook ik besloten ze in logische volgorde op te schrijven, geachte Theofilus,
4 zodat u ervan overtuigd raakt dat de dingen waarin u mondeling bent onderwezen inderdaad betrouwbaar zijn. NWV.
Geschiedenis verslagen worden niet vooraf opgetekend, maar achteraf, als alles achter de rug is.
,