Piebe Paulusma schreef: 04 feb 2019, 14:55
De opstanding uit de doden is natuurlijk ook iets zeer wonderlijks! Minstens zo vreemd als een pratend slangetje!
Maar een sprekend slangetje is totaal niet relevant, als het over slechts een slangetje gaat.
Als het gaat over de rol van de slang, dan zie ik die terug in het boek Job, bij de verzoekingen in de woestijn, wat minder duidelijk op allerlei andere plekken in de Bijbel en vooral ook in mijn eigen leven - zeg God vaarwel en sterf.
Ik begrijp wel dat er e.e.a. veranderd is en dat realiteitswaarde tegenwoordig hoog in het vaandel staat, maar zoals Flavius Josephus de wonderen beschrijft, is duidelijk gericht aan een sceptisch volk. Ik citeer een gedeelte uit de Joodse Oorlog VI 297-298 dat ik eerder heb overgeschreven:
'Er was een wonderbaarlijk verschijnsel gezien, geen mens zou het geloofd hebben. Men zal wel denken dat ik zomaar iets heb zitten fantaseren, ware het niet dat het is gebaseerd op mededelingen van ooggetuigen en dat wat er daarna gebeurd is, er precies mee in overeenstemming is. Vlak voor zonsondergang werden er namelijk her en der in het land strijdwagens aan de hemel gezien en slagorders van soldaten in volle wapenrusting die door de wolken heen snelden en de steden omsingelden....'
Er is geen sprake van dat realiteit en fantasie bij Josephus door elkaar liepen, want de auteur verantwoordt zich voor deze vreemde anekdote. Er staat nog meer, maar de zin ontbreekt me dat over te typen. Mocht je er prijs op stellen wil ik wel een scan maken van de gedeelten.
Ik geloof je wel wat betreft Josephus, maar waarom zou ik Josephus geloven? Hij had dieper moeten graven, maar had daar in zijn tijd geen mogelijkheden voor. Hij had beter zijn ooggetuigen zelf het verhaal kunnen laten doen (ze citeren) en daar zelf een kritisch commentaar op gegeven. Nu blijft het een mooi verhaal en niemand zal het kunnen ontkrachten.